توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آموزش کتاب درسیانشاء

۳ نمونه انشا شب قدر

شب قدر؛ شب نزول قرآن بر زمین و زمینی‌ها، زمانی‌ست که پروردگار متعال نعمات و برکات خویش را بر انسان‌ها و تمام موجودات روی زمین نازل داشته است. با نوشتن انشا شب قدر ، می‌توانید عظمت این شب را روی کاغذ آورده و با دیگران به اشتراک بگذارید.

۱. انشا شب قدر در وصف کرامات این شب

شب قدر را باید با نگاهی دیگر دوباره و دوباره به یاد بیاوریم. شب قدر در ماه رمضان قرار داشته و به سه شب نوزدهم ماه مبارک، بیست و یکم و بیست و سوم نسبت داده می‌شود. در واقع ما نمی‌دانیم که کدامیک از این شب‌ها به درستی شب قدر بوده و به همین دلیل هر سه شب را تا سپیده صبح، به درهای باز آسمان خیره می‌مانیم.

در این شب فرشتگان بال‌های سحرانگیز خود را گشوده و دسته دسته به سمت زمین پرواز می‌کنند. در روایات مختلف، به این شب عنوان هزار ماه نسبت داده شده است. هزار ماه در یک شب را به چه چشمی ببینیم؟ در این شب هر آن چه از خیر و نیکی و ثواب انجام دهیم، به مانند هزار ماه تکرار آن‌ها، در کارنامه اعمال‌مان در نظر گرفته و ثبت خواهد شد.

کرامات شب قدر

فرود فرشتگان به زمین در شب‌های قدر، با تلقین یک سال سرنوشت تک تک اعضای بشر به آن‌ها، همراه خواهد بود. در این شب فرصت داریم که سرنوشت یک سال خود و تمام نزدیکان و وابستگانمان را رقم زده و آن چه در پیش خواهد آمد را با ذات خداوندی گره بزنیم.

شرافت و عظمت شب قدر به حدی بزرگ است که بارها ائمه در احادیث خود به آمرزش گناهان در این شب، اشاره کرده‌اند. جای دارد که در چنین شب‌هایی بار گناهان خود را گسترده و با پشیمانی و توبه از آن‌ها، از درگاه پروردگار طلب آمرزش و رحمت کنیم. البته که حق الناس در این گروه جای نخواهد گرفت. اما چه شبی بهتر از شب قدر که برای بخشش گناهان حق‌الناسی خود، به سراغ آن‌هایی که باید رفته و طلب حلالیت کنیم.

می‌توان حدس زد که هر انسانی در چنین شب‌هایی، لطافت قلب و وسعت بخشش بزرگتری داشته و با عطوفت بالاتری به بخشش و گذشت رای خواهد داد. با باز کردن بار حق الناس از دوش خود، می‌توانید شب قدر را با خلوص و سربلندی بیشتری در بارگاه خداوندی قرار گرفته و نگاهی پرنورتر به درگاهش داشته باشید.

قرآن به سر گرفتن نیز در شب قدر با بار گناهان سبک‌تر، روحانی‌تر خواهد بود. فراموش نکنیم که این شب از موهبت‌های الهی‌ست و نمی توان بدون برداشت از برکات از کنار آن عبور کرد.

متن نمونه انشا شب قدر

از یاد نبریم که در در این شب، تقدیر یک سال ما نوشته خواهد شد… برای رسیدن به سعادت و قرار گرفتن در جاده سلامت، در شب قدر هر آن چه باید از خداوندی که آماده برآورده کردن حاجات است؛ بخواهید.

برای آن که در شب‌های قدر، با تمام وجود در مقابل آستان خداوند و درهای باز شده بهشت او، قرار بگیریم، باید از شر من و منیت و هر آن چیزی حائل میان انسان و پروردگار است؛ رها شویم. در این شب شیطان از انسان فاصله گرفته و خداوند گناه را از زمین دور می‌کند.

جای دارد که خود را از هر آن چه بدی و ناپاکی‌ست دور کرده و از فرصت شب قدر امسال، برای گذار از گناهان و رسیدن به سرچشمه بخشش و عفو؛ آماده گردیم… باشد که تک به تک ما اعضای بشر، مورد عفو و رحمت الهی قرار گرفته و به کرامت انسانی خود تمسک جوییم…

شب های قدر

۲. انشا شب قدر از زبان یک فرشته

امشب برکات آسمانی به سوی زمینی‌ها گشوده شده است… خداوند منان فرمان داده تا بال‌های خود را گسترده و گروه گروه به سمت زمین به پرواز دربیاییم. در این مسیر انسان‌ها را می‌بینیم که روی به آسمان کرده و از پروردگار یکتا طلب آمرزش گناهان ریز و درشت خویش دارند…

در سرزمین‌های گوناگون، دسته دسته افراد بشر را می‌بینیم که برای به جا آوردن اعمال شب عظیم الشان قدر، گرد هم آمده و با اتکا به نیروی ایمان و توسل به ذات خداوندی؛ برای یک سال خود وعده خیر می‌طلبند… خداوند فرموده است که می‌گذرد از گناهان انسان‌هایی که در این شب به توبه حقیقی رسیده و خود را از آثار گناه و آلودگی پاک کنند…

هر یک از ما به‌سان پرتوی نوری بر زمین فرود آمده و اجر توبه و ثواب‌های بشر را بر او نازل می‌کنیم… پیامبران در سور بهشت، شفاعت بشریت را کرده و از خداوند طلب می‌کنند که به برکات شب قدر؛ از گناهان بنده‌ها درگذرد… پروردگار نیز می‌فرماید بشو و می‌شود و همه گناهان از زمین رخت برمی‌بندد… این چیزی‌ است که پیش از این وعده داده شده و خداوند به تمام وعده‌های خویش عمل می‌کند.

توبه و طلب بخشش در شب قدر

۳. درخواست بخشش از پروردگار در شب‌های قدر

مدت‌هاست که بار گناهی بزرگ مرا می‌آزارد. به هر سو که می‌نگرم و هر آن چه شادی در اطرافم باشد، غم بزرگ آلودگی به این گناه مرا تنها نمی‌گذارد. از خود می‌پرسم به چه کسی راز گناهم را بگویم تا بار آن مرا رها کرده و سبک‌تر شوم؟ اما بازگو کردن خطا و گناه بزرگ من به هیچ کسی میسر نیست. با خود می‌گویم به هر کسی از این گناه بگویم، جلوه آن را پررنگ‌تر کرده و خود را از نظر خواهم انداخت.

اما گویی شب‌های قدر نزدیک است. به یاد آوردن فرصت شب‌های قدر به مانند نوری خاموش نشدنی در دلم تابیدن گرفته و امید بازگو کردن گناه به بارگاه خداوندی و دریافت عفو را به جسم و روح خود راه داده‌ام.

از آن روز که برای رسیدن شب قدر ثانیه شماری می‌کنم، گناهم به مانند زخم چرکینی‌ست که به زودی جراح آن را باز کرده و عفونت‌ها را از آن می‌زداید… دیگر خود را از این گناه جدا می‌بینیم و آن به سان میهمانی ناخوانده است که به زودی ترکم خواهد کرد. به خداوند و ذات بخشاینده او امید بسته‌ام که در شب نزول برکات خود بر زمین، از گناه من درگذشته و مرا دوباره پاک و پاکیزه نماید… این چیزی‌ست که در شب‌های قدر با تمام وجود از پروردگار همه ما خواهم خواست و تا با باران رحمت خویش، گناه مرا نشوید و دوباره تطهیرم نبخشد، دست از دامانش برنخواهم داشت.

خوانندگان گرامی اگر شما نیز ایده زیبایی برای نوشتن انشا درباره این شب‌های عزیز دارید؛ حتما با ارسال پیام آن را با ما در میان بگذارید.

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا