تازه های روانشناسیتست روانشناسیروانشناسی عمومی

۸ روش کاهش استرس شغلی پس از رفتن به خانه

در این مقاله، به بیان راه‌هایی برای کاهش استرس شغلی پس از رفتن به خانه، پس از یک روز کاری پر استرس، می‌پردازیم.

در این مقاله، به بیان راه‌هایی برای کاهش استرس شغلی پس از رفتن به خانه، پس از یک روز کاری پر استرس، می‌پردازیم. بسیاری از آدم‌ها بدون آن‌که بدانند، شغل‌شان را همراه خود به خانه می‌برند. محیط کار می‌تواند استرس‌زا باشد، ولی در زمانی که لازم است استرس را رها کنیم و به آرامش برسیم – یعنی از لحظه‌ای که از محیط کار خارج می‌شویم تا صبح فردا که بار دیگر سر کارمان بر می‌گردیم – معمولا به جای آن‌که از ساعات غیر کاری‌مان نهایت لذت و بهره را ببریم، اجازه می‌دهیم استرس در وجودمان نفوذ کند.

کاهش استرس شغلی پس از رفتن به خانه

۱. پیش از ترک محل کار تکلیف برخی مسائل را مشخص کنید

یکی از نخستین و بهترین راهکارها برای ترک محل کار بدون استرس و عدم انتقال آن به خانه این است که پیش از پایان ساعت کاری، خودتان را آماده‌ی عزیمت به خانه کنید. برای کاهش مشکلات ذهنی‌تان پس از پایان ساعات کاری، فهرستی از کارهایی تهیه‌ کنید که صبح روز بعد، هنگام بازگشت به محل کار، باید آن‌ها را انجام دهید. این کار به شما امکان می‌دهد، روز بعد، هنگامی که به سر کار بر می‌گردید به اندازه‌ی کافی تمرکز داشته باشید؛ و مهم‌تر آن‌که، می‌توانید با خیال راحت محل کارتان را ترک کنید و تا روز بعد ذهن‌تان آرام باشد، زیرا می‌دانید فردا صبح قرار است همه چیز به خوبی پیش برود.

اگر هنگامی که در محل کارتان مسئله‌ای حل نشده باقی می‌ماند، معمولا در خانه نیز دچار استرس می‌شوید، می‌توانید حتی پا را فراتر بگذارید و فهرستی را از راه‌حل‌هایی برای هر مشکلی تهیه کنید که ممکن است درون خانه به همراه خود ببرید؛ به این ترتیب، هر وقت فکر مسئله‌ی حل نشده به ذهن‌تان می‌آید، به یاد بیاورید که تا آن‌جا که می‌توانستید در محل کار به آن فکر کرده‌اید، و اکنون زمان آن است که کمی به خودتان استراحت دهید و ذهن‌تان را برای یافتن راه‌حل مناسب در روز بعد آزاد بگذارید. مطمئن باشید، فردا صبح، هنگامی که به سر کارتان باز می‌گردید، همه چیز برای‌تان روشن‌تر خواهد بود. آگاهی از این مسئله باعث می‌شود با خیال راحت‌تری محل کارتان را ترک کنید.

۲. مراسمی برای خروج از محل کار طراحی کنید

درست همان‌طور که اجرای مراسمی پیش از خواب برای کودکان باعث آرامش آن‌ها می‌شود و کمک‌شان می‌کند راحت‌تر به خواب بروند، برگزاری مراسمی پس از پایان ساعت کاری در هر روز روش بسیار خوبی است که کمک‌تان می‌کند استرس‌های یک روز سخت از وجودتان بزدایید. مهم‌تر این‌که این کار می‌تواند به عنوان یک عادت روانی برای آرامش ذهن‌تان و تسکین استرس‌ کاری ناشی از یک روز پر مشغله عمل کند.

این مراسم روزانه ممکن است شامل یک عمل بسیار ساده نظیر دم و بازدم عمیق و آرامش‌بخش باشد؛ به این شکل که هنگام خروج از محل کار یک نفس عمیق بکشید و با اراده‌ی کامل به خودتان یادآوری کنید که اکنون قرار است محل کارتان را جسمی و ذهنی ترک کنید. (یک استاد هنرها رزمی در این مورد توصیه می‌کند، نفس عمیق و آرامش‌بخش بکشید، دست و پای‌تان را کمی تکان دهید، و از لحاظ روانی تمام مشکلات کاری را پشت در خروجی محل کارتان خالی کنید، و از آن‌جا خارج شوید.) ادامه‌ی این مراسم می‌تواند شامل انجام کارهایی باشد که از لحاظ روانی ذهن‌تان را تا آخر شب به آرامش برسانند؛ مثلا به فرد محبوب‌تان پیام دهید یا توجه و تمرکزتان را به زندگی معطوف کنید. امتحان کنید و ببینید چه کارهایی باعث آرامش ذهن‌تان می‌شوند. هر کاری را که برای‌تان شادی به همراه می‌آورد، به عادت روزانه‌تان تبدیل کنید و هر روز پس از خروج از محل کار آن را انجام دهید.

۳. از مسیر بازگشت به خانه لذت ببرید

طی کردن مسیر محل کار تا خانه می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد، اگر دائما تلاش کنید صحنه‌های استرس‌زای روز کاری‌تان را در ذهن‌تان مرور کنید، یا اجازه دهید استرس ناشی از ترافیک شما را از پای در بیاورد. با کمی برنامه‌ریزی می‌توانید به جای آن‌که تمام طول مسیر بازگشت به خانه را به مانعی برای رسیدن به آرامش تبدیل کنید، آن را به تجربه‌ای بسیار سازنده و دلچسب تبدیل کنید. یکی از راه‌های بهره‌مندی حداکثری از زمانی که در مسیر بازگشت به خانه از دست می‌دهیم، گوش دادن به کتاب‌های صوتی است – چه کتاب‌های داستانی (و سرگرم کننده) و چه کتاب‌های غیر داستانی در حوزه‌ای که تمایل دارید در آن پیشرفت کنید.

گوش دادن به موسیقی نیز یکی دیگر از استراتژی‌های شناخته شده برای تسکین استرس است؛ به علاوه، این روش بسیار ساده و مناسب زمان‌هایی است که در یک محیط بسته نظیر خودرو و مترو قرار دارید. هم‌چنین، شمردن تمام نعمت‌هایی که باید برای‌شان سپاسگزار باشید نیز نه تنها کمک‌تان می‌کند ترافیک را به راحتی پشت سر بگذارید، بلکه چارچوب ذهنی مثبتی را در وجودتان شکل می‌دهد و باعث می‌شود هنگامی که به خانه می‌رسید عشق و محبت بیش‌تری به عزیزان‌تان داشته باشید.

وقتی به خانه می‌رسید باید چه کار کنید

۴. محیط آرامی برای خودتان در خانه ایجاد کنید

از آن‌جا که بیش‌تر زمان غیر کاری‌مان را در خانه سپری می‌کنیم، لازم است شرایط خانه را به شکلی فراهم کنیم که استرس‌های‌مان را تسکین دهند، نه این‌که باعث شوند بیش‌تر از محل کار، دچار استرس و خستگی شویم. از آن‌جا که آشفتگی و به هم ریختگی تاثیر نامحسوس ولی بسیار واقعی بر سطوح استرس دارد، بهتر است تا آن‌جا که می‌توانید هر روز خانه‌تان را مرتب کنید. اگر خانه‌تان از وجود استرس مصون باشد، بسیار آسان‌تر می‌توانید پیش از ورود به خانه استرس شغلی‌تان را از خود بزدایید.

۵. با خودتان مهربانی کنید

به چیزهایی در زندگی‌تان فکر کنید که می‌توانند لبخند را روی لبان‌تان بیاورند، و سعی کنید آن‌ها را در زندگی‌تان بیش‌تر کنید. این عوامل ظاهرا پیش پا افتاده‌ی شادی که روانشناسان به آن “‌لذت‌های‌ زندگی‌”‌ می‌گویند،‌ می‌توانند به شکل قابل توجهی خلق و خوی‌تان را بهبود ببخشند و پس از مدتی استرس‌تان را کاهش دهند. این لذت‌ها می‌توانند شامل نوشیدن یک فنجان چای، تماشای یک فیلم کمدی، یک پیاده‌روی طولانی با فرد محبوب‌تان، یک حمام آرامش‌بخش، یا هر چیز دیگری باشند که برای‌تان کمی لذت و شادی به همراه بیاورند. سعی کنید این لذت‌ها را به هم ترکیب کنید تا کمی به آن‌ها تنوع بدهید؛ به این ترتیب، لذت‌تان از زندگی افزایش خواهد یافت. شما شایسته‌ی لذت بردن از زندگی هستید.

۶. ذهن آگاهی را در خود تقویت کنید

پژوهش‌ها نشان می‌دهند آدم‌هایی که دنیای اطراف‌شان را با ذهن آگاهی مشاهده می‌کنند، بیش‌تر از دیگران قادر هستند بر زمان حال تمرکز کنند و تمرکز خود را از استرس‌های گذشته یا نگرانی برای آینده دور کنند. به این ترتیب، این آدم‌ها توانایی بیش‌تری برای رها کردن استرس در محل کار و لذت بردن از ساعات غیر کاری در پایان روز یا در آخر هفته‌ها، و به طور کلی، توانایی بیش‌تری برای لذت بردن از چیزهای ساده در زندگی دارند. انجام تمرین‌های ذهن آگاهی می‌تواند توانایی‌تان را برای حفظ چشم‌اندازتان به زمان حال تقویت کند؛ به همین خاطر، انجام این تمرین‌ها برای تسکین استرس‌ پس از ساعات کاری، و هم‌چنین، به طور کلی تقویت انعطاف پذیری در برابر استرس به شدت توصیه می‌شود.

۷. از آدم‌های متخصص کمک بخواهید

اگر احساس می‌کنید لازم است برای کاهش استرس شغلی ، با سایر افراد صحبت کنید، یافتن پشتیبان قابل اعتمادی که به حرف‌های‌تان گوش کند و در رهایی‌تان از استرس به شما کمک کند، می‌تواند بسیار مفید و کارساز باشد. (بسته به این‌که چه مواردی بیش از سایر موارد می‌توانند به شما کمک کنند، به دنبال آدم‌های متخصصی بگردید که احساسات‌تان را به رسمیت بشناسند و در بازیابی تمرکز به شما کمک کنند؛ این آدم‌ها در ایده‌پردازی و یافتن راه حل کمک‌تان می‌کنند، یا به شما امکان می‌دهند خودتان را خالی کنید و ناامیدی را با خنده عوض کنید.)

هم‌چنین، یافتن پشتیبان می‌تواند به این معنی باشد که باید فردی را پیدا کنید که بتواند با مهربانی به شما یادآوری کند اگر به شدت گرفتار افکار استرس‌زا در محیط کارتان هستید، تمرکزتان را به افکار و انرژی‌تان باز گردانید. در نهایت، اگر به شدت درگیر استرس‌های شغلی هستید، یافتن پشتیبان یعنی این‌که نزد یک پزشک متخصص بروید و درباره‌ی استرس‌های‌تان با وی صحبت کنید؛ این پزشک می‌تواند یک روانپزشک یا فرد درمانگری باشد که در پیدا کردن استراتژی‌های مقابله‌ای یا ایجاد یک برنامه‌ریزی جدید برای کار و زندگی‌تان به شما کمک کند.

۸. قدر ساعات غیر کاری‌تان را بدانید

در نهایت، یکی از جالب‌ترین و موثرترین راه‌ها برای کاهش استرس شغلی و بازگشت به خانه با فراغ بال این است که تمرکزتان را بر ساعات غیر کاری زندگی‌تان را بیش‌تر کنید؛ این بخش از زندگی‌تان آن‌قدر ارزشمند است که باید توجه و تمرکزتان را بر آن بیش‌تر کنید و بدون استرس سایر بخش‌های زندگی، از سپری کردن این لحظات لذت ببرید؛ به این معنی که به اندازه‌ی کافی میان کار و زندگی‌تان تعادل ایجاد کنید و بیش از گذشته برای اوقات فراغت و سرگرمی‌های زندگی‌تان ارزش قائل شوید. برای این کار باید روابط سالمی با آدم‌های شایسته‌ی اطراف‌تان ایجاد کنید تا آن‌ها به شما کمک کنند بیش از پیش از زندگی‌تان احساس رضایت کنید و استرس‌های شغلی‌تان را در ساعات غیر کاری زندگی‌تان راه ندهید. هم‌چنین، باید عادات سالمی در زندگی ایجاد کنید تا در تسکین استرس به شما کمک کنند؛ مثلا اهداف هیجان انگیزی برای خود تعیین کنید و به دنبال تحقق آن‌ها بروید. یا گاهی اوقات به سادگی از لحظه‌ی حال و هر آن‌چه هم اکنون در حال انجام‌اش هستید، لذت ببرید.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی

منبع: verywellmind

۸ روش کاهش استرس شغلی پس از رفتن به خانه


bazdeh.org

0/5 (0 نظر)
همچنین بخوانید:  پیشگیری و جلوگیری از دعوای کودکان در خانواده

علی اکبر

سیراف بعنوان مجله خبری و تفریحی فارسی زبانان از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است، تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران ایرانی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا