توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آموزشخانه داری

۱۲ راهکار موثر برای یادگیری در محیط کار

وضعیت شغل و کار در دنیا به سرعت در حال تغییر است. هر چه پیش‌تر می‌رویم، انتظارات از آدم‌های حرفه‌ای بالاتر می‌روند، و از آن‌ها خواسته می‌شود تا با منابع کم‌تر، بازده‌ی بیش‌تری داشته باشند.

وضعیت شغل و کار در دنیا به سرعت در حال تغییر است. هر چه پیش‌تر می‌رویم، انتظارات از آدم‌های حرفه‌ای بالاتر می‌روند، و از آن‌ها خواسته می‌شود تا با منابع کم‌تر، بازده‌ی بیش‌تری داشته باشند. این وضعیت فقط باعث افزایش استرس و ایجاد حس درماندگی می‌شود. به این ترتیب، نه تنها باید وظیفه‌ای را که در محل کار به شما محول کرده‌اند به خوبی انجام دهید، بلکه هم‌زمان به منظور حفظ موقعیت شغلی، ترفیع درجه، و بهبود عملکرد کاری‌تان باید خودتان را به دانش و مهارت‌های بیش‌تری مجهز کنید. ولی، وقتی آن‌چنان سرتان شلوغ است که فرصتی برای ارتقای مهارت‌های‌تان به دست نمی‌آورید، چگونه باید زمان‌تان را به درستی برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید در محل کار به یادگیری در محیط کار بپردازید؟

راهکار موثر برای یادگیری در محیط کار

یادگیری مداوم مهارت‌ها و دانش جدید بر وضعیت شغلی‌تان تاثیر می‌گذارد. لازم است اشتیاق‌تان را برای به‌روز بودن دانش و مهارت‌های‌تان یا حتی هیجان‌تان را برای پیشرو بودن و سبقت گرفتن‌ از سایرین به کارفرمای‌تان ثابت کنید. در وضعیت اقتصادی کنونی که دائما در حال تغییر است، توانایی‌تان برای فکر کردن در وضعیت‌های بحرانی، سرعت یادگیری، و کاربرد مداوم مهارت‌های جدید در مسیر انجام کارها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

در این مقاله، به کشف چگونگی یادگیری در محیط کار خواهیم پرداخت:

۱. شناسایی اهداف یادگیری

در این بخش به چند سوال اشاره می‌کنیم که یافتن پاسخ مناسب برای آن‌ها، در شناسایی اهداف یادگیری به خوبی کمک‌تان می‌کنند:

الف. چرا می‌خواهید چیزهای جدیدی یاد بگیرید؟
ب. می‌خواهید چه چیزهایی یاد بگیرید؟
پ. انگیزه‌تان از یادگیری چیست؟
ت. کدام دانش یا مهارت‌ها می‌توانند به پیشرفت در شغل و حرفه‌تان کمک کنند؟
ث. کدام دانش یا مهارت‌ها می‌توانند به بهبود عملکرد کاری‌تان کمک کنند؟
ج. به منظور رشد و پیشرفت حرفه‌ای و شخصی، به چه چیزهایی نیاز دارید؟

بازخوردها یا اظهار نظرهای همکاران، مدیران، و سهامداران‌تان را مد نظر قرار دهید. شما می‌توانید هر چیزی را یاد بگیرید؛ بنابراین، محدودیتی در مورد آن وجود ندارد. یادگیری می‌تواند طیف گسترده‌ای داشته باشد – از مهارت‌های فنی گرفته تا مهارت‌های بین فردی.

۲. انجام اقدامات قابل توجه و واقعی

در این خصوص، باید همه چیز را تحت کنترل خود قرار دهید. اگر یادگیری را حق خود ندانید – یعنی خود را شایسته‌ی یادگیری ندانید، هیچ کس دیگری در این مورد به شما کمک نخواهد کرد – به این معنی که باید گام‌های محکمی بردارید تا بتوانید مسئله‌ی یادگیری را برای خود و دیگران جدی و واقعی جلوه دهید.

چنین گام‌ها و اقداماتی ممکن است برای آدم‌های مختلف، اشکال مختلفی داشته باشند. برای مثال، از مدیرتان بخواهید شما را نیز به عنوان یکی از اعضای یک پروژه مد نظر قرار دهد یا به دنبال مشورت و دریافت نصیحت‌های مربی‌تان باشید.

ابتکار عمل را به دست بگیرید. وقتی به دیگران ثابت کنید اراده و اشتیاق‌تان به یادگیری مداوم و با ثبات است، انتظار آن‌ها از رشد و پیشرفت شما، و هم‌چنین، احتمال سرمایه‌گذاری آن‌ها از لحاظ زمان و منابع بر روی شما افزایش خواهد یافت.

۳. تبدیل یادگیری به یک عادت

باید اهدافی واقع‌بینانه و دست یافتنی برای یادگیری‌تان تعیین کنید. یک تا حداکثر سه هدف برای یادگیری‌تان انتخاب کنید.

به اهداف‌تان پایبند باشید و آن‌ها را مانند نیازهای اساسی‌تان در زندگی در نظر بگیرید – همان‌طوری به دنبال رسیدن به این اهداف باشید که برای برآوردن نیازهای اساسی، هم‌چون مواد غذایی سالم و فعالیت بدنی تلاش می‌کنید. برای آن‌که از مسیر رسیدن به اهداف‌تان منحرف نشوید، بهتر است به دنبال یک همراه قابل اعتماد بگردید یا مدیر مجموعه‌تان را از این مسئله مطلع کنید تا شبکه‌ی پشتیبانی مناسبی برای‌تان ایجاد شود.

برای آن‌که بتوانید از روش‌های موثری برای یادگیری سریع آگاه شوید، توصیه می‌کنیم ۵ گام موثر برای یادگیری سریع همه‌ چیز را مطالعه کنید.

۴. اختصاص و برنامه‌ریزی زمان برای یادگیری

برای یادگیری باید به صورت آگاهانه تلاش کنید. به این معنی که زمان و مکان یادگیری را به شکل هدفمند تعیین کنید.

مطالب را به قطعات کوچک تقسیم کنید، و هر یک را در زمان مشخص فرا بگیرید؛‌ به این صورت، توان یادگیری‌تان در طولانی مدت پایدار و باثبات باقی خواهد ماند. بدین منظور، بر روی یک تقویم، روزی ۱۵ دقیقه یا هر مقدار که برای سبک یادگیری‌تان مناسب است، وقت‌ تعیین کنید. برای مثال، اگر در هر روز یک کلمه یاد بگیرید، در طول یک سال ۳۶۵ کلمه یاد خواهید گرفت.

همه‌ی ما می‌دانیم کار و زندگی در یکدیگر تنیده شده‌اند، و ممکن است مشغله‌ی کاری زیاد یادگیری را با مشکل مواجه کند. با وجود این، اگر با تمام وجود به اهمیت یادگیری پی برده باشید و آن را در اولویت کارهای‌تان قرار دهید، به مرور زمان این کار به یکی از عادت‌های روزانه‌تان تبدیل خواهد شد.

۵. یادگیری در حین کار

طبق یک باور عامیانه، یادگیری عمدتا در فضای کلاس و محیط آموزشی انجام می‌پذیرد. با وجود این، نتایج یک پژوهش ۳۰ ساله در خصوص پیشرفت مدیریتی ثابت کرده است، ۷۰ درصد از فرایند یادگیری در حین کار انجام می‌شود. در ادامه، به جزییات فرایند یادگیری موثر اصول پیشرفت مدیریتی اشاره می‌کنیم:

الف. ۷۰ درصد ماموریت‌های چالش برانگیز
ب. ۲۰ درصد توسعه‌ی روابط انسانی، و
پ. ۱۰ درصد تمرین‌های کلاسی

در ادامه‌ی این مقاله، به ۷ راه برای یادگیری در حین کار اشاره می‌کنیم:

۶. وظیفه (مأموریت) چالشی

هنگامی که اهداف یادگیری‌تان را شناسایی کردید، می‌تواند به دنبال ماموریت‌ها یا پروژه‌های چالشی باشید تا فرایند یادگیری‌تان را بهتر و کامل‌تر کنید.

برای مثال، اگر متوجه شده‌اید برقراری روابط انسانی از جمله مهارت‌هایی است که به توسعه و تکامل آن نیاز دارید، باید به دنبال پروژه‌هایی باشید که در بردارنده‌ی تعامل با چندین سهامدار هستند.

۷. ایجاد تجربه‌های جدید

هر قدر بخواهید میزان علم و دانش‌تان را گسترش بدهید، باید بیش‌ از پیش از وضعیت عادی و معمول‌تان فاصله بگیرید و به دنبال تجربه‌های جدید مرتبط با هدف یادگیری‌تان باشید. گاهی اوقات، به منظور یادگیری در حین کار، به ایجاد تجربه‌های جدید نیاز پیدا می‌کنید.

مسیر استراتژیک سازمان‌تان را بررسی کنید تا به ایده‌های جدید و پیشرفته‌ای برسید. تجربه‌های جدید مستلزم درگیر شدن با فعالیت‌هایی از قبیل جذب فرصت‌ها و مشتریان جدید، کار گروهی چند تخصصی، پشتیبانی از کارآموزان، سیستم کار چرخشی، یا انجام برخی پروژه‌ها به صورت داوطلبانه است.

۸. یادگیری از دیگران

یادگیری از دیگران یکی از روش‌های ساده و آسان برای آگاهی از نکات و ترفندهای سریع به شمار می‌رود.

الف. افزایش مهارت‌های دیداری – دفعه‌ی بعد که در یک جلسه‌ی کاری حضور پیدا کردید، باید سوال‌های ذیل را از خود بپرسید: چه چیزهایی درباره‌ی شخص ارائه‌دهنده‌ی اطلاعات نظرتان را به خود جلب می‌کند؟ در زبان بدن‌اش، چه چیزهایی را مشاهده می‌کنید؟ متوجه‌ی چه چیزهایی درباره‌ی شرکت کنندگان حاضر در جلسه شده‌اید؟ از این جلسه چه چیزهایی آموخته‌اید که می‌توانید در آینده، هنگام اداره‌ی یک جلسه‌ی کاری، از آن‌ها استفاده کنید؟‌

ب. یادگیری در حین کار، با مشاهده‌ی فردی که رفتارهای‌اش برای شما الهام‌بخش است – شاید این فرد یک مربی و توسعه دهنده‌ی موثر باشد، یا فردی که، به نظر، می‌تواند درگیری‌های محیط کار را به آسانی فرو بخواباند. چه چیزی در این فرد وجود دارد که باعث الهام بخشیدن به شما می‌شود؟ این فرد چه رفتار رهبری و مدیریتی را از خود نشان می‌دهد؟ نحوه‌ی عملکرد و رفتار این فرد چگونه است؟

پ. یادگیری از مدیر – همه‌ی ما با مدیرانی همکاری کرده‌ایم که یا آن‌چنان خوب بوده‌اند که همیشه در خاطرمان مانده‌اند، یا آن‌چنان بد بوده‌اند که هیچ وقت آن‌ها را فراموش نمی‌کنیم. شما در جایگاه یک مدیر می‌خواهید چه ویژگی‌هایی را از خود بروز دهید؟ و ترجیح می‌دهید چه ویژگی‌هایی را از خود دور کنید؟‌

ت. یادگیری از همکاران – به قدرت‌ و توانایی‌های موجود در هر یک از همکاران‌تان در محل کار توجه کنید. هر یک از آن‌ها به چه اموری مسلط هستند؟ آن‌ها چگونه به کل گروه کمک می‌کنند؟ همه‌ی آن‌ها در چه ویژگی‌هایی مشترک هستند؟

۹. طرح سوال

در هر سازمان، چیزهایی زیادی برای یادگیری وجود دارد. اگر کمی کنجکاو باشید و از دیگران سوال بپرسید، می‌توانید در حین انجام کار چیزهای زیادی یاد بگیرید.

هنگامی که از دیگران سوال می‌پرسید، موضوعات برای‌تان شفاف می‌شوند و به درک بهتری از وضعیت و آدم‌های درگیر در کار دست پیدا می‌کنید. اطلاعات جمع‌آوری شده باعث می‌شوند ذهن‌ و دایره‌ی آگاهی‌تان گسترده‌تر شوند. سعی کنید سوال‌هایی بپرسید که نیازمند پاسخ جامع‌تری باشند؛ مثلا سوال‌هایی که شامل چه کسی، چه چیزی، کجا، چه وقت، چرا، یا چگونه باشند؛ به این ترتیب، می‌توانید پاسخ تشریحی و کامل‌تری از طرف مقابل به دست بیاورید.

۱۰. یافتن یک مربی یا مشاور قابل اعتماد

همه‌ی ما به افرادی نیاز داریم که بتوانیم مسائلی را با آن‌ها در میان بگذاریم. یک مربی یا مشاور قابل اعتماد می‌تواند فضای امنی را در اختیارتان قرار دهد تا با خیال راحت احساسات‌تان را بدون نگرانی از قضاوت‌های بی‌جا بیان کنید.

هنگام صحبت کردن با مربی یا مشاور قابل اعتماد کاملا صریح و دقیق باشید.

برای بهبود سطح دانش و مهارت‌های‌تان چه تلاش‌هایی را انجام داده‌اید؟ با مربی یا مشاور خود درباره‌ی اقدامات‌ و تلاش‌های‌تان صحبت کنید. این نقطه‌ی آغاز بسیار مهمی است که به مربی‌تان نشان دهید برای رسیدن به هدف، گزینه‌هایی را امتحان کرده‌اید و اکنون، تمایل دارید درباره‌ی پیشرفت و رسیدن به سطوح بالاتر با وی بحث و گفتگو کنید. این روش احتمالا نتایج بهتری به همراه خواهد داشت – در مقایسه با این‌که فقط از مربی‌تان بخواهید شما را نصیحت کند.

برخی‌ها توصیه می‌کنند در هنگام صحبت کردن به یک مشاور یا مربی، ابتدا مسئله‌ای را مطرح کنید و راه‌حلی برای آن بیابید.

همیشه به خاطر داشته باشید، وقت مربی یا مشاورتان بسیار ارزشمند است. به وی نشان دهید خود را شایسته‌ی رسیدن به موفقیت می‌دانید و برای رسیدن به هدف، تلاش‌هایی را نیز به تنهایی انجام داده‌اید.

۱۱. دریافت پشتیبانی

به مدیران‌تان نشان دهید از هر فرصتی برای یادگیری استقبال می‌کنید. مدیران معمولا فرصت‌های شغلی زیادی سراغ دارند که ممکن است با نیازهای شما برای یادگیری مهارت‌های مورد نظر و اهداف سازمان هماهنگ باشند.

همیشه آن‌ها را در جریان پیشرفت‌های آموزشی‌تان قرار دهید؛ این کار نیز می‌تواند شما را در مسیر رسیدن به اهداف عملکردی‌تان کمک کند. این کار فرصتی را در اختیارتان قرار می‌دهد که بتوانید اهداف آموزشی‌تان را بر اساس تمایلات حرفه‌ای خودتان و مشاهدات مدیران از عملکرد شغلی‌تان به سمت پیشرفت سوق دهید.

۱۲. درخواست برای معرفی به یک همکار جدید

ایجاد روابط مثبت و سازنده با تمام بخش‌های یک سازمان می‌تواند به افزایش سطح آگاهی‌تان از تخصص‌های گوناگون کمک کند.

صحبت کردن با همکاران خارج از دپارتمان‌تان می‌تواند به درک بهتر اهداف و چشم‌اندازهای مختلف سازمانی و گروهی کمک کند.

کارفرمایان معمولا همکاری درون سازمانی را به عنوان یک مهارت کلیدی برای افزایش ظرفیت سازمانی و نفوذ به تمام بخش‌های سازمان بدون نیاز به اعمال قدرت از بالا می‌شناسند.

جمع‌بندی

برای یادگیری دانش و مهارت‌های جدید باید بسیار مصمم و با اراده باشید. موثرترین روش یادگیری مهارت‌های کار، یادگیری در حین کار است. بدین منظور، ابتدا باید اهداف آموزشی‌تان را شناسایی کنید، یادگیری را به یک عادت تبدیل کنید، و به دنبال تجربه‌های یادگیری در حین کار بگردید تا بتوانید به طور موثر شرایط را برای رسیدن به این هدف مهیا کنید.

برخی از روش‌های کلیدی برای یادگیری در حین کار عبارت هستند از:

الف. وظیفه (مأموریت) چالشی
ب. ایجاد تجربه‌های جدید
پ. یادگیری از دیگران
ت. طرح سوال
ث. یافتن یک مربی یا مشاور قابل اعتماد
ج. دریافت پشتیبانی
چ. درخواست برای معرفی به یک همکار جدید

هیچ کس نمی‌تواند شما را از یادگیری علم و دانش باز دارد. برای ادامه‌ی رشد و توسعه‌ی شخصی و حرفه‌ای، به اشتیاق و علاقه‌ی کافی نیاز دارید.

فرایند یادگیری را مانند یک فرد مبتدی آغاز کنید، کنجکاو بمانید، و فرضیات‌تان را تحت کنترل خود قرار دهید تا به چشم‌اندازهای تازه‌ای برسید.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی

منبع: lifehack

۱۲ راهکار موثر برای یادگیری در محیط کار


bazdeh.org

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا