بدنسازیبرنامه غذاییسلامت

فواید کاهش وزن ؛ 18 فایده عالی کاهش وزن

به ازای هر چهار و نیم کیلوگرم چربی که از دست می‌دهید تقریبا سه کیلو و هشتصد کیلوگرم آن از طریق تنفس‌تان وارد هوا می‌شود و بقیه تبدیل به عرق، اشک، ادرار و سایر مایعاتی می‌شود که از بدن‌تان دفع می‌شوند.

فواید کاهش وزن ؛ 18 فایده عالی کاهش وزن

به ازای هر چهار و نیم کیلوگرم چربی که از دست می‌دهید تقریبا سه کیلو و هشتصد کیلوگرم آن از طریق تنفس‌تان وارد هوا می‌شود و بقیه تبدیل به عرق، اشک، ادرار و سایر مایعاتی می‌شود که از بدن‌تان دفع می‌شوند. اما فواید کاهش وزن فقط مربوط به چربی شکم یا باسن‌تان نیست، زیرا طی این پروسه تمام بدن‌تان دستخوش تغییراتی می‌شود و گاهی ممکن است نتایج غیرمنتظره‌ای بگیرید. در این مطلب با ما همراه شوید تا از فواید کاهش وزن و تأثیری که بر مغز و بدن دارد برای‌تان بگوییم.

فواید کاهش وزن , بالا رفتن سطح انرژی‌

اولین چیزی که بعد از کم کردن وزن اضافی‌تان تجربه‌اش خواهید کرد، افزایش انرژی است. دلیلش هم ساده است: هر چه وزن کمتری با خود حمل کنید، انرژی بیشتری برای انجام کارهای دیگر خواهید داشت. ضمنا کاهش وزن، مصرف اکسیژن را در بدن کارآمدتر می‌کند، بنابراین دیگر وقتی از پله‌ها بالا می‌روید یا می‌دوید که به اتوبوس برسید، از نفس نخواهید افتاد.

حافظه‌تان بهتر می‌شود

مغز شما اندام دیگری است که از فواید کاهش وزن سود می‌برد. برخی مطالعات نشان داده‌اند خلاص شدن از چربی‌های اضافی می‌تواند توانایی‌های ادراکی مرتبط با برنامه ریزی، چاره اندیشی و سازماندهی را تقویت کند. بعد از کاهش وزن، مغز شما در ذخیره سازی خاطرات، فعال‌تر شده و بنابراین به منابع کمتری برای بازیابی و یادآوری اطلاعات لازم نیاز خواهد داشت.


پوست‌تان شفاف‌تر می‌شود

یکی دیگر از فواید کاهش وزن به ظاهرتان مربوط می‌شود. افرادی که تصمیم به کاهش وزن می‌گیرند و سبک زندگی‌شان را سالم‌ می‌کنند، نه تنها از وزن اضافی خلاص می‌شوند بلکه تغییرات قابل توجهی نیز در پوست‌شان روی می‌دهد. پوست بعد از کاهش وزن، شفاف‌تر شده و دیگر پوسته نمی‌شود، ضمنا موها نیز ضخیم‌تر شده و ناخن‌ها نیز محکم‌تر می‌شوند.

همچنین بخوانید:  طرز تهیه‌ی غذای مورد علاقه‌ی کودکان چیست؟

دیگر زانو درد ندارید

از دست دادن تنها نیم کیلوگرم از وزن بدن، نزدیک به دو کیلوگرم از فشار وارد بر مفاصل زانو کم می‌کند. تصور کنید اگر از وزن اضافی‌تان خلاص شوید چه فشاری از زانوهای‌تان برداشته خواهد شد. ضمنا کاهش وزن، مخصوصا اگر چربی احشایی باشد می‌تواند علائم آرتروز و سایر بیماری‌های مفاصل را تسکین بدهد.

علائم آلرژی‌تان تخفیف پیدا می‌کند

فواید کاهش وزن ؛ 18 فایده عالی کاهش وزن

وزن اضافی به سیستم تنفسی فشار وارد می‌کند و اگر دچار آلرژی فصلی باشید، فقط باعث تشدید علائم‌تان خواهد شد. اما اگر وزن اضافی را از بین ببرید، این علائم خفیف‌تر خواهند شد زیرا کانال‌های تنفسی تمیزتر می‌شوند. در برخی موارد، ممکن است حتی بتوانید اسپری‌ استنشاقی‌ و قرص‌هایی که مصرف می‌کردید را کنار بگذارید.

به تناسب اندام کمک می‌کند

وقتی وزن اضافی‌تان را از دست می‌دهید، چربی تمام بدن‌تان را آب می‌کنید که شامل پاهای‌تان نیز می‌شود. بنابراین تعجب نکنید که چرا کفش‌های مورد علاقه‌تان برای پاهای‌تان گشاد شده‌اند. ضمنا فراموش نکنید که باید حلقه‌ و انگشترهای‌تان را نیز تغییر سایز دهید چون انگشتان‌ نیز باریک‌تر می‌شوند.


فواید کاهش وزن بر کاهش ریسک سرطان

یک مطالعه نشان داد که زنان مسن که حداقل ۵٪ از وزن بدن خود را کم کرده‌اند احتمال ابتلا به سرطان پستان را تا ۱۲٪ کاهش دادند. هیچ تضمین صد درصدی وجود ندارد که تعیین کند کاهش وزن شما را در برابر انواع دیگر سرطان محافظت می‌کند، اما برخی تغییرات هنگام کاهش وزن نشان می‌دهد ممکن است این اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، در افراد با اضافه وزن که لاغر می‌شوند، مقادیر هورمون‌های مرتبط با بیماری سرطان مانند استروژن ها، انسولین و اندروژن‌ها پایین‌تر می‌آیند.

دیگر خروپف نمی‌کنید

یافته‌های علمی نشان می‌دهند از دست دادن دست کم 5 درصد از وزن بدن کمک‌تان می‌کند شب‌ها بهتر و بیشتر بخوابید. حتی کاهش وزن در حد متوسط نیز از چربی‌های اطراف گردن می‌کاهد. همین چربی‌ها موجب انسداد راه‌های هوایی فوقانی شده و علائم آپنه خواب و خروپف را تشدید می‌کنند. وقتی مشکلی وجود نداشته باشد که نیمه شب از خواب بیدارتان کند، کیفیت خواب‌تان به میزان چشمگیری بالا رفته و در نتیجه روند کاهش وزن‌تان نیز سرعت خواهد گرفت.

سر دردهای‌تان کمتر خواهند شد

چاقی مستقیما منجر به سر درد نمی‌شود اما احتمال میگرن را تا 50 درصد افزایش می‌دهد. پژوهشی جدید نشان می‌دهد سلول‌های چربی، مقدار التهاب در بدن را بیشتر می‌کنند. در شرایطی خاص، این التهاب می‌تواند موجب میگرن شود. به همین دلیل از دیگر فواید کاهش وزن کاهش شدت و تکرار سر دردهای‌تان است.

فواید کاهش وزن چیست؟ چه تأثیری بر مغز و بدن دارد؟
فواید کاهش وزن ؛ 18 فایده عالی کاهش وزن

یک افزاینده کلسترول خوب

شما می‌توانید LDL یا کلسترول «بد» را با مواد غذایی سالم و داروها کاهش دهید. اما افزایش سطح کلسترول خوب «HDL» دشوارتر است. نوعی که LDL بد را از خون شما پاک می‌کند، بنابراین هرچه بیشتر داشته باشید، بهتر است. ورزش و کاهش چربی بدن می‌تواند شما را در وضعیت ایده آل HDL قرار دهد: بالاتر از ۶۰ میلی گرم در دسی لیتر، که احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

فواید کاهش وزن بر تری گلیسیرید

تری گلیسرید‌ها در واقع ذراتی در بدن شما هستند که چربی را برای ذخیره و انتقال انرژی حمل می‌کنند. سطح بالای آن (بیش از ۲۰۰ میلی گرم در هر دسی لیتر) به این معنی است که احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی در شما بیشتر است. اگر کمی کم شود، می‌توانید به سطوح سالم (حدود ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر) برسید.

معکوس شدن مقاومت به انسولین

چربی بدن، به ویژه در ناحیه شکم، مواد شیمیایی تولید می‌کند که واکنش بدن‌تان را نسبت به اثرات انسولین متوقف می‌کند، هورمونی که سطح قند خون را در حد طبیعی نگه می‌دارد. حتی اگر عضو پانکراس شما بیشتر کار کند و انسولین بیشتری تولید کند، قند خون شما بسیار بالا می‌رود. کمی کاهش وزن می‌تواند به معکوس کردن این روند کمک کند.

فواید کاهش وزن بر مدت و کیفیت خواب

برخی مطالعات نشان داده است که‌عدم خواب کافی باعث چاقی شما می‌شود. برخی مطالعات دیگر نشان می‌دهند که از دست دادن حداقل ۵٪ از وزن اضافه می‌تواند منجر به خواب بهتر شود. اما زیاده روی نکنید، زیاد خوابیدن برای کنترل وزن و سلامتی شما مفید نیست.

کاهش فشار خون بالا

وزن اضافی باعث می‌شود خون شما فشار بیشتری به دیواره شریان وارد کند که باعث می‌شود قلب شما نیز سخت‌تر کار کند. اگر ۵٪ از آن عدد روی ترازو را کاهش دهید، می‌توانید فشارخون را تا حدود ۵ واحد کم کنید. نمک مصرفی خود را کم ویا قطع کنید و مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌ها و لبنیات کم چرب بخورید، و ممکن است فشار خون را حتی تا مقادیر بیشتری نیز کاهش دهید.

به هوای سرد حساس‌تر می‌شوید!

وقتی وزن کم می‌کنید لایه‌های اضافی چربی که مانند پتو برای بدن‌تان عمل می‌کردند و شما را گرم نگه می‌داشتند از دست می‌دهید. بدن شما بدون این لایه‌های اضافی نسبت به تغییرات دما حساس‌تر می‌شود، مخصوصا در هوای سرد.

التهاب را کاهش می‌دهد

سلول‌های چربی، به ویژه سلول‌های موجود در اطراف شکم، می‌توانند مواد شیمیایی آزاد کنند و بافت‌های بدن را تحریک کرده و ملتهب سازند. این مسئله می‌تواند با بروز مشکلات تهدید کننده سلامتی مانند آرتروز، بیماری‌های قلبی، حمله قلبی و سکته در ارتباط باشند. با هدف دستیابی به کاهش وزن ۱۰ درصدی تمرین کنید و می‌توانید مقدار این مواد و نیز احتمال بیماری جدی را کاهش دهید.

چگونه وزن را کاهش دهید؟

هیچ رژیم غذایی مطلق و قطعی وجود ندارد که به شما کمک کند لاغر شوید اما برخی قوانین اصولی نیز وجود دارند. نیمی از بشقاب خود را با میوه‌ها و سبزیجات آماده کنید. پروتئین دریافتی خود را از مواد غذایی بدون چربی و فرآوری شده تهیه کنید.

گوشت‌هایی که چربی آن‌ها گرفته شده است را انتخاب کنید و غذاهای دریایی، لوبیا، آجیل و دانه‌ها را مصرف کنید. غلات تصفیه شده مانند نان سفید و برنج سفید را با غلات کامل مانند نان چند دانه، برنج قهوه‌ای و بلغور جو دوسر جایگزین کنید. اگر به طور جدی اضافه وزن دارید، جراحی ویژه کاهش وزن ممکن است یک گزینه باشد.

شما باید حداقل ۵ روز در هفته ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط داشته باشید تا فقط سلامتی خود را حفظ کنید. برای کاهش وزن و ادامه دادن آن، ممکن است به بیش از این مقدار تمرین نیاز داشته باشید. همچنین تمرینات‌تان برای نتیجه بهتر باید شامل حرکاتی برای تقویت عضلات باشد.
تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com
منابع
https://brightside.me/inspiration-health/what-happens-to-your-body-and-brain-when-youre-losing-weight-676210/
https://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-five-percent-weight-loss


elmevarzesh.com

 

همچنین بخوانید:  تغذیه بدنسازی ویژه حجیم سازی عضلات ۱

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا