توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیمذهبی

در چه صورت غسل جنابت بر زن و مرد واجب می‌شود؟

در چه صورت غسل جنابت بر زن و مرد واجب می‌شود؟ زنان و مردان معمولا از دو طریق یعنی تخلیه منی و دخول جنب می‌شوند و بعد از آن باید حتما غسل جنابت بجا آورند. البته درمورد زنان موضوع کمی پیچیده‌تر و حساس‌تر است.

مجله سیراف| سرویس مذهبی – در چه صورت غسل جنابت بر زن و مرد واجب می‌شود؟ زن و مرد با توجه به تفاوت‌های ژنتیکی، تفاوت‌هایی هم در تکالیف و مسائل دینی دارند. از جمله این این تفاوت‌ها، تفاوت در واجب‌شدن غسل جنابت است. علاوه بر این در زنان، منی معمولا با دیگر ترشحات اشتباه گرفته می‌شود. در این مقاله قصد بررسی این مسائل را داریم.

چه زمانی غسل جنابت واجب می‌شود؟

از دو راه، زن یا مرد جنب می‌شوند:

۱. خروج منی

 خارج شدن منی، چه در خواب باشد چه در بیداری، ارادی یا غیر ارادی، در هرصورت موجب واجب شدن غسل جنابت می‌شود.

۲. دخول

 اگر آلت تناسلی مرد تا حد ختنه‌گاه وارد واژن زن شود، غسل جنابت بر هر دو واجب می‌شود و تفاوتی ندارد که منی از زن یا مرد خارج بشود یا نه.

خروج منی در زنان و تشخیص آن از دیگر ترشحات

تشخیص خروج منی در مردان راحت‌تر از تشخیص این مسئله در بانوان است. چنانکه ترشحات واژن معمولا با دیگر ترشحات، نظیر ترشحات زرد رنگ اشتباه می‌شود. در این قسمت به چند استدلال برای راحت‌تر شدن تشخیص منی در بانوان اشاره می‌کنیم:
  • منی معمولا با اوج لذت جنسی از بدن خارج می‌شود. (برخی از مراجع تقلید نیز، خارج شدن ترشحات همراه با اوج لذت جنسی را دلیل کافی برای واجب شدن غسل جنابت می‌دانند).
  • هنگام خروج منی، بدن سست می‌شود.
  • منی با فشار خارج می‌شود.
  • منی با شهوت بسیار از بدن خارج می‌شود.

هر کدام از این مسائل می‌تواند استدلالی برای تشخیص منی از دیگر ترشحات واژن باشد. البته باید به این مسئله توجه داشته باشید که شکل ظاهری منی در بانوان با شکل ظاهری منی در آقایان متفاوت است و نباید تصور کنیم تا زمانیکه ترشحی شبیه به منی مرد از رحم خارج نشده، غسل جنابت واجب نمی‌شود.

نظر مراجع تقلید درباره تشخیص منی بانوان

شایان ذکر است که مراجع تقلید بر سر این مسئله که کدامیک از مسائل بالا بصورت صددرصدی غسل جنابت را بر بانوان واجب می‌کند به توافق نرسیده‌اند. بنابراین ما برای شفاف‌سازی بیشتر، به نظر دقیق چند مرجع تقلید، اشاره می‌کنیم:

۱. نظر آیت الله بهجت

ترشحات زن اگر همراه با جستن و همراه با اوج لذت جنسی از بدن خارج شود، منی است و موجب واجب شدن غسل جنابت می‌شود ولی اگر یکی از این دو علامت، یا هیچ‌یک از این علامت‌ها نمایان نشد، ترشحات خارج شدهمنی نیست. (مگر اینکه از راه دیگری تشخیص داده‌شود که منی است)

۲. نظر آیت الله تبریزی و آیت الله نوری

خروج ترشحات اگر همراه با اوج لذت و سست شدن بدن باشد، منی است. با این حال اگر یکی از این دو نشانه یا هیچ‌کدام را نداشته باشد، منی نیست و غسل جنابت واجب نمی‌شود. (مگر اینکه از راه دیگری تشخیص داده‌ شود که منی است)

۳. نظر سایر علما

مطابق با نظر سایر علما نظیر آیت الله سیستانی، آیت الله خامنه‌ای و آیت الله مکارم شیرازی، خارج شدن ترشحات همراه با اوج لذت جنسی، دلیل کافی برای تشخیص منی است و غسل جنابت پس از آن واجب می‌شود.


نتیجه گیری

همانگونه که اشاره شد، در صورت دخول تا حد ختنه‌گاه و یا خروج منی، تحت هر شرایطی غسل بر افراد واجب می‌شود اما تشخیص منی در زنان موضوع پیچیده‌ای است که باید بر اساس نظر مرجع تقلید درباره آن تصمیم‌گیری شود. آیا مرجع تقلید شما نظر متفاوتی نسبت به موارد یاد شده در قسمت بالا دارد؟ قسمت “ارسال نظر” جایی است که شما می‌توانید نظر مرجع تقلید خود را با ما و دیگر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا