توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
سلامت

کدام ویتامین ها به درمان گرفتگی عضلات کمک می کنند؟ ( بهترین مولتی ویتامین برای گرفتگی عضله)

تحقیقات نشان داده است که یکی از علل گرفتگی عضلات بدن به کمبود ویتامین‌ها مربوط می‌شود. گرفتگی ماهیچه‌ها بر اثر عوامل مختلف دیگری نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. در هر صورت بر اثر هر نوع عاملی که دچار گرفتگی عضلانی شوید، بسیار آزاردهنده است و گاه انجام امور معمول زندگی را مختل می‌کند. اگر هر چند وقت یکبار عارضه گرفتگی عضله برای شما پیش می‌آید، ممکن است به کمک بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی بتوانید از این مشکل رهایی یابید. بهترین ویتامین برای گرفتگی عضله موضوعی است که این مقاله را به آن اختصاص داده‌ایم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

آیا کمبود ویتامین باعث گرفتگی عضله می شود ؟

محققان به طور دقیق کشف نکرده‌اند که چرا افراد دچار گرفتگی عضلاتی همچون پا یا گردن می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت که به عنوان مثال شایع‌ترین علل گرفتگی عضلات پا، انجام ورزش‌های سنگین، بارداری و عدم تعادل الکترولیت و نمک در بدن است. با این حال شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند احتمال بروز گرفتگی عضلات را تشدید نماید. اگر مایلید با این مواد مغذی آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید:

بهترین ویتامین برای گرفتگی عضله

مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی که ممکن است در گرفتگی عضلات بدن نقش داشته باشند، به شرح زیر است:

ویتامین B1 برای رفع گرفتگی ماهیچه ها

افرادی که کمبود ویتامین B1 دارند ممکن است دچار درد و گرفتگی به خصوص در ناحیه تحتانی پاها شوند. نام دیگر ویتامین ب۱ تیامین است که همانند دیگر ویتامین‌های گروه B محلول در آب بوده و قابلیت ساخته شدن در بدن را ندارد. ویتامین ب۱ در عملکرد سیستم عصبی موثر است و در انتقال الکترولیت‌ها را به داخل یا خارج سلول‌های عضلانی نیز نقش دارد. کاهش وزن و بی‌اشتهایی، ضعف عضلانی و احساس گیجی می‌تواند از علائم کمبود ویتامین B1 در بدن باشد. کمبود ویتامین B1 را با مصرف قرص ویتامین B1 می‌توانید در بدن خود جبران کنید. همچنین از بعضی مواد غذایی نیز می‌توانید استفاده کنید:

مواد غذایی حاوی ویتامین B1

غذاهای سرشار از ویتامین ب۱ عبارتند از:

  • غلات کامل
  • برنج قهوه‌ای
  • گوشت مرغ
  • سویا
  • آجیل و خشکبار
  • لوبیا
  • نخود فرنگی

 کمبود ویتامین و گرفتگی عضلات

نقش ویتامین B12 در گرفتگی عضلات بدن

ویتامین ب۱۲ بیش از هر چیز در غذاهای حیوانی و لبنیات یافت می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که بهترین ویتامین برای گرفتگی عضله ممکن است ویتامین B12 باشد. نام دیگر ویتامین ب ۱۲ کوبالامین است. عامل گرفتگی عضلات در سراسر بدن ممکن است به کمبود ویتامین B12 مربوط باشد. این ویتامین در سیستم عصبی و تولید گلبول‌های قرمز نقشی کلیدی ایفا می‌کند. یکی از علل زرد شدن رنگ پوست نیز احتمال دارد به کمبود ویتامین ب۱۲ مرتبط باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید از قرص ویتامین B12 استفاده کنید.

خوراکی های حاوی ویتامین ب ۱۲

کمبود ویتامین ب۱۲ بیشتر در گیاه‌خواران دیده می‌شود زیرا بهترین منابع این ویتامین در غذاهای حیوانی وجود دارد:

  • جگر
  • گوشت گاو
  • گوشت بره
  • مرغ
  • تخم مرغ
  • لبنیات

ویتامین D برای گرفتگی عضلانی

یکی دیگر از علل درد و گرفتگی عضلات ممکن است به کمبود ویتامین D در بدن مرتبط باشد. شواهد در این زمینه کافی نیست اما دانشمندان بسیاری معتقدند که گرفتگی عضلات در کل بدن با کمبود ویتامین دی بیشتر اتفاق می‌افتد. ویتامین دی می‌تواند توده عضلانی را کاهش داده و ضعف عضلانی را نیز بیشتر کند. البته اگر کمبود این ویتامین خفیف باشد، قطعا برای گرفتگی عضلات باید به دنبال عامل دیگری گشت. اگر از منابع ویتامین D زیاد استفاده نمی‌کنید، مصرف قرص ویتامین D را فراموش نکنید. به دلیل اینکه ویتامین دی محلول در چربی است، پیشنهاد می‌کنیم این قرص را در کنار وعده‌های غذایی که حاوی چربی‌های مفید باشند استفاده کنید تا جذب بهتری در بدن داشته باشد.

بهترین منابع حاوی ویتامین D

حتما می‌دانید که نور خورشید بهترین منبع دریافت ویتامین دی در بدن است. از مواد غذایی زیر نیز می‌توانید استفاده کنید:

  • ماهی‌هایی مثل سالمون و ساردین
  • گوشت گاو و جگر گاو
  • مرغ
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی
  • آب میوه‌های غنی شده با ویتامین دی

بهترین ماده معدنی برای رفع گرفتگی عضلات

در قسمت قبل بهترین ویتامین برای گرفتگی عضله را به شما معرفی کردیم. اما باید بدانید نقش پررنگ بعضی از مواد معدنی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت:

منیزیم بهترین ماده معدنی برای درمان گرفتگی عضله

منیزیم یک ماده معدنی است که  به انتقال کلسیم و پتاسیم در سراسر بدن کمک می‌کند. بیشترین منبع منیزیم در بدن در استخوان‌ها است. کلیه‌ها نیز مسئول تنظیم میزان منیزیم در بدن هستند. کمبود شدید منیزیم نادر است اما کمبود این ماده معدنی در حد خفیف تا متوسط در میان بسیاری از افراد دیده می‌شود. قرص منیزیم مکملی است که حتی برای بهبود میگرن نیز پیشنهاد می‌شود. اگر زیاد دچار گرفتگی عضلات می‌شوید، مکمل‌های زیر را که حاوی منیزیم هستند، امتحان کنید:

 منیزیم برای اسپاسم عضلات

نوشته های مرتبط

مواد غذایی غنی از منیزیم

برای افزایش سطوح منیزیم در بدن از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

  • آجیل، دانه‌ها و غلات فرآوری نشده
  • حبوبات
  • ماهی
  • محصولات گوشتی

پتاسیم از بهترین مواد معدنی برای بهبود گرفتگی عضلات

پتاسیم به حفظ عملکرد طبیعی سلول‌های بدن کمک کرده و در عملکرد اعصاب و ماهیچه‌های نیز نقش دارد. افرادی که دچار کمبود پتاسیم هستند معمولا گرفتگی عضلاتی همچون پا را تجربه می‌کنند. ضعف و خستگی، اسپاسم عضلانی، تپش قلب و تغییر در خلق و خو از نشانه‌های کمبود پتاسیم در بدن است.

منابع غذایی حاوی پتاسیم

به منظور افزایش ذخایر پتاسیم در بدن مواد غذایی زیر را تجربه کنید:

  • موز
  • کلم بروکلی
  • جعفری
  • حبوبات
  • آجیل و دانه‌ها
  • ماهی
  • گوشت گاو
  • گوشت مرغ و بوقلمون

بهترین مولتی ویتامین برای درمان گرفتگی عضله

جهت رفع گرفتگی عضلات بدن بدیهی است که اگر قصد مصرف مولتی ویتامین دارید، باید از مولتی ویتامینی استفاده کنید که در مقادیر مناسب حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد که در قسمت‌های قبلی به آنها اشاره کردیم. پس به دنبال مولتی ویتامین باشید که در جدول ترکیبات آن حتما ویتامین‌های B1، B12 و D و همچنین مواد معدنی منیزیم و پتاسیم حتما وجود داشته باشد. بهترین مولتی ویتامین خارجی یا ایرانی را از داروخانه آنلاین مثبت سبز می‌توانید تهیه کنید.

جدول مقدار مصرف بهترین ویتامین برای درمان گرفتگی عضله

در جدول زیر مقدار توصیه شده روزانه برای ویتامین‌ها و مواد معدنی تاثیرگذار در گرفتگی عضله را آورده‌ایم:

ویتامین یا ماده معدنیمقدار توصیه شده روزانه برای بزرگسالان
ویتامین ب۱۱.۱ تا ۱.۲ میلی‌گرم
ویتامین ب۱۲۲.۴ میکروگرم
ویتامین دی۱۵ میکروگرم (۶۰۰ IU)
منیزیم۳۱۰-۴۲۰ میلی‌گرم
پتاسیم۲۶۰۰-۳۴۰۰ میلی‌گرم

مصرف مواد مغذی بالا در مقادیر فوق برای اکثر بزرگسالان بی‌خطر است. با این حال قبل از هر اقدام می‌توانید نظر پزشک خود را نیز جویا شوید.

درمان های خانگی برای رفع گرفتگی عضلات

مصرف بهترین ویتامین برای درمان گرفتگی عضله ممکن است در کاهش درد و احساس ناخوشایند شما موثر باشد. با این حال از درمان‌های خانگی نیز می‌توانید کمک بگیرید. برخی از این درمان‌ها عبارتند از:

  • کشیدگی آرام عضله‌ای که دچار گرفتگی شده است
  • ماساژ بافت‌های بدن
  • گرم کردن و خنک کردن بدن قبل از انجام فعالیت‌های بدنی
  • نوشیدن آب در مقادیر مناسب به دلیل جلوگیری از دهیراته شدن بدن

قرص درمان گرفتگی عضلات چیست ؟

پزشک برای درمان گرفتگی عضلات ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

  • کاریزوپرودول
  • دیلتیازم
  • گاباپنتین
  • اورفنادرین
  • وراپامیل
  • ویتامین B12

دیگر علت گرفتگی عضلات

به جز کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی گرفتگی عضلات ممکن است علل دیگری نیز داشته باشد:

  • استفاده بیش از حد از یک عضله
  • کم‌آبی بدن
  • کشیدگی عضلات
  • قرار دادن عضله به مدت طولانی در یک وضعیت
  • تصلب شرایین

با این حال در اکثر موارد علت دقیق گرفتگی عضلات اصلا مشخص نیست.

کلام آخر

در این مقاله در مورد بهترین ویتامین برای درمان گرفتگی عضله برای شما صحبت کردیم. علاوه بر کمبود ویتامین کمبود بعضی از املاح معدنی مثل منیزیم و پتاسیم نیز ممکن است به گرفتگی عضلات مرتبط است. با یک تغذیه مناسب می‌توانید کمبود همه مواد مغذی در بدن خود را جبران کنید. البته گاهی نیز مصرف مکمل‌های غذایی مثل مولتی ویتامین ضروری می‌شود تا مراحل درمان سریع‌تر صورت پذیرد.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید

[مجموع: ۵ میانگین: ۴.۲]

mosbatesabz.com

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا