توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آموزش کتاب درسیخانه داری

آموزش تمیز کردن مبل مخمل؛ هیچ لکه ای جا نمیمونه!

امروزه مبلمان یکی از اجزای اصلی منزل به حساب می‌آید و نوع، مدل و جنس پارچه آن از مواردی است که در هنگام انتخاب باید از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار گیرند. اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که جنس مخمل را برای پارچه مبل خود انتخاب نموده‌اید می‌توان گفت انتخاب شجاعانه‌ای داشته‌اید، زیرا در کنار زیبایی و درخشندگی خاصی که این جنس از پارچه به معرض نمایش می‌گذارد در مقابل شاید انرژی زیادی برای تمیز نگه داشتن آن طلب کند. در صورتی که شما جزو آن دسته از افرادی هستید که برای مبل‌های خود از روکش و کاور استفاده نمی‌کنند و برای تمیز کردن مبل‌های مخملی خود دچار چالش می‌شوید، در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

تمیز کردن مبل مخمل

تمیز کردن مبل مخملی با جاروبرقی

به طور استاندارد هفته‌ای یک بار نیاز دارید تا گرد و خاک‌هایی را که بر روی تمامی سطوح می‌نشینند بزدایید. مبل‌ها به خصوص پارچه‌های مخملی که برای آن انتخاب کرده‌ایم از گزند این گرد و خاک در امان نیستند که همین مسئله اهمیت گردگیری مبل‌ها را برایمان دوچندان می‌کند.

در صورت امکان توصیه می‌شود که به صورت روزانه گردگیری مختصری انجام گیرد تا از تثبیت گرد و خاک بر روی پارچه مبل جلوگیری شود.

حال چیزی که برای یک گردگیری معمولی از مبل‌ها نیاز داریم یک جاروبرقی به علاوه یک سری مخصوص گردگیری مبل و پرده می‌باشد. جارو کشیدن مبل‌ها نباید با فشار زیاد همراه باشد زیرا فشار بر روی مبل مخملی پرزها و بافت پارچه را دچار آسیب می‌کند، تنها کافیست به آرامی و در جهت خواب پارچه و تشک مبل آن را جارو بکشید.

توجه داشته باشید که به صورت سرتاسری جارو بکشید و لبه و کنج‌ها از قلم نیافتند. رعایت این مسئله اهمیت زیادی دارد زیرا در صورت وجود لکه بر روی پارچه، مقدمه‌ای برای مراحل بعدی لکه‌زدایی که معمولا به روش مرطوب انجام می‌شود محسوب می‌گردد.

استفاده از آبلیمو و جوش شیرین در تمیز کردن مبل مخملی

اگر مبل شما به واسطه ریختن چای، قهوه و… بر روی آن لک شده باشد، قطعا آب خالی کار خاصی برای ما انجام نخواهد داد. در این شرایط کمی آبلیمو را در آب به همراه کمی جوش شیرین ترکیب کنید. حال کافیست قسمتی از یک پارچه‌ بدون پرز را به مایعی که به شکل کف به دست آمده است آغشته کنید و به آرامی بر روی محل لک بمالید. توجه داشته باشید که نباید پارچه را با فشار بر روی مبل بکشید زیرا این کار بافت پارچه را خراب نموده و پرزهای ریز آن را از بین خواهد برد. در صورت باقی ماندن کف اضافی بر روی مبل، آن را با قسمت خشک پارچه‌ای که در دست دارید به آرامی بردارید و اجازه دهید با گذشت زمان محل مورد نظر خشک شود، سپس می‌توانید به آرامی در جهت خواب پارچه آن را برس بکشید.

مبل مخمل لکه دار و آب و صابون

در صورتی که پارچه مبل لک شد، بلافاصله آن محل را تمیز کرده و از خشک شدن لکه جلوگیری کنید. در غیر اینصورت از بین بردن لکه کمی سخت‌تر خواهد بود. پس از اینکه محل موردنظر را با یک پارچه با قابلیت جذب بالا خشک کردید، می‌توانید محلولی از آب و صابون تهیه کنید، به صورتی که کف کند. پس از آنکه محلول آماده گردید، پارچه‌ای را در داخل محلول فرو برده و سپس به آرامی بر روی ناحیه لک شده بکشید تا زمانی که لکه از بین برود. اگر لکه همچنان موجود بود، این کار را تا زمان محو شدن لکه ادامه دهید.

شامپوی مبل و لکه‌های خشک شده

در صورتی که لکه‌های موجود بر روی پارچه مبل خشک شده باشند به احتمال زیاد روش‌های آب و صابون و آبلیمو و جوش شیرین برای از بین بردن لکه‌ها کارساز نخواهد بود. در اینصورت گزینه مناسب استفاده از شامپوی مبل و یا دیگر مواد پاک‌کننده است. برای اطمینان از واکنش مناسب پارچه به مواد شوینده یا شامپوی مبل ابتدا در قسمتی از پارچه مبل که کمتر دیده می‌شود، این مواد شوینده را تست کنید و در صورتی که این مواد اثر بدی بر روی پارچه مبل نگذاشت، می‌توانید با خیالی آسوده در نقاط دیگر نیز از شامپو یا مواد شوینده موردنظر استفاده کنید.

نوصیه می‌شود هنگام استفاده از پاک کننده‌های شیمیایی از دستکش استفاده نمایید.

خشک کردن مبل‌های مخمل پس از تمیز کردن

پس از تمیز کردن مبل مخمل هنوز یک گام مهم پیش روی داریم و آن خشک کردن پارچه مبل است. بهتر است که اجازه دهید پارچه مبل در هوای آزاد خشک شود. در غیر اینصورت به وسیله پنکه یا یک سشوار سعی کنید پارچه مبل را خشک نموده و تا زمان خشک شدن آن از نشستن بر روی مبل و استفاده از آن پرهیز کنید. پس از اینکه مبل خشک گردید می‌توانید با یک برس در جهت خواب پارچه مبل آن را به آرامی برس بکشید تا بافت و پرزهای ریز آن به حالت اولیه خود نزدیک‌تر شود.

همانطور که گفته شد پارچه مبل به ویژه پارچه مخمل آن، نیاز به توجه و مراقبت زیادی دارد. به ویژه اگر از پارچه‌های رنگ روشن استفاده می‎کنید، توصیه می‌شود به شکل روزانه گردگیری این نوع مبل‌ها انجام پذیرد و از ماندگار شدن گرد و غبار بر روی سطح پارچه مبل جلوگیری به عمل می‌آورد.

گاهی تمیز کردن پارچه مبل نیازی به استفاده از جاروبرقی نخواهد داشت و یا اینکه جاروبرقی عملکرد خوبی را نشان نخواهد داد. در این مواقع می‌توانیم از غلتک مخصوص برای زدودن موها و کرک‌ها استفاده کنیم.

برچسب مبل

معمولا در هنگام خرید به خریدار کاتالوگی از محصول ارائه می‌گردد که به جزئیاتی در مورد مبل به ویژه امکان و شرایط شستشو اشاره دارد. گاهی ممکن است این اطلاعات بر روی برچسبی در بخشی از مبل درج شده و شامل موارد اختصاری به شرح ریز باشد.

W: یعنی امکان شستشوی این محصول با آب امکان پذیر است.
X: یعنی نمی‌توانید از شوینده استفاده کنید. مبل فقط باید با جارو یا برس تمیز شود.
O: یعنی این محصول از مواد ارگانیک ساخته شده است و فقط باید از آب سرد برای تمیز کردن آن استفاده کنید.
WS: یعنی در شستشوی این مبل هم می‌توانید از شوینده‌های مایع همراه با بخارشو استفاده کنید و هم از شوینده‌های خشک.
S: یعنی برای شستشوی مبل موردنظر بایستی از شوینده‌های خشک استفاده کنید و امکان شستشوی آن با آب وجود ندارد.

سخن آخر‌

اگر استفاده از این روش‌ها برای تمیز کردن مبل‌های منزلتان با موفقیت روبرو بود و یا اگر روش‌های دیگری غیر از روش‌های ذکر شده در این نوشته را تجربه کرده‌اید و پاسخ خوبی از آن‌ها دریافت کرده‌اید خوشحال می‌شویم آن‌ها را برای ما نیز ارسال نمایید. همچنین اگر انتقاد، پیشنهاد و نظری در مورد روش‌های تمیز کردن مبل مخمل که در این نوشته به آن‌ها اشاره شد دارید، لطفا آن را از طریق بخش پیام بگذارید برای ما ارسال نمایید.

لینک خبر

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا