توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
تازه های روانشناسی

وقت گذاشتن برای خانواده

تلاش برای ایجاد تعادل بین ساعت کاری و وقت گذاشتن برای در کنار خانواده بودن، مسئله ای کاملا طبیعی ست.

تلاش برای ایجاد تعادل بین ساعت کاری و وقت گذاشتن برای در کنار خانواده بودن، مسئله ای کاملا طبیعی ست. این تلاش می تواند باعث ایجاد احساس ترس و نگرانی در شما شده و باعث شود از خودتان بپرسید، آیا من وقت کافی برای فرزندانم صرف می کنم تا آن ها احساس امنیت و آرامش داشته باشند؟ آیا زمانی که در کنار خانواده هستم و برای خانواده وقت می گذاریم، از نظر کیفی صرف کارهای موثری می شود؟

این جمله باربارا بوش، درباره وقت گذاشتن برای خود و خانواده و یک زندگی پر معنا، بسیار هوشمندانه است:

” در روزهای پایانی زندگی تان، شما هرگز به خاطر از دست دادن یک آزمون، یک رای یا یک معامله حسرت نخواهید خورد. اما حسرت زمان هایی را خواهید خورد که می توانستید در کنار همسر، دوست، فرزند یا والدین تان بگذرانید و در حقیقت حسرت وقت گذاشتن برای خود و خانواده را خواهید خورد.”

خبر خوب این است که امروزه راهکارهای زیادی برای ایجاد تعادل بین ساعات کاری و وقتی که در کنار خانواده می گذرانید، وجود دارد. با استفاده از راهکارهای زیر، شما می توانید وقت بیشتری را در کنار خانواده تان باشید:

رویدادهای خانوادگی را در اولویت خود قرار دهید

اگر شما یک پزشک جراح نیستید که به خاطر حفظ جان بیمار، همیشه در دسترس باشید، پس می توانید کارتان را کمی عقب بیاندازید. اغلب، ما شغلی نداریم که با نجات جان مردم در ارتباط باشد. به همین دلیل، می توانیم راحت تر زمان پایان کارمان را تغییر دهیم و نیاز نباشد که از ۷ صبح تا ۱۲ شب سر کار باشیم. با این کار وقت بیشتری را در کنار خانواده خواهید بود.

برای مثال، وقتی فرزندتان یک شب در این هفته مسابقه ای دارد، بنابراین نباید شما در آن شب، تا آخر وقت سر کار باشید. اتفاقات خانوادگی را در اولویت خود قرار داده و به آنجا بروید تا در زندگی فرزندتان حضور داشته باشید. در واقع، به عنوان یک والدین خوب، شما باید حتما حضور پیدا کنید و برای فرزندانتان وقت بگذارید.

اگر شما همیشه سر کار هستید، در واقع، رویدادهایی از خانواده را از دست خواهید داد که قابل جایگزینی نیستند. کودکان به سرعت بزرگ می شوند و دوران کودکی شان هرگز تکرار نمی شود.

مثلا در مسابقه فینال قهرمانی، ممکن است این تنها شانس فرزندتان برای شرکت در یک فینال حذفی باشد. یا یک تک نوازی پیانو، ممکن است علاوه بر نشان دادن مهارت کودک، برای این باشد که او به والدین خود نشان دهد که چقدر تلاش کرده است تا خوش بدرخشد و پدر و مادرش به او افتخار کنند.

شرکت در رویدادهای خانوادگی نشان می دهد همسر یا  فرزندان تان چقدر مورد توجه شما هستند. در واقع، باید گفت که عشق در عمل ثابت می شود. مطمئن باشید عملکرد شما با حضور در تولدها، مسابقات، اجرای فرزندان و بیرون رفتن و وقت گذاشتن برای خانوده تان در شب های تعطیل، عشق تان را نسبت به خانواده نشان خواهد داد. یادتان باشد این موارد بسیار مهم هستند.

حتی اگر فرزندتان، مانند تمام هم سالان خود، طوری برخورد کند که این موارد اصلا برای وی مهم نیستند، ولی بدانید که این رفتار، در طولانی مدت، بر زندگی شما تاثیر خواهد داشت. مطمئن باشید، آنها حضور شما در تمام مراسم خانوادگی و اولویت قرار دادن خانواده را به یاد خواهند داشت.

توجه به کیفیت زمانی که می گذرانید، مسئله مهمی ست، اما رسیدن به این کیفیت، بدون توجه به کمیت و میزان وقتی که صرف می کنید، کار دشواری ست. مطمئن باشید زمانی که در کنار خانواده می گذرانید، به عمیق تر شدن روابط و طولانی تر شدن عمرتان کمک زیادی می کند.

مطمئن باشید، این روابط مستحکم و عمیق خانوادگی، وقتی زندگی برای یکی از اعضا خانواده سخت می شود، اهمیت بیشتری پیدا می کند. مرگ، از دست دادن شغل، تغییر مکان و… تاثیر زیادی روی زندگی تان خواهند گذاشت و در این مواقع، شما نیاز به یک خانواده دارید تا به آن تکیه کنید. بهبود روابط، به خصوص وقتی فرزندان بزرگ می شوند، به شما برای مقابله با موقعیت های سخت، کمک بسیاری خواهد کرد.

رویدادهای مهم را روی تقویم تان علامت بزنید

همه ما، ملاقات های کاری خود را روی تقویم علامت می زنیم، چون برایمان اهمیت دارند. اما آیا این کار را با فعالیت ها و رویدادهای مهم خانوادگی نیز تکرار می کنیم؟ اگر این کار را نمی کنید، فکر کنید علت آن چیست؟

اگر شما به خانوده تان اهمیت می دهید، پس باید فعالیت های خانوادگی مانند مسابقات فرزندتان، شب های مهم خانوادگی، تاریخ مهمانی ها و موارد مهم دیگر را نیز به تقویم خود اضافه کنید.

شما باید مطمئن شوید که وقتی برای خانوده تان دارید. اگر تقویم تان پر از قرارهای کاری باشد، فقط برای آنها برنامه ریزی می کنید و زمانی که وقت یک مسابقه یا رویداد خانوادگی می گذرد، تازه به یاد آن می افتید. پس یک تقویم بردارید و زمان مسابقات، اجرای فرزندتان و تاریخ رویدادهای مهم خانوادگی را در آن علامت بزنید تا مجبور نباشید به خاطر یک فعالیت کاری، آن را فراموش کنید.

ایجاد زمان و وقت کافی برای خانواده به این معنی ست که شما باید کارهای تان را قبل از شروع، اولویت بندی کنید تا به تمامی آنها برسید. برنامه ریزی و ایجاد وقت برای کارها می تواند یکی از بزرگترین موانع شما باشد، بنابراین ثبت این تاریخ ها در تقویم، به شما برای برنامه ریزی بهتر، به شدت کمک خواهد کرد.

برای کارهایتان حد و مرز تعیین کنید

شما باید در محل کار و همچنین برای خانواده تان مانند یک بازیکن تیم باشید. اجازه ندهید کارتان، بیش ازحد، زمان در کنار خانواده بودن را بگیرد.

وقتی شما در تاریخی معین، برنامه ای خاص در کنار خانواده تان دارید، پس صریحا درخواست اضافه کاری در آن شب را رد کنید. با این کار، شما نمی خواهید حد و مرزهای کار خود را زیر پا گذاشته و موقعیت شغلی تان را به خطر بیاندازید، اما، علاقه ای به زیر پا گذاشتن ارزش های خانواده و تغییر برنامه تان نیز ندارید.

دقیقا به همین دلیل باید تاریخ اتفاقات مهم را در تقویم خود ثبت کنید. با این کار، شما می توانید قرارها و اتفاقات مهم را در یک نگاه پیدا کنید. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است تاریخ این رویداد را تا زمان وقوع آن به راحتی فراموش کنید.

تا زمانی که هیچ اجباری وجود ندارد، خانواده تان را، به خاطر کار، کنار نگذارید و وقت گذاشتن برای خانواده را در اولویت خود قرار دهید.

یک روز در هفته، تلفن همراه تان را کنار گذشته و به هیچ تماسی پاسخ ندهید

یکی از دوستان خوب خانوادگی ما، مدیر مالی یکی از بزرگترین شرکت های مدیریت املاک است. با این که او، به طور واضح، فردی با مشغله کاری بسیار بالاست، اما، به گذراندن تعطیلات آخر هفته در کنار خانواده اش بسیار اهمیت می دهد.

او، هر هفته پنجشنبه شب ها، تلفن خود را از دسترس خارج کرده و به هیچ پیام، ایمیل و یا تماس تلفنی پاسخ نمی دهد (مگر این که واقعا یک موضوع خیلی ضروری اتفاق افتاده باشد) و این کار را تا جمعه شب، بعد از به خواب رفتن فرزندانش، ادامه می دهد، زیرا نمی خواهد هیچ چیزی، در این ۲۴ ساعت، توجه او نسبت به همسر و فرزندانش را مختل کند.

او، در طول هفته، به طور کامل در محل کارش حاضر شده ولی در آخر هفته، ۲۴ ساعت کامل، تمام تمرکزش را به همسر و فرزندانش اختصاص می دهد.

کاری که این فرد انجام می دهد، راهکار مناسبی برای همه ماست. چه می شود اگر همه بتوانیم ۲۴ ساعت در هفته را از هر وسیله ارتباطی دور باشیم و این زمان را به خانواده خود اختصاص دهیم؟

۵۲ هفته در طول سال وجود دارد. با این کار، ما می توانیم ۵۲ روز کامل را به مهم ترین دارایی مان، یعنی خانواده خود، اختصاص دهیم.

همه ما سخت کار می کنیم تا بهترین امکانات را برای خانواده مان فراهم کنیم، اما اگر این کار باعث کاهش ارتباط مان با خانواده شود، پس چه فایده ای وجود دارد؟ با این اتفاق، در واقع تمام کار و تلاش مان، بی نتیجه می شود.

برای راحتی خانوده تان سخت کار کنید، اما حتما زمانی را نیز به بودن در کنار آن ها اختصاص دهید.

برنامه ای هدفمند برای بودن در کنار خانوده تان داشته باشید

زمانی را که در کنار خانوده می گذرانید، هدفمند کنید. اگر شما یک روز تعطیل در خانه هستید، اما در اتاقی دیگر، مشغول انجام کارهای خود می باشید، این مورد، در کنار خانواده بودن تلقی نمی شود. بهترین حالت در کنار خانواده بودن، این است که در انجام کاری با آنها شریک شوید. بدین ترتیب، میتوانید گفت و گوهای هدفمندی انجام دهید.

از این رو، می توان فعالیت هایی را در کنار هم انجام داد که به بهبود روابط خانوادگی کمک می کند. در واقع هدف از این کارها، صرف وقت در کنار خانواده و انجام کارهای گروهی است.

در یک خانه بودن ولی کنار هم نبودن، هیچ کمکی به بهبود روابط نمی کند. بنابراین، اگر شما به مکانی خارج از خانه، مانند موزه یا یک گالری هنری، بروید، این امکان را برای خود به وجود آورده اید تا حسی به نام بودن در کنار خانواده را تجربه کنید.

در لیست زیر، فعالیت هایی قرار داده شده اند که می توانید آنها را در کنار خانواده تان انجام دهید. شما می توانید با ایجاد تنوع، همه چیز را برای خود و خانواده تان، جذاب و سرگرم کننده کنید. این فعالیت ها را روی تقویم تان علامت بزنید تا فعالیت های کاری را جایگزین آن ها نکنید:

  • انجام بازهای تخته دار مثل منچ، شطرنج، مار پله، تخته و…
  • پیاده روی
  • انجام تمرینات یوگا
  • صخره نوردی مصنوعی
  • تماشا کردن فیلم
  • بازدید از باغ و یا پارک ملی و حفاظت شده
  • بازدید از موزه
  • رفتن به یک کنسرت
  • دیدن یک مسابقه
  • رفتن به یک کلاس هنری
  • سفالگری
  • مانیکور و پدیکور
  • بررسی رویدادهای محلی و جامعه
  • ماهیگیری
  • انجام ورزش هایی مانند فوتبال در حیاط خانه
  • رفتن به مسجد و عبادت
  • شنا
  • قایق سواری
  • پیک نیک و چادر زدن حتی در حیاط خانه
  • دوچرخه سواری
  • رفتن کنار ساحل
  • رانندگی یاد گرفتن
  • پارک رفتن
  • پیک نیک رفتن
  • انجام ورزش های چمنی مانند بدمینتون و کراکت
  • بازدید از یک گالری هنری
  • غذا درست کردن
  • برگزاری جشن تولد یا هر جشن دیگر
  • کتاب خواندن با صدای بلند برای خانواده
  • ساخت کاردستی های مختلف (هزاران ایده متفاوت در سایت Pinterest و Google وجود دارد)
  • بازدید از یک پارک عروسکی یا پارک بادی
  • بازدید از نمایشگاه صنایع دستی

به خاطر موضوعات کوچک و بی اهمیت خود را ناراحت نکنید

گاهی اوقات در زندگی، با توجه به مسائل بی اهمیت، بهترین لحظات مان را از بین برده و در مورد مسائلی دلخور می شویم که یک هفته یا یک سال بعد، دیگر برایمان بی اهمیت است.

اگر چیزی برایتان در بلند مدت، اهمیتش را از دست می دهد، پس همین الان آن را رها کرده و فراموش کنید. بعضی چیزها، ارزش ناراحتی شما و خانواده تان را ندارند. معمولا اگر یکی از والدین ناراحت باشد، این موضوع باعث ناراحتی کل خانواده می شود. اجازه ندهید زمانی را که در کنار خانواده هستید، با ناراحتی بخاطر مسائل بی ارزش سپری کنید.

آیا یک روز کاری بد را پشت سر گذاشته اید؟ همه آن اتفاقات را در محل کارتان رها کرده و این ناراحتی را به خانواده انتقال ندهید.

آیا جر و بحثی با دوستتان داشته اید؟ در یک موقعیت مناسب و بیرون از خانه، با دوست خود صحبت کنید.

فرزندتان تکالیفش را انجام نداده است؟ به او بگویید که بعدا آن را انجام دهد، اما با سرزنش کردن او، زمانی را که در کنار خانوده خود هستید، از دست نداده و خراب نکنید.

اگر رسیدگی به مسائل پیش آمده خیلی ضروری نیست، اجازه ندهید که این مسائل وقفه ای بین حضور شما در کنار خانواده تان ایجاد کند. احتمالا این مشکلات همیشه وجود داشته و شما فرصت این را خواهید داشت که بعدا به آن ها بپردازید. مسائل ضروری را حتما حل کنید، اما رسیدگی به مسائل دیگر را می توانید به زمان دیگری موکول کنید.

تمام تمرکز و زمان تان را به جای مشکلات بیرونی، به خانواده تان اختصاص دهید.

مهربانی و بخشندگی را در شیوه کار خود قرار دهید

در صورت وجود جر و بحث، ناراحتی، خصومت و دیگر احساسات منفی بین اعضای خانواده، وقت گذاشتن کنار همدیگر به شدت سخت خواهد شد.

اگر مشکلاتی دارید که باعث شده نتوانید به راحتی در کنار خانواده تان باشید، برای حل آنها، بهتر است به یک مشاور خانواده مراجعه کنید. در صورت بروز اختلاف، داشتن بخشش و مهربانی، یک سیاست مهم است تا زمانی را که در کنار خانواده می گذرانید، تبدیل به یک زمان مناسب و دلچسب برای همه اعضا خانواده شود.

خساست و نامهربانی، مواردی هستند که هیچ کس آنها را تحمل نخواهد کرد. با کودکان تان درباره مهربانی صحبت کرده و خودتان نیز مهربان باشید تا فرزندتان با دیدن شما، مهربانی را یاد بگیرد.

وقتی شرایط سخت می شود، مهربانی اصلی ترین راه حل برای جلوگیری از دعوا و جر و بحث بین اعضای یک خانواده است. همچنین، در شرایط سخت هر خانواده، ممکن است یک کلمه خنده دار (مثل موش آبی) برای خود انتخاب کند تا با بیان آن، جو سنگین خانه را از بین برده و باعث خنده افراد خانواده شود.

مطمئن باشید با اتمام ساعت و روز های کاری، وقت استراحت شما فرا رسیده است

آیا شما کارهایتان را با خود به خانه آورده و بعد از اتمام ساعات کاری خود، همچنان پاسخ ایمیل ها و پیام های کاری را می دهید؟ اگر این موارد جز عادات روزانه شماست، پس شما نیاز به تغییر شرایط خود دارید.

سوالی که در این جا مطرح است این که آیا شما می توانید خودتان را کنترل کرده و کارهایتان را به خانه نیاورید؟ اگر پاسخ تان منفی است و نمی توانید این عادت را ترک کنید، باید سعی کرده بعد از ساعت کاری، از کار کردن خودداری کنید. بدین صورت که تلاش کنید تا کم کم ساعات اضافه کاری خود را کم کرده و زمان آن را به خانواده تان اختصاص دهید.

اگر شما بی وقفه در طول روز کار کرده ولی نمی توانید کارتان را تا پایان ساعت کاری تمام کنید، بهتر است در این باره با رئیس تان صحبت کنید. بدین منظور، نمونه های مناسب و قانونی از این اتفاق را انتخاب و آن ها را به گونه ای ارائه دهید تا نظر رئیس تان را جلب شده و بتواند همه چیز را از دید شما ببیند.

البته ممکن است همه کار فرمایان صحبت های شما را قبول نکنند، اما قوانین دقیقی درباره میزان کار و ساعت کاری مناسب آن در وزارت کار وجود دارد که برای آگاهی از آنها، می توانید به سایت وزارت کار مراجعه کنید.

موضوعات مهم را در جلسات خانوادگی بررسی کنید

برای صحبت درباره موضوعات مهم، مانند قوانین و زمان های مناسب برای دورهمی، یک جلسه خانوادگی تشکیل دهید. موبایل ها را کنار گذاشته و دور هم جمع شده تا با صحبت درباره مسائل مختلف، از نظریات و اهداف یک دیگر، آگاه شوید.

وقتی صحبت از جلسات خانوادگی می شود، همه می دانند برای صحبت درباره یک موضوع مهم، باید دور هم جمع شوند. اگر تا به حال این کار را انجام نداده اید، اولین جلسه تان می تواند درباره تعیین برنامه ای هفتگی برای کنار هم بودن خانواده باشد.

دوقلوهای ما تنها چهار سال سن دارند ولی همیشه در جلسات خانواده حضور پیدا می کنند. این جلسات می تواند در سنین نوجوانی آغاز شود، به این ترتیب هر عضو خانواده می داند که از سن نوجوانی ارزیابی شده و نظرات و مشارکتش در بحث ها مهم است، زیرا با صرف نظر از سن، آنها بخشی از خانواده هستند.

زمان در کنار هم بودن تان را تبدیل به زمانی دلچسب، برای کل خانواده کنید

زمان های در کنار خانواده بودن را تبدیل به یک زمان ترسناک نکنید. وقت گذاشتن در کنار خانواده، نباید به عنوان یک مجازات تلقی شود، اگر چنین حسی وجود دارد، در واقع عملکردها و احساسات تان نسبت به یکدیگر، دارای اشکال است.

فعالیت هایی را که هر کس می تواند تا حدودی از آن لذت ببرد، پیدا کنید. شما هرگز نمی توانید چیزی را که مورد قبول همه است، پیدا کنید، اما می توانید چیزی را انتخاب کنید که همه اعضا خانواده تا حدودی به آن علاقه دارند. هدف از این فعالیت ها، ایجاد زمانی لذت بخش، برای تعامل و بودن اعضا خانواده، در کنار یکدیگر است. برای مثال، بازی کردن، فعالیتی ست که  افراد را، برای تعامل، در کنار هم قرار می دهد.

هدف خود را لذت و سرگرمی خانواده قرار دهید. فرزندان خود (خصوصا نوجوانان) را در بحث ها شرکت داده و نظرات و ایده های آن ها را، درباره سرگرمی های مختلف، بپرسید.

این موارد باعث می شوند شما از کنار هم بودن لذت برده و خاطرات خوشی از فعالیت ها در ذهن تان باقی بماند. با این فعالیت ها شما خاطراتی را در ذهن فرزندان تان می سازید که بنیان خانواده را محکم تر می کند.

نسبت به شرکت در برنامه های خانوادگی متعهد باشید

وقت گذاشتن برای خانواده نباید صرفا به تولد یا مناسبت های خاص محدود شود. اگر دورهمی های شما فقط محدود به این مناسبت هاست، متاسفانه بقیه زمان های مناسب در طول سال را از دست خواهید داد.

وقت گذاشتن برای خانواده، باید به یک تعهد هفتگی تبدیل شود. اگر به دنبال روابط خانوادگی پایدار هستید، نیاز به صرف زمان کافی و پر محتوا در کنار خانواده خود دارید.

محدود کردن این دورهمی ها به تولد یا مناسبت های خاص، باعث می شود روابط عمیق و پایداری، میان اعضا خانواده، وجود نداشته باشد. به هنگام صحبت با کودکانی که والدین شان از هم جدا شده اند، متوجه می شوید که روابط عمیق خانوادگی بین آنها وجود نداشته است.

برای گسترش و بهبود روابط خانوادگی، باید به زمان توجه کنید. برای مثال، دور هم جمع شدن برای شام، در یک روز خاص در هفته، تاثیر عمیقی روی روابط خانوادگی، در طولانی مدت، خواهد داشت. اما اگر همه افراد خانواده نمی توانند در یک شب خاص در هفته دور هم جمع شوند، می توانید از گزینه های دیگری، مانند پیاده رویی خانوادگی و… استفاده کنید.

پایبندی به این تعهد زمانی، کار سختی نبوده و در طولانی مدت، روی روابط خانوادگی، بسیار تاثیر گذار خواهد بود. البته باید در طول هفته، درباره اتفاقاتی که برای فرزندتان می افتد، صحبت کنید، نه این که این موضوعات را به آخر هفته موکول کنید که او آن ها را فراموش کرده باشد.

شام های خانوادگی، یکی از عاقلانه ترین راه ها، برای کنار هم بودن است

اگر می خواهید چیزی را به عنوان اولویت خانواده انتخاب کنید، شام های خانوادگی گزینه مناسبی است.

دانشگاه ایالت میشیگان، چندین خانواده را درباره این موضوع مورد بررسی قرار داده و متوجه شد، کودکانی که حداقل سه بار در هفته، در کنار خانواده شام می خوردند، نسبت به بقیه افراد، نمرات بهتری داشتند، اختلالی در خورد و خوراک شان وجود نداشته، مهارت های زبانی بهتری دارند و هم چنین، از نظر جسمی، سالم تر اند. آنها همچنین، به اهمیت موارد زیر تاکید زیادی کردند:

داشتن وعده های غذایی منظم در کنار خانواده، خطر مصرف سیگار، نوشیدنی های الکلی و مواد مخدر را کاهش می دهد. همچنین، از دیگر فواید آن، می توان به کاهش نشانه های افسردگی و خودکشی، در بین نوجوانان ۱۱ تا ۱۸ ساله، اشاره کرد.

توجه به برنامه شام های خانوادگی در طول هفته، نه تنها به ایجاد روابط و گفتگوهای معنی دار بین اعضا خانواده کمک می کند، بلکه دارای مزایای کلیست که بر رشد کودکان و نوجوانان نیز تأثیر می گذارد.

به هر حال باید غذا بخورید، بنابراین، این برنامه، هیچ هزینه اضافی برای خانواده نخواهد داشت. اجازه ندهید که وسائل الکترونیکی همچون موبایل، تبلت یا کامپیوتر، در زمان شام، حواس تان را پرت کند، به همین دلیل، این موارد را سر میز شام فراموش کرده و تمام توجه خود را به مکالمات و تعاملات خانوادگی اختصاص دهید.

عوامل موجب حواس پرتی را کنار بگذارید

یکی از بزرگ ترین عواملی که حواس تان را پرت می کند، تلفن است. داشتن تلفن همراه، یکی از عواملی ست که باعث از بین رفتن روابط خانوادگی، به هنگام دورهمی ها، شده و زمان مناسب برای ایجاد فعالیت های با معنی را از بین می برد.

برای استفاده از تلفن همراه یا سایر وسایل الکترونیکی، قوانینی در خانواده تعیین کنید و تا آن جایی که ممکن است عواملی را که باعث حواس پرتی شما می شود را از مهمانی ها و و دورهمی های خانوادگی، دور کنید. مطمئن باشید در زمان دیگری می توانید ایمیل ها و پیام های خود را چک کنید. اگر کسی کار مهمی داشته باشد، چندین بار، با شما، تماس خواهد گرفت.

مطمئن شوید کارها یا فعالیت های دیگر می توانند بعد از دورهمی خانوادگی تان ادامه پیدا کرده و این توقف تاثیری روی زندگی تان نخواهد داشت. در صورت امکان، از اعضا خانواده خود بخواهید، قبل از شروع مهمانی، تلفن های خود را در سبدی بگذارند. با این کار، هیچ چیزی نمی تواند مهمانی تان را مختل کند.

با کنار گذاشتن موبایل هایتان، در واقع عامل حواس پرتی تان را کنار گذاشته و همه، به طور کامل، در مهمانی حضور خواهید داشت.

مهمانی های خانوادگی را، برای راحتی افراد، تبدیل به مکانی بدون قضاوت کنید

امروزه، گذراندن زندگی، به اندازه کافی سخت شده و ما، در هر لحظه، مورد قضاوت دیگران قرار می گیریم. به همین دلیل، زمانی که در کنار خانواده می گذرانید، باید عاری از این قضاوت ها باشد.

قضاوت نکردن دیگران را به عنوان قانونی برای دورهمی هایتان در نظر گرفته و اگر مسئله ای وجود دارد که برایتان خیلی مهم است، در یک جلسه خانوادگی درباره آن بحث کنید.

اجازه دهید خانواده تان، خود واقعی شان را به شما نشان دهند و بگویید که آنها را همان گونه که هستند، پذیرفته و دوست دارید. این، دقیقا همان دلیلی ست که خانواده به خاطر آن وجود دارد.

قسمت پایانی

در زندگی همه ما، دوستان و افراد گذرا زیادی وجود دارند، اما تنها کسانی که، از ابتدا تولد تا لحظه مرگ، در کنارمان باقی می مانند، خانواده مان هستند. هیچ کدام از ما، توانایی انتخاب خانواده هایمان را نداریم، اما با عمل به راهکار های بالا، می توانیم روابط خانوادگی مان را مستحکم تر، نزدیک تر و مثبت تر کنیم.

پیمان ها و قوانین خانوادگی زمانی شکل گرفته و تا آخر عمر پایدار می شوند. راهکار اصلی این است که روابط دوستانه و مستحکمی با خانواده خود ایجاد کنیدکرده تا این روابط، به تجربیات و تعاملات شما اضافه کند.

زمانی را که در خانه سپری کرده و تعاملاتی که با اعضا خانواده دارید، باعث می شود فقط به عنوان یک هم خانه در کنار هم قرار نگیرید. انجام فعالیت های مشترک، صحبت کردن درباره مسائل پر محتوا، زندگی کردن و وقت گذاشتن در کنار یکدیگر، شما را تبدیل به یک خانواده با روابط مستحکم و پایدار می کند.

کودکان تان به سرعت بزرگ شده و وقتی زمان شما، صرفا در محل کارتان سپری می شود، دیدن این پروسه و لذت آن را از دست خواهید داد. پس، با برنامه ریزی برای وقت گذاشتن برای خانواده، آنها را اولویت زندگی تان قرار دهید.

برگزاری جلسات خانوادگی، یکی از بهترین راه ها برای تعامل با یکدیگر است. فراموش نکنید که در این جلسات، از کودکان تان، درباره علایق آنها و این که دوست دارند دورهمی های خانوادگی چطور سپری شود، بپرسید.

Source link

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا