توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
ماه رمضانمذهبی

روزه گرفتن بیماران قلبی مجاز یا ممنوع؟

روزه گرفتن بیماران قلبی با توجه به نوع بیماری آن ها دارای حکم های متفاوتی می باشد. در واقع برخی از افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند می توانند به راحتی روزه بگیرند و برخی دیگر نباید این کار را انجام دهند زیرا روزه گرفتن می تواند خطر مرگ را برای آن ها به همراه داشته باشد.

روزه گرفتن بیماران قلبی مجاز یا ممنوع؟

روزه گرفتن بیماران قلبی مجاز یا ممنوع؟ روزه گرفتن بیماران قلبی با توجه به نوع بیماری آن ها دارای حکم های متفاوتی می باشد. در واقع برخی از افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند می توانند به راحتی روزه بگیرند و برخی دیگر نباید این کار را انجام دهند زیرا روزه گرفتن می تواند خطر مرگ را برای آن ها به همراه داشته باشد.

روزه گرفتن بیماران قلبی

روزه گرفتن بیماران قلبی

اگر بیماری قلبی دارید و دوست دارید در ماه رمضان روزه بگیرید باید بدانید که جزء مدام دسته از بیماران هستید زیرا برخی از بیمارانی که دارای مشکلات قلبی هستند می توانند روزه بگیرند و روزه گرفتن برای آن ها فوایدی نیز به همراه دارد.

تاثیر روزه بر قلب

جالب است بدانید که روزه گرفتن به طور کلی برای قلب مفید می باشد و می تواند منجر به سلامت آن شود. افرادی که سالم هستند و هیچ گونه مشکلات قلبی ندارند روزه گرفتن تاثیری بر آن ها ندارد و نمی تواند منجر به مشکلات شدیدی در آن ها شود ولی می تواند از بروز حمله های قلبی در آن ها پیشگیری کرده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. اگر بتوانید به صورت منظم روزه بگیرید قطعا می توانید فشار خون خود را کنترل کنید و قند خون خود را نیز تا حدودی کاهش دهید. در واقع روزه گرفتن می تواند از بروز اضافه وزن و چاقی پیشگیری می کند و می تواند برای سلامت فرد بسیار مفید باشد. در نظر داشته باشید که تمامی بیمارانی که مشکلات قلبی دارند مجاز به روزه گرفتن نمی باشند و تنها عده ای از آن ها آن هم با تایید پزشک می توانند روزه بگیرند. بیش تر این بیماران افرادی هستند که بیماری آن ها خفیف باشد و با دارو بتوان آن را کنترل کرد. مهم ترین تاثیراتی که روزه گرفتن بر قلب دارد عبارت است از :

  • کاهش وزن
  • کاهش قند خون
  • کاهش فشار خون
  • کاهش کلسترول خون
  • کاهش مصرف دخانیات

تاثیرات روزه گرفتن بر قلب

بیماران مجاز برای روزه گرفتن

روزه گرفتن به صورت کلی می تواند تاثیرات مثبتی بر بدن داشته باشد و احتمال ابتلا به بیماری های سخت را کاهش می دهد با این حال نیاز است تا افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند با احتیاط بیش تری این کار را انجام دهند. افرادی که بیماری قلبی دارند بهتر است روزه نگیرند با این حال یک سری از افراد هستند که بیماری کنترل شده ای دارند و دوست دارند روزه بگیرند بنابراین با مشورت پزشک خود و در صورت صلاحدید او باید این کار را انجام دهند. در نظر داشته باشید که اگر این افراد در صورت روزه گرفتن مشکلات بیش تری برایشان ایجاد شد بهتر است از این کار دست برداشته و به پزشک مراجعه کنند تا بتوانند جلوی مشکلاتی که ممکن است برایشان ایجاد شود را بگیرند.

بیماران غیر مجاز

یک سری از بیماران قلبی هستند که نباید بدن آن ها دچار کم آبی شود زیرا این کار می تواند منجر به ایجاد نوسانات بسیار شدید شده و مشکلات دیگری برایشان ایجاد خواهد کرد. بیمارانی که نارسایی های شدید قلبی دارند و تحت درمان با دارو های مدر هستند از این دسته از افراد می باشند. از سری دیگر بیمارانی که مجاز به روزه گرفتن در ماه رمضان نمی باشند افرادی هستند که دارو های مصرفی آن ها چندین و چند بار باید در طی روز مورد استفاده قرار بگیرد. بیماران قلبی اگر روزه می گیرند باید این مورد را به پزشک خود اطلاع دهند تا پزشک بتواند دز دارو های مصرفی آن ها را تغییر داده و در صورت نیاز آن ها را از این کار منصرف کند.

بیماران قلبی مجاز برای روزه داری

آسیب شدید به بیماران قلبی

جالب است بدانید که روزه داری می تواند به یک سری از افرادی که  دارای بیماری های خاص می باشند آسیب های فراوانی برساند. این بیماران را برایتان مورد بررسی قرار می دهیم.

نارسایی های شدید قلبی

افرادی که دچار این مشکل هستند باید از روزه گرفتن اجتناب کنند زیرا با روزه گرفتن بدن آن ها ضعیف می شود و مشکلات بسیار زیادی را تجربه خواهند کرد. این بیماران معمولا از دارو های مدر استفاده می کنند بنابراین نمی توانند روزه بگیرند زیرا بدن آن ها به آب نیاز دارد.

بیماران سکته های قلبی

بیارانی که سکته های قلبی را در همین اواخر تجربه کرده اند نباید روزه بگیرند. در واقع ۶ الی ۸ هفته بعد از حمله قلبی روزه گرفتن برای افراد بلامانع می باشد ولی باز هم باید با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

جراحی قلب باز و روزه داری

جراحی قلب باز

افرادی که کم تر از ۶ الی ۷ هفته از جراحی قلب باز آن ها گذشته است نمی توانند روزه بگیرند و روزه گرفتن می تواند آسیب های بسیاری به قلب و سلامتی آن ها وارد کند.

بیماران قلبی خاص

بیمارانی که دریچه آئورت قلب آن ها تنگ شده است بهتر است روزه نگیرند زیرا روزه گرفتن می تواند منجر به مسدود شدن رگ های خونی شده و خطر مرگ را برای آن ها به همراه دارد. همچنین بیماران قلبی که همراه با این بیماری دارای مشکلات انعقاد خون هستند نیز باید از روزه گرفتن بپرهیزند.

نکات مهم برای روزه گرفتن همراه بیماری قلبی

  • برای این که بتوانید در این ماه روزه های خود را بگیرید بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. در واقع این کار به شما کمک می کند تا بتوانید در سلامت کامل روزه بگیرید.
  • در حین روزه داری باید به رژیم غذایی خود دقت بسیاری داشته باشید و از خوردن غذا های بسیار چرب و شور خود داری کنید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.
  • بهتر است نوشیدنی های زیادی در این بین مورد استفاده قرار ندهید زیرا ممکن است منجر به تنگی نفس شود.
  • سعی کنید پیاده روی کوتاه انجام داده و حداقل نیم ساعت در روز را به ورزش کردن اختصاص دهید. البته ورزش کردن افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند باید زیر نظر متخصص صورت بگیرد.
  • در ماه مبارک رمضان افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند بهتر است به جای استفاده از دو وعده بسیار بزرگ از وعده های بسیار کوچک استفاده کنند و تعداد آن ها را به ۴ وعده افزایش دهند تا مشکلی برایشان ایجاد نشود.

مهم ترین نکاتی که افراد بیمار در حین روزه داری باید آن را رعایت کنند.

روزه گرفتن یکی از مهم ترین احکامی می باشد که بر هر مسلمانی واجب می باشد. در ادامه می توانید در بخش دانستنی های مذهبی مطالبی را در مورد فواید روزه گرفتن و روزه گرفتن در بارداری بخوانید و برای این کار کافی است بر روی لینک های داده شده کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga-mag.com

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا