توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیه

خطر بیماری قلب هنگام دیابت بارداری

خطر بیماری قلب هنگام دیابت بارداری

رژیم غذایی دیابت چقدر به شما کمک می کند؟

برخی مادران در دوران بارداری برای اولین‌ بار با افزایش قند خون مواجه می‌شوند. به دلیل خطراتی که دیابت ‌می‌تواند سلامتی جان مادر و جنین را تهدید کند بنابراین پیشگیری و کنترل آن در دوران بارداری امر بسیار مهمی است. این بیماری که نوعی ناسازگاری و یا عدم تحمل گلوکز است در بین هفته‌های ۲۴ و ۲۷ بارداری امکان ظاهر شدن دارد. البته به دلیل تغییرات هورمونی افزایش مقداری قند خون در همه مادران باردار طبیعی است اما نه تا میزانی که بتوان به آن دیابت گفت. علت دیابت بارداری نامشخص است اما امکان پیشگیری و کنترل آن وجود دارد. این بیماری می‌تواند باعث سقط جنین و یا بروز مشکلات مادرزادی شود. در ادامه با وزن من همراه باشید.

 

تغذیه دوران بارداری

دیابت بارداری با اتمام دوران حاملگی پایان می‌یابد. اما امکان مبتلا شدن مادر به دیابت نوع ۲ وجود دارد. علاوه بر این امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی در زنانی که به دیابت بارداری دچارند بیشتر است.  داشتن برنامه غذايي، فعاليت بدني و مصرف انسولين در صورت نياز به مادر کمک می‌کند تا سطح دیابت را کنترل کند همچنین خود و جنین از بروز مشکلات جدی در امان بمانند. از آنجایی که تغذیه دوران بارداری از اهمیت فراوانی برخوردار است زنان مبتلا به دیابت بارداری به یک متخصص تغذیه و همچنین آموزشگر دیابت در کنار خود نیاز دارند.

 

متخصص تغذیه باید و نبایدهای غذایی را برای مادر تعیین می‌کند که حفظ سطح قند خون در محدوده‌ی مورد نظر را به‌ دنبال دارد. میزان مصرف مواد غذایی لازم و زمان مصرف همگی در حیطه‌ی مشاوره‌ی تغذیه مشخص می‌شود. معمولا به دلیل دیابت بارداری رژیم غذایی دیابت تعیین می‌کند که مصرف شیرینی‌جات برای مادر محدود ‌شود و همچنین ضرورت داشتن سه وعده‌ی غذایی و میان وعده سفارش می‌شود. مقدار و زمان مصرف کربوهیدرات برای مادر مشخص می‌گردد و مصرف فیبر‌ها به صورت میوه و سبزیجات در برنامه‌ی آن‌ها گنجانده می‌شود. علاوه بر مواد غذایی فعالیت‌های بدنی جزو برنامه‌ی مادران مبتلا به دیابت بارداری است. ورزش‌هایی چون شنا و پیاده‌ روی به کنترل سطح قند خون در بارداری کمک می‌کند. همچنین در برخی از زنان مبتلا به دیابت بارداری نياز به انسولين امری ضروری است.

 

بیماری قلبی عوارض دیابت بارداری

آزمایشاتی که بعد از فارغ شدن مادران انجام می‌گیرد نشان می‌دهد که دیابت بارداری در اكثر زنان پايان مي‌یابد. اما در این زنان احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲، ابتلا به بیماری‌های قلبی و یا مبتلا به دیابت در حاملگی بعدی نیز وجود دارد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد در مادرانی که دیابت بارداری را تجربه کرده‌اند در سنین بالاتر امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر است.  در موارد بسیاری دیده شده که دیابت بارداری خطر تصلب شرایین را افزایش می‌دهد. این بیماری باعث مسدود شدن سرخرگ‌های اطراف قلب می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که دچار دیابت هستند در مقابل بیماری‌های قلبی آسیب پذیرتر هستند.

 

از علل شایع  بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت سخت شدن عروق کرونر است، که درواقع  نوعی تجمع کلسترول در رگ‌های خونی تامین کننده‌ی اکسیژن و تغذیه به قلب است. در این صورت امکان پاره شدن پلاکت‌های خون از هم وجود دارد که باعث لخته شدن خون و مسدود شدن رگ‌ها می‌شود و این عارضه امکان سکته‌ی مغزی را به دنبال دارد. همچنین این افراد در معرض ابتلا به نارسایی قلبی نیز هستند، که در این صورت قلب قادر به پمپ کردن خون به اندازه کافی نیست.

 

علل احتمالی دیابت بارداری

 سابقه‌ی دیابت در یکی از اعضای خانواده، اضافه وزن، کلسترل خون، عدم تحرک، تغذیه‌ی ناسالم و سبک زندگی نادرست می‌توانند از علائم دیابت بارداری باشد. اما خوشبختانه مادران با رعایت اصول لازم می‌توانند از آسیب به سلامت نوزاد جلوگیری کنند. زنانی که در دوران بارداری به چنین مشکلی دچار می‌شوند لازم است که بعد از حاملگی از برنامه‌ی غذایی سالمی پیروی کنند و به یک وزن مشخصی برسند و آن را حفظ کنند. داشتن فعالیت‌های بدنی در این راه بی‌تاثیر نیستند.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا