توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهبرنامه رژیمیغذاهای رژیمی

تغذیه دوران بارداری در سه ماهه سوم

تغذیه دوران بارداری در سه ماهه سوم

سه ماهه سوم بارداری زمانی است که بیشترین رشد کودک در این دوره اتفاق می افتد و می تواند از طریق افزایش وزن مادر حاصل شود. همچنین مرحله ای است که شما می توانید کمی بیشتر از سه ماهه اول و دوم بخورید و تغذیه خود را به 450 تا 500 کالری اضافی در روز افزایش دهید. گنجاندن غذاهای با کیفیت بالا و مواد مغذی در طول سه ماهه آخر به عنوان تغذیه دوران بارداری به رشد کودک کمک خواهد کرد.

تغذیه دوران بارداری در سه ماهه سوم با متخصصین سلامت سایت وزن من
در مایع آمنیوتیک در سه ماهه سوم حجم خون افزایش می یابد و در آخرین سه ماهه مرحله حاملگی کودک همیشه در حال رشد است و مادر ممکن است احساس درد کند. احساس ناخوشایند و بی قراری در شب، داستان هر زن باردار است. می توان با ایجاد تغذیه دوران بارداری مناسب تا حدی این احساس های ناخوشایند و درد را کاهش داد.

در زیر مواردی جهت تغذیه دوران بارداری در سه ماهه سوم بیان شده است:

  اهمیت پروبیوتیک ها

مطالعاتی وجود دارد که اهمیت پروبیوتیک ها برای یک روده سالم را ثابت می کند. علاوه بر این، پروبیوتیک ها حتی می توانند در سیستم ایمنی بدن حتی در دوران بارداری نیز افزایش یابند. پروبیوتیک ها در غذاها مانند ماست، کفیر و نیز مکمل های غذایی (کپسول، قرص و پودر) در دسترس هستند.

 چربی های خوب در تغذیه دوران بارداری برای سه ماهه سوم

چربی های خوب موجود در روغن زیتون، آووکادو، آجیل و دانه های  غلات به سلامت بدن کمک می کنند. چربی های خوب منابع غنی انرژی هستند و مواد مغذی مهم شامل منابع گیاهی امگا 3، ویتامین E و منیزیم مهم هستند. لذت بردن از روغن زیتون به عنوان یک سس سالاد، آجیل های مخلوط برای میان وعده و همچنین تمرکز منظم برای خوردن ماهی ها در طول تغذیه دوران بارداری در سه ماهه سوم بارداری بسیار مهم است.

امگا تری معجزه رشد مغز کودک

امگا تری در رژیم غذایی به عنوان چربی خوب شناخته می شود و برای رشد کودک به خصوص مغز کودک بسیار ضروری است، بنابراین، تکمیل منابع این چربی با کیفیت بالا لازم است. تحقیقات نشان می دهد که زنانی که در تغذیه دوران بارداری برای سه ماهه سوم، امگا 3 مصرف می کنند کمتر از سایرین در معرض خطر افسردگی پس از زایمان قرار دارند. منابع غذایی حاوی امگا 3 مانند ماهی های چرب، جگر گاو یا گوسفند، سبزیجات با برگ سبز تیره، کتان، ماهی، گردو و غیره هستند.

آهن

گوشت قرمز، تخم مرغ و حبوبات، همه منابع غذایی غنی از آهن هستند. به یاد داشته باشید که آنها را حداقل دو تا سه بار در هفته در تغذیه دوران بارداری خود قرار دهید.

ویتامینDو کلسیم

  به عنوان یک کانی قدرتمند در تغذیه دوران بارداری برای سه ماهه سوم شما نیاز به کلسیم بیشتری برای تشکیل اسکلت کودک خود دارید. شیر و دیگر محصولات لبنی سرشار از کلسیم هستند. اگر شما به شیر حساسیت دارید، از متخصصان تغذیه خود بخواهید که جایگزین دیگری را توصیه کنند.

مواد غذایی حاوی منیزیم

در تغذیه دوران بارداری منیزیم را نیز به خاطر داشته باشید زیرا به ساخت و ترمیم بافت های بدن کمک می کند، ماهیچه ها را شل کرده و گرفتگی عضلات پا را کاهش می دهد. منابع غذایی غنی از منیزیم عبارتند از لوبیا سیاه، جو، دانه کدو تنبل، سبوس جو، بادام و غیره.

پروتئین ها

پروتئین به عنوان یک غذای سازنده برای تغذیه دوران بارداری در این فاز است که به تسریع رشد کودک کمک می کند. اسیدهای آمینه پروتئینی برای رشد سلول ها مفید هستند، بدن شما و اندام های بدن شما را رشد می دهد تا به نیازهای نوزادتان برسد. پروتئین همچنین به تثبیت قند خون کمک می کند، که در تغذیه دوران بارداری برای زنان مبتلا به دیابت حاملگی مهم است و موارد فوق در رژیم غذایی دیابت بطور ویژه بررسی می شود. منابع حاوی منیزیم عبارتند از تخم مرغ، شیر، لوبیا، ماهی و غیره.

غذاهای غنی از پتاسیم

در تغذیه دوران بارداری، غذاهای غنی از پتاسیم ممکن است به مایع آمنیوتیک بیش از همه کمک کنند، مصرف سبزیجات برگ سبز مانند کلم، اسفناج، کرفس، کدو، میوه های تازه، چغندر و چای سبز را افزایش دهید، مهم تر از همه به این نکته توجه کنید که کافئین موجود در آن آزاد می شود. که ممکن است توسط ماماها و یا متخصص زنان و زایمان توصیه نشود لازم است با آنها مشورت کنید.

مواد غذایی سالم برای بهبود واریس پاها

علاوه بر رعایت نکات ذکر شده در تغذیه دوران بارداری، هرگونه حرکت نیز خوب است بنابراین تا زمانی که بتوانید به پیاده روی خود ادامه دهید و یا برای کمک به گردش خون از حرکت دادن پاهای خود استفاده کنید. موادغذایی مانند انواع توت ها، آووکادو، چغندر و گندم سیاه به بهبود واریس کمک می کنند.
در طول سه ماهه سوم، یکی از بزرگترین مسائل مربوط به تغذیه، تعادل کالری مورد نیاز شما با انتخاب غذاهای غنی از مواد مغذی در تغذیه دوران بارداری  و تغذیه دوران شیردهی است. رفلکس غذا و سوزش سردل معمولا شایع است، زیرا نوزاد شما در حال رشد است و به همین دلیل نوع غذا و زمان بندی مهم است.

تغذیه دوران بارداری در سه ماهه سوم با متخصصین سلامت سایت وزن من

میان وعده های غذایی سالم

در تغذیه دوران بارداری وعده های غذایی شامل تنقلات که تقریباً به اندازه یک مشت هستند و هر دو ساعت مصرف می شوند، به شما کمک می کنند تا کالری کافی دریافت کنید. گزینه های خوب دیگر عبارتند از نصف ساندویچ، کراکر با سرکه، پاستا یا برنج قهوه ای با مرغ یا ماهی آزاد، نوشیدنی های شیری، ماست و آجیل.

ممنوعیت های غذایی تغذیه دوران بارداری در سه ماهه سوم

در تغذیه دوران بارداری برای سه ماهه سوم از لیست غذاهای زیر اجتناب کنید:

  • مواد غذایی خطرناک مانند پنیر نرم، گوشت سرد و یا گوشت/ ماهی دودی، تخم مرغ خام ممکن است باکتری های لیستریا را در بدن ایجاد کنند و بدن شما از مسمومیت غذایی رنج می برد. از مصرف غذای آماده به طور مرتب اجتناب کنید.
  • در این مرحله از تغذیه دوران بارداری از موادغذایی اسیدی پرهیز کنید که سوزش معده را تشدید می کند. اجتناب از غذاهایی مانند مرکبات و گوجه فرنگی، غذاهای چرب و سرخ شده، غذاهای تند، قهوه و نوشابه های گازدار.
  • نمک: بسیاری از زنان در طول سه ماهه سوم بارداری خود فشار خون بالا را تجربه می کنند. نمک را در تغذیه دوران بارداری به شکل قابل توجهی محدود کنید. اگر از بسته های غذایی استفاده می-کنید، سطح سدیم را از اطلاعات مواد تشکیل دهنده بررسی کنید.
  • کافئین: طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا، کافئین مصرف شده توسط مادر به جنین از طریق جفت به همراه اکسیژن و مواد مغذی منتقل می شود. در حالی که تحقیقات حاکی از آن است که مصرف کافئین تا 300 میلی گرم در روز با عوارض جانبی در بزرگسالان سالم همراه نیست، کافئین در 250 میلی لیتر قهوه فوری، 60-80 میلی گرم و در 40 میلی لیتر اسپرسو، 78میلی گرم موجود است.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا