سلامتورزش و سلامت

چند روش ساده و کاربردی به منظور افزایش انگیزه برای ورزش کردن

هیچ چیز به اندازه‌ی برنامه‌ریزی برای شروع ورزش آسان و ساده نیست که معمولا از شنبه هفته‌ی آینده یا حتی اول ماهِ بعد شروع می‌شود.

اما گاها افراد تنها چیزی که برای شروع ورزش نیاز دارند، یک برنامه‌ی درست و حسابی نیست، بلکه ایجاد علاقه به ورزش، اراده در ورزش و همچنین افزایش انگیزه برای ورزش است که چند فاکتور بسیار مهم محسوب می‌شوند. در این مقاله ما قصد داریم روش‌های افزایش انگیزه برای ورزش را به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید.

افزایش انگیزه برای ورزش

حتی اگر انگیزه‌ی کافی برای شروع ورزش را داشته باشید، ممکن است در میانه‌ی مسیر علاقه و اشتیاق شما کاهش پیدا کند، دقیقا اینجا همان نقطه‌ای است که اراده و انگیزه نقش خود را ایفا می‌کنند و باعث می‌شوند از هدفتان دلسرد نشوید و بر عذر و بهانه‌ها غلبه کنید.

متاسفانه اغلب افراد در شروع ورزش انگیزه کافی دارند اما درست همان لحظه که به آن نیاز دارند، انگیزه آن‌ها را رها می‌کند. حال سوال اینجاست که چگونه می‌توان انگیزه لازم برای شروع و ادامه‌ی ورزش را فراهم کرد؟ در ادامه ما چند نمونه از روش‌های افزایش انگیزه برای ورزش را خدمت شما بیان می‌کنیم.

MotivatedExercise2 - چند روش ساده و کاربردی به منظور افزایش انگیزه برای ورزش کردن

منبع این انگیزه برای شروع ورزش چیست؟

برای ورزشکاران حرفه‌ای انگیزه ورزش ممکن است ناشی از تمایل به رقابت و پیروزی باشد. برای سایر افراد این انگیزه می‌تواند با آرزوی سلامتی و طول عمر همراه باشد و برای بسیاری دیگر کاهش وزن هدف اصلی است.

بسیاری از ما معتقدیم که اگر به اندازه کافی صبر کنیم انگیزه لازم در ما شکل خواهد گرفت. روزی از خواب بیدار می‌شویم و بدون هیچ بهانه‌ای ورزش می‌کنیم. اما واقعیت این است که انگیزه چیزی است که باید برای خودمان ایجاد کنیم. برای ایجاد انگیزه بهتر است از عوامل محرک استفاده کنید.

پس از این شما می‌توانید نتایج حاصل از تلاش‌های خود را مشاهده کنید و خواهید دید که چگونه اراده شما برای ورزش کردن افرایش پیدا می‌کنید. در زیر ما روش‌های افزایش انگیزه برای ورزش را خدمت شما لیست کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

MotivatedExercise01 - چند روش ساده و کاربردی به منظور افزایش انگیزه برای ورزش کردن

هدف داشته باشید:

اولین مورد از روش‌های افزایش انگیزه برای ورزش کردن، هدف است. هدف چیزی است که به خاطرِ آن صبح از رختخواب بیرون بیایید، لباس‌های ورزشی‌تان را بپوشید و شروع کنید. فرقی نمی‌کند این یک هدف کاهش وزن باشد یا یک هدف برای دویدن ماراتن؛ هر چیزی که دلیل ورزش کردن را به شما می‌دهد موثر خواهد بود. البته تصور نکنید که فقط باید یک هدف داشته باشید. بهتر است چند هدف مجزا برای ورزش کردن‌تان در نظر بگیرید و هر موقع که نیاز بود به اهداف‌تان اضافه کنید.

برای مثال می‌توان اهداف روزانه (پیاده روی به مدت ۲۰ دقیقه در روز) و اهداف هفتگی (سه روز ورزش در هفته) را به طور مجزا و هماهنگ دنبال کرد.

MotivatedExercise02 - چند روش ساده و کاربردی به منظور افزایش انگیزه برای ورزش کردن

نظم داشته باشید تا برای ورزش انگیزه پیدا کنید:

به نظر من هدف به خودیِ خود برای شروع ورزش می‌تواند انگیزه و محرک خوبی باشد، اما برای ادامه‌ دادن کفایت کند و موارد دیگری را باید در نظر داشته باشید تا هرگز دلسرد نشوید. افزایش انگیزه برای ورزش با داشتن نظم و انضباط رابطه‌ی مستقیمی دارد

. همیشه گفته می‌شود برای رسیدن به هدف باید کاری انجام داد و هدفی که در حد حرف باقی بماند، یک آرزو است نه هدف! برای اینکار عادات روزانه برقرار کنید که موجب پایبندی شما به برنامه‌ریزی‌تان خواهد شد.

اگر برایتان ممکن است یک روز و زمان معین و منظم تعیین کنید و به آن پایبند باشید. به مرور زمان خواهید دید که به برنامه‌ی طرح ریزی شده عادت کرده‌اید و به طور خودکار آن را انجام می‌دهید.

MotivatedExercise03 - چند روش ساده و کاربردی به منظور افزایش انگیزه برای ورزش کردن

انعطاف پذیر نیز باشید:

علاوه بر اینکه یک برنامه‌ی خاص برای ورزش خود در نظر گرفته‌اید، انعطاف پذیری را نیز به عنوان ضمیمه‌ی برنامه‌یتان در نظر بگیرید تا در صورت وجود عذرهای موجه برنامه‌ی جایگزین داشته باشید و ورزش را رها نکنید.

برای مثال شما در برنامه‌ی خود ذکر کرده‌اید که چهار روز در هفته حدود ۸ کیلومتر پیاده روی خواهید داشت. اما ممکن است گاها به خاطر خستگی این برنامه را عملی نکنید و این امر شاید باعث این شود که دیگر به رها کردن ورزش عادت کنید و کم کم به برنامه‌ی خود پایبند نباشید.

در چنین مواقعی به برنامه ثانویه نیاز خواهید داشت. مثلا اگر قرار بود امروز بدوید و حالا احساس می‌کنید که بیش‌ازحد برای این کار خسته هستید، قدم زدن را جایگزین دویدن کنید.

MotivatedExercise04 - چند روش ساده و کاربردی به منظور افزایش انگیزه برای ورزش کردن

برای انگیزه گرفتن تعهد داشته باشید:

یکی دیگر از روش‌هایی که باعث افزایش انگیزه برای ورزش کردن می‌شود، متعهد بودن است. سالم بودن تصمیمی نیست که تنها یک بار گرفته شود و دیگر کاری به آن نداشته باشیم، بلکه تصمیمی است که باید هر روز به آن فکر کنیم.

با متعهد شدن مجدد به اهداف‌مان می‌توانیم در مسیر درست باقی بمانیم. برای اینکار هر روز صبح، چند دقیقه‌ را به فکر کردن یا نوشتن درمورد برنامه روزانه و نحوه انجام کارها، اختصاص دهید. اهداف‌تان را مجددا به یاد بیاورید و به آن‌ها فکر کنید و به‌خاطر زحماتی که تا اینجا متحمل شده‌اید و تلاشی که برای نزدیک شدن به هدف‌تان کرده‌اید، قدردان خود باشید.

MotivatedExercise05 - چند روش ساده و کاربردی به منظور افزایش انگیزه برای ورزش کردن

سرگرمی را چاشنی کار کنید:

به جرات می‌توان گفت سرگرمی تنها چیزی است که همیشه مورد نیاز بوده و انسان از انجام آن خسته نمی‌شود. ورزش می‌تواند مانند یک وظیفه دیگر به نظر برسد. شما می‌توانید حرکت دادن بدنتان را به عنوان بخشی از سرگرمی روزمره خود در نظر بگیرید.

اگر احساس می‌کنید ورزش یا فعالیتی که انتخاب کرده‌اید برای‌تان هیجان‌انگیز نیست، به‌دنبال ورزشی بگردید که این هیجان را ایجاد کند. مهم نیست که بر روی تردمیل بدویید یا در یک فضای آزاد، مهم نفس عمل دویدن و ورزش کردن است، اگر با ورزش کردن در فضای بسته راحت‌ترید آن را انجام دهید در غیر این صورت به دنبال گزینه‌های دیگر باشید، اما هیچگاه ورزش را به این دلیل رها نکنید.

MotivatedExercise06 - چند روش ساده و کاربردی به منظور افزایش انگیزه برای ورزش کردن

پاداش فراموش نشود:

سلامتی، تناسب اندام و جذابیت به خودیِ خود یک پاداش بزرگ برای ورزش کردن محسوب می‌شود، اما شما نیز به عنوان قدردانی از خود، زمانی که یک قدم به سمت جلو حرکت کردید، برای خودتان پاداش و جایزه در نظر بگیرید. این پاداش می‌تواند چیز کوچکی مثل سر زدن به کتابخانه و گشتن بین قفسه‌ها یا پاداش بزرگ‌تری مثل گرفتن وقت ماساژ یا انجام کاری لذت‌بخش باشد.

59cgiyrq - چند روش ساده و کاربردی به منظور افزایش انگیزه برای ورزش کردن

یک نصحیت از تیم سیرافی ها:

چیزی که امروز به شما انگیزه می‌دهد، ممکن است فردا اثری نداشته باشد و اساسا نمی‌توان منبع ثابت و مشخصی برای انگیزه پیدا کرد. باید به‌دنبال فکر، هدف یا پاداشی باشیم که در لحظه به ما انگیزه می‌دهد و مشوقی برای ورزش کردن است. نباید فراموش کنیم که رسیدن به انگیزه پایدار تنها زمانی ممکن است که بهانه‌ها را پیش از تبدیل شدن به مانع از میان برداریم و مهم‌تر از همه، باید درک کنیم که هر کاری با تمرین و پشتکار آسان‌تر می‌شود.

وقتی طی روندی مداوم ورزش می‌کنید و دست از کار نمی‌کشید، انگیزه‌تان بیشتر می‌شود و درعین‌حال از چیزهایی که برای‌تان انگیزه‌بخش هستند، شناخت بهتری پیدا می‌کنید. دست از کار نکشید و به تمرین کردن ادامه بدهید. مطمئن باشید که درآخر نتیجه زحمات‌تان را خواهید دید و به احساسی دست خواهید یافت که همیشه به‌دنبالش بودید. ممنون از همراهی‌تان.

لینک خبر

برروی تصویر کلیک کنید تا اپلیکیشن برای شما دانلود شود
نمایش بیشتر

علی اکبر

سیراف بعنوان مجله خبری و تفریحی از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است، تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران ایرانی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد،

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن