توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
سلامت

ادویه‌های مفید برای فصل زمستان از نگاه طب سنتی

ادویه‌های مفید برای فصل زمستان از نگاه طب سنتی

مهمترین ادویه‌های مفید برای فصل زمستان از نگاه طب سنتی شامل زنجبیل، دارچین، زردچوبه، جوز هندی، آویشن، میخک، نعناع، زیره و هل هستند. استفاده از ادویه‌های با طبع گرم و خشک، به دلیل ایجاد اثر گرمایی در بدن برای فصل زمستان مفید است و و مانع از تولید رطوبت در بدن می‌شود.

سیرافی ها|
 سرویس سلامت – فصل زمستان در راه است و به همراه خود انواع سرماخوردگی، زکام، ذات‌الریه و آنفولانزا را خواهد آورد. طب سنتی راهکار‌هایی را برای پیشگیری از بیماری‌ها و افزایش تحمل به سرما در این فصل دارد، به ویژه آنکه طبع این فصل سرد و‌تر است و خوردن مواد غذایی که طبع را معتدل کند، مفید خواهد بود. در این مطلب به معرفی ادویه‌های مفید برای فصل زمستان از نگاه طب سنتی پرداخته‌ایم.

 

۹ ادویه‌ مفید برای فصل زمستان

به طور کلی ادویه‌های با مزاج گرم و خشک برای فصل زمستان مفید هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها و خواص هر یک پرداخته می‌شود:

۱. زنجبیل

یکی از مفیدترین ادویه‌های فصل زمستان، زنجبیل است. اضافه کردن زنجبیل به غذا‌ها و یا تهیه دمنوش و چای زنجبیل تاثیر زیادی در پیشگیری و درمان سرماخوردگی دارد. این گیاه خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی دارد و یکی از گیاهان دارویی موثر برای تقویت و بیشتر کردن توان سیستم ایمنی و دفاعی بدن محسوب می‌شود. جالب است بدانید، مصرف زنجبیل تازه در اولین روز شروع سرماخوردگی، از بروز سرماخوردگی شدیدتر پیشگیری می‌کند. مصرف آن نه تنها آرامتان می‌کند، بلکه سیستم ایمنی بدنتان را نیز تحریک کرده و شما را گرم خواهد کرد.

۲. زردچوبه

زردچوبه از دیگر ادویه‌های مفید برای فصل زمستان است و توصیه می‌شود روزانه از آن در تهیه غذا استفاده شود. زردچوبه خاصیت ضد باکتری، ضدویروسی و ضد التهاب دارد و همچنین مصرف معجون شیر و زردچوبه، یک درمان موثر برای پیشگیری و سرماخوردگی‌های شایع فصل پاییز و زمستان است.

۳. میخک

میخک
خاصیت ضد ویروسی میخک باعث شده تا مصرف این ادویه همراه دیگر ادویه‌ها، تاثیر ویژه‌ای در درمان زکام داشته باشد. دمنوش تهیه شده با ترکیب میخک، زنجبیل، عسل و آبلیمو خاصیت آرام‌بخش داشته و در طب سنتی از آن برای بازکردن راه‌های سینوس و بینی استفاده می‌شود.

۴. دارچین

دارچین به عنوان یک ادویه با طبع گرم، از دیگر ادویه‌های مفید برای فصل زمستان است. همچنین دارچین خاصیت ضدعفونی کنندگی خوبی دارد و به ویژه در از بین بردن عفونت‌های دهانی و گلو موثر است. متخصصان طب سنتی دارچین را دارویی عالی برای سرماخوردگی‌ها، گرفتگی بینی، اخلاط و آنفولانزا می‌دانند و برای کاهش تب نیز مفید است.

۵. آویشن

خواص آویشن برای سرماخوردگی بسیار گسترده است و در طب سنتی به عنوان یکی از مهمترین ادویه‌های مفید برای فصل زمستان معرفی می‌شود. آویشن گیاهی با طبع گرم و خشک است و به درمان سرفه‌های سخت، درمان سرماخوردگی و کاهش علائم آن کمک می‌کند. همچنین به دلیل خاصیت ضد التهابی، روی باکتری‌های دستگاه تنفسی موثر است. این گیاه خاصیت خلط‌آور داشته و در رفع علائم سرماخوردگی‌های همراه با خلط سینه و سرفه‌های تحریکی مفید است و تا حد زیادی عفونت و چرک بدن و گلو را از بین می‌برد.

۶. جوز هندی

جوز هندی
جوز هندی برای درمان و تسکین بسیاری از درد‌ها مفید شناخته شده است. در طب سنتی برای تسکین علایم سرماخوردگی توصیه می‌شود این ادویه را با کمی آب و آرد ترکیب و از آن ضماد تهیه کنید و و روی پارچه کتان مالیده، روی سینه قرار دهید.

۷. هل

هل از دیگر ادویه‌های مفید برای فصل زمستان است و متخصصان طب سنتی خوردن چای هل را برای معالجه سرفه، سرماخوردگی و تب مفید می‌دانند. علاوه بر این هل به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته ناشی از بیماری کمک می‌کند، اضطراب و نگرانی را کاهش می‌دهد و در رفع افسردگی مؤثر است.

۸. زیره

دانه‌های زیره دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی هستند و برای درمان سرماخوردگی‌های معمولی شایع در فصل سرما مفیدند. زیره از سرفه جلوگیری می‌کند و برای سیستم تنفسی بدن مفید است، همچنین از آنجایی که طبع گرمی دارد، بدن را در برابر سرمازدگی حفظ و از تجمع مخاط در مجاری تنفسی جلوگیری می‌کند.

۹. نعناع

نعناع دارای خاصیت ضد درد، ضد میکروب، ضد اسپاسم و ضد احتقان بینی است و برای تسکین علائم سرماخوردگی مفید است.

اگر احساس کوفتگی یا سردرد می‌کنید یا اینکه آبریزش بینی دارید، سرماخورده‌اید! پس دست روی دست نگذارید، با استفاده از ادویه‌های مفید برای فصل زمستان که در بالا به آن اشاره شد، خود را از شر ویروس‌ها خلاص کرده و از شدت یافتن سرماخرودگی خود پیشگیری کنید. 

شما چه ادویه ای را برای فصول سرد سال پیشنهاد می‌کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای این صفحه در قسمت “ارسال نظر” با مخاطبان سیرافی ها به اشتراک بگذارید.
 
 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا