دانستنی های بارداریدانستنی های نوزادانسلامتمادر و کودک

هفته‌ی هفدهم بارداری – علائم هفته‌ی هفدهم بارداری

هنگامی که شما در هفته‌ی هفدهم بارداری هستید، در واقع سه ماهه‌ی اول را گذارنده‌اید و در میانه های سه ماهه‌ی دوم هستید. در این هفته شما برخی از علائم بارداری را که هر زن بارداری حس می‌کنید حس خواهید کرد.

در این مرحله، شما ممکن به فکر بیفتید تا جنسیت فرزندتان را بدانید و برای این کار به ماما مراجعه می‌کنید، حتی در بعضی از موارد این هفته شما ممکن است به اینکه فرزندتان را در چه مهدکودکی ثبت نام خواهید کرد؟ فکر کنید.

همانطور که شما درگیری این انتخاب‌ها هستید، باداری شروع به احساس واقعی‌تر شدن می‌کند. شما در  طی این هفته و هفته‌های آتی بیشتر در مورد حاملگی خود هیجان زده می‌شوید و ممکن است به طور مکرر به پزشک برای بررسی های منظم، مراجعه کنید تا جایی که این بررسی ها بخشی از زندگی هفتگی شما می شوند.

علائم بارداری در هفته‌ی هفدهم بارداری چیست؟

اولین حرکات کودک در دوران بارداری در این زمان احساس می‌شود و این یعنی در طول این دوره شما ممکن است حرکات ملایم نوزاد درون شکم خود را احساس کنید. و این امر بخاطر این است که نوزاد در این مرحله لگد می‌زند. با این حال، این لگد زدن به نرمی و ملایمت اتفاق می‌افتد و توسط هیچ کسی غیر از خودتان قابل تشخیص نیست.

در طی این هفته شما چندین تغییر فیزیکی دیگر را در بدن خود (به غیر از رشد شکمتان) شاهد خواهید بود.  Areola (آرئولا: دایره رنگی تیره در اطراف نوک پستان) شروع به تغییر سایز و پهن تر شدن می‌کند و رنگ این ناحیه بیشتر می‌شود. این علامت در حاملگی طبیعی است و پس از یک سال پس از تولد نوزاد از بین می‌رود.

شما همچنین ممکن است تغییرات قابل توجهی در پوست خود احساس کنید، برای مثال با افزایش رنگدانه های روی پوستتان ممکن است شاهد برخی از تیرگی ها در نواحی مختلف بدن خود باشید. علاوه برای شما یک خط تیره در پایین شکمتان خواهید دید که البته لازم نیست در مورد این تغییرات نگران باشید؛ آنها هنگامی که نوزاد متولد شود، ناپدید می‌شوند.

وقتی که شما در هفته‌ی هفدهم بارداری هستید، کودک شما چگونه رشد می‌کند؟

نوزاد اکنون تقریبا ۱۱ سانتیمتر اندازه دارد (از سر تا پا) و وزن آن حدود پنج اونس است. در طی هفته‌ی هفدهم  غضروف اسکلت کودک شروع به سفت شدن می‌کند که این امر حاکی از پیشرفت بارداری می‌باشد، در همین دوره بند ناف ضخیم شده و قوی تر می‌شود و طولش نیز شروع به بیشتر شد می‌کند.

در هفته‌ی هفدهم حس شنوایی کودک به سرعت در حال پیشرفت است و گوش به علامت استراحت نهایی خود می‌رود. نوزاد شروع به تولید غدد عرق در سراسر بدن و طناب نخاعی خود می‌کند، که در حال حاضر توسط یک ماده محافظ به نام میلین پوشیده شده است.

در این مرحله کودک شما کمی طبیعی تر به نظر می‌رسد چرا که بدن او به طور یکدست رشد کرده‌اند و حالا مانند قبل سر او بزرگتر از دیگر اندام های او نمی‌نماید.

شما می‌توانید این ویدیو را تماشا کنید و اطلاعات بیشتری در مورد نحوه رشد کودک در هفته‌ی هفدهم بدست آورید:

هنگامی که شما در هفته‌ی هفدهم بارداری هستید، زندگیتان چطور تغییر می‌کند؟

همانطور که شکم رشد می‌کند، ممکن است گاهی اوقات احساس باد کردگی و پف روی پای خود داشته باشید. این امر به دلیل این است که با افزایش اندازه شکم، مرکز جاذبه بدن شما تغییر می‌کند. در این مرحله، مهم است که از کفش های پاشنه بلند استفاده نکنید تا خطر زمین خوردن را کاهش دهید، چرا که زمین خوردن در این دوره می‌تواند برای سلامت شما و کودکتان بسیار خطرناک باشد.

طی هفته‌ی هفدهم چشمان شما نیز ممکن است خشکتر شوند. و در صورتی که از لنزهای چشمی استفاده می‌کنید، ممکن است احساس ناخوشایند سوزش و درد را تجربه کنید. توصیه می‌شود که قبل از تولد نوزاد، از عینک استفاده کنید و برای جلوگیری از خشکی در چشم خود از قطره های روان کننده بهره بگیرید.

چه چیزهایی در مورد تغذیه در هفته‌ی هفدهم بارداری باید مورد توجه قرار گیرد؟

در دوران بارداری شما باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و از مواد غذایی که برای نوزاد شما مضر است اجتناب کنید. برای رسیدن به مواد مغذی مورد نیاز، مهم است بدانید که چه غذاهایی باید مصرف کنید و از چه غذاهایی باید اجتناب کنید.

  1. غذاهای سالم را در برنامه‌ی خود قرار دهید

کربوهیدرات :

اکثر مواد غذایی نشاسته دار مانند نان، ماکارونی، برنج، یام و سیب زمینی سرشار از کربوهیدرات هستند که می‌توانند انرژی زیادی را برای شما به ارمغان آورند. بنابراین توصیه می‌شود این غذاها باید در بخش اصلی وعده های غذایی شما قرار گیرند.

سبزیجات و میوه ها را فراموش نکنید:

سبزیحات و میوه ها یکی از مهم ترین مواد مغذی موجود هستند که در آن ها مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی، فیبر و ترکیبات گیاهی وجود دارد که در دوران بارداری خیلی ضروری هستند.

کلسیم برای سفت شدن استخوان ها ضروری است:

همانطور که گفته شد در طی هفته‌ی هفدهم شکل غضروفی اسکلت کودک شروع به سفت شدن می‌کند و این امر به معنای آن است که شما باید مقداری زیادی کلسیم مصرف کنید. کلسیم برای داشتن استخوان های قوی و قدرتمند لازم و ضروری است و در محصولات لبنی از جمله پنیر و ماست به فراوانی یافت می‌شود.

پروتئین ها خیلی مهم هستند:

پروتئین ها نیز یکی از موارد ضروی هستند که باید حتما در برنامه‌ی غذایی شما قرار بگیرند چرا که برای ساخت بافت نوزاد شما اهمیت زیادی دارند. گوشت، ماهی، تخم مرغ و لوبیا همه مواد غذایی غنی از پروتئین هستند. این غذاها همچنین منبع خوبی از آهن هستند که در حین بارداری به طور مشابه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

اسیدهای چرب امگا ۳ :

شما می‌توانید اسیدهای چرب امگا ۳ را با خوردن ماهی های چرب (ماهی mackerel ، ساردین، ماهی آزاد، ماهی تازه) به دست آورید. بخاطر داشته باشید که چربی های امگا ۳ در رشد مغز کودک و توسعه عصبی او تاثیر به سزایی دارند.

  1. از وجود وعده های غذایی مغذی در برنامه‌ی خود اطمینان حاصل کنید

شما می‌توانید تمام مواد مغذی مورد نیاز در طول بارداری را با ترکیب غذاهای مختلف برای هر وعده غذایی که می‌خورید، بدست آورید. بعنوان مثال شما برای صبحانه می‌توانید تخم مرغ را بصورت املت شده که یک غذای کامل می‌باشد به همراه یک لیوان آب یا شیر یا فرنی با شیر semi-skilled نوش جان کنید. یا اینکه شما می‌توانید میوه ها و همچنین آب میوه ها را برای صبحانه بخورید.

برای ناهار، میوه ها و ماست طبیعی همراه با لوبیای پخته شده در تمام وعده های غذایی و یا ماکارونی و یک تکه کیک میوه ای یا ساندویچ سس گوجه فرنگی و سالاد می تواند بعضی از گزینه های مفید باشند.

به طور مشابه، ترکیبی از غذاهای مختلف را می‌توان برای شام انتخاب کرد. برای مثال پودینگ برنج با سیب زمینی پخته شده، اسپاگتی با نان مالت و مرغ با سبزیجات در کنار بستنی نیز می‌توانند چند گزینه اساسی باشند.

وقتی شما در هفته هفدهم  بارداری هستید، چه فعالیت های را می‌توانید انجام دهید؟

  1. برخورد با بثورات و آلرژی

شما ممکن است یکی از چندین خانمی باشید  که در دوران بارداری آلرژی و بثورات مختلفی در بدنشان ایجاد می شود. توصیه می‌شود طی هفته‌ی هفدهم از یک ارائه کننده مراقبت های بهداشتی، برای راه حل های احتمالی این مشکلات سوال کنید.

تغییر در موقعیت خواب، ایستادن و نشستن نیز می‌تواند به کاهش اثر ضد التهابی کمک کنند. با این حال، مراقب باشید از مصرف داروهای بدون نسخه اجتناب کنید و قبل از شروع به استفاده آن ها حتما از پزشک خود مشاوره بخواهید.

  1. لیستی از نام هایی که می‌خواهید برای کودکتان انتخاب کنید تهیه کنید

اکنون زمانی است که شما و همسرتان تصمیم به انتخاب یک نام برای کودک خود دارید. به همین منظور شما می‌توانید لیستی از نام های کودک را انتخاب کنید و از همسرتان نیز بخواهید که همین کار را انجام دهد.

لیست را مدام تغییر دهید تا زمانی که مجموعه ای از نامهایی را که هر دوی شما موافق آن نام برای کودک خود هستید را پیدا کنید. در مورد آنچه که دوست دارید و یا دوست ندارید ، صحبت کنید. ایجاد چارچوب برای خودتان در انتخاب نام برای کودک، میتواند گزینه های انتخابی شما را محدود تر کند تا راحتتر انتخاب کنید.

پیشنهاد میکنیم همچنین ببینید  کوتاه کردن ناخن نوزاد؛ مشکلات و راهکارها
برروی تصویر کلیک کنید تا اپلیکیشن برای شما دانلود شود
نمایش بیشتر

علی اکبر

سیراف بعنوان مجله خبری و تفریحی از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است، تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران ایرانی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد،

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن