توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیه

شیر سویا – طرز تهیه شیر سویا خانگی و طبیعی و خوش طعم

 اگر قصد دارید دورهمی دوستانه ای داشته باشید، چیزی دلچسب تر از یک کیک خوشمزه به همراه یک لیوان شیر سویا خانگی به عنوان عصرانه دلپذیر نیست.

 اگر قصد دارید دورهمی دوستانه ای داشته باشید، چیزی دلچسب تر از یک کیک خوشمزه به همراه یک لیوان شیر سویا خانگی به عنوان عصرانه دلپذیر نیست. بله، من در اینجا قصد دارم طرز تهیه شیر سویا خانگی را به شما آموزش دهم تا به راحتی این نوشیدنی گیاهی و ارگانیگ را در خانه تهیه کنید و در مهمانی های خود در کنار دوستانتان از نوشیدن آن لذت ببرید. همچنین شما را با خواص شیر سویا که بیشمار هستند آشنا میکنم تا آگاهانه این نوشیدنی را انتخاب و در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

شیر سویا چیست؟

همانطور که اشاره کردم این شیر یک محصول کاملاً گیاهی است و برخلاف باور عمومی و نام آن، از نظر طعم و مواد مغذی هیچ شباهتی با شیر گاو ندارد. حتی از آنجایی که در کشورهای اروپایی، کلمه شیر به محصولاتی اطلاق می شود که متعلق به یک حیوان باشند مانند شیر بز، شیر گاو و غیره از این محصول به عنوان نوشیدنی سویا نام برده می شود و شاید تنها شباهت آن با شیر از لحاظ رنگ آن ها باشد. از آنجایی که شیر سویا تهیه شده از لوبیای سویا می باشد، بنابراین مزه آن مثل غلات است که ممکن است هر ذائقه ای آن را نپسندد، به همین جهت این نوشیدنی در طعم های مختلف در بازار عرضه شده است تا بتواند نظر افراد بیشتری را به خود جلب کند.

قدمت شیر سویا به چهار هزار سال قبل و به کشور چین بازمی گردد. ولی اخیراً، با افزایش آگاهی عمومی نسبت به خواص این نوشیدنی، مصرف آن در سایر نقاط جهان نیز رو به افزایش است.

در ادامه می خواهم طرز تهیه این نوشیدنی گیاهی را به شما آموزش بدم.

طرز تهیه شیر سویا خانگی

مرحله اول: خیس کردن لوبیای سویا 

در این مرحله 125 گرم لوبیای سویا را که برای تهیه 1 لیتر شیر سویا تهیه کردید را در کاسه ای بزرگ بریزید و به اندازه ای آب بریزد که روی سویا ها را بپوشاند. و به مدت 10 الی 15 ساعت اجازه بدهید که سویا خیس بخورد. بهتر هست که در این مدت، حداقل یک بار آب لوبیای سویا را عوض کنید و در صورتی که لوبیای سویا آب را جذب کرد به میزان لازم به آن آب اضافه کنید.

خیس کردن لوبیا سویا

مرحله دوم:

پس از گذشت مدت زمان لازم برای خیس خوردن لوبیای سویا، باید حجم لوبیا ها دو برابر و حتی بیشتر شده باشد. علاوه بر این بررسی کنید که لوبیا نرم شده باشد برای این کار یک دانه لوبیا را بین انگشتان خود فشار دهید در صورتی که به راحتی خرد شد لوبیای سویا به اندازه کافی خیس خورده است.

مرحله سوم:جدا کردن پوسته سویا

در این مرحله می خواهیم پوست دانه های لوبیای سویا را جدا کنیم اینکار باعث کاهش نفخ و طعم لوبیایی آن می شود. اگر لوبیای سویا به اندازه کافی خیس خورده باشد در این مرحله به راحتی و با فشار دست می توانید پوست آن را جدا کنید. جهت تسریع کار لوبیای سویا خیس خورده را به یک ظرف بزرگتر منتقل کنید و با آب روی آن ها را بپوشانید و بعد بین دستتانتان آن ها را به آرامی فشار دهید تا پوسته آن ها جدا شود.

همچنین می توانید قبل از خیس کردن لوبیا روی آن ها شکاف کوچکی ایجاد کنید تا در این مرحله راحت تر پوسته آن ها را جدا کنید و همچنین زمان مورد نیاز برای خیس خوردن لوبیا را کاهش دهید.

مرحله چهارم: مخلوط کردن سویا

حالا لوبیای سویا خیس خورده و پوست گرفته شده را به همراه مقدار کافی آب درحدود یک لیتر، داخل مخلوط کن  بریزید و خوب مخلوط کنید.

مخلوط کردن سویا

مرحله پنجم:جدا کردن مایع از مخلوط سویا

پس از مخلوط کردن سویا، یک کاسه بزرگ بردارید و مایع مخلوط شده را از پارچه پنیر یا تنظیف رد کنید برای یک تا دو دقیقه اجازه دهید تا آب داخل مایع شیر از آن خارج شود و داخل کاسه ریخته شود سپس انتهای پارچه را خوب فشار دهید و مطمئن شوید که تمام مایع شیر داخل مخلوط تخلیه شده است. ماده باقیمانده در پارچه را که اوکارا نامیده می شود مجدداً داخل مخلوط کن بریزید و به میزان لازم آب روی آن بریزید و دوباره مخلوط کنید. سپس مخلوط را داخل پارچه بریزید و مایع آن را خارج کنید.

این مرحله را تا زمانی که اطمینان حاصل نمایید تمام مایع شیر موجود در مخلوط خارج شده است و تمام سویا فرآوری شده است ادامه دهید.

جداسازی مایع شیر

مرحله ششم: حرارت دادن مایع

پس از خارج کردن مایع از مخلوط سویا، حالا یک قابلمه بزرگ را روی شعله متوسط گاز بگذارید و مایع سویا را داخل آن بریزید و اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه بجوشد در این مدت مدام آن را هم بزنید در غیر این صورت سرریز خواهد کرد تا زمانی این کار را انجام دهید تا فوم روی آن تشکیل شود سپس آن لایه سطحی را بردارید.

برای طعم دار کردن شیر سویا در این مرحله می توانید مقداری نمک، شکر یا از سایر طعم دهنده ها طبق ذائقه خود استفاده کنید تا طعم دلچسب تری به شیر سویا خود بدهید.

حرارت دادن مایع

مرحله هفتم:

در این مرحله شیر سویا آماده است. قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود.

مرحله نهایی تهیه شیر سویا

خواص شیر سویا

شیر سویا دارای خواص بیشماری است. به عنوان مثال:

– از آنجایی که شیر سویا تهیه شده از گیاه سویا می باشد بی شک دارای مقادیر زیادی فیبر می باشد به همین دلیل در کاهش مشکلات گوارشی و درمان یبوست تاثیر به سزایی دارد.

– شیر سویا منبع غنی از پروتئین گیاهی، آهن، کلسیم، فولیک اسید، انواع ویتامین گروه B ، پتاسیم و مقادیر زیادی ویتامین E می باشد که در نتیجه به ترمیم سلول های مرده پوست کمک می کند که موجب درخشندگی و نرمی بیشتر پوست خواهد شد. همچنین سبب تقویت و درخشندگی مو نیز می گردد.

– این نوشیدنی برخلاف شیر گاو فاقد لاکتوز می باشد و یک جایگزین مناسب برای افراد حساس به لاکتوز می باشد.

– به دلیل وجود مقادیر کمی از سدیم در شیر سویا ، در کاهش بیماری های قلبی و عروقی ، فشار خون و کلسترول نقش به سزایی دارد.

– کمک به کاهش وزن

– اما خاصیت اصلی شیر سویا، وجود ایزوفلانوییدها و خاصیت فیتواستروژن آن می باشد که آن را به یک منبع غنی از آنتی اکسیدان تبدیل کرده است. این خاصیت موجب کاهش عوارض یائسگی در زنان، از جمله پوکی استخوان و سرطان سینه می شود. علاوه بر این خاصیت فیتواستروژن سویا موحب تسریع فرآیند تولید استروژن در زنان یائسه می گردد که این امر سبب کاهش چین و چروک پوست می شود.

نکات کلیدی شیر سویا

– لازم به ذکر است که از عوارض شیر سویا می توان به ایجاد حساسیت، کهیرهای پوستی و گرفتگی صدا اشاره کرد.

– یکی از فرآورده های شیر سویا پنیر توفو می باشد.

– شیر سویا علاوه بر اینکه یک نوشیدنی خوش طعم و پر خاصیت می باشد در تهیه انواع غذا از قبیل پاستا، سوپ، دسر نیز کاربرد دارد.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا