توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسیروانشناسی کودکان

چگونه با کودکان خود رفتار کنیم؟

کودکان کوچک می توانند غیر قابل پیش بینی باشند. کودک تان می تواند یک ثانیه یک اسباب بازی را وسط مغازه به سمت زمین پرت کند و در ثانیه بعد آنقدر بامزه باشد و کارهای بامزه بکند که نتوانید کاری جز خندیدن به رویش بکنید. برای اینکه بدانید با کودک کوچک چگونه باید رفتار کنید با ما همراه باشید.

نحوه رفتار با کودکان

همکاری کردن با بچه های کوچک

1- انجام دادن کارها را به یک کار لذت بخش تبدیل کنید.

رفتار با کودکان

از آنجایی که کودکان کوچک دائما در حال خرابکاری هستند بهتر است بدانید که خانه شما همیشه شکل یک خرابه به نظر خواهد رسید. اگر می خواهید فرزندتان در انجام کارها به شما کمک کنید، باید کارهای خانه را تبدیل به یک کار لذت بخش برای او و خودتان بکنید. بهتر است دست از اینکه به او بگویید باید تمیزکاری را شروع کنید بردارید، و حتی ممکن است لازم باشد که خودتان به کمکش بروید تا این کار را شروع کند. حتی می توانید کارهای خانه را به یک مسابقه تبدیل کنید تا با هم رقابت کنید.

  • مثلا می توانید یک سبد بردارید و از فرزندتان بخواهید تا اسباب بازی هایش را درون آن بندازد این کار می تواند به او یاد بدهد که چطور باید اسباب بازی هایش را جمع کند.
  • کارها را به یک رقابت در بین بچه های مختلف تبدیل کنید، این کار می تواند به آن ها حس بازی کردن بدهد.

2- به او قدرت انتخاب بدهید.

رفتار با کودکان

کودکان دوست دارند کنترل موضوعات را به عهده داشته باشند اگر به فرزندتان قدرت انتخاب بدهید او حس خواهد کرد که کنترل موضوعات را در دستش دارد. مثلا می توانید به او بگویید که می تواند پیژامه اش را قبل خواب انتخاب کند یا اینکه دوست دارد قبل خواب چه قصه ای بشنود.

  • هنگام دادن قدرت انتخاب به او سعی کنید پیشنهاداتتان را تا حد ممکن ساده نگه دارید که او جوش نزند.
  • اگر مراقب چند تا بچه هستید برای مثال به آن ها بگویید: “چه کسی دوست دارد به من در این پروژه کمک کند”.

3- یک روتین بسازید.

رفتار با کودکان

کودکان همانند بزرگسالان درکی از زمان ندارند اما درکی از روتین دارند. اینکه بداند بعد از این قرار است چه اتفاقی بیافتد یا در طول روز انتظار چه چیزی را داشته باشد می تواند برای او آرام کننده باشد. لازم نیست تک به تک اتفاقات روز را برنامه ریزی کنید اما داشتن یک روتین باعث می شود رفتار کودکتان بهتر و آرامتر شود.

• برای مثال یک روتین شبانه می تواند شامل مسواک زدن، پوشیدن پیژامه و رفتن به تخت باشد.
• هنگامی که چند بچه را کنترل می کنید بهتر است که تایم خواب آن ها را هماهنگ کنید تا وقتی که می خوابند شما یک استراحت کنید.

4- به رفتار خوب جایزه دهید.

رفتار با کودکان

منتظر کودکتان نباشید تا شیطنت کند تا در مورد رفتار درست سخنرانی کنیم. اما وقتی کودکتان کار خوبی انجام می دهد او را تشویق کنید. بچه ها بیشتر به تشویق جواب می دهند تا تنبیه.

• هنگامی که کودکتان غذای ریخته روی زمین را جمع کرد می توانید او را تشویق کنید.
• هیچوقت جلوی یک کودک از یک کودک دیگر تعریف نکنید این کار باعث می شود هر دوی آنها از یکدیگر فاصله بگیرند.

منیج کردن رفتار ناشایست

1- واکنش هایتان را کنترل کنید.

رفتار با کودکان

کودکتان برای سلامت فیزیکی و روحی به شما نیاز دارد اگر شما او را بزنید و یا سرش داد بزنید او را وحشت زده خواهید کرد و آسیب های دائمی به او وارد خواهید کرد. اگر عصبانی هستید به خودتان بگویید که تا وقتی آرام شده اید کاری نخواهید کرد.

  • اگر می بینید سر کودکتان داد می زنید، زمزمه کردن را امتحان کنید. معلمان می گویند کودکان به زمزمه بهتر نشان می دهند و بیشتر توجه می کنند.
  • کودکان به یکدیگر نگاه می کنند تا ببینند آن یکی چه حسی دارد، اگر سر کودکتان داد بزنید نوزادتان ممکن است شروع به گریه کند.

2- خودتان را به جای فرزندتان بگذارید.

رفتار با کودکان

این کار ممکن است هنگامی که کودکتان آزرده و خسته است یا دوست دارد با نوزادتان بازی کند به شما کمک کند. از خودتان بپرسید که فرزندتان در حال تجربه چه احساساتی است. یادتان باشد که موقعیتی که ممکن است برای شما بسیار نرمال هستند برای کودکتان می توانند وحشت آور یا ترسناک باشند.

  • گرسنگی و خواب و تشنگی مهمترین فاکتور های نیازی کودکتان هستند. اگر کودکتان شروع به نق زدن می کند ممکن است گرسنه باشد.
  • نگاه کنید که کودکتان چه حالی دارد، اگر در یک ثانیه ساکت شد یا به یک گوشه خیره شد او را به گوشه ای بکشید و از او بپرسید چه مشکلی پیش آمده است.

3- کودک را آرام کنید.

رفتار با کودکان

اگر کودکتان سریع ناراحت یا عصبانی می شود او را در آغوش بگیرید و به او بگویید آیا دوست دارد بازی کند؟ یا یک قصه بشنود؟ یک آهنگ مورد علاقه کودکتان را پخش کنید تا حال او بهتر شود.

پرورش نوزادان

1- به کودکتان عشق بدهید.

رفتار با کودکان

کودکتان با همان شیوه ای که با او رفتار کردید با خودش رفتار خواهد کرد، پس نشان دادن عشق مهم است. این به این معنی نیست که کودکتان می تواند هر کاری که دوست دارد بکند، برای خودتان مرز بگذارید و به او نشان بدهید باید توقع چه چیزی را داشته باشد.

  • توقع نداشته باشید که بهترین والد باشید. زمان هایی وجود خواهد داشت که شما واقعا خستگی را تجربه خواهید کرد. خستگی یک پروسه طبیعی است آن را بپذیرید و بدانید که موضوعات آسانتر خواهد شد.

2- با کودکتان وقت بگذرانید.

رفتار با کودکان

نیاز نیست تمام روز را با کودکتان وقت بگذارید تا بداند شما دوستش دارید. این لحظات کوچکند که باید به کودکتان نشان بدهید که سرگرمشان کردید. ممکن است بخواهید با یکدیگر بنشینید و کتاب بخوانید و یا بازی های احمقانه بکنید. هدف این است که کارها را با یکدیگر انجام بدهید.

  • اگر با کودکتان آشپزی می کنید مطمئن باشید که در سطح او آشپزی می کنید و توقع چیزهای زیادی از او ندارید.
  • کودکان عاشق این هستند که بزرگترها خنده دار رفتار کنند. پس از رقصیدن یا قیافه در آورد غافل نشوید.

3- گوش بدهید.

رفتار با کودکان

سعی کنید به هر چیزی که کودکتان می گوید یا می خواهد در موردش صحبت کند گوش بدهید. مطمئن باشید که تمام توجهتان معطوف به اوست. کاری که در حال انجامش هستید را کنار بگذارید. خودتان را هم قد او بکنید، گوشی تان را کنار بگذارید و کاملا به او توجه کنید. کودکتان حس مهم بودن و با ارزش بودن خواهد کرد.

چگونه با کودکان خود رفتار کنیم؟

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا