توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
بیماری ها و راه درمانتوصیه های پذشکیسلامت

آیا نگهداشتن ادرار به مدت زیاد در مثانه ممکن است باعث سنگ مثانه شود؟

آیا نگهداشتن ادرار به مدت زیاد در مثانه ممکن است باعث سنگ مثانه شود؟

نگه داشتن ادرار به مدت زیاد در مثانه ممکن است باعث رسوب املاح موجود در ادرار درون مثانه شود. هر چه بیشتر ادارار را در مثانه نگه دارید، امکان رشد باکتری‌های افزایش پیدا می‌کند و عفونت ادراری پدید می‌آید.

سیرافی ها| سرویس سلامت – 
خیلی از آدم‌ها به نگه داشتن ادرار خود عادت کرده اند. اما این کار چه معایبی دارد؟ نوشیدن و خوردن مواد مایع باعث پر شدن مثانه می‌شود. مثانه انسان میزان مشخصی مایع را می‌تواند نگه دارد و در صورت پر شدن به مغز پیغامی ارسال می‌شود. اگر مثانه پر به موقع خالی نشود محیطی مطلوب برای رشد باکتری محیا می‌شود و در نتیجه عفونت مثانه به وجود می‌آید. در ادامه مطلب به معایب نگه داشتن ادرار می‌پردازیم.

آیا نگهداشتن ادرار به مدت زیاد در مثانه ممکن است باعث سنگ مثانه شود؟

سنگ مثانه و نگه داشتن ادرار چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

سنگ‌های مثانه، توده‌های فشرده‌ای از املاح معدنی در مثانه هستند. وقتی ادرار در مثانه برای مدت طولانی باقی می‌ماند، غلیظ می‌شود. این عامل باعث رسوب املاح موجود در ادرار شده و در نتیجه سنگ‌های مثانه ایجاد خواهند شد. ادرار غلیظ شده و بدون حرکت اغلب در نتیجه تخلیه ناکامل مثانه است. گاهی اوقات سنگ‌های مثانه کوچک به صورت طبیعی دفع می‌شوند، اما بعضی از آن‌ها را باید با کمک پزشک از بدن خارج کرد. عدم درمان سنگ‌های مثانه‌ می‌تواند باعث ایجاد انواع عفونت شود.

سنگ مثانه

نشانه‌ها

بعضی از افرادی که در مثانه آن‌ها سنگ وجود دارد، ب مشکل خاصی مواجه نمی‌شوند. حتی اگر سنگ‌های آن‌ها بزرگ هم باشد، قضیه فرقی نخواهد کرد. اما اگر سنگ، دیواره مثانه را خراش دهد یا مسیر جریان ادرار را ببندد (مسدود کند)، علائم و نشانه‌های این بیماری بروز خواهند کرد. این علائم عبارتند از:
  • درد در پایین شکم
  • ادرار همراه با درد
  • تکرر ادرار
  • مشکل در دفع ادرار، قطع شدن و ایجاد وقفه در جریان ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • ادرار تیره رنگ یا ادرار با رنگ تیره غیرطبیعی
 

سایر عوارض نگه داشتن ادرار به مدت طولانی چیست؟

کشش مثانه

نگه داشتن ادرار به مدت طولانی و به دفعات بالا منجر به کشش مثانه می‌شود که منقبض شدن و منبسط شدن مثانه را با مشکل رو به رو می‌کند. وسیله‌ای به نام کاتتر می‌توانتد افرادی را که به کشش مثانه دچار شدن کمک کند.

سنگ کلیه 

اگر بدن شخص مستعد برای تشکیل سنگ باشد یا در ادرارش مواد معدنی به کثرت یافت شود با تاخیر انداختن در تخلیه ادرار کمک به تشکیل سنگ کلیه می‌کنند. اسیداوریک و اگزالات کلیسم به وفور در ادرار یافت می‌شود.

درد

اکثرا در اشخاصی که بیش از حد ادرار خود را نگه می‌دارند درد در نواحی مثانه و کلیه مشاهده می‌شود. احتمال این نیز وجود دارد که تخلیه ادرار با درد انجام شود. حتی ممکن است بعد از خارج شدن ادرار از بدن ماهبچه‌های درگیر منقبض بمانند و باعث شود لگن دچار گرفتگی شود.

عفونت معده

نگه داشتن ادرار علاوه بر درد مثانه و شکم باعث عفونت معده نیز می‌شود، زیرا باکتری‌های موجود در ادرار از بدن دفع نشده و باعث عفونت معده خواهند شد.

تورم مثانه و خطر بروز سرطان

وقتی آب وارد بدن انسان می‌شود مثانه به آرامی پر شده و اگر زیاد نگه داشته شود، تورم مثانه به وجود می‌آید. اگر این وضع ادامه پیدا کند و تورم بیش از حد شود احتمال بروز سرطان مثانه افزایش خواهد یافت.

صدمه به ماهیچه‌های کف لگن

اگر به صورت مکرر ادرار خود را نگه داریم، به ماهیچه کف لگن آسب وارد خواهیم کرد. یکی از این ماهیچه‌های آسیب پذیر، اسفنکتر ادرار است که از خروج ادرار جلوگیری می‌کند. اگر این ماهیچه آسیب ببیند بی اختیاری در ادرار ایجاد می‌شود. انجام ورزش‌هایی که مرتبط به لگن مانند کگل، باعث رشد و تقویت این ماهیچه شده و به داشتن اختیار بر ادرار کمک زیادی خواهد کرد.

پریشانی ذهنی

اگر به موقع ادرار نکنید، فشار ادرار باعث پریشانی ذهنی می‌شود. اگر الکل مصرف کنید یا به مدت زمان زیاد نخوابید، پریشانی‌های موجود در این حالات با پریشانی ذهنی نگه داشتن ادرار برابری می‌کند. این آشفتگی ذهنی در رانندگی بسیار خطرناک است.

عفونت دستگاه ادراری

نگه داشتن ادرار به مدت زیاد باعث رشد باکتری و عفونت مثانه می‌شود. مطالعه علمی وجود ندارد که اثبات کند نگه داشتن ادرار باعث عفونت مثانه شود، ولی پزشکان به نگه نداشتن ادرار در کسانی که دچار عفونت مثانه هستند توجه زیادی دارند. افرادی که کمتر از مایعات استفاده می‌کنند، احتمال عفونت مثانه در آن‌ها بیشتر است، زیرا آب در مثانه آن‌ها جمع شده، در نتیجه کمتر ادرار می‌کنند و باکتری‌های درون مثانه دفع نمی‌شود که محیط را برای عفونت مطلوب می‌کند.

علایم عفونت ادرار:

  • تیرگی دائمی رنگ ادرار
  • احساس دائم به پرشدن مثانه
  • درد لگن
  • خون در ادرار
  • تار شدن رنگ ادرار
  • احساس سوزش هنگام دفع ادرار
  • بوی بد ادرار

 

نکته‌هایی برای نگه داشتن ادرار تا تخلیه

اگر به هنگام پر شدن مثانه و نیز داشتن به تخلیه آن دسترسی به دستشویی نداشتید بهتر است از نکات زیر استفاده کنید:

  • پا‌ها را به صورت ضربدری در حالی که ایستاده ایم قرار دهیم، این امر باعث می‌شود که فشار روی مجاری ادرار قرار گیرد و تخلیه آن کمی به تعویق بیفتد.
  • اگر گازی در درون روده خود حبس کرده اید دفع کنید، زیرا باعث تحریک شدن مثانه می‌شود.
  • هر وقت از خواب بیدار می‌شوید مثانه را خالی کنید، هرچند عجله داشته باشید، زیرا این امر باعث ایجاد یه چرخه منظم و درست برای ادرار کردن می‌شود.
  • تا لحظه‌ای که دیگر توانی برای نگه داشتن ادرار ندارید، آن را نگه ندارید و قبل از رسیدن به این مرحله مثانه را خالی کنید.

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا