توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیراز های موفقیتروانشناسی عمومی

چگونه کار هوشمندانه را جایگزین کار بیشتر کنیم؟

کار کردن همیشه سختی‌های خاص خود را داشته است، حتی اگر از کار خود لذت ببریم! با این حال این به معنی تحمل هر گونه عذاب و ناکامی نیست. روش‌هایی که در این مقاله معرفی می‌کنیم، برای هوشمندانه‌تر کار کردن و کسب نتایج بهتر با کمترین زحمت و زمان، بسیار کارآمد هستند. در واقع کار هوشمندانه یعنی پیدا کردن روش‌هایی بهتر و به صرفه‌تر برای رسیدن به اهداف. پس با ما همراه باشید تا با این روش‌ها آشنا شوید.

کار کردن همیشه سختی‌های خاص خود را داشته است، حتی اگر از کار خود لذت ببریم! با این حال این به معنی تحمل هر گونه عذاب و ناکامی نیست. روش‌هایی که در این مقاله معرفی می‌کنیم، برای هوشمندانه‌تر کار کردن و کسب نتایج بهتر با کمترین زحمت و زمان، بسیار کارآمد هستند. در واقع کار هوشمندانه یعنی پیدا کردن روش‌هایی بهتر و به صرفه‌تر برای رسیدن به اهداف. پس با ما همراه باشید تا با این روش‌ها آشنا شوید.

ترفندهایی برای کار هوشمندانه

۱. هوشمندانه برنامه‌ریزی کنید

اغلب افراد برای روز خود برنامه‌ریزی می‌کنند. اما کمتر کسی به آن‌ها عمل می‌کند و اکثر این برنامه‌ها فقط بر روی کاغذ باقی می‌مانند. همیشه به یاد داشته باشید که زندگی واقعاً غیرقابل پیش‌بینی‌ است. گاهاً اتفاقاتی غیرمنتظره پیش‌ می‌آید و تمام برنامه‌ها را به هم می‌ریزد. بنابراین عادت کنید همیشه طوری برنامه‌ریزی کنید که در نهایت اتفاقات را به نفع خود پایان دهید.

هنگامی که در پی اتفاق غیر منتظره،‌ مجبور به تغییر برنامه و انجام کاری دیگر می شوید، سعی کنید آن را در جهت اهداف خود  و البته هرچه‌ سریع‌تر به اتمام برسانید. به این ترتیب به جای فکر کردن به این که زمانتان را برای موضوعی غیر از برنامه خود گذاشته‌اید، به این فکر کنید که زمان خود را برای انجام کار مفید دیگری گذاشته‌اید و احتمالاً دیگر نیازی نیست در آینده برای آن وقت بگذارید.

اما اگر روزی بدون دردسر و اتفاقات غیرمنتظره داشتید، حتماً برنامه روزانه را تمام و کمال انجام داده و در صورت ممکن کارهای عقب‌افتاده را هم کمی سامان دهید. همچنین می‌توانید این زمان را برای رسیدگی و مراقبت از خود اختصاص دهید. به طور مثال کمبود خواب خود را جبران کنید و کمی چرت بزنید، پیاده‌روی کنید، فیلم ببینید، کتاب بخوانید، مدیتیشن کنید و… .

کنترل روابط در جهت کار هوشمندانه
کنترل روابط در جهت کار هوشمندانه

۲. روابط خود را کنترل کنید

فرهنگی اشتباه در کسب و کارهای امروزی رایج شده است که افراد باید دائماً در دسترس باشند، اما نکته طنز ماجرا این است که اگر فردی مشغول کار خود باشد و زمان بیهوده از بین نبرد، همیشه و در همه حال قابل دسترس نخواهد بود. بنابراین کنترل ارتباطات، ساده‌ترین روش برای پیش‌گیری از بروز عوامل حواس‌پرتی و آزار و اذیت است. کار هوشمندانه یعنی با حواس جمع و حداکثر سرعت، کار مورد نظر را انجام شود. روش‌های زیر برای این حذف این عوامل بسیار مناسب هستند.

  • در هنگام کار کردن، تلفن خود را در جای دیگری قرار داده یا آن را بی‌صدا کنید و در فرصتی مناسب به تماس‌ها و پیام‌ها پاسخ دهید. اما اگر پاسخ دادن به تلفن‌ها ضروری است، به جای نوشتن مطالب و چت کردن، تلفنی صحبت کنید.
  • روشی دیگر، تنظیم پیام آماده‌ای است که نشان دهد شما پیام‌ها‌ را دیر به دیر پاسخ می‌دهید. پیامی که به فرستنده بفهماند در صورتی که مسئله‌ای ضروری پیش آمده است باید از روش دیگری برای تماس با شما استفاده کند.
  • ایمیل‌ها و پیام‌های غیرضروری را می‌توانید آخر روز و بعد از اتمام کارها پاسخ دهید.
  • در دسترس بودن خود را به زمان‌هایی خاص محدود کنید و افراد را نیز به همان زمان، عادت دهید. سعی کنید دیگران را مطابق با قوانین و ترجیحات خود کنترل کنید.
  • در زمان پاسخ دادن به تلفن‌ها می‌توانید کاملاً مؤدبانه به طرف مقابل بگویید فرصت زیادی برای حرف زدن ندارید.

۳. کارها را اولویت‌بندی کنید

یک مدیر خوب هیچ وقت از کثرت کارها دچار استرس و سردرگمی نمی‌شود. می‌توانید به سختی کار کنید و روش‌های زیادی را امتحان کنید، اما افراد موفق می‌دانند که همه چیز دست‌یافتنی نیست و نیازی نیست تمام راه‌ها را امتحان کنند. آن‌ها فقط بر روی هدفی مشخص تمرکز می‌کنند. اهدافی که کمترین زحمت و بیشترین بازدهی را داشته باشند. پس مهم‌ترین اهداف خود را تعیین کنید و زمان و تلاش خود را فقط بر روی آن‌ها متمرکز کنید. سایر کارها و مسائل بیهوده را رها کنید و بر کیفیت کار  و تمرکز بر اهداف خود اصرار داشته باشید.

۴. بر روش انجام کار متمرکز باشید نه علت آن

علت انجام کار هم مهم است، اما اگر بیش از حد به علت فکر کنید و چگونگی انجام آن را نادیده بگیرید، ممکن است دچار اشتباه شوید. در واقع با توجه به نحوه انجام کار، می‌توان اشکالات و نقص‌های احتمالی را شناسایی و رفع کرد. در غیر این صورت قبل از رسیدن به نقطه پایان اشکالات موجود در سیستم، شکست را برای شما رقم خواهند زد.

پس قبل از شروع تمام جنبه‌های کار را بررسی و تحلیل کنید و علت خوبی برای انتخاب آن در نظر بگیرید. از خود بپرسید: آیا تمام تست‌های لازم را انجام داده‌ام؟ آیا این کار مناسب و انعطاف‌پذیر است؟ آیا قابل تکرار است؟

برخی از کارها را به عهده متخصصان‌شان قرار دهید
برخی از کارها را به عهده متخصصان‌شان قرار دهید

۵. همه کارها را به تنهایی انجام ندهید

یکی دیگر از ترفندهای کار هوشمندانه شناخت توانایی‌هایی خود است. به عبارتی باید سعی کنید توانایی‌های منحصر به فرد خود را بشناسید و فقط بر روی آن‌ها تمرکز کنید. یکی از رایج‌ترین اشتباهات بیشتر ما این است که بیش از حد به قابلیت‌های خود اطمینان داریم و به همین دلیل هم مسئولیت بیشتر کارها را به عهده می‌گیریم.

در صورتی که این کار کاملاً اشتباه است. هر کسی مهارت‌های خاص خود را دارد و در همه زمینه‌ها ماهر نیست. بنابراین سعی کنید فقط بر روی کاری که بیشترین توانایی را دارید، تمرکز کرده و بقیه کارها را بر عهده سایرین قرار دهید. در این صورت علاوه بر اینکه زمان کافی برای وظایف و اهداف خود خواهید داشت،‌ در مهارت خود متخصص‌تر هم می‌شوید.

۶. کار را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید

گاهی اوقات ممکن است هدفی بزرگ، تمرکز را از بین برده و موجب سردرگمی شود، اما باید با برنامه‌ای هوشمندانه، کار خود را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید و از شروع نترسید. تعیین اهداف کوچک در جهت رسیدن به هدف نهایی،‌‌ می‌تواند انگیزه لازم برای شروع را ایجاد کند. بنابراین سعی کنید گام‌های کوچک اما هوشمندانه بردارید.

۷. بر روی یک کار تمرکز کنید

تحقیقات نشان می‌دهد مغز انسان نمی‌تواند همزمان تمرکز خوبی بر ۲ کار داشته باشد. از دیدگاه علم روانشناسی،‌ زمانی که فرد به طور مداوم از این کار به سراغ کار بعدی می‌رود، نمی‌تواند به خوبی بر ذهن خود تسلط داشته باشد و احتمال اشتباه بسیار بالا می‌رود. همچنین زمان لازم برای انجام کار نیز به طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

بنابراین سعی کنید کارها را تک به تک انجام دهید. کاملاً بر روی یک کار متمرکز شوید و پس از اتمام آن، سراغ بعدی بروید. در این صورت علاوه بر کاهش زمان مورد نیاز برای انجام کار،‌ احتمال حواس پرتی و اشتباه نیز بسیار پایین می‌آید. در نتیجه موفقیت و دست‌یابی به اهداف با زحمت کم‌تر و کارایی بیشتر امکان‌پذیر می‌شود.

۸. تفریح کنید

کسانی که علاوه بر کار، در برنامه‌های خود زمانی برای تفریح نیز دارند، معمولاً خوشحال‌تر بوده و انرژی بیشتری برای تلاش و رسیدن به اهدافشان در خود می‌بینند؛ بنابراین زمانی برای تفریح اختصاص دهید. به طور مثال می‌توانید به کوه‌نوردی رفته و از طبیعت استفاده کنید، برنامه‌ای برای مسافرت بچینید و در کنار خانواده از زندگی لذت ببرید و تفریحاتی از این قبیل که می‌تواند خستگی ناشی از کار را زدوده و انرژی کافی برای ادامه دادن را ایجاد کند.

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدیم که کار هوشمندانه با کار سخت، متفاوت است. به بیانی دیگر افرادی که زود به محل کار آمده و دیر آن‌ را ترک می‌کنند، لزوماً افراد موفقی نیستند. فرد موفق کسی است که بتواند در کم‌ترین زمان، بیشترین کارایی را داشته باشد. بنابراین باید سعی کنید تمرکز خود را افزایش داده و هوشمندانه‌تر کار کنید. برای افزایش تمرکز، پیشنهاد می‌کنیم با تکنیک‌های افزایش تمرکز در محیط کار نیز آشنا شوید. در آخر فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را در راستای هوشمندانه‌تر کار کردن، با ما و همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا