توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهسلامتفواید میوجات

خواص قیسی + مزایای قیسی ارگانیک

از جمله خواص قیسی می‌توان به محافظت از قلب، رفع بوی بد دهان، رفع یبوست، مراقبت از پوست و سلامت استخوان اشاره کرد. همچنین قیسی حاوی ویتامین C ،B ،A و مواد معدنی پتاسیم، منیزیم، آهن، فیبر است.

خواص قیسی چیست؟

سیرافی ها| سرویس سلامت – به نظر شما خواص قیسی بیشتر است یا زردآلوی تازه؟ قیسی که به برگه زردآلو نیز معروف است، یک نوع خشکبار مفید و خوشمزه است که از خشک کردن برگه‌های زردآلوی بدست می‌آید. یکی از روش‌های افزایش ماندگاری برخی از موادغذایی به خصوص میوه‌ها و سبزی‌ها خشک کردن است. در این روش، فعالیت آبی موادغذایی کاهش یافته و از فساد میکروبی در آنها جلوگیری می‌شود.

خشک کردن میوه‌ها در تابستان و مصرف آن در زمستان تاریخچه‌ای طولانی در سرتاسر جهان دارد. میوه‌جات خشک شده در تمام سال در دسترس هستند و ماندگاری طولانی‌تری هم دارند. این امر باعث شده تا مصرف خشکبار در بین مردم عمومیت پیدا کند. جالب است بدانید خواص قیسی تا حد زیادی با خواص زردآلو تازه برابری می‌کند. در این مطلب با مهم‌ترین خواص قیسی آشنا خواهید شد.

خواص قیسی در درمان بیماری‌ها

۱) منبع آهن

میزان منیزیم و آهن در قیسی بسیار بالاست. طبق نظر متخصصان مصرف ۱۰۰ گرم از این ماده می‌تواند جایگزین دارو در درمان کم‌خونی شود. همچنین مس موجود در قیسی باعث جذب آهن می‌شود. 

۲) ضد فشار خون 

قیسی حاوی پتاسیم فراوان و سدیم کم است. پتاسیم موجب کنترل میزان آب و حفظ تعادل املاح در بدن می‌شود. مصرف آن در افراد مبتلا به فشار موجب کاهش فشار خون می‌شود.

۳) ضد سرطان

وجود آنتی اکسیدان‌ها در قیسی باعث کاهش ابتلا به سرطان‌ها می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها عهده دار مبارزه با رادیکال‌های آزاد آسیب رسان و بازسازی سلول‌های تخریب شده هستند. از این طریق موجب افزایش کارایی دستگاه ایمنی بدن در مقابل انواع بیماری‌ها می‌گردند. 

۴) تقویت بینایی

خواص قیسی برای سلامتی، پوست و بارداری
یکی دیگر از خواص قیسی کمک به سالم نگه داشتن چشم‌هاست. بتا-کاروتن یک آنتی اکسیدان است که در بدن بهویتامین آ تبدیل می‌شود. قیسی یک منبع خوب بتاکاروتن است. 

۵) سلامت استخوان

پوکی استخوان یک مشکل رایج در میان مردان به خصوص زنان مسن است. بدن برای تشکیل استخوان و ویتامین D به کلسیم نیاز دارد. می‌توان با مصرف کلسیم از بروز این عارضه در سال‌های آینده جلوگیری کرد. قیسی حاوی کلسیم است از این رو می‌توان گفت که قیسی باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود.

۶) کاهش وزن

فیبر بالا یکی دیگر از خواص قیسی است. این ماده به آرامی هضم می‌شود و باعث می‌شود بعد از مصرف غذا، زمان بیشتری احساس سیری داشته باشیم. همین امر موجب می‌شود اشتهای‌مان به خوردن بیش از اندازه‌ی خوراکی‌ها کاهش پیدا کند. به همین دلیل براى افرادى که مراقب وزن خود هستند بسیار مناسب است. فیبر همچنین از طریق افزایش فعالیت متابولیک باعث کاهش وزن می‌گردد. 

۷) ضد یبوست

خواص قیسی برای سلامت بدن، پوست و بارداری
قیسی حاوی پکتین است که وظیفه آن حفظ آب در طول یبوست است. این خشکبار همچنین حاوی سلولز است که ملین کننده مناسبی است و یبوست را درمان می‌کند.

۸) بهبود هضم و پاکسازی دستگاه گوارش

خاصیت ملین بودن و ضد‌یبوست قیسی باعث پاکسازی دستگاه گوارش می‌شود. از این طریق عناصر و مواد مضر از بدن خارج می‌شوند. این میوه خشک‌شده با ترکیبات قلیایی خود اسید‌ها را خنثی کرده و از این طریق به تولید بیشتر یک محیط قلیایی برای پاکسازی دستگاه گوارش کمک می‌کند.

۹) بند آمدن خون

ویتامین K برای جلوگیری از خونریزی و بند آوردن خون در هنگام صدمه دیدن مورد نیاز است. کمبود آن خطر خون‌ریزی‌های کنترل نشده را افزایش می‌دهد. قیسی همچنین حاوی این ویتامین است.

خواص قیسی برای زنان باردار

  • قیسی می‌تواند به عنوان یک منبع ویتامین و مواد معدنی جایگزین تنقلات مضر در مادران باردار باشد.
  • کلسیم موجود در قیسی رشد مناسب استخوان‌های جنین را تضمین می‌کند.
  • مصرف قیسی در طول بارداری مانع از تغییر شکل ظاهری دندان، مو، پوست و ناخن زنان باردار خواهد شد.
  • قیسی حاوی مقدار زیادی آهن است و مصرف آن به زنان باردار توصیه می‌شود.

از دیگر خواص قیسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باعث کاهش تب می‌شود.
  • آب قیسی در درمان مشکلات پوستی مانند خارش، آکنه، اگزما موثر است.
  • از اسکراب قیسی برای پاکسازی پوست نیز استفاده می‌شود.
  • سیستم گوارش و سیستم دفع ادرار بدن را بهبود می‌بخشد.
  • به علت دارا بودن ویتامین ث در حفظ و سلامت لثه‌ها تاثیر گذار است.
  • به برطرف شدن ورم مفاصل کمک می‌کند.

مزایای قیسی ارگانیک

خواص قیسی چیست؟
اگر قیسی را در خانه و به روش طبیعی با آفتاب خشک کنید به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. در این روش شما مدت زمان بیشتری را صرف خشک کردن برگه‌های زردآلو خواهید کرد اما قیسی‌های سالم‌تری خواهید داشت. در روش صنعتی به منظور حفظ رنگ نارنجی به آن مشتقات سولفور اضافه می‌کنند. اکسید سولفور در زردآلو به سولفیت تبدیل شده و  می‌تواند باعث بروز آسم در افراد حساس به آن شود.

مضرات (در صورت مصرف بیش از اندازه)

  • به دلیل بالا بودن میزان فیبر در قیسی مصرف زیاد آن می‌تواند باعث اسهال و ایجاد نفخ گردد. در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنید.  
  • در صورت مصرف قیسی‌های صنعتی به دلیل وجود مشتقات سولفیدی در آنها امکان ایجاد مشکل برای افراد مبتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی وجود دارد.
  • کالری موجود در قیسی چندین برابر کالری تازه آن است. در صورت مصرف مداوم مشکلاتی مانند اضافه‌وزن را هم برای افراد به وجود می‌آورد.

آیا شما تاکنون در درمان بیماری خود و یا اطرافیان از قیسی استفاده کرده اید؟ تجربه و دیدگاه خود را از طریق بخش “ارسال نظر” پایین همین مطلب با ما در میان بگذارید. 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا