توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
مذهبینمازها

نماز توبه

نماز توبه برای زمانی کاربرد دارد که شما از گناهان خود دست برداشته اید و سعی می کنید بابت تمام کار هایی که در گذشته انجام داده اید از خداوند متعال طلب بخش کنید. در ادامه نحوه انجام این کار را برای شما بیان خواهیم کرد.

نماز توبه

نماز توبه برای زمانی کاربرد دارد که شما از گناهان خود دست برداشته اید و سعی می کنید بابت تمام کار هایی که در گذشته انجام داده اید از خداوند متعال طلب بخش کنید. در ادامه نحوه انجام این کار را برای شما بیان خواهیم کرد.

خواندن نماز توبه در خانه

نحوه انجام نماز توبه

نماز توبه یکی از روش هایی می باشد که شما می توانید با استفاده از آن تا حدودی بار گناهانی که تا کنون انجام داده اید را سبک تر کنید و از خداوند آمرزنده طلب بخشش کنید. در واقع انسان ها جایز الخطا می باشند و هر فردی در زندگی خود کار هایی را انجام داده است که ممکن است بابت آن ها خود را سرزنش کند و یا توشه آخرت خود را ویران سازد. در ادامه نحوه انجام نماز توبه را برایتان آموزش می دهیم.

غسل کردن

اولین کاری که باید برای انجام این نماز انجام دهید این است که غسل کنید. در نظر داشته باشید که نیت غسل شما باید برای توبه کردن باشد.

خواندن نماز

بعد از این که غسل کردید باید دو نماز دو رکعتی بخوانید. این نماز ها شباهت بسیار زیادی به نماز صبح دارند و تنها نیت و برخی از موارد آن ها شبیه هم نمی باشد. در این نماز شما باید بعد از خواندن سوره حمد سه بار سوره توحید، یک بار سوره فلق و یک بار سوره ناس را بخوانید.

ذکر بعد از نماز

بعد از خواندن نماز باید یک سری کار هایی را به ترتیب انجام دهید که عبارت اند از :

  • استغفار کردن به تعداد ۷۰ بار
  • یک بار خواندن آیه :

لا حَولَ وَ لا قُوَّهَ إلّا بِالله العَلِیِّ العَظیمِ

  • و خواندن یک بار آیه :

یا عَزیزُ یا غَفّارُ إغفِر لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُـوبَ جَمیعِ المؤمِنینَ وَ المُؤمِناتِ فَإنَّهُ لا یَغفِرُ الذُّنوبَ إلّا أنتَ

 چه ذکر هایی را باید بعد از نماز توبه بیان کنیم؟

نکته مهم

یادتان باشد که نماز های مستحبی ۲ رکعتی هستند و اگر می خواهید نمازی ۴ رکعتی بخوانید باید دلیل خاصی برای آن وجود داشته باشد در غیر این صورت نماز شما قابل قبول نیست.

روایت نماز توبه

این نماز را برای اولین بار پیامبر اکرم (ص) به همراه یارانش خواندند و روایت شده است که بعد از خواندن این نماز فرشتگان خداوند به شما درود می فرستند و وعده قیامت خرسندی را به شما می دهند. روایت دیگری که از این نماز بیان شده است این است که فرشته مرگ در زمان توفی روح شما با مهربانی این کار را انجام می دهد و تا زمان مرگ هیچ چیزی شما را آزرده نخواهد کرد.

خواندن نماز استغفار

بعد از این که نماز توبه را خواندید به شما پیشنهاد می دهیم نماز استغفار را نیز بخوانید. در واقع نحوه خواندن این نماز در مفاتیح آمده است و شما می توانید به راحتی این نماز را با آدابی که دارد انجام دهید و در ادامه نحوه انجام این نماز را نیز برایتان بیان خواهیم کرد.

  • این نماز هم جزء نماز های مستحبی می باشد و باید به صورت دو رکعتی خوانده شود.
  • بعد از هر بار خواندن حمد در این نماز به جای خواندن سوره توحید باید سوره قدر را بخوانید.
  • بعد از این که خواندن سوره قدر به اتمام رسید باید ۱۵ بار  بخوانید :

رَبِّ عَفْوَکَ عَفْوَکَ

  • این نماز را باید مانند نماز جعفر به اتمام برسانید.

روایت نماز استغفار

این نماز همانند نماز عفو می باشد و به جای تفاوت بسیار کمی با آن دارد و شما تنها باید به جای گفتن « رَبِّ عَفْوَکَ » از «أَسْتَغْفِرُ اللّٰه» استفاده کنید. روایت شده است که این نماز برای افزایش روزی بسیار خوب است و این موضوع در مکارم الاخلاق آمده است.

چه زمانی باید نماز استغفار بخوانیم؟

اگر از این مطلب رضایت داشتید می توانید در ادامه با کلیک بر روی لینک های داده شده مطالب دیگری را در مرد دانستنی های مذهبی مانند نماز شب قدر و خواندن نماز جمعه را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

 

arga-mag.com

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا