هفته‌ی بیست و نهم بارداری - نشانه های هفته‌ی بیست و نهم بارداری | مجله سیراف
دانستنی های بارداریدانستنی های نوزادانسلامتمادر و کودک

هفته‌ی بیست و نهم بارداری – نشانه های هفته‌ی بیست و نهم بارداری

 وقتی شما وارد هفته‌ی بیست و نهم می‌شوید یعنی در سه ماهه سوم بارداری قرار دارید و این به معنای نزدیک بودن زمان زایمان می‌باشد. در سه ماهه سوم بارداری کودک شما به طور کامل شکل گرفته است و شما حضور و تکان خوردن های کودک خود را احساس خواهید کرد. در این  دروه از بارداری شما باید به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید و به ورزش و رژیم غذایی خود ادامه دهید.

 وقتی شما وارد هفته‌ی بیست و نهم می‌شوید یعنی در سه ماهه سوم بارداری قرار دارید و این به معنای نزدیک بودن زمان زایمان می‌باشد. در سه ماهه سوم بارداری کودک شما به طور کامل شکل گرفته است و شما حضور و تکان خوردن های کودک خود را احساس خواهید کرد. در این  دروه از بارداری شما باید به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید و به ورزش و رژیم غذایی خود ادامه دهید.

در هفته‌ی بیست و نهم بارداری شما چه علایمی را تجربه می‌کنید؟

وقتی شما به سه ماهه سوم بارداری وارد می‌شوید، روند رشد کودک شما افزایش می‌یابد و میل شما به غذا خوردن بیشترو بیشتر می شود، چرا که شما حالا باید برای تامین نیاز های دو نفر غذا مصرف کنید. بنابراین در این دوره‌ی زمانی شما باید به رژیم غذایی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید و برای سلامتی خود و کودکتان غذاهایی سالم و مغذی را مصرف کنید.

در این دوره از بارداری، کودک آهن مورد نیاز خود را از ذخایر آهن دربدن شما می‌گیرد، بنابراین شما نیاز دارید که آهن بدن خود را  تامین کنید. قابل ذکر است که خوردن غذاهایی مانند سبزیجات سبز و گوشت که غنی از آهن هستند در این زمان بسیار مهم است.

یکی دیگر از علائم این دوره از حاملگی این است که شما به راحتی نمی‌توانید بخوابید، از آنجایی که شکم شما زیاد بزرگ شده است شما نمی‌توانید در یک حالت راحت دراز بکشید و گاها در شب عضلات شکم شما دچار گرفتیگی می‌‌شود.

یکی از راه های که می‌تو‌انید راحت تر بخوابید این است که در هنگام خواب یک بالش یا کوسن در زیر شکم یا بین پاهای خود قراردهید تاراحت تر بخوابید.

اگر احساس تنش شدید دارید بهتر است به انجام تمرینات کششی مانند یوگا بپردازید چرا که این تمرینات به کاهش سطح استرس شما کمک می‌کنند. علاوه بر این تمرینات کشش یوگا در هنگام زایمان به باز شدن بدن شما کمک خواهد کرد.

رگهای واریس ممکن است روی پاهای شما ظاهر شوند. این علامت بارداری معمولی است و شما می‌توانید فعالیت هایی برای کاهش این موضوع انجام دهید. برای رفع گرفتگی های بدن خود و دردهای ماهیچه‌ای می‌توانید از دوش های آب گرم بهره ببرید.

هفته‌ی بیست و نهم بارداری

طریقه رشد کودک در هفته‌ی بیست و نهم بارداری را بشناسید

نوزاد شما اکنون بیش از پانزده اینچ طول دارد و وزن او تقریبا دو و نیم پوند است. در این دوره عضلات و ریه های کودک در حال توسعه هستند، در همین دوره سر کودک شما نیز در حال رشد است و برای جای دادن مغز هر روز بزرگتر و بزرگتر می‌شود. موهای بدن نوزاد شما در حال حاضر به خوبی رشد کرده است و این روند همچنان ادامه دارد.

در سه ماهه سوم، نیازهای تغذیه کودک شما به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. خوردن غذاهای حاوی پروتئین، ویتامین ها، اسید فولیک و کلسیم به تامین نیاز های بدن شما کمک می‌کند. جمجمه کودک در حال سخت تر شدن است و تقریبا ۲۵۰ میلی گرم کلسیم در روز ذخیره می‌کند، بنابراین از مصرف فرآورده های لبنی مانند پنیر، ماست و شیر غافل نشوید که میزان کلسیم را افزایش دهید.

شما می‌توانید این ویدیو را تماشا کنید و اطلاعات بیشتری در مورد نحوه رشد کودک شما در هفته‌ی بیست و نهم بارداری کسب کنید:

چگونه زندگی شما در هفته‌ی بیست و نهم بارداری تغییر می‌کند؟

هنگامی که به ماه های آخر بارداری نزدیک می شوید، کودک شما فعال تر می شود. کودک شما اکنون لگد زدن و حرکت بیشتری خواهد داشت، همچنین شمار زیادی از لگدهای کودکتان را در هر ساعت احساس می‌کنید. در این دوره بهتر است همواره اطمینان حاصل کنید که کودک شما فعال است و به خوبی حرکت می‌کند. اگر احساس می‌کنید فعالیت کودک شما کاهش یافته است، به پزشک خود اطلاع دهید.

  • در طی این دوره سرماخوردگی و یبوست ممکن است برایتان رخ دهد. پروژسترون یک هورمون بارداری است که بافت عضلانی شما را شل می‌کند و باعث ایجاد گاز و سوزش سر دل می‌شوند. برای جلوگیری از یبوست، غذاهای حاوی فیبر بخورید، تا بدن خود را هیدراته کنید، در کنار مصرف فیبر توصیه می‌شود که ورزش کنید.
  • ممکن است درد ناشی از تورم وریدی در ناحیه رکتال شما نیز دیده شود، این درد به عنوان هموروئید شناخته می‌شود. هموروئید می‌تواند باعث سوزش شود. اگر خونریزی رکتال را تجربه کرده‌اید، قبل از استفاده از داروهای ضد مخدر، دکتر خود را مطلع و همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

  • گاهی اوقات درازکشیدن به پشت و خوابیدن در آن حالت ممکن است نوسان ناگهانی در ضربان قلب و فشار خون شما ایجاد کند که به شما احساس سرگیجه می‌دهد و با نام سندرم حساس به خواب آلودگی شناخته می‌شود. سعی کنید به پهلو بخوابید و به آرامی حرکت کنید، تا از سرگیجه جلوگیری کنید.

هر آنچه که باید درباره رژیم غذایی در سه ماهه سوم بارداری بدانید

یک رژیم سالم در دوران بارداری شما را سالم و فعال نگه می‌دارد و همچنین به رشد و توسعه کودک کمک می‌کند.

  1. غذاها و مواد مغذی
  • میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات منابع خوبی برای ویتامین ها، پروتئین ها و فیبر هستند. خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات به سیستم گوارش کمک می‌کند و شما را از یبوست نجات می‌دهد. هر روز حداقل پنج عدد میوه و سبزیجات کافی بخورید تا اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی مورد نیاز را دریافت کرده اید.

کربوهیدرات ها بیشتر در مواد غذایی نشاسته‌ای یافت می‌شوند. این غذاها شامل ماکارونی، نان، سیب زمینی، برنج، غلات و غیره می‌شود. نشاسته باید قسمت اصلی هر وعده غذایی شما را تشکیل دهد.

اطمینان حاصل کنید که به میزان مناسب پروتئین، شامل گوشت، ماهی، تخم مرغ، لوبیا، پالس و مرغ در رژیم غذایی شما وجود دارد، همچنین اطمینان حاصل کنید که گوشت به خوبی پخته شده است و گوشت شما صورتی نیست. از خوردن ماهی های چرب مانند ماهی خال مخالی و ساردین اجتناب کنید؛ با این حال، سعی کنید از ماهی های خاصی که حاوی مقادیر زیاد جیوه هستند نیز اجتناب کنید زیرا ممکن است برای نوزاد شما مضر باشد.

محصولات لبنی منبع اصلی کلسیم هستند. در دوران بارداری مصرف مناسب کلسیم برای استخوان ها و رشد کودک بسیار مهم است. نوشیدن مقدار زیادی شیر و خوردن پنیر و ماست بسیار کمک کننده است.در روزه بهتر است دو تا سه وعده لبنیات استفاده کنید.

در دوران بارداری سعی کنید از میان وعده های ناسالم مانند چاشنی ها، شکلات ها و بیسکویت ها استفاده نکنید. در عوض، آنها را با غذاهای سالم مانند هویج، ماست، میوه، سالاد، نوشیدنی های شیرین و مانند آن جایگزین کنید.

  1. ۲. ایمنی مواد غذایی

در دوران بارداری باید بیش از قبل مراقب مواد غذایی که مصرف می‌کنیم باشیم و بهتر است از سبزیجات و مواد غذایی تازه استفاده کنیم. سعی کنید میوه ها، سالاد ها و سبزیجات را به طور کامل بشویید تا تمام آثار خاک و آفت کش ها را از بین ببرید. پس از تهیه گوشت خام به منظور جلوگیری از توکسوپلاسموز، دست ها و ظروف خود را بطور مرتب تمیز کنید. قابل ذکر است که میزان آهن بدن مادر باید در سطح مناسبی قرار داشته باشد.

همانطور که نوزاد رشد می‌کند و شروع به تولید خون بیشتر می‌کند، ممکن است شما کاهش سطح آهن بدنتان را متوجه شوید. برای حفظ سلامت خود ، حداقل روزانه ۳۰ میلی گرم آهن از ویتامین ها و مکمل های پیش از قاعدگی دریافت کنید. برای تست کمبود آهن یا کم خونی با پزشک خود مشورت کنید.

اقلامی که می توان در این دوره برای نوزاد خود خریداری کرد

شما در اواخر دوران بارداری خود قرار دارید ،لازم است قبل از تولد نوزاد، چند مورد ضروری را تهیه کنید، بنابراین زمانی که کودک به دنیا می‌آید شما کاملا آماده اید. کیسه ای از همه ضروریات را که در بیمارستان نیاز دارید تهیه کنید. لیستی از همه چیزهای مهم قبل از تولد را تهیه کنید تا اطمینان حاصل کنید که چیزی را از قلم نینداخته اید. برخی از مواردی که بعد از زایمان نیاز دارید:

  • پوشک و دستمال مرطوب بچه
  • ناخن گیر، پستانک، دماسنج و دیگر وسایل مراقبت از کودک
  • پد های بهداشتی (بعد از چندین هفته خونریزی خواهید داشت)
  • حوله کاغذی و دستمال کاغذی

علی اکبر

سیراف بعنوان مجله خبری و تفریحی فارسی زبانان از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است، تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران ایرانی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا