توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
سلامت

بایدها و نبایدهای سلامتی در ماه رمضان | سلامتی در ماه رمضان

بایدها و نبایدهای سلامتی در ماه رمضان | سلامتی در ماه رمضان

برای بسیاری از افراد سوال است که آیا در شرایط کرونا و اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن روزه‌داری توصیه می‌شود یا خیر؛ قاعده این است که اگر افراد مشکل سلامتی ندارند، می‌توانند روزه بگیرند، اما به شرطی که اصول روزه‌داری را رعایت کنند.

در صورتی که فاکتور‌های صحیح تغذیه‌ای در ایام ماه مبارک رمضان رعایت شود، هیچ مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌شود. یکی از فاکتور‌های مهم، زمان مناسب غذاخوردن است.  با مجله دلتا همراه باشید تا بایدها و نبایدهای سلامتی در ماه رمضان را بشناسید.

وعده سحری

در دوران ماه مبارک با سه وعده اصلی روبه‌رو هستیم؛ این سه وعده اصلی سحری، افطار و شام است. بعضی افراد متاسفانه خود را با حذف وعده‌های غذایی به خصوص سحری روبه‌رو می‌کنند. نخوردن سحری یا حذف هر کدام از وعده‌های غذایی می‌تواند در نهایت به وضعیت تغذیه آسیب بزند.

بایدها و نبایدهای سلامتی در ماه رمضان

انتخاب نوع غذا در ماه مبارک رمضان

انتخاب نوع غذا‌ها در ایام ماه مبارک باید متعادل و متنوع باشد. در واقع باید از همه گروه‌های غذایی مانند نان و غلات، پروتئین، چربی، میوه، سبزیجات و لبنیات به طور متعادل و متنوع استفاده کرد تا تمام ریز و درشت مغذی‌های بدن تامین شوند.

در واقع باید در طول روز نیاز انرژی بدن تامین شود و وعده‌ای که این انرژی را پوشش می‌دهد؛ وعده سحری است.

سحری نخوردن مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند از جمله:

  • عدم انرژی کافی
  •  افت قندخون
  • سردرد‌ها

همچنین خالی بودن سیستم گوارش برای مدت طولانی می‌تواند عوارض زیادی از جمله سردرد، سرگیجه، بی‌حوصلگی، زخم معده، سوزش سر دل، ترش کردن و عصبانیت را ایجاد کند.

توصیه می‌شود در وعده سحری غذا‌های حاوی پروتئین زیاد را مصرف نکنید. در واقع این امر باعث ایجاد حس تشنگی و عطش در طول روز می‌شود؛ بنابراین غذا‌هایی مانند کباب، کتلت، گوشت‌های سرخ شده و خیلی چرب و فست فود‌ها را در وعده سحری استفاده نکنید.

بهترین وعده‌ها برای سحری انواع خورشت‌ها و برنج توصیه می‌شود. همچنین غذا‌های برنجی مخلوط مثل لوبیاپلو و عدس پلو مناسب است. از مصرف میوه و سبزیجات در وعده سحری غافل نشوید؛ چراکه هم فیبر و هم آب مورد نیاز روزانه بدن را تا حدی تامین می‌کنند.

افطاری

اصلی‌ترین نکته در وعده افطاری این است که به دلیل خالی بودن سیستم گوارشی، حجم وعده غذای زیادی را یک مرتبه وارد معده نکنید. بهترین انتخاب برای این وعده یک غذای کم حجم و سبک است. توصیه می‌شود افطار و شام را با دو ساعت اختلاف میل کنید که حجم زیادی از غذا یک مرتبه وارد معده نشود و سیستم گوارش تحت فشار قرار نگیرد. البته باید به این نکته مهم توجه داشت که فاصله شام تا زمان خواب هم در نظر گرفته شود؛ در واقع زمان خوردن شام نباید به زمان خواب نزدیک باشد.

یبوست در ماه رمضان

یکی از مشکلات شایع در دوران ماه مبارک رمضان، وقوع یبوست است. برای پیشگیری از این مشکل سعی کنید آب به مقدار کافی در فاصله افطار تا سحر مصرف شود. سبزیجات، میوه‌ها، غلات سبوس‌دار منبع خوبی از فیبر هستند که کمک مهمی به رفع این مشکل می‌کنند. همچنین خیسانده آلو یا انجیر خشک برای رفع یبوست مفید است. خوردن چای پررنگ، قهوه و کاکائو می‌تواند یبوست را افزایش دهد. آرامش روانی و رفع استرس و عصبانیت در رفع یبوست کمک دهنده است.

بایدها و نبایدهای سلامتی در ماه رمضان

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب علت اصلی سردرد در روزه‌داران چیست؟ را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

deltapayam.com

همچنین بخوانید:  علائم، دلایل و درمان انگل روده

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا