دکوراسیون و چیدمان

ایده‌هایی جذاب برای دکوراسیون پذیرایی کوچک

اتاق پذیرایی‌تان کوچک است؟ بدانید که شما تنها نیستید! این‌روزها، بیشترمان در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنیم. برای همین در این مقاله از نکات لازم برای دکوراسیون پذیرایی کوچک برایتان خواهیم گفت.

توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.

ایده‌هایی جذاب برای دکوراسیون پذیرایی کوچک

اتاق پذیرایی‌تان کوچک است؟ بدانید که شما تنها نیستید! این‌روزها، بیشترمان در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنیم. برای همین در این مقاله از نکات لازم برای دکوراسیون پذیرایی کوچک برایتان خواهیم گفت.

دکوراسیون پذیرایی کوچک؛ به چارچوب تنگ فضا، حجم اضافه کنید

دکوراسیون پذیرایی کوچک
پذیرایی کوچک با دکوری مناسب

وقتی خانه کوچک است، ماندن در آن کار زیاد خوشایندی نخواهد بود. اعضای خانه اعصابشان خرد می‌شود و تنگی فضا به همه فشار می‌آورد. حتی اگر تنها زندگی می‌کنید هم به فضایی باز و بزرگ نیاز دارید. اما واقعیت این است که خانه‌های امروزی بسیار کوچک‌اند. پس چه باید کرد؟

 

راه چاره این است که ایده‌های خوبی برای دکوراسیون پذیرایی کوچک را یاد بگیریم و با پیاده‌ سازی آنها در منزل، فضا را دوست‌داشتنی و خواستنی کنیم. در ادامه این مقاله می‌خواهیم ایده‌هایی برای دکوراسیون پذیرایی‌های کوچک را به شما توصیه کنیم.

نورپردازی هوشمندانه

دکوراسیون پذیرایی کوچک
استفاده از لامپ‌های دیواری برای نورپردازی فضاهای کوچک

از نورپردازی غافل نشوید که می‌تواند فضا را بزرگ‌تر کند. برای این کار باید به‌سراغ لامپ‌ها و لوسترهایی بروید که به دیوار نصب می‌شوند. این نورها فضا را بزرگ‌تر می‌کنند. نورهایی از رنگ‌های مختلف هم می‌توانند به فضا وسعت بدهند.

علاوه بر لوسترها و چراغ‌ها حواستان به استفاده از نور طبیعی پنجره‌ها هم باشد. در صورت وجود پنجره در اتاق پذیرایی، بهتر است که از پرده‌هایی استفاده کنید که اجازه ورود حجم زیادی از نور را به فضا می‌دهند.

برای مثال، به‌جای پرده‌های معمولی از انواع کرکره‌ها کمک بگیرید. لووِردراپه‌ها و انواع متنوعشان باعث می‌شوند که نور بیشتری از پنجره‌ها روانه فضای داخلی اتاق شود. همین موضوع به پرنورترشدن و بزرگتر جلوه‌کردن فضا کمک می‌کند.

 راحتی‌های تک‌نفره

دکوراسیون پذیرایی کوچک
راحتی های تک نفره

یکی دیگر از توصیه‌های دکوراتورها به اهالی خانه‌های کوچک، استفاده از راحتی‌های تک‌ نفره به‌جای یک راحتی بزرگ است. اگر جای کافی ندارید، تعداد راحتی‌ها را زیاد کنید و مبل بزرگ را بردارید. این کار باعث می‌شود که فضا بهینه‌تر استفاده شود و بزرگتر جلوه کند.

اگر ساختار پذیرایی‌تان اجازه چیدمان مبل‌ها به‌شکلی متقارن را به شما می‌دهد، حتما به این موضوع دقت کنید. برای مثال، اگر در پذیرایی شومینه وجود دارد، بهتر است که دو مبل راحتی را در دو سمت آن بگذارید و نِمایی متقارن ایجاد کنید.

 فرش بزرگ و یک‌تکه

دکوراسیون پذیرایی کوچک
فرش بزرگ برای فضای کوچک

یکی دیگر از کارهای مهمی که می‌توانید برای دکوراسیون پذیرایی کوچک خود انجام بدهید، استفاده از فرش‌های بزرگ و یک‌تکه است. یعنی به‌جای اینکه فرشی کوچک بگیرید، فرشی با متراژ بزرگتر بخرید که تمام یا بیشتر بخش‌های کف را می‌پوشاند و باعث می‌شود که این حس به‌وجود بیاید که فضا بزرگ و یکپارچه است.

استفاده از میز وسط چندتایی

دکوراسیون پذیرایی کوچک
استفاده از میزهای کوچک

میز بزرگ برای پذیرایی کوچک ایده و انتخاب خوبی نیست. باید به‌دنبال میزهایی باشید که چندتایی هستند؛ همان میزهایی که به شکل مکمل هم ساخته می‌شوند و به‌جای یک میز واحد، از چند بخش تشکیل شده‌اند. این میزها هم کارتان را در پذیرایی از مهمان‌ها ساده‌تر می‌کنند و هم مناسب فضای کوچک هستند و جای زیادی نمی‌گیرند.

جلوه دیوارهای بلند

دکوراسیون پذیرایی کوچک
پنجره‌های عمودی و بلند برای فضای پذیرایی کوچک

هرچقدر که دیوارها بلندتر باشند، فضا هم بزرگتر جلوه خواهد کرد. البته ممکن است که چنین شرایطی نداشته باشید؛ یعنی سقفتان بلند نباشد. پس در این حالت چه باید کرد؟ چاره این است که پنجره‌ها را بلند و عمودی بگیرید. پرده‌های بلندی که چوب‌پرده‌شان از بالای پنجره نصب می‌شود هم گزینه دیگری است که می‌تواند جلوه دیوار را بلندتر کند.

طبقات چندگانه

دکوراسیون پذیرایی کوچک
طاقچه‌ها و شلف‌ها برای تولید فضای بیشتر

اگر یک گوشه یا فرورفتگی در دیوار پذیرایی‌تان وجود دارد، حتما از ایده طبقات چندگانه بهره ببرید. شما می‌توانید این قسمت از اتاق را طبقه‌بندی کنید و هم فضای بیشتری برای قراردادن وسایلتان در اختیار خواهید داشت و هم مکانی برای گذاشتن اشیای تزییناتی پیدا می‌کنید.

این طبقات یا در اصطلاح شِلف‌ها می‌توانند نِمای زیبایی به پذیرایی‌تان بدهند. مرز خلاقیت در این بخش از کار بسیار باز و وسیع است. برای نمونه، شما می‌توانید پایین‌ترین طبقه را به‌حالت نیمکت درآورید و با قراردادن تشکچه روی آن، مبلی جذاب و جایی برای نشستن به فضا اضافه کنید.

استفاده از احجام بزرگ

دکوراسیون پذیرایی کوچک
استفاده از احجام بزرگ مانند گلدان در فضای کوچک

از اینکه در فضای کوچکتان از وسایلی بزرگ استفاده کنید، اصلا و ابدا نترسید. گاهی چنین انتخاب‌هایی در دکوراسیون پذیرایی کوچک به نفعتان خواهد شد. برای نمونه استفاده از لوستری بزرگ که با فضا و اجزای دیگر اتاق در هماهنگی است، فکر خوبی خواهد بود.

گذاشتن گلدانی بزرگ با گل‌هایی هماهنگ با دکوراسیون بخش‌های دیگر هم ایده بدی نیست. اگر می‌خواهید از احجام بزرگ برای اتاق پذیرایی کوچکتان استفاده کنید، با کارشناسی خبره مشورت داشته باشید.

مبل‌ها و نیمکت‌های کم‌ارتفاع

دکوراسیون پذیرایی کوچک
مبل‌های کم‌ارتفاع برای بزرگ‌کردن فضا

اگر خاطرتان باشد در چند بخش قبلی درباره ارتفاع بلند سقف صحبت کردیم و اینکه می‌تواند موجب بزرگترشدن فضا شود. راه دیگری که می‌تواند به بلندتر جلوه‌کردن دیوارها کمک کند، استفاده از مبل‌ها و نیمکت‌هایی است که ارتفاع کمی دارند و نشیمنگاهشان نزدیک به سطح زمین است. مبل‌های کوتاه هم می‌توانند دیوارها و سقف را بلندتر جلوه دهند.

طراحی اسباب‌ مناسب فضا

دکوراسیون پذیرایی کوچک
طراحی دکوراسیون متناسب با نقص‌های فضای کوچک

بعضی از اتاق‌های پذیرایی علاوه بر اینکه کوچک هستند، ساختار و نقشه نامناسبی هم دارند. برای نمونه، نقشه‌شان طوری است که اجازه قراردادن اسباب به‌طور عادی و چیدن آزادانه و راحت وسایل را به شما نمی‌دهند.

در چنین شرایطی، اگر قرار است که خانه را برای مدت طولانی در اختیار داشته باشید و در آن بمانید، بهتر است که به فکر شخصی‌سازی اسباب‌واثاثیه باشید. منظور چیست؟‌ یعنی برای مثال، مبلمان را بسازید و متناسب با فرورفتگی‌های دیوار و بیرون‌آمدگی‌های موجود در فضا، اسبابی بسازید که در فضای اتاق به‌خوبی جای می‌گیرند و می‌نشینند.

طاقچه‌ها و تورفتگی‌ها

در دکوراسیون پذیرایی کوچک از طاقچه‌ها و تورفتگی‌ها غافل نشوید. چنین فضاهایی می‌توانند اتاق را بزرگتر کنند. اگر امکان طراحی طاقچه در دیوارها و بخش‌هایی از پذیرایی وجود دارد، حتما آن را پیاده‌سازی کنید. این کار افزایش هوشمندانه فضاست و جلوه خوبی به پذیرایی‌تان می‌دهد.

سفیدی رنگ دیوارها

دکوراسیون پذیرایی کوچک
دیوارهای سفید پذیرایی کوچک

سفیدکردن دیوارها باعث می‌شود که فضایی بزرگتر در اختیار داشته باشید. ابعاد و اندازه‌ها که تغییر نمی‌کند اما این رنگ توانایی حجم‌دادن به محیط‌های مختلف را دارد. پس رنگ سفید روی دیوارها را در نظر داشته باشید. برای تزیین فضا می‌توانید از تابلوها و دکورهایی کمک بگیرید که سفید-مشکی هستند.

سفید-مشکی در کنار دیوارهای سفید فضا را زیبا می‌کند و باعث تنگ و جمع‌شدن مکان‌های مختلف هم نمی‌شود. به این فکر کنید که اگر تمام بخش‌های دکوراسیون را سفید در نظر بگیرید، امکان اینکه بخش رنگی به فضا اضافه کنید هم وجود دارد. این بخش رنگی می‌تواند نقش مرکز و کانون اتاق را داشته باشد و همه‌چیز حول آن چیده شود. چنین کاری توازن و تعادل خوبی ایجاد خواهد کرد.

چیدمان شناور اسباب‌واثاثیه

دکوراسیون پذیرایی کوچک
شناورچیدن اسباب پذیرایی کوچک

اسباب‌واثاثیه را به دیوارها تکیه ندهید. همه‌چیز را دور نچینید. برای نمونه، مبل‌ها را از دیوار فاصله بدهید و پشتشان چیزی بگذارید؛ چه چیزی؟ چیزی مانند بوفه‌ای جمع‌وجور، میز کنسول یا… . این نوع از چیدمان موجب می‌شود که فضا پهن‌تر و بزرگتر به‌نظر بیاید. ایده خوبی است، نه؟

آویزان‌کردن صندلی‌‌ها و تاب‌ها از سقف

دکوراسیون پذیرایی کوچک
تاب آویزان از سقف

ایده عجیبی به نظر می‌رسد؟ این‌طور نیست. آویزان‌کردن صندلی‌های دکوری و تاب‌مانند از سقف باعث می‌شوند که فضای نشستن بیشتری در اختیارتان باشد و در عین حال، فضای روی زمین را چندان شلوغ و بی‌نظم نکنید. البته شاید چنین چیزی مطابق سلیقه همه افراد نباشد. نظر شما چیست؟

چندمنظوره‌کردن وسایل و فضا

دکوراسیون پذیرایی کوچک
پذیرایی چندمنظوره

برای دکوراسیون پذیرایی کوچک باید خلاقیت به‌خرج بدهید. برای نمونه، اگر جای کافی برای جداکردن اتاق پذیرایی، اتاق نشیمن و اتاق کار ندارید، پذیرایی را طوری طراحی کنید که چندمنظوره باشد و برای همه این موارد قابلیت استفاده پیدا کند. بخشی از اتاق را با میزی زیبا و جذاب برای کارتان کنار بگذارید، راحتی‌های شیکی بخرید که هم برای مهمان قابل‌استفاده‌اند هم برای استفاده روزانه خودتان و… .

در زمینه استفاده از ابزارهای چندمنظوره می‌توانید به صندلی‌های عثمانی فکر کنید. عثمانی‌ها همان صندلی‌های کوتاهی هستند که با قراردادن سینی یا شیشه رویشان تبدیل به میز می‌شوند. وجود چنین چیزی به شما کمک می‌کند که هر موقع که لازم باشد، میز و هر زمان که نیاز باشد، صندلی در اختیار داشته باشید.

حضور کارآمد آینه‌ها

دکوراسیون پذیرایی کوچک
ایده‌هایی جذاب برای دکوراسیون پذیرایی کوچک
استفاده از آینه‌ها در دکوراسیون پذیرایی کوچک

آینه‌ها هر فضایی را بزرگ می‌کنند. پس در استفاده از آنها کوچک‌ترین شکی به دلتان راه ندهید. آینه‌ای بزرگ برای یکی از دیوارها طراحی کنید و بگذارید که فضای در اختیارتان دوبرابر شود. حتی می‌توانید یکی از دیوارها را با کاشی‌های آینه‌ای بپوشانید. چنین ایده‌ای هم اتاق پذیرایی‌تان را شیک می‌کند و هم پرنور و بزرگ.


حتما بخوانید: ایده‌هایی جذاب و دیدنی برای تزیین خانه با آینه


رنگ‌کردن یکی از دیوارها

دکوراسیون پذیرایی کوچک
ایده‌هایی جذاب برای دکوراسیون پذیرایی کوچک
رنگ‌کردن یکی از دیوارهای پذیرایی کوچک

در دکوراسیون پذیرایی کوچک استفاده از رنگ‌های سفید و روشن یا خنثی مانند خاکستری و بژ می‌تواند فضا را بزرگتر کند. اما اگر دلتان می‌خواهد که رنگ و تنوع را به خانه بکشانید، بهتر است که یکی از دیوارها را رنگی گرم بزنید و آن را با رنگ‌های روشن در کنار هم قرار بدهید.

این روزها، رنگ‌های تیره در دکوراسیون منزل بسیار رایج شده‌اند. اگر شما هم از این مُد و ترند (trend) استقبال می‌کنید اما فضایتان کوچک است، به رنگ‌کردن یکی از دیوارها اکتفا کنید.

یکپارچه‌کردن دکوراسیون بالکن و داخل

دکوراسیون پذیرایی کوچک
ایده‌هایی جذاب برای دکوراسیون پذیرایی کوچک
یکپارچه‌سازی بالکن و پذیرایی کوچک

اگر فضای پذیرایی‌تان کوچک است ولی بالکن دارید، باید از این شرایط نهایت استفاده را ببرید. چطور؟ وجود بالکن به شما کمک می‌کند که فضایی به بیرون داشته باشید و از تنگی و گرفتگی فضا کم کنید. کافی است که رنگ دکور و وسایل هر دو فضا یعنی پذیرایی و بالکن را مشابه انتخاب کنید.

این کار باعث می‌شود که فضای بالکن هم به فضای پذیرایی اضافه شود و این حس را ایجاد کند که پذیرایی‌تان بزرگتر است. از نعمت بالکن برخوردار هستید؟

در آخر

نکات طراحی فضاهای کوچک را با هم مرور کردیم؟ نظری در این زمینه دارید؟ پیشنهادی برای اضافه‌کردن به این فهرست در ذهنتان جرقه خورده است؟ از کدام پیشنهاد بیشتر خوشتان آمده است؟

 

manomode.com

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا