تناسب اندامسلامت

سبک تمرینی ایزو اینرشیال ISOINERTIAL چیست؟

ایزو اینرشیال (ISO INERTIAL) یک سبک ورزشی جدید است که در فدراسیون ورزش های همگانی ثبت شده و در تمام کشور های آمریکایی و اروپایی و حوزه شرق آسیا در تمام تیم های حرفه ای و باشگاه ها استفاده می شود.

ایزو اینرشیال (ISO INERTIAL) یک سبک ورزشی جدید است که در فدراسیون ورزش های همگانی ثبت شده و در تمام کشور های آمریکایی و اروپایی و حوزه شرق آسیا در تمام تیم های حرفه ای و باشگاه ها استفاده می شود.

این دستگاه یک مولتی جیم کاربردی می باشد که در قالب کلاس های عمومی و خصوصی ایزو اینرشیال در مراکز توانبخشی و باشگاه های ورزشی تا سطح قهرمانی در تمامی رشته ها مورد بهره برداری قرار می گیرد.

عملکرد دستگاه بر اساس مقاومت در برابر گردش دیسک یا فلایویل می باشد که به واسطه نوع انقباض عضلانی متفاوت بخصوص در فاز اکسنتریک نتایج به مراتب بهتری را عرضه می کند.

ISO INERTIAL چیست؟

ISO INERTIAL به معنی مقاومت در برابر تغییر حرکت فلای ویل یا دیسک گردان در تمام زاویه های دامنه حرکت می باشد .

ISO INERTIAL

تفاوت عملکرد ISO INERTIAL با تمرینات سنتی

این فناوری بر پایه اینرسی دورانی (Inertial Base) دیسک با جرم و شعاع­ های مختلف بوده و با روش ­های تمرینی سنتی که بر مبنای جاذبه (Gravity Base) بوده، کاملا متفاوت می ­باشد.

در این فناوری برخلاف روش­های سنتی، نیاز به استفاده از وزنه ­های سنگین و متنوع و صرف زمان زیاد جهت تغییر آنها نمی ­باشد.

با استفاده از این دستگاه شما می توانید به راحتی تمرینات اکسنتریک را انجام داده و شاهد افزایش حجم و قدرت عضلات خود در مدت زمان کوتاه باشید، اما در تمرینات سنتی رسیدن به اضافه بار اکسنتریک در حالت معمول تمرین غیر ممکن است. در تمرین با فناوری ایزو اینرشال می ­توانید به اضافه بار اکسنتریک با ایمنی بالا دست پیدا کنید.

ISO INERTIAL

علت محبوبیت ایزو اینرشیال در بین ورزشکاران

تنوع حرکتی، اثر بخشی بالا و قابل حمل بودن دستگاه سه دلیل مهم برای استفاده از آن در میان ورزشکاران میباشد.

ISO INERTIAL

توانایی برای انجام تمرینات با شدت تمرینی بالا و مقاومت های مختلف در تمرینات متابولیکی و آزادی در دامنه ی حرکتی مزیتی بزرگ است که یک وسیله ی عالی برای ورزشکاران حرفه ای می باشد که به دنبال افزایش قدرت، توان متابولیکی، بهبود عملکرد در اعمال قدرت و فشار در زاویه ها و دامنه های حرکتی خود می باشند.

فواید فیزیولوژیکی ایزو اینرشیال

جنبه های مختلف فیزیولوژی تمرینات ISO INERTIAL این امکان را می دهد که شما با مقاوت های مختلف که به صورت خودکار برای شما بیشینه مقاومت را ایجاد می کند و از آن میتوان در انواع تمرینات استفاده نمود که موجب افزایش قدرت و توده عضلانی شما در تمام زوایا می شود استفاده نمود.

با استفاده از دستگاه پیلتن شما می توانید به راحتی اضافه بار و بیشینه ی اضافه بار اکسنتریکی را تجربه کنید. که تاثیراتی که این عوامل بر عملکرد ورزشکاران دارد استفاده از وزنه های سنتی را شکست خورده و بی فایده می کند.

اضافه بار بیشینه ی اکسنتریکی تاثیر بسیار زیادی بر افزایش قدرت، سرعت و توده ی عضلانی بخصوص در افراد تمرین کرده دارد.

ISO INERTIAL

  1. افزایش توده عضله و هایپرتروفی

بر اساس تحقیقات آکادمیک مختلف انجام شده در این زمینه 4 هفته تمرین ایزو اینرشیال معادل 6 ماه تمرین سنتی می باشد.

روش های مختلف هایپرتروفی با دستگاه ISO INERTIAL:

الف) هایپرتروفی تارچه‌ ای (myofibrillar): تمرینات با دیسک بزرگ و تکرارهای کم با هدف افزایش سایز و مقدار پروتئین در عضله.

ب) هایپرتروفی سارکوپلاسمی (sarcoplasmic): تمرینات با دیسک کوچک وتکرار بالا با هدف افزایش گلیکوژن به شکل کربوهیدرات و آب.

اجرای انقباض های اکسنتریک با سرعت حداکثر، تعداد سارکومرها را به صورت متوالی افزایش می دهد.

انجام 4 هفته تمرین ایزو اینرشیال 30% افزایش نیرو در عضله و 50% افزایش توان اکسنتریک را در پی دارد.

  1. جلوگیری از آسیب های اجتناب ناپذیر

بسیاری از آسیب دیدگی ها در طی انقباض های اکسنتریکی اتفاق می افتد مانند کشیدگی همسترینگ.

بنابراین آماده سازی قبل از فصل مسابقات و بازتوانی مناسب میتواند ریسک آسیب های جدید را به شدت کاهش داد.

ISO INERTIAL

تقویت رباط ACL

ISO INERTIAL

تقویت عضلات همسترینگ

ISO INERTIAL

قهرمانان و مربیان حرفه ­ای در سطح باشگاه ­های معتبر جهان (باشگاه رئال مادرید، یونتوس، چلسی، بسکتبال NBA و…) مزایای این روش را تجربه کرده­ اند.

  1. افزایش پروتئین MHC

همچنین نشان داده شده است که اضافه بار بیشینه ی اکسنتریکی باعث افزایش پروتئین MHC در عضلات نوع دو (IIX) می شود و حجم فیبر های نوع دو (IIX) نیز افزایش پیدا می کند که نشان می دهد تغییر نوع تار به نوع سریع آن می باشد.

ISO INERTIAL ISO INERTIAL

  1. PAP قبل از مسابقات

در حال حاضر با توجه به پرتابل بودن دستگاه از این وسیله برای PAP در کنار زمین ورزشی قبل از رقابت ها استفاده می شود.

مطابق تحقیقات انجام شده با 30 درصد انرژی گرم کردن با این دستگاه ورزشکار به 100 درصد پتانسیل مورد نیاز در تورنومنت خود میرسد.

ISO INERTIAL

کشور های استفاده کننده از فناوری ISO INERTIAL

در حال حاضر 36 کشور در سطح قهرمانی در تمامی حوزه ها ورزشی از مزایا این سبک تمرینی بهره می برند.

ISO INERTIAL

مزایای کاربردی فناوری ISO INERTIAL

  • تنوع حرکتی با بیش از 100 نوع تمرین مختلف و تمرینات ترکیبی با TRX و EMS و…
  • عدم نیاز به وزنه ­های متعدد و سنگین و همچنین صرف زمان زیاد جهت تغییر آنها و تنظیم دستگاه­
  • سبکی و پرتابل بودن دستگاه به خصوص برای ورزشکاران حرفه ای (قابل حمل در مسافرت ها و اردوهای ورزشی)
  • افزایش حجم و قدرت عضلات در زمان کم (بر اساس تحقیقات آکادمیک مختلف انجام شده در این زمینه 2 هفته تمرین اینرشیال معادل 6 ماه تمرین سنتی)
  • بدون نیاز به برق و عملکرد بی صدا مناسب برای منازل، ادارات و استدیو های ورزشی
  • مناسب برای راه اندازی یک باشگاه با کمترین هزینه و سرمایه گزاری
  • استفاده از سیستم هوشمند برای ثبت روند پیشرفت بیمار یا ورزشکار با دیتابیس دقیق و علمی
  • استفاده در مراکز توانبخشی بدلیل ریسک آسیب دیدگی حد اقلی و ارگونومیک بودن آن
  • تجربه هایپرتروفی مختلف
  • PAP قبل از تورنومنت ها و بهبود نتیجه و رکورد شکنی
  • چربی سوزی در کمترین زمان و رسیدن به اندام ایده آل
  • بدون محدودیت سن و سال و شرایط فیزیکی
  • قابل استفاده برای معلولین و افراد کم توان

ISO INERTIAL

سیستم هوشمند با دریافت اطلاعات از سنسورها و پردازش آنها توسط برد هوشمند الکترونیکی وظیفه تهیه داده ­های سلامت را دارد.

برخی ویژگی ­های این سیستم عبارتست از:

  • نمایشگر گرافیکی و ترسیم آنلاین رفتار عضله در طول حرکت توسط نمودار
  • نمایش میزان مصرف کالری
  • نمایش میزان سرعت و دامنه حرکت
  • نمایش تعداد تکرار تمرین انجام شده
  • محاسبه توان متوسط و ماکزیمم توان ایجاد شده
  • محاسبه نیروی متوسط ایجاد شده توسط ورزشکار برحسب کیلو گرم

 نمونه ای از تمرینات ISO INERTIAL

ورزشکاران خود را در جلسات 1-2 با تمرین ها آشنا کنید.

برای 2 هفته اول، حجم کی اسکات ها را تا حدود 25% نگهداشته و متناوباً افزایش دهید.

تعداد جلسات و سپس تعداد مجموعه ها را برای رسیدن به 100% حجم تجویزشده بین 7-8 هفته افزایش دهید و سپس ایمن خواهید بود.

هدف: 2 جلسه/هفته با اسکات های 6 در 6

هفته 1-2: 1 جلسه در هفته. 50% حجم هدف در جلسه (3 ست) (25% حجم کلی)

هفته 3-4: 2 جلسه در هفته. حجم مشابه در جلسه (3 ست) (50% حجم کلی)

هفته 5-6: 2 جلسه در هفته. 4 ست در جلسه (67% حجم کلی)

هفته 7-8: 2 جلسه در هفته. 5 ست در جلسه (83% حجم کلی)

هفته 9-10: 2 جلسه در هفته. 6 ست در جلسه (100% حجم کلی)

ISO INERTIAL

نویسنده مقاله: مسعود رضائی نژاد

 

0/5 (0 نظر)
همچنین بخوانید:  چگونه در خانه محلول شیر پاک کن درست کنیم

علی اکبر

سیراف بعنوان مجله خبری و تفریحی فارسی زبانان از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است، تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران ایرانی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا