توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
فواید غذاها

آشنایی با خواص اسانس گل سرخ

بوی گل سرخ یکی از آن تجربیاتی است که می تواند خاطرات دوست داشتنی عشق جوانی و باغ های خانوادگی و حیاط خلوت را یادآوری کند. اما آیا می دانید خواص اسانس گل سرخ بیشتر از تنها یک بوی خوش است؟

بوی گل سرخ یکی از آن تجربیاتی است که می تواند خاطرات دوست داشتنی عشق جوانی و باغ های خانوادگی و حیاط خلوت را یادآوری کند. اما آیا می دانید خواص اسانس گل سرخ بیشتر از تنها یک بوی خوش است؟ این گلهای زیبا همچنین دارای مزایایی باورنکردنی برای تقویت سلامت هستند! اسانس گل سرخ برای درمان برخی بیماری ها مورد توجه بوده و هزاران سال برای مصارف زیبایی طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است.

اسانس گل سرخ برای چه مفید است؟ تحقیقات و تجربیات شخصی به ما می گویند که اسانس گل سرخ می تواند باعث بهبود آکنه، تعادل هورمون ها، تسکین اضطراب، بهبود افسردگی، کاهش روزاسه و افزایش میل جنسی به طور طبیعی شود. به طور سنتی از روغن گل سرخ برای رفع غم و اندوه، تنش عصبی، سرفه، بهبود زخم و سلامت عمومی پوست، آلرژی، سردرد و به عنوان یک ضد التهاب عمومی استفاده شده است.

اسانس گل سرخ چیست؟

اسانس گل سرخ از کجا می آید؟ بیشتر اوقات از گیاه گل سرخ (Rosa damascena) حاصل می شود اما می تواند از گیاه گل رز (Rosa centifolia) نیز گرفته شود.

اسانس همان بخاری است که از گلبرگ های گل تقطیر می شود. روغن تقطیر شده از گلهای لکه دار بعضاً به عنوان گل سرخ بلغاری فروخته می شود. بلغارستان و ترکیه بهترین تولید کنندگان روغن گل سرخ از گیاه Rosa damascena هستند.

اسانس گل سرخ دارای رایحه ای بسیار غنی از گل است که هم زمان شیرین و کمی هم تند است.

مزایای اسانس گل سرخ


1. به افسردگی و اضطراب کمک می کند

یكی از مهمترین مزایای روغن گل سرخ قطعاً توانایی آن در تقویت خلق و خو است. همانطور که اجداد ما در موقعیت هایی بودند که وضعیت روحی شان ضعیف میشد و یا به گونه ای دیگر دچار اختلال می شدند، طبیعتاً به سوی بوهای دلپذیر گلهایی که آنها را احاطه کرده بود، کشیده می شدند. به عنوان مثال، سخت بود که عطر قدرتمند گل سرخ در فضا بپیچد و کسی لبخند نزند.

مجله درمان های تکمیلی در آزمایشی بالینی اخیراً مطلبی را منتشر کرده است که در آن این نوع واکنش های طبیعی هنگام استفاده از گل سرخ در آروماتراپی روی افرادی که دچار افسردگی و یا اضطراب هستند اثبات شده است. محققان با داشتن گروهی متشکل از 28 زن پس از زایمان، آنها را به دو گروه تقسیم کردند: یک گروه که تحت جلسات 15 دقیقه ای آروماتراپی قرار می گیرند با استفاده از مخلوط اسانس گل سرخ و اسطوخودوس دو بار در هفته به مدت چهار هفته و گروه تحت کنترل تا نتایج با هم مقایسه شود.

نتایج آنها کاملاً قابل توجه بود. گروه آروماتراپی “پیشرفت قابل توجهی” بیشتر از گروه کنترل شده در آزمایش افسردگی پس از زایمان و در آزمایش اختلال اضطراب عمومی را تجربه کردند. بنابراین زنان این گروه نه تنها در افسردگی پس از زایمان کاهش چشمگیری داشتند، بلکه از پیشرفت چشمگیر اختلال اضطراب عمومی نیز برخوردار شدند.

2. با آکنه مبارزه می کند

خصوصیات زیادی در روغن یا اسانس گل سرخ وجود دارد که آن را به یک داروی طبیعی عالی برای پوست تبدیل می کند. فواید ضد میکروبی و آروماتراپی آن به تنهایی دلایل خوبی برای اضافه کردن چند قطره از آن در لوسیون ها و کرم های مراقبتی شماست.

در سال 2010، محققان مطالعه ای را منتشر كردند كه نشان می داد اسانس گل سرخ یکی از قویترین تاثیرات ضد باکتری را در مقایسه با 10 اسانس دیگر به دنبال داشته است. همراه با اسانس های آویشن، اسطوخودوس و دارچین، گل سرخ بعد از تنها پنج دقیقه از 0.25 درصد رقیق شدن توانست به طور کامل باکتریهای مسئول آکنه را از بین ببرد!

3. ضد پیری

جای تعجب نیست که اسانس گل سرخ به طور اثرات ضد پیری از خود نشان می دهد. می دانید چرا اسانس گل سرخ باعث افزایش سلامت پوست و احتمالاً کندی در روند پیری می شود؟ دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد.

ابتدا باید گفت که اثرات ضد التهابی قوی دارد. به علاوه، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و باعث جلوگیری از آسیب پوست و پیری پوست می شوند. رادیکال های آزاد می توانند باعث آسیب به بافت پوست شوند که منجر به ایجاد چین و چروک، خطوط صورت و کم آبی بدن می شود.


4. میل جنسی را تقویت می کند

از آنجا که اسانس گل سرخ به عنوان یک عامل ضد اضطراب عمل می کند، می تواند تا حد زیادی به مردان دارای اختلال عملکرد جنسی ناشی از اضطراب و استرس کمک کند. همچنین ممکن است به تعادل هورمون های جنسی کمک کند، که می تواند در افزایش فشار جنسی نقش داشته باشد.

یک آزمایش بالینی تصادفی و کنترل شده با دارونما که در سال 2015 منتشر شد که تأثیر روغن یا اسانس گل سرخ را بر روی 60 بیمار مرد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی که دچار اختلال در عملکرد جنسی در نتیجه مصرف داروهای ضد افسردگی معمولی معروف به مهارکننده های جذب مجدد سروتونین (SSRIs) بررسی کرد.

نتایج کاملاً چشمگیر است! تجویز اسانس گل سرخ باعث بهبود اختلال عملکرد جنسی در بیماران شد. علاوه بر این، علائم افسردگی با بهبود عملکرد جنسی کاهش یافت.

5- دیسمنوره را بهبود می بخشد (قاعدگی دردناک)

یک مطالعه بالینی که در سال 2016 منتشر شد، به بررسی تأثیر اسانس گل سرخ بر روی زنان مبتلا به دیسمنوره پرداخت. تعریف پزشکی دیسمنوره همان درد در پایین شکم است که درست قبل یا هنگام قاعدگی در صورت عدم وجود بیماری های دیگر مانند اندومتریوز اتفاق می افتد.

محققان 100 بیمار را به دو گروه تقسیم کردند، گروهی که داروی ضد التهابی غیر استروئیدی دریافت می کردند و گروه دیگر که آروماتراپی شامل دو درصد اسانس گل سرخ را تجربه می کردند.

بعد از 10 دقیقه اختلاف معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد. بعد از 30 دقیقه، گروه دریافت کننده رایحه درمانی گل سرخ نسبت به گروه دیگر درد کمتری داشتند.

به طور کلی محققان از این آزمایش نتیجه گرفتند: ” که آروماتراپی با اسانس گل سرخ، که یک روش درمانی غیر دارویی است و به عنوان کمکی برای روش های درمانی معمولی به شمار می رود ممکن است برای تسکین درد در افراد مبتلا به دیسمنوره مفید باشد.”

6. عطر طبیعی شگفت انگیز

صنعت عطرسازی معمولاً از گلاب برای تهیه عطر و بوی انواع محصولات آرایشی استفاده می کند. روغن معطر گل سرخ با داشتن رایحه ای دلپذیر از گل و گیاهی کمی شیرین، به عنوان یک عطر طبیعی قابل استفاده است. فقط یک قطره یا دو قطره لازم است تا شما از همه عطرهای موجود در بازار که امروزه با اسانس های مصنوعی خطرناک پر شده است، خودداری کنید.


نحوه انتخاب و استفاده از اسانس گل سرخ

روغن گل سرخ را می توانید به صورت آنلاین یا در فروشگاه های محلی یا عطاری ها پیدا کنید. می دانید چرا اسانس گل سرخ بسیار گران است؟اسانس خالص این گل بسیار گران قیمت است زیرا حدود 10،000 پوند گلبرگ برای گرفتن یک پیمانه اسانس نیاز دارد.

شما اغلب “گل سرخ خالص را می بینید که در فروشگاه ها فروخته می شود. در برخی از فروشگاه ها می توانید ترکیبی از گل سرخ و روغن های دیگر مانند روغن جوجوبا را پیدا کنید. این گزینه بسیار مقرون به صرفه تر است. اما آنقدر قدرتمند و درمانی نیست.

اسانس گل سرخ با کیفیت بالا مطمئناً گران قیمت است اما بهترین و خالص ترین گزینه را انتخاب کنید. مقدار کمی از آن مدت زمان زیادی طول می کشد و زمانی بسیار طولانی دوام آورد.

چگونه از اسانس گل سرخ استفاده کنید؟ چندین روش اصلی برای استفاده وجود دارد:

  • معطر کردن: شما می توانید اسانس را در خانه خود با استفاده از عود پخش کنید یا آن را مستقیماً استنشاق کنید. برای تهیه یک خوشبو کننده هوای طبیعی، چند قطره از آن را به همراه آب درون یک بطری آب پاش قرار دهید.
  • موضعی: در صورت استفاده موضعی فواید زیادی برای پوست دارد با این حال همیشه خوب است که قبل از استفاده موضعی، اسانس ها را با روغن های دیگر مانند نارگیل یا جوجوبا به نسبت 1: 1 رقیق کنید. بعد از رقیق کردن، ابتدا یک آزمایش کوچک روی قسمتی از پوست بازو یا گردن انجام دهید و سپس آن را در مناطق بزرگتر اعمال کنید. هنگامی که شما می دانید که واکنش منفی یا آلرژی ندارید، می توانید چند قطره از آن را به سرم صورت، وان حمام، لوسیون یا شستشو دهنده بدن تان اضافه کنید. اگر از اسانس گل سرخ خالص استفاده می کنید، نیازی به رقیق کردن نیست زیرا قبلاً رقیق شده است.

راه های خاص تر استفاده از روغن یا اسانس گل سرخ برای سلامتی:

افسردگی و اضطراب: روغن گل سرخ را با روغن اسطوخودوس ترکیب کرده و آنرا در هوا منتشر کنید، یا 1 تا 2 قطره از آن را به صورت موضعی روی مچ دست و پشت گردنتان بمالید.

آکنه: اگر از آکنه رنج می برید، سعی کنید روزی سه بار یک قطره روغن گل سرخ خالص را روی آکنه یا جوش بزنید. اطمینان حاصل کنید که از یک پد پنبه ای استریل استفاده می کنید. اگر قدرت ضد میکروبی آن خیلی برای شما زیاد است، آن را با کمی روغن نارگیل رقیق کنید.

لیبیدو: آن را روی نقاط مختلف بدن پخش کنید یا 2 تا 3 قطره را به صورت موضعی روی گردن و سینه خود بمالید. روغن گل سرخ را با روغن دیگری مانند جوجوبا، نارگیل یا زیتون برای ماساژ درمانی تقویت کننده میل جنسی ترکیب کنید.

PMS (سندرم پیش قاعدگی): آن را روی بدن پخش کنید یا آن را با روغن های دیگر رقیق کنید و به صورت موضعی روی شکم خود بمالید.

سلامت پوست: آن را به صورت موضعی روی قسمت مورد نظر بمالید یا به مایع شستشوی صورت یا مایع شستشوی بدن یا لوسیون خود اضافه کنید.

عطر طبیعی: به راحتی 1 تا 2 قطره را پشت گوش یا مچ دست خود بزنید.

اگر به دنبال استفاده از روغن گل سرخ در محصولات خانگی هستید، به یاد داشته باشید که ترکیب خوبی با ترنج، بابونه، مریم گلی، گیاه رازیانه، شمعدانی، هلی کروسوم، اسطوخودوس، لیمو، نرولی، پاتچولی، چوب صندل و یانگ لانگ خواهید داشت.


اقدامات احتیاطی روغن گل سرخ

آیا می توانید اسانس گل سرخ را بخورید؟ خیر، این اسانس برای استفاده داخلی توصیه نمی شود.

هرگز از اسانس ها در محلی نزدیک به غشاهای مخاطی مانند چشم خود استفاده نکنید. اگر پوست حساسی دارید، همیشه اسانس گل سرخ را با روغن حامل رقیق کنید و قبل از استفاده موضعی، یک تست انجام دهید.

همیشه اسانس ها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید.

منبع:

draxe

لینک خبر

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا