توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهنان و شیرینی

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه نان باگت فرانسوی و فواید آن بانوی شهر

نان باگت یا نان فرانسوی اگرچه خاستگاهش کشور فرانسه به خصوص شهر پاریس می باشد، اما امروزه در تمام جهان پخت شده و دستورالعمل های آن بر حسب شرایط اقلیمی و ذائقه مردم کشورهای مختلف، اندکی متفاوت است.

نان باگت یا نان فرانسوی اگرچه خاستگاهش کشور فرانسه به خصوص شهر پاریس می باشد، اما امروزه در تمام جهان پخت شده و دستورالعمل های آن بر حسب شرایط اقلیمی و ذائقه مردم کشورهای مختلف، اندکی متفاوت است.

این نان فرانسوی در زمان لوئی چهاردهم جز رکن اصلی صبحانۀ فرانسوی ها بوده و از نشانه های تمدن کشور فرانسه به حساب می آمده است. نان باگت استاندارد حدود یک متر طول و ۵ تا ۶ سانتیمتر قطر داشته که از انواع کوتاهتر آن برای تهیه پیراشکی یا ساندویچ های مختلف استفاده می شود.

در حالت کلی مواد تشکیل دهنده آن شامل آرد گندم سفید بدون سبوس، مخمر، نمک و آب می باشد و طبق قانونی که در اتحادیه نان در کشور فرانسه وجود دارد، هیچ ماده دیگری به آن اضافه نمی شود. با این حال در بعضی از دستورهای پخت، مواد دیگری نیز وجود دارد.
بانوی شهر قصد دارد در این مقاله شما را با طرز پخت نان باگت فرانسوی کلاسیک آشنا کند.

نان باگت

مراحل و طرز تهیه نان های باگت

خمیر در دو مرحله تهیه می شود.

مواد لازم برای مرحله ابتدایی

  • نصف پیمانه (۱۱۳ گرم) آب خنک
  • یک شانزدهم قاشق چایخوری مخمر خشک فعال یا مخمر فوری
  • یک پیمانه (۱۲۰) گرم آرد سفید همه منظوره

مواد لازم برای مرحله دوم

  • یک و نیم قاشق چایخوری مخمر خشک فعال یا مخمر فوری
  • ۱ پیمانه + ۲ قاشق غذاخوری (۲۵۵ گرم) آب ولرم
  • خمیر تهیه شده در مرحله اول
  • سه و نیم پیمانه (۴۱۸ گرم) آرد سفید همه منظوره
  • دو قاشق چایخوری نمک

پیشنهاد می کنیم مقاله کیک ماست فرانسوی را نیز مطالعه کنید.

طرز تهیه خمیر در مرحله ابتدایی

همه مواد (مرحله ۱) را با هم مخلوط کرده تا یک خمیر نرم ایجاد شود. روی آن را پوشانده و حدود ۱۴ ساعت در دمای اتاق به آن استراحت دهید. بعد از این مدت زمان، یک خمیر لطیف و متخلخل با گستردگی خوب به دست می آید.

نان باگت

طرز تهیه خمیر در مرحله دوم

همه مواد (مرحله ۲) را با هم ترکیب کرده و با دست یا میکسر، خوب ورز دهید تا خمیری نرم و تا حدودی صاف (ممکن است سطح آن اندکی زبر باشد) بدست بیاید. اگر از میکسر استفاده می کنید حدود چهار دقیقه با سرعت متوسط – کم (سرعت ۲) خمیر را ورز دهید. پس از اتمام کار، خمیر باید اندکی به ظرف بچسبد.

نان باگت

خمیر را درون کاسه ای که از قبل اندکی چرب شده است قرار داده، روی کاسه را پوشانده و اجازه دهید به مدت ۴۵ دقیقه استراحت کند. پس از گذشت این مدت زمان، برای جلوگیری از پف کردن زیاد و ایجاد تا در خمیر، آن را در کاسه چرخانده، لبه هایش را به طرف مرکز خمیر چسبانده، روی کاسه را پوشانده و بگذارید برای ۴۵ دقیقه دیگر استراحت کند.

نان باگت

نان باگت

پس از استراحت کامل، خمیر نان باگت را از کاسه خارج کرده، روی سطحی که اندکی با آرد پوشانده یا کمی چرب شده قرار داده و به دو یا سه قسمت مساوی تقسیم کنید.
نان باگت

با تا کردن لبه های خمیر به مرکز، هر قسمت را به صورت توپ درآورده و با یک پلاستیک روغنی بپوشانید. بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه یا ۱ ساعت باقی بمانند. اگر می خواهید خمیر خوب عمل کند، ۱ ساعت زمان مناسبی است.

سپس یک توپ خمیر را کمی صاف کرده و اندکی بکشید (نه کامل). خمیر را چرخانده و این کار را مجددا تکرار کنید. تا کردن و دوباره پهن کردن! خمیر نان باگت باید خودش شروع به کشیده شدن کند. بعد از چندین بار تکرار، خمیرها را رول کرده و انتهای آنها را ببندید (حالت مخروطی پیدا کند).
نان باگتنان باگتنان باگتنان باگت

خمیرها را که اکنون به صورت استوانه هایی با سر مخروطی شکل درآمده اند، در یک سینی و یا تابه ای که با ورقه های چرب و روغنی یا پارچه ای که به اندکی آغشته آرد پوشانده شده قرار داده و روی آنها را بپوشانید. در حدود ۴۵ دقیقه در دمای اتاق (حدود ۲۰ درجه سانتیگراد) به همان حال باقی گذاشته تا کمی پف کرده یا به اصطلاح حالت مارشاملویی پیدا کند.
نان باگت

پیش از پایان ۴۵ دقیقه، فر را تا دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت (۲۳۲ درجه سانتیگراد) به همراه یک تابه ی چدنی (ترجیحا طبقه پایین فر) گرم کنید. به علاوه یک و نیم پیمانه آب جوش نیز درون فر قرار دهید.

قبل از قرار دادن خمیر نان باگت در داخل تابه، اندکی به آرامی آن را به اطراف بغلتانید. سپس با چاقوی مخصوص برش نان، با زاویه ۴۵ درجه، ۳ تا ۵ برش طولی در سطح خمیر ایجاد کنید.
نان باگت

باگت ها را درون تابه قرار داده و با دقت آب جوشی را که از قبل آماده کرده بودید را به تابه اضافه کرده و فورا داخل فر قرار دهید. (می توانید ظرف آبجوش را جداگانه در فر بگذارید تا پخت نان تمام شود) بخاری که توسط آب جوش ایجاد می شود به بالا آمدن باگت ها کمک کرده و پوسته ای زیبا و براق به آنها می بخشد.
نان باگت

۲۴ تا ۲۸ دقیقه زمان لازم است تا نان باگت بپزد. پس از پایان پخت، تابه را از فر خارج کرده، روی توری فلزی که اندکی از میز فاصله دارد قرار داده و اجازه دهید تا نان ها در دمای اتاق سرد شوند. اگر می خواهید باگت ها ترد و شکننده باشند، آنها را از فر خارج نکنید. بلکه در فر را باز کرده و بگذارید در همان فر به دمای اتاق برسند.
نان باگت

نان های باگت آماده هستند.

شما میتوانید طرز تهیه نان موز و گردو  را نیز بخوانید
نان باگت

فواید نان باگت

این نان فرانسوی حاوی ویتامین های گروه B، آهن و روی می باشد. اگر به روش سنتی پخت شود، مقداری فیبر و کربوهیدارت را برای بدن تامین می کند.

یک قطعه متوسط نان باگت دارای ۱۸۵ کالری، ۱ گرم چربی و ۱.۵ گرم فیبر، ۷.۵ گرم پروتئین و ۱۴۷ میلی گرم فولات است.  فولات آنزیم هایی را که سبب متابولیزه اسیدهای آمینه و سنتز DNA می شوند، فعال می کند. این ماده غذایی به ویژه برای خانم هایی که ممکن است باردار شوند بسیار مهم است؛ زیرا از ایجاد نقص در مغز و نخاع نوزاد هنگام تولد جلوگیری می کند.

فولات ممکن است با از بین بردن اسید آمینه هموسیستئین در خون، به سلامت قلب نیز کمک کند. مقادیر بالای هموسیستئین باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی می شود.

نان باگت

شاخص گلیسمی سیستمی است که مواد غذایی را با توجه به تأثیر کربوهیدراتهای آنها بر قند خون ارزیابی می کند. نمره ۷۰ یا بالاتر بدان معنی است که غذا باعث افزایش سریع قند خون می شود. نان فرانسوی دارای نمره شاخص گلیسمی ۷۸ است که در صورت عدم مدیریت صحیح در مصرف آن، برای قند خون مشکل ایجاد می کند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا