توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیه

طرز تهیه مربا آلبالو خانگی بدون شکرک و کپک

تابستان فصل میوه‌های خوشمزه است و درست کردن شربت و مربا از این میوه‌های خوشمزه هنر خانم‌های کدبانوی ایرانی. مربای آلبالو یکی از محبوب‌ترین انواع مربا‌های تابستانی است که اتفاقا در تمام روز‌های سال در وعده صبحانه و در برخی شهر‌ها با برخی غذا‌ها مصرف می‌شود.

مواد لازم

آلبالو: ۱ کیلوگرم

شکر: ۱ و نیم کیلوگرم (اگر آلبالو‌ها شیرین هستند ۱ کیلوگرم شکر کافی است)

آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

عصاره وانیل: نوک قاشق چایخوری

یک بشقاب خالی که در یخچال چند ساعت نگه داشته‌اید تا سرد شود.

طرز تهیه مربا آلبالو خانگی خوشمزه براق و بدون کپک و شکرک

برای درست کردن مربا آلبالو خانگی ابتدا آلبالو‌ها را بشورید و با دست یا دستگاه هسته‌گیر هسته آن‌ها را بگیرید. سپس به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت آلبالو‌ها را در شکر بخوابانید. بهتر است شکر را لا به لای آلبالو‌ها بریزید. در این مدت حتما مخلوط آلبالو و شکر را در یخچال نگهداری کنید تا حسابی آب بیندازند و مربای شما لعاب‌دار شود.

بعد از این مدت قابلمه را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا آب آلبالو‌ها به دمای جوش برسد. در این فاصله مرتب کف روی آلبالو‌ها را بگیرید و دور بریزید و ترکیب آلبالو و شکر را مرتب هم بزنید تا هم ته نگیرد و هم سر نرود. زمانی که ترکیب آلبالو و شکر غلیظ شد و کمی قوام پیدا کرد آبلیمو و وانیل را هم اضافه کنید و هم بزنید. ۳۰ دقیقه زمان برای پخت مربا کافی است. یک روش برای امتحان این‌که مربا به غلظت مطلوب رسیده این است که بعد از نیم ساعت با استفاده از یک بشقاب خالی که در یخچال از قبل سرد کرده‌اید غلظت مربا را بسنجید.

برای این کار یک قاشق مربا روی بشقاب بریزید و بشقاب را کج کنید. اگر مربا به حدی غلیظ بود که از روی بشقاب سُر نخورد و نریخت غلظت مربای آلبالو در حد معقول است. این نکته را هم باید بدانید که مربا بعد از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود پس لازم نیست در این مرحله بیش از حد غلیظ و سفت باشد. بعد از چند دقیقه قابلمه را از روی گاز بردارید و یک دم‌کنی روی قابلمه بگذارید تا مربا حسابی جا بیفتد و غلیظ شود. وقتی مربا کاملا سرد شد آن را در شیشه‌های کاملا تمیز و کاملا خشک بریزید، درب شیشه را محکم ببنید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

نکات مهم طرز تهیه مربا آلبالو خانگی خوشمزه بدون کپک و شکرک

*زمان پخت مورد نیاز برای مربا آلبالو بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است (بستگی به مقدار مواد دارد، اگر مقدار آلبالو‌ها زیاد است ۴۵ دقیقه زمان بگذارید). پخت بیش از حد مربا آن را له کرده و رنگ مربا را تیره می‌کند.

*در حین پخت مربا به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید، چون مربا بد رنگ می‌شود و سر می‌رود.

*برای این‌که مربا شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات علت کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن است.
حتما بخوانید طرز تهیه مربا به زعفرانی مجلسی+ نکات طلایی مربای براق، بدون شکرک و کپک

*اگر به مربای در حال پخت آبلیمو اضافه کنید احتمال شکرک زدن آن کم می‌شود.

*در صورتی که مربا شکرک زد می‌توانید آن را نجات دهید. کمی آب‌جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.

*قوام شهد و شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق بر میداریم و اجازه می‌دهیم تا سرد شود، اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود کمی دیگر زمان بدهید تا روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.

لینک خبر

 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا