توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
احکام دینیمذهبی

حکم ازدواج شیعه و سنی بر اساس دیدگاه مراجع مختلف

ازدواج یکی از سنت های پیامبران می باشد و بنا به گفته آن ها هر فردی برای کامل شدن دینش باید ازدواج کند. خواندن صیغه در هر نوع ازدواجی واجب می باشد و تنها راضی بودن طرفین ملاک هر ازدواجی نیست.

ازدواج یکی از سنت های پیامبران می باشد و بنا به گفته آن ها هر فردی برای کامل شدن دینش باید ازدواج کند. خواندن صیغه در هر نوع ازدواجی واجب می باشد و تنها راضی بودن طرفین ملاک هر ازدواجی نیست. در این بین ازدواج میان افراد با دین های مختلف نیز دارای احکام متفاوتی است. در این مقاله به بررسی حکم ازدواج میان شیعه و سنی می پردازیم.

حکم ازدواج شیعه و سنی

حکم ازدواج شیعه و سنی

مسلمانان شیعه و مسلمانان اهل سنت با وجود یکسان بودن دینشان باز هم اختلاف هایی دارند. ازدواج یکی از کار های پسندیده ای می باشد که بسیای از افراد را از انجام گناهان و فسق و فجور دور می کند. گاها ممکن است فردی شیعه بخواهد با مسلمانی که اهل سنت است ازدواج کند. درباره حکم این نوع ازدواج نظرات مختلفی بیان شده است که در ادامه آن ها را برای شما بیان می کنیم.

آیت الله خامنه ای :

آیت الله خامنه ای (ره) رهبر مسلمانان درباره حکم این نوع ازدواج می فرمایند ازدواج اهل سنت و شیعه مشکلی ندارد فقط نباید طرفین را از دین و مذهب منحرف کند.

آیت الله سیستانی

آیت الله سیستانی که یکی از مراجع تقلید مسلمانان می باشند می فرمایند اگر ازدواج شیعه و سنی آن ها را از دین دور کند جایز نیست ولی به طور کلی مرد شیعه می تواند با زن سنی ازدواج کند.

نظر امام خمینی درباره ازدواج اهل سنت و شیعه چیست؟

آیت اللله گلپایگانی

آیت الله گلپایگانی درباره این نوع ازدواج بیان می کنند که اگر مرد شیعه بخواهد با زن سنی ازدواج کند مشکلی ندارد ولی مرد سنی نمی تواند با زن شیعه ازدواج کند.

آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی با چنین ازدواجی به طور کامل مخالف بودند و این نوع ازدواج را جایز نمی دانستند.

آیت الله همدانی

آیت الله همدانی یکی از مشهور ترین مرجع تقلید مسلمانان درباره حکم ازدواج شیعه و سنی می فرمایند که اگر فرد بتواند هویت مذهب و دین خود را حفظ کند و منحرف نشود ازدواج بین شیعه و سنی مشکلی ندارد و جایز است.

آیت الله خراسانی

ایشان بیان می کنند که این نوع ازدواج مشکلی ندارد و زن و مرد شیعه می توانند با اهل سنت ازدواج کنند. البته این نوع ازدواج کراهت دارد ولی اگر افراد از گمراهی و انحراف هراسی ندارند مشکلی ندارد.

آیت الله فاضل

آیت الله فاضل یکی از برجسته ترین علما بیان می کند بهتر است از این نوع ازدواج اجتناب کنید زیرا انحراف و گمراهی بسیار زیادی شما را تهدید می کند.

آیت الله گرامی

آیت الله گرامی اعتقاد دارند که بهتر است اهل سنت با اهل شیعه ازدواج نکنند زیرا احتمال زوال عقیده وجود دارد ولی به طور کلی این نوع ازدواج باطل نمی باشد.

آیت الله بهجت

آیت الله بهجت می فرمایند در این ازدواج هیچ مشکلی وجود ندارد و مرد شیعه باید سعی کند همسرش هم به شیعه بودن ایمان بیاورد و آن را قبول کند.

ازدواج شیعه با اهل سنت

سخن آخر

برخی از مراجع تقلید و علما اعتقاد دارند که این ازدواج کراهت دارد و نباید انجام شود ولی بیش تر علما و فقیهان بر این باور می باشند که اگر این ازدواج باعث انحراف افراد نشود جایز است. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه دانستنی های مذهبی، حکم شرعی دروغ گفتن و علت آب ریختن روی قبر را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا