توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اطلاعات داروییبیماری ها و راه درمانسلامت

استفاده از قرص های ضد بارداری، عوارض احتمالی

بیشتر زنان با استفاده از قرص های ضد بارداری دچار عوارض آن نمی شوند، اما احتمال ایجاد بی نظمی در قاعدگی، سردرد، تهوع و تغییر در وزن به ویژه در چند ماه اول وجود دارد. عوارض قرص های ضد بارداری در افراد مختف می تواند متفاوت باشد.

بی نظمی در قاعدگی

لکه بینی یا خون ریزی خفیف در ۱ تا ۳ هفته اول مصرف قرص های ضد بارداری یا در صورت نخوردن ۱ قرص در ساعت معین ممکن است رخ دهد. در صورتی که خونریزی شدید شود، بیش از چند روز طول بکشد، یا یک ماه بعد از شروع مصرف قرص های ضد بارداری آغاز شود به خوردن قرص ها ادامه دهید و با پزشک خود مسئله را مطرح کنید.

تهوع

تهوع اغلب در آغاز شروع خوردن قرص های ضد بارداری رخ می دهد و در طول چند روز به کلی از بین می رود. در صورتی که قرص بعد از شام یا با یک میان وعده قبل از شام مصرف شود، احتمال ابتلا به تهوع کاهش می یابد.

سر درد

سر درد ممکن است در اثر استرس دانشگاه یا محل کار، کم خوابی، عفونت سینوسی یا میگرن اتفاق بیافتد. مصرف قرص های ضد بارداری ممکن است سر درد را بهتر یا بدتر کند. در صورتی که پزشک شما تشخیص دهد که سر درد شما ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری است، می تواند قرصی را تجویز کند که استروژن کمتری داشته باشد یا اینکه قطع مصرف قرص ها را توصیه کند. در صورتی که شما دچار میگرن هستید، برای اطلاع از دیگر قرص های مناسب برای وضعیتتان با پزشک خود مشورت کنید.

تغییر حالت روحی

احساس شادی یا ناراحتی می تواند برای هرکسی رخ دهد و بعید است که این تغییر حالات در اثر استفاده از قرص های ضد بارداری ایجاد شود. ورزش، رژیم غذایی سالم و رفتن به جلسات مشاوره می تواند به بهبود این حالات کمک کند. در مورد بروز این حالات روحی با پزشک خود مشورت کنید.

درد یا بزرگ شدن سینه

گاهی اوقات ممکن است سینه شما حساس یا بزرگ تر از حالت عادی باشد، اما در بیشتر اوقات سینه شما وضعیت ثابتی را دارد. حساس بودن سینه اغلب پس از گذشت چند ماه از بین می رود.

تغییر وزن

بعد از مصرف قرص های ضد بارداری، بعضی از نوجوانان دچار کاهش یا افزایش وزن می شوند، اما اغلب افراد در وزن خود ثابت می مانند. به طور مرتب سایز قسمت های مختلف بدن خود را چک کنید، از خوردن فست فود پرهیز کنیدو روزانه ۵ تا ۱۳ عدد میوه و سبزیجات مصرف کنید. آب زیاد بنوشید و ورزش را فراموش نکنید. اگر کنجکاو هستید، بدانید که قرص های ضد بارداری کالری ندارند.

در صورتی که عوارض جانبی قرص های ضد بارداری بروز کنند، اغلب خفیف بوده و در ۳ تا ۴ ماه اولیه مصرف قرص از بین می رود. در صورتی که شما به عوارض ذکر شده دچار می شوید، به پزشک خود اطلاع دهید. در صورتی که عوارض آزار دهنده باشند یا بعد از چند ماه از بین نروند، پزشک شما ممکن است نوع قرص ضد بارداری شما را عوض کند.

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا