توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیه

بهترین نذری برای ماه محرم؛ معرفی لیستی از نذری های مرسوم

در ماه محرم نذری دادن امری مرسوم در بین مردم به حساب می‌آید. گاهی شاید از خود بپرسید بهترین نذری برای ماه محرم چیست؟ برای یافتن پاسخ در این مطلب با ما همراه باشید.

مجله سیراف| سرویس آشپزی – نذری دادن یکی از رسوم ماه محرم است که بساط آن در این ایام بسیاری از کوچه‌ها و محله‌های شهرهای ایران برپاست. در ایام ماه محرم و صفر معمولا همه مردم به گونه‌ای در برگزاری این رسم پسندیده شرکت کرده و در هیئت‌ها، مساجد و حتی منازل به صورت گروهی به طبخ غذا‌های نذری مشغول می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم لیستی از خوراکی‌ها با عنوان “بهترین نذری برای ماه محرم” را با هم مرور کنیم؛ با ما باشید.

بهترین نذری برای ماه محرم

در ادامه به معرفی نذری‌های کم هزینه و پرهزینه خواهیم پرداخت.

بهترین نذری های ساده و کم هزینه برای محرم

۱. انواع آش

از معروف‌ترین و بهترین نذری‌ها برای ماه محرم می‌توان به آش رشته و شله قلمکار اشاره کرد که در آن‌ها ترکیبی از حبوبات و سبزیجات به کار می‌رود و با پیاز داغ و نعنا داغ تزیین می‌شوند. همچنین آش گندم شهر یزد و آش ماش از دیگر آش‌های نذری در شهرستان‌ها هستند که با استفاده از مواد متنوعی درست می‌شوند.
آش نذری برای ماه محرم

۲. لقمه و غذا‌های ساندویچی

غذا‌های ساندویچی جزء بهترین نذری‌ها برای ماه محرم هستند که توزیع آن‌ها در میان مردم بسیار راحت است؛ به همین دلیل امروزه بسیاری از افراد نذری‌های خود را به صورت غذا‌های ساندویچی درست می‌کنند. غذا‌هایی مانند فلافل، انواع کوکو مانند کوکو لوبیا سبز و کوکو سیب‌زمینی کتلت و سالاد الویه را می‌توان همراه با نان باگت، گوجه فرنگی و کاهو به صورت یک ساندویچ خوشمزه در میان مردم توزیع کرد.

نذری برای ماه محرم
۳. شله زرد

شله زرد که در واقع نوعی دسر محسوب می‌شود، برای نذری بسیار مناسب است که مواد اصلی مورد استفاده در تهیه آن برنج، شکر و زعفران هستند. شله زرد را پس از آماده شدن در ظروف تک نفره ریخته و سپس با پودر دارچین، خلال پسته و بادام تزیین می‌کنند. گرچه درست کردن این دسر کمی زمان بر بوده، ولی از آنجا که تعداد مواد به کار رفته در تهیه آن کم است، می‌تواند در لیست نذری‌های ساده و کم هزینه قرار گیرد.
شله زرد نذری برای ماه محرم

۴. انواع حلوا

یکی دیگر از دسر‌های پرطرفدار در میان ایرانیان که می‌توان آن را به عنوان نذری ساده برای ماه محرم معرفی کرد، حلواست. حلوا سه آرد، حلوا زعفرانی، حلوای آرد برنج و … از انواع این دسر دلچسب هستند که می‌توانید به سادگی و در کمترین زمان ممکن تهیه کرده و در میان عزاداران به عنوان نذری توزیع کنید.

حلوا نذری برای ماه محرم
۵. انواع نوشیدنی

نوشیدنی‌ها یکی دیگر از مواردی هستند که به عنوان نذری در مناسبت‌های مختلف در میان مردم توزیع می‌شوند. انواع نوشیدنی‌های سرد و ساده می‌توانند به عنوان نذری برای ماه محرم در فصل گرما در نظر گرفته شوند تا باعث رفع عطش و گرمازدگی از عزاداران شوند. نوشیدنی‌های دیگری مانند شیرکاکائو، نسکافه و چای به عنوان نوشیدنی‌های گرم در فصول سرد سال نیز برای نذری پرطرفدار هستند.

چای نذری برای ماه محرم

 

نذری های نسبتا وقت گیر و پر هزینه برای ماه محرم

۱. خورش قیمه

خورش قیمه جزء بهترین غذاها برای ماه محرم است که از قدیم پخت آن مرسوم بوده و معروف‌ترین غذا‌ی نذری به حساب می‌آید. این غذای خوشمزه که با گوشت تازه گوسفندی و لپه درست می‌شود، با ادویه‌هایی مانند زعفران، دارچین و گلاب طعم‌دار شده و با سیب زمینی سرخ شده تزیین می‌شود. خورش قیمه نذری را همراه با یک کفگیر پلوی ساده و یک کفگیر پلوی زعفرانی در بشقاب می‌کشند و در میان عزاداران توزیع می‌کنند.
خورش قیمه نذری برای ماه محرم

۲. قیمه نثار

قیمه نثار یکی از نذری‌های مرسوم مردم قزوین برای ماه محرم است که معمولا همه طعم آن را می‌پسندند. این غذا بسیار شبیه قیمه پلو است، با این تفاوت که در تهیه آن هل، گلاب، خلال پسته، خلال بادام و خلال پوست پرتقال به کار می‌رود که به آن طعم و مزه‌ای بی نظیر می‌بخشد.

قیمه نثار نذری برای ماه محرم

۳. استانبولی پلو

استانبولی نوعی پلوی مخلوط با گوشت و سبزیجات مختلف است که تهیه آن بسیار ساده بوده و رمز و راز خوشمزه شدن آن به سبک پختن، مواد و ادویه‌ مورد استفاده در آن بستگی دارد. استانبولی با مرغ نیز یکی از انواع استانبولی است که در آن سبزیجات متنوعی نظیر سیب زمینی، هویج، قارچ و نخود فرنگی استفاده می‌شود. با استفاده از ادویه‌جاتی نظیر زعفران، دارچین و ادویه پلویی در استانبولی، می‌توان بهترین نذری برای ماه محرم را تهیه و با آن از عزاداران حسینی پذیرایی کرد.
استامبولی نذری برای ماه محرم

۴. عدس پلو

عدس پلو یک نوع پلوی مخلوط است که نیازی به خورش نداشته و به همین دلیل توزیع آن در بین عزاداران راحت‌تر بوده و یک غذای نذری کم دردسر برای ماه محرم محسوب می‌شود. این غذا را می‌توان با مرغ، گوشت و یا حتی بدون گوشت و با افزودن کشمش، خرما، زعفران و پیاز داغ درست کرد تا هزینه زیادی نداشته باشد.

عدس پلو نذری برای ماه محرم
۵. خورشت قورمه سبزی

خورشت قورمه سبزی یکی از خورشت‌های پرطرفدار در میان ایرانیان است که می‌توان از آن به عنوان خوشمزه‌ترین غذای نذری، برای ماه محرم نام برد. این خورش که با سبزی قورمه سبزی، گوشت و لوبیا درست شده و همراه با پلوی زعفرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کمی زمان بر و مشکل است؛ اما به دلیل محبوبیت زیادی که دارد، نمی‌توان از آن برای تهیه یک نذری خوشمزه چشم‌پوشی کرد.

قورمه سبزی نذری برای ماه محرم

۶. زرشک پلو با مرغ

درست کردن زرشک پلو با مرغ نسبت به خورش قیمه و قورمه سبزی راحت‌تر و بی دردسرتر است؛ به همین دلیل همیشه به عنوان یکی از غذاهای مناسب برای نذری مورد توجه قرار گرفته‌است. سس مرغ برای زرشک پلو یکی از مهم‌ترین اجزای این غذاست که با رعایت نکاتی در تهیه آن، می‌توان یک غذای نذری فوق العاده درست کرد.

زرشک پلو با مرغ برای ماه محرم

۷. آبگوشت

آبگوشت را می‌توان در لیست بهترین نذری‌های ماه محرم قرار داد؛ زیرا تهیه این غذا راحت بوده و می‌توان آن را در مقیاس زیاد درست کرد. معمولا آبگوشت نذری را با گوشت تازه گوسفندی و حبوبات درست می‌کنند و به همین دلیل علاوه بر خوشمزگی، دارای خواص زیادی است.

ابگوشت نذری برای ماه محرم

سخن آخر

افراد با توجه به نیت خود می‌توانند کار‌های متنوعی را به عنوان نذری انجام دهند و بهترین نذری برای ماه محرم تنها به پخت و پز غذاها، دسر‌ها و نوشیدنی‌ها ختم نمی‌شود. با این حال در تهیه غذای نذری باید از مواد اولیه مرغوب استفاده کرد و همچنین در مصرف ادویه‌های خوش‌عطر، دست و دلبازی به خرج داد تا غذایی به یادماندنی در مراسم‌های عزاداری محرم و صفر به مردم عرضه شود.
از آنجایی که پخت آش نذری در میان لیست بالا، بیشتر از باقی موارد مرسوم است، پیشنهاد می‌کنیم با طرز تهیه آش رشته نذری و فوت و فن پخت آن در ستاره آشنا شوید. در شهر شما بهترین و یا مرسوم‌ترین نذری چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا