توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیمذهبی

شرایط محرم شدن فرزند خوانده برای فرزند دختر و فرزند پسر چگونه است؟

امروزه بنا به دلایل مختلفی مثل ناباروری برخی از خانواده ها اقدام به پذیرفتن سرپرستی یک یا چند کودک می نمایند، برای دادن حق سرپرستی به یک پدر و مادر شرایط مختلفی وجود دارد که یکی از آنها محرم شدن آنها با هم است.

امروزه بنا به دلایل مختلفی مثل ناباروری برخی از خانواده ها اقدام به پذیرفتن سرپرستی یک یا چند کودک می نمایند، برای دادن حق سرپرستی به یک پدر و مادر شرایط مختلفی وجود دارد که یکی از آنها محرم شدن آنها با هم است.

شرایط برای محرم شدن فرزند خوانده

مشکل ناباروری و نداشتن فرزند یکی از بزرگترین مشکلاhttps://sirafiha.ir/72655/religious/%d8%b4%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%b7-%d9%85%d8%ad%d8%b1%d9%85-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d9%81%d8%b1%d8%b2%d9%86%d8%af-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%81%d8%b1%d8%b2%d9%86%d8%af/ت در خانواده های امروزی می باشد. با بودن روش های مختلف پزشکی مثل لقاح مصنوعی، رحم اجاره ای و … باز هم بعضی از خانواده ها نمی توانند بچه دار شوند و فرزند خود را داشته باشند به همین خاطر به دنبال روش های دیگری مثل گرفتن سرپرستی کودک از پرورشگاه می باشند. برعهده گرفتن سرپرستی یک کودک از پرورشگاه با شرایط خاص و دشواری همراه است، خانواده ای که قصد به سرپرستی گرفتن فرزندی را داشته باشد باید فرزند خوانده را مثل کودک واقعی خود دانسته و فضایی آرام و مساعد و مناسب برای او فراهم آورد و کلیه نیازهای کودک را به شکل کامل رفع نماید، و مهمتر از همه نگاهی غیر از نگاه فرزندی به کودک نداشته باشد، مسلما کودک نیز بعد از گذشت مدتی با خانواده و پدر و مادر جدید خود اخت شده و آنها را والدین واقعی خود می داند. یکی از موضوعاتی که باعث می شود روال فرزند خواندگی تا حدودی دچار مشکل شود، مسئله محرم شدن بین کودک و زوجین است، مطمئنا کودکی که در یک خانواده رشد می نماید نیاز به آغوش گرم و محبت خانواده دارد و این موضوع بجز با محرمیت نمی تواند اتفاق بیافتد. در این مطلب می خواهیم با شرایط محرم شدن فرزند خوانده آشنا شویم.

شرایط متفاوت محرم شدن فرزند خوانده

محرمیت در اسلام

در دین اسلام افراد به سه روش با هم محرم می شوند. این سه نوع محرمیت عبارتند از: محرم نسبی، محرم رضاعی و محرم سببی. در ادامه با این سه نوع محرمیت آشنا می شویم.

  • محرم نسبی: نسب به معنای ولادت است که از این طریق افراد به هم محرم می شوند، مانند محرمیت پسر به مادر یا دختر به پدر.
  • محرم رضاعی: این نوع محرمیت مربوط به خانمی می شود که تحت شرایطی که در کتاب های فقه عنوان شده به کودکی شیر بدهد. این موضع باعث می شود تا هم خود خانم و هم فرزندان و هم همسرش نسبت به آن کودک محرم شوند.
  • محرم سببی: این محرمیت به واسطه ازدواج صورت می گیرد، که در آن برخی از افراد به هم محرم خواهند شد. مانند محرمیت عروس به شوهر و پدر شوهر، محرمیت داماد به همسر و مادر زن.

شرایط محرم شدن برای فرزند خوانده

نکته مهم در این مورد این است که اگر خانواده ای کودکی را به فرزندی بگیرد موضوع محرم شدن را چطور باید حل کند، چون دختر و یا پسر بعد از رسیدن به سن تکلیف به پدرخوانده یا مادر خوانده خود نامحرم خواهند شد. شرایط محرم شدن فرزند خوانده همان سه روشی است که در بالا گفته شود، در نتیجه باید کاری انجام شود که از همان سه روش بین فرزند خوانده و خانواده سرپرست محرمیت صورت گیرد!

برخی از شروط محرم شدن فرزند خوانده

در روش اول که نسبی است این موضوع امکان پذیر نمی باشد و فقط از دو روش باقیمانده باید محرم شدن بین فرزند خوانده و پدر و مادر سرپرست انجام پذیرد. البته امکان دارد فردی با بررسی جوانب و شرایط مختلف، که البته نیاز به تسلط کافی بر احکام شرعی می باشد، بتواند روش های دیگری را برای ایجاد محرمیت طراحی و پیشنهاد دهد.

شرایط محرمیت در صورتی که فرزند خوانده پسر باشد

در شرایط محرم شدن فرزند خوانده در زمانیکه خانواده اقدام به گرفتن سرپرستی پسری بنمایند، پدر خانواده به خاطر محرمیت با او مشکلی ندارد، اما این موضوع برای مادر مشکل ساز می شود و برای محرم شدن کودک پسر با خانم خانه، باید به یکی از روش های زیر اقدام شود:

  • اگر خانم یا همان مادر خوانده خودش شیر داشته باشد (یعنی اگر فرزند او بعد از به دنیا آمدن یا در شکم او فوت کرده و او شیر دارد) می تواند با رعایت شرایط شیر دهی به آن کودک پسر شیر دهد که در اینصورت مادر خوانده و کودک پسر نسبت به هم محرم رضاعی می شوند. و این مشکل حل خواهد شد.

آشنایی با شرایط محرم شدن فرزند خوانده

  • حال اگر خانم شیر نداشته باشد، اما مادرش شیر داشته باشد می تواند به کودک شیر بدهد که در این صورت مادر خوانده با فرزندی که به سرپرستی گرفته خواهر رضاعی خواهد شد و مشکل محرمیت پسر حل می شود.
  • همچنین اگر خواهر، خواهر زاده یا نوه خواهد مادر خوانده شیر داشته باشد می تواند با رعایت نکات شیر دهی به فرزند خوانده شیر بدهد و با این شرط مادر خوانده خاله رضاعی پسر خوانده می شود.
  • همچنین اگر همسر یکی از بردارهای مادر خوانده، یا دختر یکی از بردارهای او و یا حتی نوه برادر او شیر داشته باشد با شیر دادن به کودک مادر خوانده او عمه رضاعی کودک خواهد شد و به این شکل مشکل محرمیت او با پسر حل می شود.

بررسی شروط مختلف محرم شدن فرزند خوانده

تمام روش های عنوان شده در بالا و شیر دادن به کودک برای محرمیت زمانی درست است که دوره شیر خوارگی کودک تمام نشده باشد. اگر سن کودک از دو یال گذشته باشد و یا هیچکدام از خانم های گفته شده شیری نداشته باشند روش قابل ملاحظه ای برای محرم شدن مادر خوانده به فرزند خوانده پسر وجود ندارد، مگر:

  • اگر مادر مادر خوانده زنده باشد و همسری نداشته باشد می توان پسرخوانده را به عقد موقت او در آورد تا به مادر خوانده و خواهران و خواهر زادها و برادرزاده های او محرم شود، به شرط اینکه دخول صورت نگیرد که مسلما در عرف نیز چنین چیزی امکان ندارد.

شرایط محرمیت فرزند خوانده

شرایط محرمیت در صورتی که فرزند خوانده دختر باشد

در شرایط محرم شدن فرزند خوانده در صورتی که فرزندی که به سرپرستی گرفته می شود دختر باشد مشکلی در محرم شدن با مادر خوانده وجود ندارد، ولی با رسیدن به سن تکلیف با مرد خانه یعنی پدر خوانده نامحرم می شود. برای حل محرمیت فرزند خوانده دختر با پدر خوانده می توان از روش های و شرایط زیر اقدام نمود:

  • همسر مرد یا همان مادر خوانده به فرزند خوانده دختر شیر بدهد، با این شرط پدر خوانده، پدر رضایی دختر خوانده می شود و به او محرم خواهد شد.
  • حال اگر مادر پدر خوانده شیر داشته باشد و به دختر خوانده شیر بدهد، پدر خوانده برادر رضایی دختر می شود و مشکل محرمیت حل خواهد شد.

شروط مختلف محرم شدن فرزند خوانده

  • همچنین اگر خواهر یا خواهر زاده پدر خوانده به کودک دختر شیر بدهد، پدر خوانده دایی رضایی دختر خوانده می شود و به او محرم است.
  • اگر همسر برادر یا یکی از بردارزاده های پدر خوانده به کودک شیر بدهد، پدر خوانده عموی رضاعی دختر خوانده خواهد شد و مشکل محرمیت با این روش حل می شود.

آشنایی با شروط محرمیت فرزند خوانده

در این مورد نیز روش های شیر دادن در صورتی درست است که کودک بیشتر از دو سال نباشد و خانم های گفته شده در بالا نیز شیری برای دادن به کودک داشته باشند. در غیر اینصورت یعنی با تمام شدن دوره شیر خوارگی کودک و نبود شیر باید از روش دیگیری استفاده شود.

  • تنها راه باقی مانده برای محرم شدن پدر خوانده و دختر خوانده این است که دختر را به عقد موقت در پدر، پدر خوانده در بیاورند تا دختر زن بابای پدر خوانده شده و برای همیشه به او محرم گردد. البته انجام این عقد شرایطی دارد و در این عقد دخول شرط نیست:
  1. عقد باید به مصلت دختر بچه باشد که غالبا هم اینگونه است.
  2. عقد باید با جازه حاکم شرع صورت گیرد.
  3. مدت زمان عقد موقت نباید کمتر از زمان لازم برای بهره گیری جنسی باشد. مثلا نگویید یک دقیقه، اما بعد از ساعتی باقیمانده دختر را می بخشند تا در آینده، دختر با مشکلی رو به رو نشود.

شرایط مختلف محرمیت فرزند خوانده

نکته مهم درباره محرم شدن دختر خوانده با پدر خوانده

همچنین پدر خوانده می تواند موضوع محرم شدن نوزاد دختر را با عقد کردن او برای خودش حل کند، یعنی دختر خوانده همسر دوم مرد شود بدون آنکه خودش خواسته باشد و یا اینکه به کسی دیگری خبر داده باشند، و بعد از آن نیز با رسیدن وقت ازدواج دختر باز هم بدن اینکه کسی بفهمد، مرد(پدر خوانده) باقی مانده عقد موقت را ببخشد و دختر را به عقد کسی دیگر در بیاورد، اما باید بدانید که با اینکار دختر بعد از تمام شدن مدت عقد، دیگر به پدر خوانده خود محرم نیست و مجددا به او نامحرم می شود.

شروط محرم شدن فرزند خوانده

شرایط شیر دادن به فرزند خوانده

  • فرزند خوانده شیر را از پستان بمکد.
  • شیر زن از به دنیا آوردن شرعی باشد.
  • حداقل پانزده بار یا یک شبانه روز، کودک شیر بخورد و سیر شود و یا تا حدی باشد که بگویند از آن شیر استخوانش محکم شده است و در بدنش گوشت روییده است، به این شرط که در بین آن شیر دیگری نخورد.
  • کودک شیر را قی نکند.
  • شیر با چیزی دیگر مخلوط نشود.
  • شیر از یک شوهر باشد.
  • بچه دو سالش تمام نشده باشد.

از شرایط محرم شدن فرزند خوانده

حکم محرمیت برای دختر یا پسری که شیر خواره نیست:

در ادامه حکم محرمیت برای دختر یا پسری که شیر خواره نیست را از نظر برخی از علما بررسی می کنیم:

امام خمینی: راهی برای محرمیت وجود ندارد مگر اینکه بچه پسر بعد از بلوغ شرعی با ازدواج محرم شود. (اگر در منزل پدر خوانده فرزندی از خودشان وجود داشته باشد) و قبل از بلوغ اگر ولی ندارد راهی برای محرم شدن با عقد نیست.

آیت الله سیستانی: راهی وجود ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی: اگر کودک دختر باشد راه درست این است که با اجازه حاکم شرع او را برای پدر، پدر خوانده عقد موقت نمایند، که در این صورت به عنوان زن پدر بر مرد محرم می شود. اگر فرزند پسر باشد راهی جز شیر خوردن از خواهر یا مادر زن و مانند آن در سن قبل از دو سالگی وجود ندارد.

شرایط محرمیت فرزند خوانده

آیت الله نوری همدانی: اگر فرزند دختر باشد و سرپرست خوانواده پدر یا جد داشته و آن دختر را متعه نماید او با جازه حاکم شرع به سرپرست خانواده محرم می گردد.

آیت الله بهجت (ره): محرم نیستند مگر در بعض موارد نادره به مصاهرت.

منبع : آرگا

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا