دکوراسیون و چیدمان

انواع دکوراسیون منزل؛ سبک‌های دکوراسیون داخلی را به زبان ساده بشناسید

آیا سبک‌های دکوراسیون داخلی را می‌شناسید؟  اگر می‌خواهید دکوراسیون داخلی خانه خود را تغییر دهید، ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید از بین ده‌ها طرح داخلی متنوع، بهترین و مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید.

توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.

انواع دکوراسیون منزل؛ سبک‌های دکوراسیون داخلی را به زبان ساده بشناسید

آیا سبک‌های دکوراسیون داخلی را می‌شناسید؟  اگر می‌خواهید دکوراسیون داخلی خانه خود را تغییر دهید، ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید از بین ده‌ها طرح داخلی متنوع، بهترین و مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید.

۱۰ نمونه از سبک‌های دکوراسیون داخلی

طراحی داخلی، هنر طراحی دکوراسیون یک اتاق یا ساختمان با استفاده از قوانین یا دستورالعمل‌های دقیق است. هدف این هنر، تمرکز بر عناصر معماری منحصر به فرد، مانند در ورودی نامتقارن یا مبلمان خانه است و از رنگ‌های جذابی مانند زرد، آبی و نارنجی استفاده می‌کند. اما رنگ سیاه یک عنصر متضاد به حساب می‌آید. در ادامه تمام اصول طراحی دکوراسیون داخلی را در سبک‌های برتر گفته‌شده خواهید دید.

 

سبک‌های دکوراسیون داخلی آفریقایی

۱. سبک دکوراسیون داخلی آفریقایی

طراحی داخلی آفریقایی، از طبیعت الهام گرفته و از شکل‌ها، بافت‌ها و نازک‌کاری های طبیعی استفاده می‌کند. این سبک عجیب و غریب، تکه‌های چوب‌های جنگلی، نی و سنگ‌های مختلف را در مبلمان دست ساز مینیمالیستی خود به کار می‌برد. رنگ‌های این طرح، معمولاً گرم و زنده مانند شرابی، نارنجی تیره و قهوه‌ای خاکستری با دیوارهای بژ، کرم یا سفید است.

کف خانه غالباً ماسه‌سنگی، سفالی یا بتنی رنگ‌آمیزی شده با فرش‌های سیسال یا کنفی است. بیشتر مبلمان طرح آفریقایی از چوب آبنوس، ماهون، سرو، یا خیزران با پارچه ایکات طرح‌دار، کوبا یا روکش چرم ساخته می‌شود. صندلی‌ها و کوسن‌ها نیز از حصیر ساخته می‌شوند.

پوست حیوانات مانند گورخر یا یوزپلنگ نیز اغلب برای برجسته‌کردن اهمیت حیات وحش در فرهنگ آفریقا به‌کار گرفته می‌شود. صندلی‌های تریپولینا (صندلی‌های پروانه‌ای) با آویزهای تزئینی گلی، بهترین نقطه برای استراحت در اتاق است.

سبدهای دستباف، پنکه‌های بولگا، کاسه‌های چوبی حکاکی شده و ماسک‌های مذهبی، مصنوعات سنگی و کیسه‌های شنی نرم از جمله وسایل طرح دکوراسیون آفریقایی هستند.

سبک‌های دکوراسیون داخلی آمریکایی

۲. سبک دکوراسیون داخلی دوران استعمار آمریکایی

این سبک قدیمی آمریکایی ویژگی‌های سبک سنتی و روستایی را باهم ترکیب می‌کند، در حالی که عناصر الهام گرفته از تاریخ را نیز در خود جای داده است. برای زیبایی‌شناسی، معمولا از سبک‌ها و روندهای دهه‌های ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ استفاده می‌شود. این طراحی اغلب شامل رنگ‌های آرام و نازک کاری‌های درجه یک مانند برنز است.

پارچه‌ها و کاغذ دیواری‌ها از کتان نازک هستند که در دوران استعمار بسیار محبوب بود. مبلمان دست ساز و الهام گرفته از فرiنگ اولیه آمریکاست. طرح هر میز و صندلی در این طرح سفارشی است و طراحی‌های پیچیده و عناصر مختلف بر روی آن حکاکی می‌شود. چوب‌هایی که به طور معمول برای ساخت مبلمان استفاده می‌شود شامل افرا، نارون، گیاه خارک و گیلاس است. دستگیره‌های برنجی برای زیبایی بیشتر به کابینت‌ها و کشوها اضافه می‌شوند.

فانوس‌های برنجی و مسی دست‌ساز، لوسترها و دیوارکوب‌ها حال و هوای دنیای قدیمی را به فضای داخلی دوران استعمار آمریکایی می‌آورند.

سبک‌های دکوراسیون داخلی آمیش

۳. سبک دکوراسیون داخلی آمیش

درست مانند سبک زندگی مردم آمیش، زیبایی طراحی این خانه نیز ساده و کارآمد است. مبلمان، کابینت آشپزخانه و سایر وسایل منزل به دست نجاران و صنعتگران ماهر ساخته شده است. در این طرح بیشتر از رنگ‌های خنثی مانند خاکستری، سیاه، سفید و قهوه ای استفاده می‌شوند.

وسایل چوبی خانه، با رنگ‌های تیره آمیش تضاد دارند. مبلمان آمیش به خاطر تاج قوسی منحصر‌به‌فرد و درها و دراورهای روکش‌دار معروف است. میز، صندلی‌ها، مبل و کمد دارای پایه‌های مشبک از جنس چوب گیلاس و بلوط هستند. وسایل روشنایی گازی در خانه‌های آمیش بسیار محبوب هستند.

در طراحی این نوع دکوراسیون، از مواد مستحکم مانند آهن، مس و قلع برای ساخت آویزها و دیوارکوب‌ها استفاده می‌شود.

سبک‌های دکوراسیون داخلی عربی

۴. سبک دکوراسیون داخلی عربی

طراحی داخلی عربی با ترکیب آیتم‌های سبز، رنگ‌های جذاب مانند فیروزه‌ای، نقش و نگارهای مجلل، تجمل و ظرافت خاصی را نشان می‌دهد. ترکیب و تطبیق بافت‌ها و اشیای مختلف مانند وسایل روشنایی فلزی، کاناپه‌های مخملی، میزهای چوبی و دکوراسیون شیشه‌ای، جلوه‌ای جذاب و فریبنده به اتاق نشیمن یا اتاق خواب عربی می‌دهد.

الگوهای هندسی مختلفی در فرش، پرده و کاغذ دیواری‌ها استفاده شده تا زیبایی بیشتری به دکوراسیون عربی ببخشد. رنگ‌های خنثی، پایه اصلی دکوراسیون داخلی عربی هستند و رنگ‌های فانتزی و اغراق‌آمیز مانند طلایی، نقره‌ای، فیروزه‌ای، صورتی و برنز حال و هوای زیبای به فضا می‌بخشد. آویزهای فلزی حکاکی شده را طوری روی دیوار چیده شده‌اند تا یک طرح زیبا را به وجود آورند.

روکش صندلی و مبلمان از مواد لوکس مانند ابریشم و مخمل است وسایل چوبی دیگر مانند میز و کابینت، ظاهری شاهانه و باشکوه به فضا می‌بخشد.

سبک‌های دکوراسیون داخلی دکو آرت

۵. سبک دکوراسیون داخلی آرت دکو (دکوراسیون هنری)

این طرح که از هنر و طراحی فرانسوی از دهه ۱۹۲۰ الهام می‌گیرد، از جنس‌های براق، فلزی، شیشه‌ای و کرومی استفاده می‌کند. بر خلاف سبک‌های قدیمی که نقش‌های گلدار برجسته داشتند، در دکوراسیون هنری، فرش‌ها و پارچه‌ها دارای تصاویر گرافیکی مانند خطوط شکسته، طلوع آفتاب، تصویر حیوانات و اشکال هندسی هستند.

مبلمان و هنرهای دیواری در سراسر خانه دارای لبه‌های دندانه دار و نوک تیز است. قطعات بزرگتر مانند صندلی‌های بزرگ، کمدها و کاناپه‌ها همه الهام‌گرفته از فضای دهه ۱۹۲۰ هستند. وسایل تزیینی مانند دکور و مبلمان هم معمولاً از مواد براق مانند برنز جلا‌داده‌شده، کروم یا فولاد ساخته شده‌اند.

الگوهای هندسی پررنگ اغلب بر روی دیوار، ستون‌های سقف و لامپ‌ها نصب می‌شوند. سایر طرح‌های زاویه‌دار مانند شورون و زیگزاگ مکمل وسایل دکوری هستند. نمونه‌های برجسته این معماری را می‌توان در منطقه تاریخی ساحل میامی در فلوریدا یافت. این سبک در این منطقه، توسط بسیاری از هتل‌های کوچک در اواسط دهه ۱۹۲۰ تا اوایل دهه ۱۹۴۰ استفاده شده است.

از طراحان برجسته آرت دکو می‌توان به لوکوربوزیه، آیلین گری، رنه لالیک، امیل-ژاک رولمن و کاساندره اشاره کرد.

سبک‌های دکوراسیون داخلی آرت مدرن

۶. سبک دکوراسیون داخلی آرت مدرن (هنر مدرن)

این سبک، مدرنیته را با مینیمالیسم ایده‌آلیستی ترکیب می‌کند. بر خلاف سبک دکوراسیون هنری، طراحی‌های سبک آرت مدرن، از شکل‌های مخروطی، گرد و افقی بیشتر استفاده می‌کند و لوازم معمولا با خطوط موازی تزئین می‌شوند. رنگ غالب در سبک مدرن سفید است و بیشتر از سطوح صاف و تزئینات کمتر استفاده می‌کنند.

درها، پنجره‌ها و سایر عناصر معماری نیز منحنی هستند. ساختارهای طبیعی مانند فلز، کاشی تراکوتا، بتن و شیشه نیز در تمام خانه استفاده می‌شود. نقطه قوت هنر مدرن، سادگی آن و نبود تزئینات و زرق و برق بسیار است. صندلی‌ها و مبلمان لبه‌های گرد دارند و از رنگ‌های متضاد مانند سیاه و سفید استفاده می‌کنند. سطوح براق به مبلمان حس تازگی می‌دهد. چراغ‌های روی زمین و رومیزی از لوازم روشنایی محبوب در سبک هنر مدرن به حساب می‌آیند و معمولاً دارای شیشه‌های مات هستند.

از طراحان برجسته سبک مدرن، می‌توان به ریموند لووی، پاول فرانکل، نورمن بل گدس و گیلبرت رود اشاره کرد.

سبک‌های دکوراسیون داخلی آرتیزانی

۷. سبک دکوراسیون داخلی آرتیزانی (صنعتگری)

رنگ‌های گرم، بافت‌های ناهموار و ظریف کاری‌های روستایی همه در طراحی این سبک گنجانده شده‌اند. مواد و ظریف کاری‌ها همه با کیفیت بوده و به دلیل مهارت و جزئیات آنها مورد استقبال قرار می‌گیرند. کابینت‌های چوبی درجه یک، شیرهای برنزی براق و سطوح صیقلی همگی در ایجاد این دکوراسیون صنعتگری نقش دارند.

فرش‌ها، پارچه‌های گلدار و الگوهای انتزاعی رنگارنگ همه را یاد خانه‌های سنتی می‌اندازند. مبلمان ظریف و نسبتا ساده بوده و به طور معمول نشان‌دهنده هویت یا قومیت سازنده است. وسایل تزیینی نیز مانند مبلمان کاملاً منحصر‌به‌فرد هستند. دکوراسیون داخلی سبک صنعتگری، می‌تواند از لوسترهای آویز دست‌ساز گرفته تا چراغ رومیزی با گلدان شیشه‌ای را با ویژگی‌های خاصی به‌کار بگیرد.

از آنجا که تمام مراحل با دقت تمام و با دست انجام می‌شود، هر یک از مبلمان و وسایل تقریباً تک و بی همتاست.

سبک‌های دکوراسیون داخلی خانه ساحلی

۸. سبک دکوراسیون داخلی خانه ساحلی

سبک خانه ساحلی، احساسی سبک و لطیفی را به فضا می‌دهد، دقیقاً مانند لحظه‌ای که لب ساحل نشسته‌اید و پاهایتان را در ماسه فرو کرده‌اید. رنگ‌های این سبک معمولاً رنگ‌های شاد ساحلی موجود در طبیعت مانند آبی آسمانی، بژ و سفید است. سایه‌های روشن و آفتابی مانند مرجان و فیروزه‌ای نیز می‌توانند باعث زیبایی بیشتر سبک دکوراسیون داخلی ساحلی شوند.

مواد طبیعی مانند چوب‌های فرسوده و شیشه در دکوراسیون ساحلی به وفور یافت می‌شوند. برای زیبا و دلنشین کردن محیط خانه، مبلمان معمولاً از چوب حصیری یا چوب گردو ساخته می‌شوند و با مواد سبک مانند پنبه یا پارچه تودوزی شده‌اند. وسایل روشنایی مثل لامپ رومیزی نیز به صورت خلاقانه درست می‌شوند.

می‌توان از فانوس‌های روستایی ساخته شده از مس یا آهن به عنوان دیوارکوب استفاده کرد.

سبک‌های دکوراسیون داخلی خانه روستایی

۹.  سبک دکوراسیون داخلی خانه‌های روستایی

سبک خانه روستایی را می‌توان دنج و آرامش‌بخش توصیف کرد. مانند سبک ساحلی، فضای داخلی کلبه احساس سبک و لطیفی به فضا می‌دهد. در این سبک به جای پارچه‌های سنگین، از پارچه‌های سبک مانند توری و پنبه استفاده می‌شود. چوب‌های فرسوده، رنگ‌های ملایم، سفید و کرم یک خانه صمیمی، گرم و دلچسب ایجاد می‌کند.

وسایل و لوازم جانبی کلاسیک مانند لوستر، سینک ظرفشویی و فرش‌های تزیین شده برای زیبایی سبک خانه روستایی استفاده می‌شود. مبلمان این دکوراسیون، راحت و معمولی است. روکش صندلی‌ها و مبل‌ها را می‌توان از رنگ‌های شاد و روشن رنگی انتخاب کرد که منعکس کننده رنگ دریا و آسمان هستند. فرش‌های دستباف زیر مبلمان آرامش خانه را تکمیل می‌کند. تخته‌های چوبی به دیوارها، سقف‌ها و کف خانه زیبایی می‌بخشند.

نور طبیعی خانه را روشن می‌کند و سطوح سفید و لوستر و آویزهای ونتج روشنایی بیشتری به دکوراسیون می‌بخشند.

سبک‌های دکوراسیون داخلی خانه ییلاقی
انواع دکوراسیون منزل؛ سبک‌های دکوراسیون داخلی را به زبان ساده بشناسید

خانه‌های ییلاقی

طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌های ییلاقی، شبیه دکوراسیون داخلی خانه روستایی است. در این سبک، از رنگ‌های مات و لوازم جانبی درجه یک در سراسر خانه استفاده می‌شود. دکور و مبلمان نیز از بازارها و عتیقه فروشی‌ها الهام گرفته شده‌اند. پارچه‌های روی پرده، پرده‌ها و رو تختی‌ها اغلب گلدار، چهارخانه، شطرنجی یا راه راه هستند تا زیبایی و جذابیت خانه ییلاقی را کامل کنند.

مبلمان از چوب‌های گرم مانند کاج و بلوط ساخته شده‌اند و دارای خطوط مرتب با تزئینات جذاب هستند. میز، صندلی، کابینت و کمدهای چوبی معمولا دارای نازک‌کاری فرسوده و رنگ قدیمی هستند. اشیاء فلزی نیز در وسایل سبک مانند دیوارکوب‌های برنزی یا فانوس‌های مسی استفاده می‌شوند.

شیشه‌های شیر نقاشی شده با رنگ‌های پاستلی اغلب به عنوان ظروف تزئینی در قفسه‌ها قرار داده می‌شوند.

انواع دکوراسیون منزل؛ سبک‌های دکوراسیون داخلی را به زبان ساده بشناسید
انواع دکوراسیون منزل؛ سبک‌های دکوراسیون داخلی را به زبان ساده بشناسید

سخن آخر

اگر یک طراح داخلی مشتاق و یا فقط علاقه‌مند به دکوراسیون منزل باشید، سبک‌های گفته شده به شما کمک می‌کند تا دنیای اطراف خود را زیباتر کنید و ایده‌های جدیدی یاد بگیرید. می‌توانید یکی از آنها را برای تزیین اتاق یا خانه خود به کار بگیرید و علاوه بر تنوع، جذابیت و زیبای خانه خود را افزایش دهید. هر کدام از سبک‌های گفته شده، کاربرد خاص خودشان را دارند. پس بهترین آنها را طبق سلیقه و محل زندگی خود انتخاب کنید. 

 

manomode.com

 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا