توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
خواص سوره هامذهبی

شناخت خواص و فضیلت های سوره مومنون بر اساس روایات معتبر

سوره مومنون بیست و سومین سوره قرآن می باشد که بخش اعظمی از این سوره مکی، اوصاف مومنان را بیان می دارد و ۱۵ صفت این گروه را بر می شمارد

سوره مومنون بیست و سومین سوره قرآن می باشد که بخش اعظمی از این سوره مکی، اوصاف مومنان را بیان می دارد و ۱۵ صفت این گروه را بر می شمارد و نامگذاری این سوره نیز به همین علت می باشد. در سوره مومنون از انجام اعمال خیر، پرهیز از سخن و عمل بیهوده، صفات مومنان، رذائل اخلاقی کافران، مساله معاد و خلقت انسان سخن به میان آمده و به داستان حضرت نوح (ع) و حضرت موسی (ع) اشاره شده است و تلاوت این سوره در روز جمعه موجب عاقبت به خیری می شود.

فضایل و خواص سوره مومنون

خواص سوره مومنون در روایات و احادیث

سوره مومنون در ترتیب نزول، ۷۴ امین سوره ای می باشد که بر رسول خدا(ص) نازل شده است و دارای ۱۱۸ آیه، ۱۰۵۵ کلمه و ۴۴۸۶ حرف می باشد و عاقبت کار مومنان و کافران را بیان می کند و آیه آغازین که به نام “قد افلح” مشهور می باشد به رستگاری مومنان اشاره دارد.

آیه های ۲۳ تا ۲۹، ۳۱ تا ۴۱، ۴۵ تا ۴۹ و آیه ۵۰ به داستان ها و روایت های تاریخی اسلام اشاره دارد و به ترتیب رسالت حضرت نوح(ع) و به هلاکت ستمکاران، رسالت حضرت صالح(ع) و فرود آمدن عذاب بر قوم او، رسالت حضرت موسی(ع) و به هلاکت رسیدن فرعونیان و در آیه ۵۰ به نشانه بودن حضرت مریم(س) و حضرت عیسی(ع) اشاره می می کند.

دو آیه ۹۹ و ۱۰۰ سوره مؤمنون از آیات مشهور این سوره می باشد که در رابطه با حسرت کافران در هنگام مرگ می باشد و آرزو می کنند که کاش دوباره به دنیا باز گردند و کارهای خیر و عمل صالح انجام دهند. در باب خواص تلاوت این سوره آمده است که از آسایش و راحتی در در لحظه نزول فرشته مرگ و روز قیامت بهره مند خواهند شد.

فضائل سوره مومنون

قرائت این سوره همچون تلاوت سوره مریم، سوره انعام و سوره های دیگر قرآن آثار و برکات دنیوی و اخروی زیادی به همراه دارد که در ادامه این بخش به شرح خواص سوره مومنون از دیدگاه رسول گرامی اسلام (ص) و حضرت جعفر صادق (ع) می پردازیم.

  • آسایش و راحتی در روز قیامت

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در این رابطه می فرمایند:

هر کس سوره مؤمنون را قرائت نماید فرشتگان الهی او را به راحتی و آسایش در روز قیامت و دستیابی به آنچه مایه چشم روشنی آنها هنگام نزول فرشته مرگ باشد، بشارت می دهند.

  • همنشین شدن با پیامبران

در روایتی به نقل از رسول خدا در باب ثواب سوره قرائت سوره مومنون آمده است:

هر کس سوره مؤمنون را در روز جمعه بخواند و به این امر مداومت نماید منزل او در فردوس اعلاء با پیامبران مرسل باشد و نیز فرمودند: اول و آخر این سوره از گنجهای بهشت است.

  • ترک کردن شرب خمر

یکی دیگر از آثار و برکات قرائت سوره مومنون ترک خوردن شرب خمر می باشد که در روایاتی از پیامبر اکرم (ص) این چنین آمده است که:

اگر سوره مؤمنون را نوشته و بر شخصی که شرب خمر می کند آویخته یا همراه کنند، شراب را بد دانسته و به آن نزدیک نمی شود.

امام جعفر صادق (ع) درباره این خواص سوره مومنون فرموده اند:

اگر شبانه روز سوره مؤمنون را نوشته و در پارچه سفیدی گذاشته و بر مشروب خوار بیاویزند یا همراه او بگذارند، دیگر مشروب نمی خورد و دشمن آن می شود.

  • رسیدن به سعادت و خوشبختی

در روایتی از حضرت جعفر صادق علیه السلام به آثار و برکات خواندن سوره مومنون اشاره شده است که:

اگر کسی سوره مؤمنون را تلاوت کند خداوند آخر کار او را به سعادت و خوشبختی ختم می کند و اگر همواره در روزهای جمعه بر قرائت سوره «مؤمنون» مداومت داشته باشد جایگاه او در منزل فردوس خواهد بود.

ثواب قرائت سوره مومنون

همچنان که در این مطلب فضائل تلاوت سوره مومنون را مورد مطالعه قرار دادید، با کلیک بر روی دانستنی های مذهبی می توانید با آثار و برکات دیگر سوره های قرآن و همچنین با دیگر ادعیه های مشهور و ثواب خواندن این دعاها نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا