توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهفواید غذاها

خواص کره پسته چیست؟ + روش تهیه

بهبود سلامت قلب، ارتقای عملکرد چشم، کنترل وزن و پیشگیری از سرطان از مهمترین خواص کره پسته به شمار می‌آیند. کره پسته از آسیاب و تفت دادن پسته خام به همراه شکر یا عسل بدست می آید.

سیرافی ها| سرویس سلامت – به دلیل گسترش بیماری‌ها، امروزه همه افراد به دنبال رژیم‌های سالم هستند. کره پسته نه تنها به عنوان صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه می‌تواند در وعده‌های غذایی و به عنوان تنقلات در طول روز استفاده شود. پسته منبع غنی از آنتی اکسیدان، فیبر و پروتئین است. در این مقاله به بررسی برخی از خواص کره پسته و طرز تهیه‌ی آن می‌پردازیم.

۱. خاصیت آنتی اکسیدانی

یکی از خواص کره پسته خاصیت آنتی اکسیدانی است. پسته در مقایسه با سایر دانه‌های روغنی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری است. آنتی اکسیدان برای سلامتی بدن ضروری است. آنتی اکسیدان از آسیب‌های سلولی و برخی از بیماری‌ها از جمله سرطان پیشگیری می‌کند. پسته منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها لوتئین، ویتامین E وویتامین ث است.

۲. کالری پایین

در میان آجیل‌ها، شاه بلوط کالری کمتری نسبت به پسته دارد. اما بافت آن بیشتر شبیه سبزی نشاسته‌ای است و استخراج روغن از آن ممکن نیست. کره پسته دارای کالری پایینی است، بنابراین می‌توانید از خواص آن بهره ببرید بدون آنکه کالری شما به مقدار قابل توجهی افزایش یابد.

۳ .منبع اسید آمینه

آمینو اسید‌های زنجیره دار یا شاخه‌ای شامل لوسین، ایزولوسین، و والین هستند. ترکیبی از این سه اسید آمینه ۱/۳ بافت عضلانی بدن را تشکیل می‌دهد. کره پسته یک منبع غنی برای این اسید آمینه‌ها به حساب می‌آید، بنابراین اگر شما قصد بدنسازی دارید می‌توانید این اسید آمینه‌ها را از کره پسته دریافت کنید.

۴. سلامت چشم

11 خاصیت کره پسته و طرز تهییه آن
یکی دیگر از خواص کره پسته پیشگیری از برخی بیماری‌های چشمی است. در میان آجیل‌ها، پسته دارای بیشترین مقدار لوتئین و زیگزانتین است که هر دو از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌ها برای سلامت چشم به حساب می‌آیند. این آنتی اکسیدان‌ها احتمال بیماری‌های چشمی از جمله دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (بیماری که با افزایش سن باعث تاری دید و نابینایی می‌شود) و آب مروارید را کاهش می‌دهد.

۵. منبع غنی آرژنین

پسته و کره پسته از بهترین منابع آرژنین هستند. این مولکول به بهبود عملکرد بسیاری از فرآیند‌های بدن کمک می‌کند. آرژنین نقش مهمی در تنظیم فرآیند‌های متابولیک بدن دارد. همچنین آرژنین با افزایش سطح اکسید نیتروژن در بدن مانع انسداد دیواره شریانی می‌شود.

۶. سلامت روده

تمام آجیل‌ها دارای فیبر هستند که به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. همچنین پسته حاوی پری بیوتیک است. پری بیوتیک باعث افزایش تعداد باکتری‌های مفید روده و کاهش باکتری‌های مضر می‌شود و به بهبود سلامت روده کمک می‌کند.

۷. سلامت قلب

11 خاصیت کره پسته و طرز تهییه آن
خوردن پسته و کره پسته می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد. پسته غنی از اسید‌های چرب غیراشباع است که کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند. فیتواسترول جذب کلسترول از مواد غذایی را کاهش می‌دهد و باعث کاهش سطح کلسترول بد می‌شود. کلسترول بد باعث انسداد رگ‌های خونی، کاهش جریان خون و افزایش بیماری‌های قلبی می‌شود.

۸. تقویت سیستم ایمنی

از دیگر خواص کره پسته می‌توان به بهبود عملکرد سلول‌های ایمنی اشاره کرد. مصرف کره پسته می‌تواند به شما در دستیابی به یک سیستم ایمنی سالم کمک کند. پسته حاوی مقدار زیادی ویتامین B۶ است که برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی حیاتی است. همچنین سطح بالای آنتی اکسیدان موجود در پسته به بدن در دفاع از بیماری‌های مختلف میکروبی کمک می‌کند.

۹. بهبود اختلال عملکرد جنسی در مردان

11 خاصیت کره پسته و طرز تهییه آن
یکی دیگر از خواص کره پسته افزایش میل جنسی و بالابردن سطح نعوظ است. اگرچه از لحاظ علمی ثابت نشده است، اما در یک بررسی آماری نشان داده شد که مصرف کره پسته اختلال نعوظ در مردان را بهبود می‌بخشد.

۱۰. پیشگیری از سرطان

پسته و کره پسته غنی از آنتی اکسیدان‌ها هستند که به کاهش احتمال سرطان پوست، پروستات و ریه کمک می‌کند. پسته غنی از گاما-توکوفرول است که نفوذ تابش مضر خورشید را مهار می‌کند.

۱۱. کنترل وزن

11 خاصیت کره پسته و طرز تهییه آن
پسته غنی از فیبر است که می‌تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد و به کنترل وزن کمک می‌کند. همچنین پسته دارای چربی‌های غیر اشباع است که باعث افزایش وزن نمی‌شود.

روش تهیه‌ی کره پسته

11 خاصیت کره پسته و طرز تهییه آن
کره پسته از پسته خام درست می‌شود و پسته تفت داده و نمکی برای اینکار مناسب نیست. مراحل تهیه‌ی کره پسته عبارتند از:
  • مغز پسته‌های خام را در آسیاب یا مخلوط کن ریخته تا کاملا له شود.
  • مقداری آب گرم به آن‌ها اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند.
  • مقداری عسل یا شکر و مواد طعم دهنده (هل و وانیل) به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کره به شکل و بافت مورد نظرتان برسد.
  • در پایان کره را در یک ظرف در بسته بریزید و در یخچال نگه داری کنید.
شما چه خواص دیگری از کره پسته سراغ دارید؟ لطفاً تجربیات خود را در قسمت “ارسال نظر” با ما و دیگر مخاطبان سیرافی ها در میان بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا