توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
رشته های ورزشی

آیا بیش از حد ورزش می تواند مصونیت شما را کاهش دهد؟

تحقیقات حاکی از ارتباط بین ورزش متوسط ​​، منظم و یک سیستم ایمنی قوی است. 1  با این حال، شواهدی وجود دارد که بیش از حد ورزش شدید می تواند ایمنی را کاهش می دهد و حتی ممکن است شما را به وجود بیمار .

تحقیقات حاکی از ارتباط بین ورزش متوسط ​​، منظم و یک سیستم ایمنی قوی است. 1  با این حال، شواهدی وجود دارد که بیش از حد ورزش شدید می تواند ایمنی را کاهش می دهد و حتی ممکن است شما را به وجود بیمار .

متوسط ​​بزرگسالان هر سال دو تا سه عفونت تنفسی فوقانی دارد. 2 ما در طول روز در معرض ویروس ها هستیم ، اما به نظر می رسد برخی از افراد در ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا بیشتر مستعد هستند. عوامل زیر با اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به سرماخوردگی همراه است:

  • فشار
  • تغذیه ضعیف
  • خستگی و کمبود خواب 3
  • سیگار کشیدن
  • سن بالاتر
  • سندرم فراگیر 4

ورزش و مصونیت شما

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ورزش بیش از حد شدید باعث کاهش ایمنی می شود. تحقیقات نشان می دهد که بیش از 90 دقیقه ورزش با استقامت بالا می تواند ورزشکاران را تا 72 ساعت پس از جلسه تمرین مستعد ابتلا به بیماری کند. 5  این اطلاعات مهم برای کسانی که در حوادث دیگر مثل دو ماراتون و یا ورزش های سه گانه رقابت است.

به نظر می رسد ورزش شدید باعث کاهش موقت عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. تحقیقات نشان داده است که در طی فشار شدید جسمی ، بدن هورمونهای خاصی تولید می کند که به طور موقت ایمنی بدن را کاهش می دهد. 1

کورتیزول و آدرنالین که به هورمونهای استرس معروف هستند ، باعث افزایش فشار خون و کلسترول می شوند و سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند. این تأثیر با افزایش استعداد ابتلا به عفونت در ورزشکاران استقامتی پس از ورزش شدید (مانند دویدن ماراتن یا تمرین تریاتلون از فاصله آهنین) ارتباط دارد.

اگر برای رویدادهای فوق العاده استقامتی تمرین می کنید ، یکی از مؤلفه های اصلی آموزش شما باید شامل روزهای استراحت و ریکاوری کافی  باشد  تا بدن (سیستم ایمنی) بهبود یابد. در صورت احساس ناراحتی یا علائم دیگری از سندرم سبقت (مانند افزایش  ضربان قلب در حال استراحت ، ضربان  آهسته تر بهبود ضربان قلب ، تحریک پذیری یا سنگینی و خستگی عمومی) – ممکن است لازم باشد تمرینات خود را نیز کاهش دهید.

اگر در حال حاضر بیمار هستید ، باید مراقب باشید که ورزش بیش از حد شدید باشد. سیستم ایمنی بدن شما با مبارزه با عفونت شما مالیات دارد و استرس اضافی می تواند بهبود شما را تضعیف کند. به طور کلی ، اگر علائم سرد خفیفی دارید و تب ندارید ، ورزش سبک یا متوسط ​​ممکن است به شما کمک کند احساس کمی بهتر داشته باشید و در واقع سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید. ورزش شدید  فقط اوضاع را بدتر می کند و احتمالاً بیماری شما را گسترش می دهد.

اگر به شدت ورزش نمی کنید اما بعد از تمرین خود را به حالت عطسه یا درگیری با آب و هوای ناخوشایند نشان دهید ، ممکن است بدن شما نسبت به گرده ، آلرژی یا سایر عوامل محیطی واکنش نشان دهد. برای رسیدن به ریشه علت با پزشک خود صحبت کنید.

ورزش منظم متوسط ​​باعث افزایش مصونیت می شود

مواردی وجود دارد که به نظر می رسد ما را از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می کند. به نظر می رسد یکی از این موارد ورزش متوسط ​​و مداوم است. تحقیقات همچنان به حمایت از پیوند بین ورزش متوسط ​​، منظم و سیستم ایمنی سالم ادامه می دهد. 1

مطالعات اولیه نشان داد که تمرین کنندگان تفریحی هنگامی که به طور مرتب شروع به دویدن می کردند ، سرماخوردگی کمتری گزارش می کردند. ورزش متوسط ​​با پاسخ مثبت سیستم ایمنی و افزایش موقت در تولید ماکروفاژها ، سلولهایی که به باکتری ها حمله می کنند مرتبط است. اعتقاد بر این است که ورزش منظم و مداوم می تواند در طولانی مدت منجر به مزایای قابل توجهی در سلامت سیستم ایمنی بدن شود.

مطالعات جدید نشان داده اند که تغییرات فیزیولوژیکی در سیستم ایمنی بدن به عنوان پاسخ به ورزش وجود دارد. در طی ورزش متوسط ​​، سلولهای ایمنی بدن با سرعت بیشتری در بدن گردش می کنند و قادر به از بین بردن باکتری ها و ویروس ها هستند. بعد از اتمام ورزش ، سیستم ایمنی بدن به طور کلی طی چند ساعت به حالت عادی برمی گردد ، اما به نظر می رسد ورزش منظم باعث می شود این تغییرات کمی طولانی تر شود.

به گفته پروفسور دیوید Nieman ، دکتر PH ، از دانشگاه ایالتی آپالاچیان ، هنگامی که ورزش متوسط به صورت روزانه تکرار می شود ، یک اثر تجمعی وجود دارد که منجر به پاسخ ایمنی طولانی مدت می شود. تحقیقات او نشان می دهد افرادی که 40 دقیقه در روز قدم می زنند 70-75 درصد از VO2 Max خود را نصف روزهای بیمار به دلیل گلو درد یا سرماخوردگی تجربه می کنند. 6

استرس روانی همچنین مصونیت را کاهش می دهد

این تنها فشارهای جسمی نیست که باعث آزاد شدن کورتیزول و آدرنالین می شود. استرس روانی همچنین می تواند ایمنی را مختل کند و منجر به افزایش عفونت سرماخوردگی و آنفولانزا شود.

محققان ایالت اوهایو افرادی را که استرس مراقبت از یک فرد عزیز با بیماری آلزایمر را داشتند ، دنبال کردند و دریافتند که آنها دو برابر سرماخوردگی نسبت به افراد مراقب دیگر ندارند. برای چنین افرادی ، به طور واضح فواید جسمی برای ورزش متوسط ​​و منظم وجود دارد.

ورزش متوسط ​​تنها راه جلوگیری از سرماخوردگی و سایر عفونت ها نیست ، و شما باید نکاتی را برای سالم ماندن 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا