توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیسلامت

اولین دندان بچه :۷ حقیقتی که والدین باید بدانند

دامنه ی متنوع و وسیعی از این که اولین دندان بچه کی ظاهر می شود وجود دارد – بعضی بچه ها ممکن حتی تا تولد یک سالگی شان هم دندان در نیاورند. بچه ها حدود سه ماهگی شروع به کشف دنیا با دهان شان می کنند و آب دهان شان زیاد می شود و دستشان را در دهان شان می برند. خیلی از والدین سوال می کنند که آیا کودک شان در حال دندان درآوردن است یا نه، اما اولین دندان در حدود ۶ ماهگی در می آید. به طور معمول اولین دندان در قسمت جلویی و پایین در می آید (دندان پیشین مرکزی پایینی) و اکثر بچه ها تا ۳ سالگی دندان هایشان تکمیل می شود.

۱٫ اولین دندان بیشتر بچه ها بین ۶ تا ۱۲ ماهگی در می آید.

اولین دندان بچه :7 حقیقتی که والدین باید بدانند
اولین دندان بچه :۷ حقیقتی که والدین باید بدانند

۲٫فلورید یا فلور باید در ۶ ماهگی به رژیم غذایی بچه اضافه شود.

فلورید یک ماده معدنی است که با سفت کردن مینای دندان به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند. خبر خوب اینکه فلورید به آب شهری اضافه می شود. وقتی کودک شروع به غذا خوردن کرد به او مقدار کمی آب بدهید( تقریبا در ۶ ماهگی). با متخصص اطفال مشورت کنید که آیا آب شهری فلورید دارد یا بچه شما به فلورید بیشتری نیاز دارد. فلورید معمولا در آب معدنی ها یافت نمی شود.

۳٫در شب هایی که درد دارند لثه ها ی کودک را محکم ماساژ دهید یا از یک چیز سرد یا استامینفون برای آرام کردن درد دندان کودک استفاده کنید.

معمولا دندان درآوردن خیلی باعث اذیت بچه ها نمی شود، اگرچه، خیلی از والدین می توانند به شما بگویند کی بچه دندان در می آورد. ممکن است بچه ها نشانه هایی از ناراحتی در جایی که دندان در می آورند از خود بروز دهند، لثه های اطراف دندان شاید ورم کند و حساس شود و بیش از همیشه آب دهانش بریزد. والدین می توانند با ماساژ دادن لثه با انگشت های تمیز، غذا دادن البته نه غذاهای آبکی، و حلقه های دندانی به کاهش درد دندان بچه کمک کنند. اگر به او بیسکویت می دهید قبل مصرف دست بچه را بشورید. تکه های بزرگ بیسکویت ممکن است باعث خفگی او شود. هم چنین این بیسکویت ها خیلی مواد مغذی ندارند و بیشتر دارای شکر و نمک می باشند.

اولین دندان بچه :7 حقیقتی که والدین باید بدانند
اولین دندان بچه :۷ حقیقتی که والدین باید بدانند

دمای بدن یک بچه هنگام دندان درآوردن ممکن است بالا برود، اگرچه یک تحقیق در سال ۲۰۱۶ می گوید: تب واقعی(دمای بیش از ۱۰۰٫۴ درجه فارنهایت یا ۳۸ درجه سلیوس) به خاطر دندان درآوردن نیست و در واقع نشانه بیماری یا عفونت است که به درمان نیاز دارد. اگر بچه واقعا اذیت می شود با متخصص اطفال درباره خوراندن یک مقدار مناسب استامینفون با او صحبت کنید(مثل تینول) یا اگر بیش از ۶ ماه اش است ایبوپروفن(مثل ادویل موترین) به او بدهید. مطمئن شوید که از دکتر درمورد اندازه درست دارو براساس سن و وزن بچه سوال کنید.
خیلی از بچه ها هم هستند که هنگام دندان درآوردن هیچ مشکلی نخواهند داشت.

۴٫ از قرص های دندانی، ژل های بنزوکایئن، قرص ها و ژل های همئوپاتی و گردنبندهای کهربایی دندانی استفاده نکنید.

از قرص های دندانی که دارای گیاهان سمی بلادن (شابیزک نوعی گیاه سمی) هستند و ژل های دارای بنزوکایئن دوری کنید. بلادن و بنزوکایئن باعث بی حسی دندان بچه می شود اما اداره کل خوراک و داروی آمریکا در مورد مصرف این داروها به خاطر عوارض جانبی اخطار داده است.
به علاوه گردنبند های کهربایی دندانی نیز توصیه نمی شوند. این گردنبند ها دور گردن نوزاد را گرفته و حس خفقان به او می دهد یا ممکن است مشکل خفگی برایش به وجود بیاورد. هم چنین هیچ تحقیقی در مورد تاثیر استفاده از این گردنبند به ثبت نرسیده است.

۵٫شما باید دندان بچه تان را دو بار در روز با خمیر دندانی که حاوی فلورید است بشورید.

زمانی که بچه شما ۱ دندان دارد باید روزی دو مرتبه به اندازه یک عدد برنج، با خمیردندان حاوی فلورید دندان او را مسواک کنید. به خصوص بعد از آخرین نوشیدنی یا غذایی که در روز مصرف کرده است. هیچ وقت بچه تان را با شیشه شیر در رخت خواب نخوابانید چون باعث خرابی دندان می شود.

اولین دندان بچه :7 حقیقتی که والدین باید بدانند
اولین دندان بچه :۷ حقیقتی که والدین باید بدانند

آکادمی متخصصان اطفال و انجمن دندان پزشکان آمریکا توصیه می کنند وقتی دندان های بچه ۳ تا شد هنگام مسواک زدن از خمیردندان به اندازه یک نخود استفاده شود. وقتی بچه شما بزرگ تر شد یادش دهید در مصرف خمیردندان افراط نکند. بهتر است قبل اینکه ۶ سالش شود شما برایش خمیر دندان بزنید. خانواده ها باید فرزندشان را کنترل کنند و مراقب بچه اشان در زمان مسواک زدن باشند تا وقتی که بچه ۷ یا ۸ ساله شود. وقتی بچه توانست به خوبی اسمش را بنویسد توانایی مسواک زدن را هم دارد.

۶٫ از دکتر در مورد دندان بچه و فلورید جلا دهنده سوال بپرسید.

هنگام جلسه های منظم دندان پزشکی، متخصص اطفال، دندان و لثه بچه تان را چک خواهد کرد تا مطمئن شود آن ها سالم باشد و به شما می گوید از آن مراقبت کنید. آکادمی خوراک و داروی آمریکا توصیه می کند که از فلورید جلا دهنده برای کودکان استفاده شود. اگر بچه شما هنوز دندانپزشک مخصوص ندارد از متخصص اطفال بپرسید که بچه شما می تواند از فلوریدهای جلا دهنده استفاده کند یا نه. اما اگر دندان پزشک مخصوص دارد از این فلورید خاص در مطب توسط پزشک استفاده شود. هر چه زودتر از این فلورید استفاده کند دیرتر دندانش خراب می شود.

۷٫ وقتی اولین دندان درآمد خیلی زود به دندانپزشک مراجعه کنید

اولین قرار ملاقات با دندانپزشک را زمانی داشته باشید که اولین دندان تا تولد یکسالگی پیدایش شود.

همه بچه ها باید یک دندانپزشک مخصوص داشته باشند. چون دندانپزشک شما را مطمئن می کند که همه دندان ها به طور نرمال در حال رشد است و هیچ مشکلی مربوط به دندان وجود ندارد. دندانپزشک نصیحت های بیشتری برای بهداشت کامل به شما خواهد داد. اگر در جامعه شما دندانپزشک متخصص وجود ندارد دنبال یک دندان پزشک عمومی بگردید که دندان های بچه ها را ببیند.

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا