دانستنی های نوزادانسلامتمادر و کودک

خوابیدن کودک به روی شکم ؛فعالیتی مفید برای رشد نوزاد

در این متن به خوابیدن کودک به روی شکم می‌پردازیم. از زمانی که آکادمی پزشکی اطفال آمریکا(AAP) خوابیدن روی کمر را برای اطفال ترویج داده بیش از یک دهه می‌گذرد.

در این متن به خوابیدن کودک به روی شکم می‌پردازیم. از زمانی که آکادمی پزشکی اطفال آمریکا(AAP) خوابیدن روی کمر را برای اطفال ترویج داده بیش از یک دهه می‌گذرد. منع خوابیدن کودک به روی شکم از وقوع سندروم مرگ ناگهانی اطفال (sudden infant death syndrome) به شدت کاست. اما همچنین نقاطی صاف (flat spots) در پشت جمجمه‌ی این جامعه‌ی آماری مشاهده شده است. این وضعیت اصطلاحا پلاژیوسفالی موضعی یا نشانگان سر صاف خوانده می‌شود.

خوابیدن کودک به روی شکم می‌تواند از ایجاد این عارضه جلوگیری کند. باید توجه داشت که خوابیدن مدام طفل روی کمر به صورتی که شکم بالا باشد، می‌تواند در توسعه حرکتی (motor development) نوزاد اختلال ایجاد کند. این به‌خاطر کاهش شانس نوزاد برای کار کردن بر روی ماهیچه‌های بالاتنه‌اش است. برای همین زمانی را باید برای فعالیت خوابیدن کودک به روی شکم (tummy time) در نظر گرفت. عدم توجه به این زمان ویژه نه تنها می‌تواند در کسب مهارت‌های اساسی نظیر بلند کردن و چرخش سر اختلال ایجاد کند، بلکه در نقاط عطفیِ توسعه‌ی فیزیکی نوزاد نظیر نشستن،‌ چهار دست و پا رفتن و قدم زدن هم اثر منفی می‌گذارد.

چه زمانی باید تمرین خوابیدن به روی شکم را اجرایی کنیم؟

مطابق با توصیه سازمان AAP خوابیدن کودک به روی شکم باید از همان بدو تولد آغاز شود. این کار با قرار دادن شکم نوزاد روی سینه‌ی خود یا در راستای دامنگاه (حد فاصل زانو تا مفصل ران) انجام می‌شود. برای دقایقی اینکار را انجام دهید تا کودک به این وضعیت عادت کند. باید توجه داشت که بعد از شیر دادن فعالیت خوابیدن کودک به روی شکم را انجام ندهید. این کار به شکم پُر نوزاد فشار وارد می‌کند و ممکن است محتویات معده بالا بیایند. به صورت ایده‌آل زمان مناسب خوابیدن کودک به روی شکم زمانی است که کودک بیدار و هشیار است. مثلا بعد از یک چرت نیمروزی یا بعد از زمان پوشک شدن زمان مناسبی است.

چه مقدار خوابیدن کودک روی شکم را تمرین کنیم

در روزهای ابتدایی تولد طفل بهتر است دو تا سه مرتبه به مدت سه دقیقه خوابیدن کودک به روی شکم تکرار شود. با گذر زمان و افزایش توان ماهیچه‌ای به تدریج این زمان را افزایش دهید و تا ۲۰ دقیقه در روز برسانید. بعد از گذر چهار ماه،‌ کودک شما می‌تواند سینه‌ی خود را از زمین بلند کند و بر روی آرنج در حالی‌که سر قائم است، تکیه کند. همچنین ممکن است بتواند بازوهایش را از زمین بلند کند، کمر را قوس دهد و با پا ضربه بزند.

همانطور که کودک شما بر روی زمین کش می‌آید و خود را می‌کشد، ممکن است تصادفا به یک سمت تکیه کند و از شکم به روی کمر بچرخد. نگران نباشید. این اتفاق عادی است. بعد از حدود ۵ تا ۶ ماه می‌تواند بر روی شکم خود تکیه کند و از بازوهایش برای رسیدن به فضای جلویی یا کناری خودش استفاده کند. در واقع توان حرکتی با تمرین خوابیدن کودک به روی شکم، افزایش می‌یابد.

وقتی کودک یاد می‌گیرد که حرکات جدیدی با بدنش انجام دهد، حس خوبی از این دستاورد کسب می‌کند. این حس به کودک اعتماد به نفس می‌دهد تا با افزایش سن و بهبود جهت‌یابی، مهارت‌های جدیدی را امتحان کند.

اگر خوابیدن به روی شکم برای او خوشایند نبود چه کار می‌شود کرد؟‌

خوابیدن کودک به روی شکم برای برخی خوشایند نیست. مثل این می‌ماند که برای کسی که مدت‌ها تمرین بدنی نداشته بگوییم، ده تا شنا برود. کودک ممکن است در مقابل اینکه صورتش رو به پایین باشد مقاومت کند. هنری شاپیرو (Henry Shapiro) مدیر رشد نوزادان و رفتارشناس اطفال در بیمارستان All Children در فلوریدا می‌گوید: وقتی کودک روی شکم است،‌ باید به سختی تلاش کند تا سرش بالا بماند و بر جاذبه غلبه کند و این با دشواری همراه است که می‌تواند برای او خسته کننده باشد.

تلاش کنید که کودک را برای سه دقیقه روی زمین به روی شکم دراز کنید،‌ ولی اگر امتناع کرد این زمان را کاهش دهید. سعی کنید به آرامی زمان خوابیدن کودک به روی شکم را افزایش دهید تا کودک کم کم عادت کند و از این تمرین روزانه لذت ببرد. دکتر شاپیرو تاکید می‌کند که این تمرین روزانه را به شکل یک تکلیف که به صورت بازی پیش ببرید.

چه فعالیت‌هایی را می‌توانم با کودک انجام دهم

هرچه این تجربه خوابیدن کودک به روی شکم سرگرم‌ کننده‌تر باشد،‌ با تماس چشمی همراه باشد و به همراه اسباب‌بازی‌های مخصوص، نوزاد کمتر در مقابل روی شکم بودن مقاومت می‌کند و سریع‌تر مهارت‌های حرکتی را می‌آموزد.

دراز بکشید و نوزاد را روی شکم خود بخوابانید به صورتی که سر او به روی شما باشد و شروع به صحبت کردن با او کنید. او تلاش می‌کند که سرش را بالا بیاورد تا چشم در چشم شما بشود.

کوچولوی خود را بر روی زمینی صاف و تمیز نظیر پتو یا تشک بازی دراز کنید. اگر گریه یا بی تابی کرد یک پتو دیگر زیر سینه‌اش قرار دهید تا فعالیت برای او آسان‌تر شود.

به همراه نوزادتان روی زمین دراز بکشید و برای او ادا اطوار درآورید یا آوازی بخوانید. ممکن است شما مسخره به نظر بیایید، اما این فعالیت سخت برای کودک ساده‌تر می‌شود.

اشیا رنگی و عروسک‌های حیوانی بامزه را اطراف کودک خود روی زمین بگذارید و به او کمک کنید تا به آن‌ها برسد و بازی بکند. یا یک آینه مقابل او بگیرید و توجه او را معطوف به آن کنید.

مسائل ایمنی خوابیدن کودک به روی شکم

وقتی با کودک خود فعالیت خوابیدن به روی شکم (Tummy Time)‌ را تمرین می‌کنید مطمئن شوید که او بر روی زمینی سفت و کوتاه قرار دارد و خطر افتادن او را تهدید نمی‌کند. خواباندن کودک بر روی یک زمین سفت که پتویی بر روی آن پهن شده یکی از روش‌های مطلوب و امن است. اگر کودک دیگر یا حیوان خانگی دارید مطمئن شوید که کوچولوی شما از صدمه‌ی آن‌ها در امان است.

هرگز طفل را به روی شکم به حال خود رها نکنید؛ چرا که ممکن است در وضعیتی قرار بگیرد که برای تنفس او مشکل ایجاد شود. اگر طفل حین تمرین احساس خواب آلودگی کرد یا خوابش برد، او را برگردانید تا چرت بزند. هرگز اجازه ندهید روی شکم بخوابد؛ رعایت این توصیه بابت سندروم مرگ ناگهانی اطفال (SIDS)‌ ضروری است.

همچنین بخوانید:  درمان های طبیعی برای اینکه چگونه از شوره سر خلاص شویم
برروی تصویر کلیک کنید تا اپلیکیشن برای شما دانلود شود

علی اکبر

سیراف بعنوان مجله خبری و تفریحی فارسی زبانان از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است، تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران ایرانی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن