سلامت

جلوگیری از خواب آلودگی | رفع خواب آلودگی | خواب آلودگی بعد ناهار | علت خواب زیاد

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد شاغل با آن درگیر هستند، کاهش انرژی و احساس خواب‌آلودگی بعد از ناهار است. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، این مطلب را از دست ندهید.

به احتمال زیاد شما هم بعد از تمام شدن ناهار و زمانی که به میز کار خود برگشته‌اید، با خمیازه‌های متوالی مواجه می‌شوید. سکونی در ریتم بیولوژیکی بدن وجود دارد که در زمان ظهر و با مصرف غذا به وجود می‌آید و باعث احساس خواب آلودگی در فرد می‌شود. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا راهکارهایی برای جلوگیری از خواب آلودگی به شما معرفی کنیم.

آب بنوشید

یکی از دلایل خستگی، بی‌حوصلگی و مشکلات تمرکزی، نبود آب کافی در بدن است. روز خود را با یک لیوان آب شروع کنید چرا که در تمام طول شب هیچ میزان آبی وارد بدن نشده. به همین دلیل سطح مایعات بدن کاهش یافته است. در صورت امکان روزی ۸ لیوان آب بنوشید تا دچار کم آبی بدن و عوارض آن نشوید.

رفع خواب آلودگی

به موسیقی گوش دهید

گوش دادن به موسیقی در حین کار می‌تواند بهره‌بری را افزایش دهد. تحقیقی در دانشگاه میامی انجام شد که در آن ۵۶ شرکت‌کننده برای مدت سه هفته در حین کار به موسیقی گوش دادند. نتیجه نشان داد این افراد زمانی که موسیقی را قطع می‌کردند، کیفیت کار آن‌ها کمتر می‌شد و زمان بیشتری برای انجام وظایف خود نیاز داشتند.

مصرف فست‌فود را کاهش دهید

غلات تصفیه شده، نان‌های ساندویچی و مانند آن به سرعت هضم می‌شود. این مسئله افزایش و کاهش میزان قندخون را سرعت می‌بخشد و به‌دنبال آن بر کاهش انرژی نیز تاثیر می‌گذارد. شاید در حین مصرف این مواد غذایی ابتدا احساس هوشیاری کنید. ولی با افت سریع قندخون باعث کسل شدن شما می‌شود.

خواب آلودگی بعد ناهار

کم‌تر غذا بخورید

مصرف حجم زیادی از غذا برای وعده ناهار سرعت هضم و گوارش را کاهش می‌دهد. اگر از خانه غذا می‌برید، بهتر است از ظرف‌غذای کوچک‌تری استفاده کنید. چون زمانی که ظرف خالی می‌شود ذهن احساس سیری می‌کند.

ورزش کنید

انجام فعالیت‌های فیزیکی جریان‌خون را تقویت می‌کند. همچنین اکسیژن مواد غذایی لازم را به بافت‌های ماهیچه‌ای بدن می‌رساند و انرژی بدن را به طور طبیعی افزایش می‌دهد. یکی از روش‌های جلوگیری از خواب آلودگی رفتن به سراغ ورزش‌های سبک است. چند حرکت کششی ساده انجام دهید، به جای استفاده از آسانسور با پله به طبقه مورد نظر بروید و در محل کار کمی قدم بزنید.

آدامس بجوید

شما می‌توانید برای تمرکز بیشتر و دوری از احساس خواب آلودگی آدامس بجوید. البته پیشنهاد می‌شود زمان جویدن آن را بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در نظر بگیرید. چرا که زمان طولانی‌تر هم باعث کاهش تحریکات ذهنی می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند معجزه مصرف آب‌گرم و لیموترش به صورت ناشتا!

دانلود اپلیکیشن

deltapayam.com

همچنین بخوانید:  ترس از زایمان و راه های مقابله با آن

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا