توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
ترفند های خانه داریخانه داری

روش‌های مختلف از بین بردن لکه شمع

شمع‌ها یکی از جلوه‌های زیبای هر خانه و اتاقی می‌توانند باشند. اما متاسفانه گاهی اوقات باعث ایجاد مشکل و آشفتگی می‌شوند. لکه‌ها یا خرده‌های شمع گاهی اوقات بر روی شمع‌دانی، رومیزی، لباس و … چسبیده و به سختی پاک می‌شوند. در این مواقع چه راهکاری می‌تواند شما را از شر این لکه‌های سمج خلاص کند. اصلا نگران نباشید. با استفاده از روش‌های مناسب از بین بردن لکه شمع از روی اجسام کار سختی نیست. در این مطلب روش‌های از بین بردن لکه شمع را به شما یاد خواهیم داد.

 

از بین بردن لکه شمع

از بین بردن لکه شمع

معمولا برداشتن لکه شمع یک موضوع ساده و روشی برای ذوب کردن و خنک کردن آن است تا بتوان آن را از بین برد و پاک کرد.

از بین بردن لکه شمع با استفاده از منجمد کردن

اگر لکه‌ی شمع بر روی وسیله‌ای به عنوان مثال یک ظرف شیشه‌ای چسبیده است، با استفاده از منجمد کردن می‌توان آن را پاک کرد. برای اینکار ابتدا باید وسیله‌ی مورد نظر را درون فریزر قرار دهید. اگر یخدان یا فریزری با عمق زیاد دارید، می‌توانید آیتم‌های بزرگتری را نیز درون آن قرار دهید. دقت داشته باشید، اگر مورد بسیار بزرگ است که درون فریزر جا نمی‌گیرد، می‌توانید قطعات یخ را در یک حوله بپیچید و آن‌ها را بر روی لکه قرار دهید. سپس اجازه دهید لکه به طور کامل خنک شود. این فرایند ممکن است یک ساعت به طول انجامد. همچنین این کار باعث جلوگیری از گسترش بیشتر لکه می‌شود.

لکه شمع

پس از خشک شدن لکه، باید آن را بتراشید. برای اینکار لکه شمع را با استفاده از لبه یک کارت اعتباری و یا ابزار پلاستیکی مشابه آن پاک کنید. موم باید به طور کامل خرد شود. استفاده از چاقو یا جسم‌های فلزی ممکن است به وسیله‌ی مورد نظر آسیب برساند.

لکه شمع

پس از آن کمی شیشه پاک کن یا هر ماده‌ی شسشتوی دیگری بر روی آن بریزید و با استفاده از یک دستمال سطح آن را به خوبی تمیز کنید.

پاک کردن لکه شمع

استفاده از سشوار برای از بین بردن لکه شمع

علاوه بر منجمد کردن، ذوب کردن نیز می‌تواند در از بین بردن لکه شمع موثر باشد. اگر لکه‌ی شمع بر روی ظرف جاشمعی باقی مانده است، بهتر است از سشوار برای ذوب کردن استفاده کنید. برای اینکار با استفاده از سشوار، به شمع حرارت دهید تا به طور کامل ذوب شود. برای اینکه لکه سوزانده نشود و مشکل را دوچندان نکند، سشوار را با چند سانتی‌متر دورتر از لکه نگه دارید.

پاک کردن لکه شمع

حالا لکه شمع را پاک کنید. برای پاک کردن شمع ذوب‌شده از یک لباس کهنه یا حوله کاغذی استفاده کنید.

پاک کردن لکه شمع

پس از پاک کردن اثرات لکه شمع ذوب شده، دوباره با استفاده از یک شوینده و دستمال تمیز، سطح ظرف را به خوبی تمیز کنید.

از بین بردن لکه شمع

در صورت نیاز مراحل را دوباره تکرار کنید. اگر پس از تمیزکردن دوباره آثاری از لکه شمع بر روی ظرف باقی مانده است، دوباره آن‌ها را ذوب کرده و با استفاده از دستمال و پاک کننده تمیز کنید.

از بین بردن لکه شمع

استفاده از اتو برای پارچه

برای مواردی نظیرِ پارچه اگر بخواهید از روش حرارت دادن استفاده کنید، بهتر است اتو را بر روی حرارت متوسط قرار دهید. شما می‌توانید موم خشک شده را با ذوب کردن آن با اتو و تمیز کردن با حوله‌های کاغذی در همان لحظه از بین ببرید. این روش یک انتخاب عالی برای پارچه یا لباس‌هایی است که لکه شمع بر روی آن‌ها چسبیده، می‌باشد. با این حال دقت داشته باشید که نباید اتو را مستقیم بر روی لکه قرار دهید.

از بین بردن لکه شمع

ابتدا چند لایه حوله کاغذی بر روی لکه پهن کنید. سپس یک حوله آشپزخانه بر روی کاغذها قرار دهید. این کار از سوزانده شدن کاغذها جلوگیری می‌کند.

از بین بردن لکه شمع

سپس اتو را بر روی حوله آشپزخانه بمالید. برای اینکار اتو را روی حوله آشپزخانه قرار دهید و سپس به آرامی آن را دقیقا به همان شکل که لباس اتو می‌کنید، به عقب و جلو حرکت دهید. در عین حال که لکه شمع ذوب می‌شود توسط دستمال‌های کاغذی جذب می‌شود. در صورت نیاز دستمال‌های کاغذی جدیدی را جایگزین دستمال‌های قبلی کنید. به مرور زمان دستمال‌های کاغذی به طور کامل آغشته به موم می‌شوند. در این صورت باید آ‌ن‌ها را طی چندین مرحله و مرتبه تعویض کرد.

از بین بردن لکه شمع

استفاده از فشار هوا برای نقاط کوچکتر

از فشار هوای کنیستر می‌توان برای خشک کردن لکه شمع در نقاط کوچکتر استفاده کرد. این روش برای لکه‌های کوچک شمع بر روی سطوح سخت مثل میز یا سطوح نرم مانند لباس و چرم و … به خوبی کار کند. این وسیله را می‌توانید از فروشگاه‌های ابزار خریداری کنید.

ابتدا واکس را با فشار هوا بر روی لکه شمع اسپری کنید. هوای سرد با فشار زیاد باعث می‌شود لکه خیلی سریع خشک شده و تراشیدن آن آسان شود.

پاک کردن لکه شمع

سپس با استفاده از یک کارت اعتباری یا بانکی آن را بخراشید.

پاک کردن لکه شمع

در صورت نیاز دوباره مراحل بالا را تکرار کنید.

از بین بردن لکه شمع

۴ مورد از روش های از بین بردن لکه شمع را خدمت شما معرفی کردیم. شما چه روش‌های دیگری برای پاک کردن لکه‌های مزاحم شمع از روی اجسام پیشنهاد می‌کنید؟

برگرفته شده از: wikihow.com

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا