خواص میوه ها و درماندانستنی هاسلامت

خواص موز ؛ بیش از ۲۰ خاصیت عالی برای سلامتی، پوست و لاغری

می گویند زندگی مثل پوست موز منتظر قربانی است. از طنز نقل قول شارلوت کورتیس که بگذریم پوست موز به جای قربانی گرفتن می‌تواند شفابخش باشد.

صبا هاست

 

title%

می گویند زندگی مثل پوست موز منتظر قربانی است. از طنز نقل قول شارلوت کورتیس که بگذریم پوست موز به جای قربانی گرفتن می‌تواند شفابخش باشد. اما قبل از برشمردن خواص موز جالب است بدانید که این میوه یک قدمت چهار هزار ساله دارد و اولین بار در هندوستان کشت شد. در سال ۱۴۸۲ پرتغالی‌ها موز را در سواحل کشور گینه یافتند و با خود به جزایر قناری آوردند. بعدها یک میلیونر اسپانیولی آن را به نواحی قاره آمریکا انتقال داد. در حال حاضر موز در بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان رشد می‌کند.

از مزایای موز برای سلامتی می‌توان به کاهش وزن، درمان اختلالات روده، بهبود یبوست، دیابت، کم‌خونی، ورم مفاصل، نقرس و اختلالات کلیوی و ادراری اشاره کرد. موز همچنین می‌تواند به بهبود مشکلات مربوط به دوران قاعدگی نیز کمک کند. در این مطلب به بررسی خواص موز برای پوست، سلامتی، بدنسازی، کمردرد و عوارض جانبی آن خواهیم پرداخت.

title%

خواص موز برای سلامتی بدن

۱. کاهش فشارخون

تحقیقات انجام‌شده در انجمن فشارخون ایالات‌متحده نشان داد که پتاسیم در مدیریت فشارخون سالم نقش اساسی دارد. از آنجا که موز منبع غنی پتاسیم است، به کاهش فشارخون کمک می‌کند. پتاسیم به تسکین تنش در شریان‌ها و رگ‌ها کمک می‌کند، بنابراین خون می‌تواند به‌طور یکنواخت جریان یابد و به اندام‌های مختلف اکسیژن‌رسانی کند تا عملکرد آن‌ها افزایش یابد. این امر می‌تواند به از بین بردن تصلب شریان و سکته‌های مغزی و سکته‌های قلبی کمک کند که معمولاً با آن در ارتباط هستند. بنابراین مصرف موز یکی از راه‌های پایین آوردن فشار خون است.

همچنین فیبر موجود در موز همچنین کلسترول اضافی را از شریان‌ها و رگ‌های خونی جدا می‌کند و باعث کاهش استرس در سیستم قلبی عروقی می‌شود.

۲. تسکین علائم آسم

طبق تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۰۷ در انستیتوی ملی قلب و ریه امپریال کالج لندن در انگلستان، مصرف موز می‌تواند کودکان را در برابر سرفه و بسیاری از علائم مرتبط با آسم محافظت کند.

title%

۳. درمان یبوست

موز حاوی مقادیر قابل‌توجهی فیبر در رژیم غذایی است و بنابراین به حرکات روده‌ کمک می‌کند. روند دفع مواد خوراکی زبر را تسکین می‌دهد. بنابراین مصرف موز یکی از راه‌های خانگی درمان یبوست است. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که موزها نیز در معالجه سایر اختلالات مرتبط با معده، مفید هستند.

۴. تقویت حافظه و روحیه

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، اسید آمینه تریپتوفان و آنتی‌اکسیدان‌ها مانند دوپامین در موزها، نقش اساسی در تقویت روحیه و حفظ حافظه‌ دارند. علاوه بر این، منیزیم به آرامش عضلات و ویتامین B6 موجود در موز، به خواب خوب کمک می‌کنند.

۵. کنترل دیابت

مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی (Journal of the Clinic Nutrition) انجام شده، نشان می‌دهد که پکتین موجود در موزها ماده مغذی است که به بهبود حفظ تعادل گلوکز در دیابتی‌ها کمک می‌کند. طبق یک مطالعه منتشرشده در سال ۲۰۱۴ نیز، یک موز حدود ۳ گرم فیبردارد که برای افراد مبتلا به دیابت هم نوع ۱ و هم نوع ۲ مفید است.

title%

بیشتر بدانید: درمان‌های سنتی دیابت

۶. بهبود علائم کم‌ خونی

در تحقیقاتی به سرپرستی دکتر Olga P. García، در دانشگاه Queretaro در مکزیک، نشان داده شد که موزها حاوی میزان بالایی از آهن هستند. بنابراین، مصرف موز به درمان کم‌خونی کمک می‌کند؛ زیرا آهن بخشی اساسی از گلبول‌های قرمز است. موز همچنین دارای مقدار قابل‌توجهی مس است که عنصر مهمی در ایجاد گلبول‌های قرمز است. با افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون، نه‌تنها از کم‌خونی پیشگیری می‌کنید بلکه می‌توانید گردش خون را به کلیه قسمت‌های بدن افزایش داده و از این طریق به آن‌ها اکسیژن‌رسانی کنید و عملکرد آن‌ها را بهبود بخشید.

۷. کاهش وزن

موز برای کاهش وزن مفید است؛ زیرا یک موز تقریباً تنها ۹۰ کالری دارد. موزها همچنین حاوی فیبر زیادی هستند و به‌ راحتی هضم می‌شوند. علاوه بر این، موز هیچ چربی ندارد. بنابراین، اگر فرد دارای اضافه ‌وزن باشد و در رژیم غذایی خود موز داشته باشد، نباید از این میوه زیاد بخورد چراکه بسیار غنی است.

اما موز، با مهار کردن آزاد شدن هورمون گرسنگی (گرلین)، باعث عدم احساس گرسنگی خواهد شد. این امر باعث کاهش پرخوری و همچنین کاهش وزن می‌شود. از طرفی تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۲ حاکی از آن است که مصرف موز می‌تواند به تقویت سوخت‌وساز بدن و از این طریق به کاهش وزن کمک کند.

title%

جالب است بدانید که رژیم غذایی صبحگاهی با موز در ژاپن، برای کاهش وزن آن‌قدر محبوب شد که منجر به کمبود موز در فروشگاه‌های مواد غذایی ژاپن گردید. این برنامه رژیم غذایی شامل مصرف نامحدود موز با آب در صبح، ناهار و شام بدون محدودیت بود و اینکه دیگر هیچ وعده غذایی بعد از ساعت ۸ بعدازظهر نباید مصرف شود.

۸. بهبود بینایی

موز نیز مانند بسیاری از میوه‌ها مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها و کاروتنوئیدها و همچنین ترکیبات سالم از مواد معدنی است که می‌تواند به‌ طور جدی سلامت چشم شما را تقویت کند. در طی تحقیقی، با مصرف موز، تخریب ماکولار در شبکیه چشم، آب‌مروارید، شب‌کوری و آب‌سیاه کاهش‌ یافت.

title%

۹. کمک به افزایش وزن

موز می‌تواند برای افزایش وزن مفید باشد. اگر مصرف شیر با موز همراه باشد، این میوه به‌ سرعت افزایش وزن فرد کمک می‌کند. شیر پروتئین‌های لازم و موزها قندهای ضروری بدن را تأمین می‌کند. علاوه بر این، از آنجا که موز به‌ راحتی هضم می‌شود، یک فرد کم‌ وزن، می‌تواند ۵-۶ موز را در یک روز جدا از وعده‌های غذایی معمولی و بدون مواجهه با سوءهاضمه مصرف کند. این کار منجر به جذب ۵۰۰-۶۰۰ کالری می‌شود که برای افزایش وزن کاملاً ضروری است. جالب است بدانید که از آنجا که موزها توانایی تأمین انرژی فوری دارند، ورزشکاران در هنگام وقفه بین بازی‌ها برای افزایش انرژی اضافی، موز مصرف می‌کنند.

یک وعده یا ۱۲۶ گرم موز، تقریباً ۱۱۰ کالری و ۳۰ گرم کربوهیدرات دارد.

۱۰. درمان بواسیر (هموروئید)

موز به‌ عنوان یک درمان طبیعی برای بواسیر مورد استفاده می‌گیرد؛ زیرا فیبر زیاد موجود در آن باعث عبور آسان مدفوع می‌شود. اثر ملین موز، مانع از هر نوع فشار آوردن در دفع می‌شود، بنابراین باعث تسکین و بهبود بواسیر (رگ‌های متورم در ناحیه مقعد) می‌گردد.

۱۱. تسکین زخم معده

به‌طور سنتی، از موزها به‌ عنوان یک ماده غذایی ضد اسید برای تسکین معده‌‌های ناراحت استفاده می‌شود؛ زیرا موز می‌توانند ترشح اسید معده را نیز سرکوب کنند. تحقیقات منتشر شده در مجله انگلیسی فارماکولوژی بیان می‌کند که از خواص موز، ضد زخم بودن آن است. مهارکننده‌های پروتئاز موجود در موز، باکتری‌های مضر را که با ایجاد زخم معده در ارتباط است، از بین می‌برد.

title%

۱۲. جلوگیری از بروز اختلالات کلیه

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۵، نشان می‌دهد که پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف موجود در موز باعث ایجاد سهولت در فشار کلیه‌ها و تشدید ادرار می‌شوند. این امر می‌تواند به جلوگیری از تجمع سموم در بدن کمک کند.

۱۳. تسکین مشکلات قاعدگی

از خواص موز می‌توان به درمان دردهای قاعدگی نیز اشاره کرد. گل‌های پخته‌شده درخت موز، به کاهش خونریزی دردناک و بیش‌ از حد در دوران قاعدگی کمک می‌کند. همچنین می‌تواند سایر ناراحتی‌های قاعدگی را نیز تسکین دهد.

همچنین بخوانید: تسکین دردهای قاعدگی با درمان‌های خانگی

خواص موز برای پوست

  • مرطوب کننده طبیعی پوست

موز به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست محسوب می‌شود. ویتامین A موجود در موز برای درمان خشکی پوست مفید است.

  • ضد آفتاب طبیعی

موز حاوی مقادیر بسیار خوبی از ویتامین C است که به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند.

  • درمان چروک صورت
  • درمان ترک کف پا
  • درمان پف زیر چشم
  • درمان آکنه و جوش صورت

شما می‌توانید پوست موز را برای درمان آکنه و جوش استفاده کنید.

  • بهبود جای نیش پشه

نیش زدن پشه و دیگر حشرات بسیار دردناک و آزاردهنده است. با قسمت داخلی پوست موز می‌توانید این واکنش‌ها را آرامش ببخشید.

  • تقویت موی سر

موز حاوی اسید فولیک و پتاسیم است که برای درخشش و سلامت موی سر مفید می‌باشد.

title%

خواص موز برای نوزادان و کودکان و نوجوانان

موز به عنوان یک غذای مفید و کامل برای نوزادان و کودکان محسوب می‌شود که برای تأمین انرژی، بهبود هضم غذا، بهبود سلامت استخوان و بهبود بینایی و جلوگیری از کم خونی مفید است. توجه داشته باشید که از سن ۴ تا ۶ ماهگی می‌توانید نوزاد خود را با موز تغذیه کنید. به خاطر وجود فسفر در موز، این میوه برای هوش و حافظه کودکان و نوجوانان بسیار مفید است. موز سطح هوشیاری دانش‌آموزان را بالاتر برده و به فرآیند یادگیری آن‌ها کمک می‌کند.

همچنین مصرف موز خطر ابتلا به سرطان خون را در کودکان کاهش می‌دهد. کودکان موز را دوست دارند زیرا شیرینی طبیعی دارد و هرچه میوه رسیده‌تر باشد، شیرینی آن نیز افزایش می‌یابد و انرژی زیادی را برای رشد کودکان فراهم می‌کند. این میوه یکی از منابع غنی پتاسیم الکترولیت است که توسط عضلات مصرف می‌شود و غلظت شیمیایی خون را تنظیم می‌کند. علاوه بر این، موز برای نوزاد ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، کلسیم، منیزیم، آهن و روی فراهم می‌کند.

title%

خواص موز برای کمردرد

مصرف موز به دلیل متعادل کردن الکترولیت‌ها و مواد معدنی و ویتامین‌های درونی بدن، می‌تواند تأثیر زیادی روی انواع درد داشته باشد. معمولاً تغذیه دیسک بین مهره‌ها از طریق خونرسانی بهتر  انجام می‌شود. پس هرچه میزان خونرسانی بهتر باشد قطعاً دردهای مربوط به ناحیه‌ مربوطه هم کاهش خواهد یافت.

در واقع زمانی که تغذیه‌ دیسک‌ها دچار مشکل باشد، دیسک‌ها از میزان انعطاف خوبی برخوردار نیستند و بر اثر همین اتفاق دو استخوان مربوط به مهره‌ها به یکدیگر برخورد خواهند کرد؛ حتی در مواردی این استخوان‌ها به سوی بیرون تمایل پیدا کرده و فشار زیادی بر نخاع وارد می‌آورند. با مصرف موز می‌توانید اندکی از این دردها را در طی مدت زمان طولانی رفع کنید.

title%

خواص موز در بدنسازی

  • بهبود ضربان قلب ورزشکارانی که به بدنسازی مشغول هستند.
  • پتاسیم موجود در موز در حفظ قدرت ماهیچه‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.
  • موز به خوبی می‌تواند کربوهیدرات مورد نیاز بدن را تأمین کند.

کربوهیدرات ماده‌ مغذی بسیار مهمی است که در ذخیره‌سازی مجدد گلیکوژن و کمک به ماهیچه برای رسیدن به پروتئین نقش مهمی ایفا می‌کند. به همین خاطر، می‌توانید حداکثر ۳۰ دقیقه بعد از انجام تمرینات ورزشی از این میوه مصرف کنید. به علاوه، توصیه می‌شود، برای بهبود اثربخشی کربوهیدرات‌های مصرف شده پس از تمرینات ورزشی و هایپرتروفی (افزایش حجم بافت) ماهیچه‌ها، بعد از هر جلسه‌ تمرین، هر دو ساعت یک بار، موز مصرف کنید.

  • خاصیت اصلی موز برای بدنسازی کمک به ساخت ماهیچه و سوزاندن کالری است.

این کار در صورت وجود پروتئین در بدن به شکل بهتری انجام می‌شود؛ زیرا پروتئین به ترمیم و رشد بافت‌های ماهیچه‌ای کمک می‌کند.

  • موز حاوی قند و نشاسته است که به عنوان منبع اولیه‌ انرژی برای بدن به شمار می‌روند.
  • موز می‌تواند به بازیابی بدن ورزشکاران بعد از انجام تمرینات ورزشی یا بدنسازی کمک کند.

مصرف این میوه می‌تواند انرژی از دست رفته‌ی بدن و هم‌چنین، توان ماهیچه‌ها را بازیابی کند.

  • موز منبع ویتامین B است؛‌ به این ترتیب،‌ می‌تواند به آرام کردن اعصاب کمک کند.

به همین خاطر، موز برای ورزشکارانی که عاشق انجام تمرینات سنگین بدنی و بدنسازی هستند، بسیار مفید است.

  • حفظ آرامش بدنی بدنسازان.
  • پیشگیری از کم آب شدن بدن
  • پیشگیری از گرفتگی ماهیچه‌ها
  • بهبود متابولیسم (سوخت و ساز)

title%

عوارض جانبی موز

مصرف بیش از حد موز ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد که در زیر آورده شده است.

  • بالا رفتن دز پتاسیم؛ برخی از داروهای تجویزشده برای بیماری‌های قلبی و دارای فشارخون بالا، توانایی افزایش سطح پتاسیم در بدن را دارند. این داروها شامل مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا و ادرارآورهاست. بنابراین، به افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند توصیه می‌شود قبل از اضافه کردن موز به رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کنند.
  • ایجاد آلرژی؛ افرادی که به موز حساسیت دارند ممکن است دچار خارش، تورم، کهیر و خس‌خس در گلو و دهان شوند.
  • سوء هاضمه؛ موزهای نارس می‌توانند باعث سوءهاضمه شدید شوند و فقط باید به‌ صورت پخته خورده شوند.
  • میگرن؛ به افرادی که به حملات میگرنی مکرر مبتلا می‌شوند، توصیه می‌شود که بیش از نصف موز در روز مصرف نکنند.
  • اختلال دستگاه گوارش؛ به دلیل وجود مقدار زیادی فیبر، خوردن زیاد موز ممکن است باعث بروز اختلالات مختلف در دستگاه گوارش شود. این موارد شامل گرفتگی عضلات معده، نفخ، گاز و بسیاری موارد دیگر است.

 

پیشنهاد میکنیم همچنین ببینید  علم ورزش | روش تمرین ژیمناستیک کار حرفه ای برای رسیدن به موفقیت چگونه است؟

سخن پایانی

در این مطلب به تشرح خوا موز برای سلامتی، پوست، کمردرد و … پرداختیم. توصیه می‌کنیم که موز رسیده را مستقیماً میل کنید و یا در سالادهای میوه، آب‌میوه و شیک از آن استفاده کنید. چراکه طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات‌متحده آمریکا (USDA)، موز منبع غنی از پروتئین، پتاسیم، کربوهیدرات و فیبر غذایی و دارای چربی و کلسترول صفر و همچنین سدیم ناچیز و حاوی مواد معدنی بسیار ی است.

آیا شما خواص دیگری برای موز می‌شناسید؟  تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم با خواص بی‌نظیر موز سیاه شده و روش سفید کردن دندان با پوست موز نیز در سیراف  آشنا شوید.

 

برروی تصویر کلیک کنید تا اپلیکیشن برای شما دانلود شود
نمایش بیشتر

علی اکبر

سیراف بعنوان مجله خبری و تفریحی از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است، تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران ایرانی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد،

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن