اخبار پذشکیسلامت

فاصله گذاری اجتماعی: ۱۸ باید و نباید مهم دوران کرونا

فاصله گذاری اجتماعی عبارتی که نحوه‌ی عملکرد و تعامل با دوستان، خانواده، همکاران و حتی غریبه‌ها را تغییر داده‌است.

فاصله گذاری اجتماعی عبارتی که نحوه‌ی عملکرد و تعامل با دوستان، خانواده، همکاران و حتی غریبه‌ها را تغییر داده‌است. در تلاش برای کاهش سرعت انتشار کرونا یا کووید-۱۹ ، از همه ما خواسته شده است که این اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.

فاصله گذاری اجتماعی چیست؟

مطابق با مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، فاصله گذاری اجتماعی به عنوان دور ماندن از محل اجتماعات، جلوگیری از تجمع گسترده، و حفظ فاصله – تقریباً 6 فوت یا 2 متر – در هر جایی که ممکن است، تعریف می‌شود. مکان‌های شلوغ، در واقع اماکن عمومی شلوغی در نظر گرفته می‌شود که در آن‌ها ممکن است تماس نزدیک با دیگران رخ بدهد، مانند مراکز خرید، سالن‌های سینما و ورزشگاه‌ها.

به گفته CDC، هدف از فاصله گیری اجتماعی، کاهش شیوع فرد به فرد است که در صورت سرفه یا عطسه، از طریق قطرات تنفسی اتفاق می‌افتد. با این وجود، آن‌چه این موضوع را چالش‌برانگیز می‌کند این است که ممکن است ویروس را پیش از داشتن علائم کووید-۱۹ گسترش دهید.

طوری عمل کنید که انگار ناقل ویروس هستید و به افراد دیگر هم طوری نزدیک شوید که انگار آن‌ها این بیماری را دارند. این روند ممکن است زیادی افراطی به نظر برسد، اما در تلاش برای کاهش سرعت انتقال این ویروس و گسترش آن، متخصصان از ما می‌خواهند زندگی روزمره خود را با همین سطح از احتیاط ادامه بدهیم.

دکتر ملیندا رینگ، مدیر اجرایی مرکز پزشکی اوشر، می‌گوید: “ایمن‌ترین کار در این مرحله این است که ارتباطات با دیگران را تا حد امکان به حداقل برسیم.”

او همچنین به ما یادآوری می‌کند که دستورالعمل‌های مربوط به فاصله‌ گیری اجتماعی، تا جایی که به کرونا ویروس مربوط می‌شود، در حال تکامل هستند زیرا جهان به مرور اطلاعات بیش‌تری به دست می‌آورد در مورد ویروس و نحوه‌ی شیوع آن، مدت زمانی که برای پدیدار شدن نشانه‌ها لازم است و این‌که افراد آلوده چه مدت می‌توانند ویروس را به دیگران انتقال بدهند.

به همین دلیل همه ما باید بدون توجه به سن و وضعیت فعلی سلامتی‌مان، به دستورالعمل‌های فاصله گیری اجتماعی پایبند بمانیم. این تنها راهی است که ما برای صاف کردن منحنی در اختیار داریم، و به این ترتیب سیستم‌های مراقبت بهداشتی خود را تحت الشعاع قرار نمی‌دهیم، زیرا تعداد محدودی از تخت‌های بیمارستانی، دستگاه‌های تنفس مصنوعی، تجهیزات، داروها و کارمندان مراقبت‌های بهداشتی وجود دارند.

 

با توجه به این نکات، در این‌جا بعضی از موارد ضروری و غیرضروری را برای حفظ امنیت خود و دیگران با استفاده از فاصله گیری اجتماعی می‌بینیم:

بایدها در رابطه با فاصله گذاری اجتماعی

۱. در خانه بمانید

این ساده‌ترین و موثرترین اقدامی است که می‌توانید برای رعایت فاصله گیری اجتماعی انجام بدهید. در حالت ایده‌آل، فقط باید برای انجام موارد ضروری مانند خرید مواد غذایی، دارو، قرار ملاقات با پزشک یا ورزش به فضای بیرون بروید. اگر مجبور هستید در محل کارتان حاضر شوید، در حالی که از خانه دور هستید، فاصله گیری اجتماعی را رعایت کنید و تا جایی که ممکن است، ساعاتی که سر کار نیستید را در خانه سپری کنید.

۲. در قرار ملاقات‌های لازم با پزشک نیز موارد لازم را رعایت کنید

برای کمک به کاهش اضطراب در مورد بیرون رفتن، قبل از موعد با مطب پزشک تماس بگیرید تا در مورد خط مشی‌ها و روش‌های مراجعه به مطب، مانند پوشیدن ماسک و گرفتن درجه حرارت بدن قبل از رسیدن، سؤال کنید. همچنین ممکن است گزینه ملاقات با پزشک “به طور مجازی” وجود داشته باشد.

۳. در ساعات غیرشلوغ به فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها بروید

هر زمانی که ممکن است، در هنگام خرید وسایل ضروری، به خصوص هنگام ایستادن در صفوف، حتما فاصله دو متری را حفظ کنید. در حال حاضر بسیاری از فروشگاه‌ها دارای طرحی روی زمین برای حفظ فاصله مناسب در خطوط پرداخت هستند.

 

۴. دیجیتال شوید

ثبت سفارش آنلاین و انتخاب تحویل در منزل را هم برای مواد غذایی و هم برای نسخه‌ها در نظر بگیرید. از خانه ارتباط برقرار کنید، در کلاس‌های دانشگاه به صورت آنلاین حاضر شوید و هر کار دیگری را که ممکن است در خانه انجام بدهید.

۵. بخواهید کلیه خریدهای درب منزل، همان‌جا پشت در قرار داده شود

اگر نیاز به پرداخت دارید، درخواست کنید که این کار به صورت تلفنی یا آنلاین انجام شود. این به شما و شخصی که وسایل را تحویل می‌دهد، کمک می‌کند.

۶. بیرون بروید و ورزش کنید

هنوز هم می‌توانید بیرون از خانه بروید و پیاده‌روی کنید، دویدن یا دوچرخه‌سواری گزینه‌های خوبی هستند. فقط اطمینان حاصل کنید که فاصله اجتماعی را کماکان باید رعایت کنید. از محیط اطراف خود آگاه باشید و از دویدن یا راه رفتن در کنار دیگران پرهیز کنید. فعالیت بدنی در فضای باز، هنگام پایبندی به اصول فاصله گیری اجتماعی، برای سلامت جسمی و روحی ما نیز مفید است.

۷. در مورد غذاهای بیرون‌بر هوشیار باشید

هنگامی که می‌خواهید از بیرون غذا بگیرید، یکی از اعضای خانواده را بفرستید، به خصوص اگر مجبور هستید برای پرداخت و انتخاب غذا به رستوران بروید.

۸. فاصله خود را داخل آسانسور حفظ کنید

اگر بیش از یک نفر درون آسانسور است، سعی کنید منتظر بمانید یا از پله‌ها بروید. در حالی که در آسانسور هستید، از هر کسی که در آن است نیز دور بمانید.

۹. ارتباطات اجتماعی را از طریق فناوری حفظ کنید

با دوستان، خانواده و همکاران از طریق چت تصویری، پیام‌رسانی متنی و مکالمه‌های تلفنی در تماس باشید. برنامه‌ریزی کنید و هر روز دست کم با یک نفر تماس بگیرید.

 

۱۰. بهداشت را رعایت کنید

علاوه بر همه‌ی مواردی که گفته شد، دستان‌تان را با صابون و آب بشویید یا در صورت عدم دسترسی به آب و صابون، دستمال مرطوب حاوی الکل استفاده کنید، به خصوص بعد از این‌که در میان عموم بوده‌اید. سطوح مشترک مانند میزها، صفحه کلید، دکمه‌های دستگاه کارت‌خوان و دسته سبدهای مواد غذایی را قبل و بعد از تماس با آن‌ها تمیز کنید.

نبایدهای فاصله گذاری اجتماعی

۱. قرارهای پزشکی را که ضرورت ندارند، برنامه ریزی نکنید

از قرارهای غیر ضروری که شما را در تماس نزدیک با شخص دیگری قرار می‌دهد مانند قرار ملاقات برای کوتاهی مو، ماساژ، مانیکور ، فیزیوتراپی و سایر قرارهای غیر ضروری پزشکی که قابل تاخیر هستند، خودداری کنید.

۲. نزدیک به دیگران ورزش نکنید

از مسیرهای پیاده‌روی یا دو، پیاده‌روها یا مسیرهای پر رفت و آمد و شلوغ خودداری کنید. تا زمانی که فاصله مناسبی را با سایرین حفظ کنید، ورزش کردن و تمرین بیرون از خانه اشکالی ندارد.

۳. با اعضای غیر خانواده تماس فیزیکی نداشته باشید

از دست دادن، در آغوش گرفتن، یا هرگونه تماس جسمی دیگر با کسی به جز خانواده نزدیک‌تان (یعنی کسانی که در خانه شما زندگی می‌کنند) خودداری کنید.

۴. به مراکز شلوغ نروید

از رفتن به رستوران‌ها، سالن‌های بدنسازی، سالن‌های رقص، پارک‌ها و هر مکان دیگری که افراد در آن با یکدیگر ارتباط نزدیک دارند، خودداری کنید.

۵. سفر نکنید

اکنون زمان آن نیست که سفری را با کشتی کروز، هواپیما، قطار، اتوبوس یا هر وسیله حمل و نقل دیگری انجام دهید. همچنین از رفتن به هتل‌ها، استراحتگاه‌ها و اقامتگاه‌های دیگر که جمعیت زیادی در آن‌ها قرار دارند، خودداری کنید.

۶. کالا و مواد غذایی انبار نکنید

از انبار کردن مواد غذایی، دستمال توالت، ضدعفونی‌کننده دست، دستمال مرطوب، حوله کاغذی، دماسنج‌ یا ماسک خودداری کنید. فقط آن‌چه را که لازم دارید خریداری کنید. این دیوانگی برای خرید کالا منجر به هجوم تعداد زیادی از مردم به فروشگاه‌ها شده و رعایت فاصله گیری اجتماعی را غیرممکن می‌سازد.

۷. به جز اعضای خانواده کسی را داخل خانه راه ندهید

خانه خود را محدود به اعضای خانواده یا هم‌خانه‌تان کنید، یعنی کسانی که از قبل تمام وقت در آن‌جا زندگی می‌کنند.

۸. بچه‌های‌تان را با بچه‌های دیگر همراه نکنید

در حال حاضر وقتِ بازی کودکان با هم نیست، به خصوص اگر نمی‌توانید تضمین کنید که آن‌ها همیشه فاصله گیری اجتماعی را رعایت می‌کنند. به یاد داشته باشید، نه گفتن به آن‌ها اشکالی ندارد.

کلام پایانی

همه ما مجبور هستیم زندگی روزمره خود را تنظیم و جنبه‌های از زندگی خود را قربانی کنیم تا انتشار کرونا ویروس کند شود. در حالی که یادگیری “نرمال جدید” هرگز آسان نیست، اما با گذشت زمان اوضاع بهتر می‌شود.

تعهد به رعایت فاصله گیری اجتماعی با حفظ حداقل دو متر فاصله با دیگران، یکی از اقدامات پیشگیرانه‌ای است که همه ما می‌توانیم برای محافظت از عزیزان‌مان و ممانعت از شلوغی و آسیب دیدنِ سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی انجام بدهیم.


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: verywellmind

فاصله گذاری اجتماعی: ۱۸ باید و نباید مهم دوران کرونا


bazdeh.org

0/5 (0 نظر)
همچنین بخوانید:  خواص روغن یا اسانس چوب صندل برای ذهن و بدن

علی اکبر

سیراف بعنوان مجله خبری و تفریحی فارسی زبانان از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است، تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران ایرانی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا