توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

طرز تهیه شامی یزدی خوشمزه و مجلسی به صورت آبدار

شامی یزدی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار شهر یزد است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. در تهیه این شامی خوشمزه از سبزی های معطر محلی استفاده می شود،

طرز تهیه شامی یزدی خوشمزه و مجلسی به صورت آبدار

 

شامی یزدی , طرز تهیه شامی یزدی , دستور پخت شامی یزدی

شامی یزدی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار شهر یزد است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. در تهیه این شامی خوشمزه از سبزی های معطر محلی استفاده می شود، اما ما به دلیل در دسترس بودن، از گشنیز و جعفری استفاده کرده ایم، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شامی یزدی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم
گشنیز ۱ قاشق غذاخوری
جعفری ۱ دسته کوچک
گوجه فرنگی ۴ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد بزرگ
سیر ۱ حبه
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی
آویشن و زیره به مقدار کافی

طرز تهیه شامی یزدی

مرحله اول

برای تهیه شامی خوشمزه و آبدار به روش یزدی ابتدا پیاز را با رنده متوسط رنده می کنیم و پس از گرفتن آب اضافی اش درون یک کاسه جادار می ریزیم. در ادامه گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله مواد درون کاسه را دو دقیقه با دست مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند، سپس جعفری و گشنیز را به صورت ساطوری خرد می کنیم و به همراه مقداری آویشن و زیره به کاسه حاوی گوشت اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا مجددا مواد را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با دست ورز می دهیم تا کاملا یکدست و منسجم شوند. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت حداقل یک ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا مایه شامی استراحت کند.

مرحله چهارم

پس از اینکه گوشت به خوبی طعم دار شد، آنرا از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن به تابه اضافه می کنیم. در ادامه کمی صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود.

مرحله پنجم

در این مرحله به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه گوشت بر می داریم و آنرا شبیه به کتلت ( روش شکل دادن کتلت گوشت ) درون دستانمان شکل می دهیم، سپس درون روغن داغ قرار می دهیم تا به خوبی سرخ شود.

مرحله ششم

به همین ترتیب تمام کتلت ها را سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید کتلت ها را بیش از حد سرخ کنیم که خشک شوند. در ادامه همان تابه را با دستمال حوله ای تمیز می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله یک لیوان آب را به همراه رب گوجه فرنگی به تابه اضافه می کنیم، سپس با هم ترکیب می کنیم تا رب گوجه فرنگی به طور کامل درون آب حل شود. حالا مقداری نمک، فلفل سیاه، آویشن و زردچوبه اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

پس از اینکه آب درون تابه به نقطه جوش رسید، حرارت زیر تابه را کمی می کنیم و شامی ها را درون سس می چینیم. در ادامه گوجه فرنگی ها را هم به صورت حلقه ای خرد می کنیم و روی شامی ها می چینیم تا آنها نیز بپزند.

مرحله نهم

حالا درب تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم سس به خورد شامی ها برود. پس از اینکه سس درون تابه به خوبی غلیظ شد، غذای ما آماده سرو است. در پایان شامی ها را به سلیقه خود با نان یا برنج ( روش درست کردن برنج ساده و فوری ) سرو می کنیم.

chishi.ir

 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا