توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
اطلاعات داروییسلامت

شربت ویتان؛ عوارض، مقدار مصرف و تداخل دارویی

شربت ویتان (Vitane) از مکمل‌های حاوی آهن و مولتی‌ویتامین است که به منظور بهبود رشد جسمانی، تقویت حافظه و افزایش اشتهای کودکان، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجله سیراف| سرویس سلامت – پیش زمینه داشتن کودکی سالم و تندرست، تامین مواد ضروری مورد نیاز بدن وی است. گاه این مواد که شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، آهن و … می‌شود را نمی‌توان تنها از طریق مواد خوراکی و غذاهای کمکی تامین کرد. در این شرایط با نظر پزشک مخصوص کودکان، می‌توان به سراغ مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌های موجود در داروخانه‌ها رفت. یکی از این مکمل‌ها شربت ویتان است که در ادامه قصد داریم بیشتر با آن آشنا شویم.


در صورتی که اطلاعات خاصی در مورد شربت ویتان مد نظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده است، به موضوع دلخواه خود برسید:


معرفی شربت ویتان

شربت ویتان (Vitane) از مکمل‌های حاوی آهن و مولتی‌ویتامین است که به منظور بهبود رشد جسمانی، تقویت حافظه و افزایش اشتهای کودکان، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محلول خوراکی ترکیبی از ۱۴ ریز مغذی ضروری است که همگی در حفظ سلامت و تقویت رشد کودکان و نوجوانان بسیار مؤثرند. ویتان حاوی ویتامین E ،C ،A ،D، ویتامین‌های گروه B، آهن، روی، منیزیم و L-لیزین است که هر کدام به نوبه خود برای حفظ سلامت عمومی بدن و جبران کمبود برخی از مواد معدنی و ویتامین‌ها، کمک‌کننده هستند. به طور کلی استفاده از این دارو می‌تواند در زمینه‌های زیر سودمند باشد:
  • بهبود سیستم ایمنی، تغذیه و متابولیسم بدن
  • کمک به رشد ذهنی و جسمانی در کودکان
  • افزایش اشتها و سوخت و ساز بدن
  • افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ها
  • تقویت حافظه و یادگیری در کودکان

علاوه بر پیشگیری از بیماری، مصرف این شربت برای تقویت اشتهای کودکان نیز، مفید است. شربت ویتان در بطری‌های ۲۰۰ میلی‌لیتری و در کشور آلمان تولید می‌شود.

رشد ذهنی کودک

تاثیر شربت ویتان برای درمان سرماخوردگی کودکان

از آنجایی که مصرف این دارو موجب افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها می‌شود، می‌تواند به عنوان یک مکمل ایده‌آل به منظور تقویت سیستم ایمنی کودکان مورد استفاده قرار بگیرد و از ابتلا به سرماخوردگی‌های مکرر آنها و سایر بیماری‌ها، پیشگیری کند. در واقع استفاده از این مکمل کمک توان بدن برای غلبه بر بیماری‌های شایع را افزایش می‌دهد. با این وجود نمی‌توان برای درمان بیماری روی آن حساب کرد. چنانچه کودک به بیماری مبتلا شد، باید به ناچار از درمان‌های دارویی استفاده و بیماری را مهار کرد.

نام های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های دیگر
موارد مصرف  تقویت سیستم ایمنی بدن، جبران کمبود آهن، افزایش اشتها، کمک به رشد کودک
 عوارض  در صورت مصرف صحیح و به اندازه، عارضه جانبی خاصی ندارد
 تداخل دارویی در این رابطه با پزشک، مشوت شود

مقدار و نحوه مصرف

میزان دقیق مصرف این مکمل در کودکان مختلف بوده و با توجه به سن آن‌ها تعیین شود. به طور معمول، مقدار مصرف شربت ویتان برای نوزادان نصف قاشق مرباخوری و دو بار در روز، است. میزان مصرف برای کودکان به شرح زیر است:
  • کودکان ۴-۱ ساله: یک قاشق مرباخوری، دو بار در روز
  • کودکان ۱۲-۴ ساله: یک قاشق مرباخوری، سه بار در روز
شربت ویتان

نکات قابل توجه در ارتباط با مصرف ویتان

  • این مکمل را دقیقا همانطور که پزشک دستور داده است، مصرف کنید یا به کودک بدهید.
  • در صورت بروز هر گونه حساسیت دارویی پس از مصرف شربت در کودکان، مصرف آن را قطع و سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • قبل از مصرف این شربت در دوران بارداری و شیردهی، حتما با پزشک مشورت نمایید.
  • فهرست تمامی داروهای خود را (چه گیاهی و چه شیمیایی) در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی داروها، اثرگذاری داروی ویتان را کاهش یا افزایش دهند.
  • قبل از مصرف این مکمل، هر نوع سابقه بیماری که کودک داشته است را به اطلاع پزشک، برسانید.

  • قبل از اینکه این مکمل را به کودک بدهید، پزشک را از هر گونه سابقه حساسیت دارویی و غذایی مطلع سازید.
  • چنانچه بعد از مصرف این شربت، علائم آلرژی مثل کهیر یا تنگی نفس را مشاهده کردید، مصرف را قطع و سریعا کودک را به اورژانس منتقل کنید.
  • مکمل‌های ویتامین مثل شربت ویتان، هرگز جایگزین خوبی برای غذا نیستند. در صورتیکه به کودک ویتامین می‌دهید، باید سعی کنید عادات غلط تغذیه‌ای او را نیز، اصلاح کنید.
  • بیش از میزان توصیه شده از این مکمل را مصرف نکنید.
  • قبل از مصرف بطری را خوب تکان دهید و از قطره چکان مدرج داخل جعبه، استفاده کنید.

مواد طبیعی حاوی آهن

اگرچه مکمل‌های آهن به وفور و به آسانی قابل دسترسی هستند، اما بهتر است برای کمبود آهن و همچنین کمک به درمان کم خونی به سراغ مواد غذایی حاوی آهن در طبیعت برویم. این مواد شامل برخی از غذاها مثل گوشت، حبوبات (عدس، لوبیا، ماش و لپه)، مغزها (پسته و بادام)، زرده تخم‌مرغ و سبزیجات می‌شود که می‌توانند در کنار مکمل‌های تجویز شده توسط پزشک (مثل شربت ویتان)، به تامین نیازهای بدن کودک کمک کنند.

خوراکی ها جایگزین شربت ویتان

سخن آخر

با وجود اینکه شربت Vitane حاوی ویتامین‌های بسیاری است، اما همانطور که گفته شد ترجیحا باید عادات غلط غذا خوردن فرزندتان را تغییر دهید. زمانی که کودک شما تغذیه‌ای سالم و سرشار از مواد مغذی را داشته باشد، به مکمل نیاز نخواهد داشت. شما تا به حال از این شربت برای کودکتان استفاده کرده‌اید؟ آیا مکمل‌های مفید دیگری را برای جبران کمبود آهن کودکان می‌شناسید؟ لطفا تجربیات خود را با ما و مخاطبان ستاره در بخش ارسال نظر به اشتراک بگذارید تا همه بتوانیم از بروز کم خونی و مشکلات آن در کودکان، پیشگیری کنیم.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا