توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهفواید غذاهافواید میوجات

خواص روغن هسته انگور کدامند و معایب آن شامل چه مواردی است؟

روغن هسته انگور از روغن‌های طبیعی بسیار مفید است که اگر با فواید آن آشنا شوید، بیش از پیش به استفاده از آن روی خواهید آورد. خواص این روغن در تمامی انواع استفاده از آن تجلی پیدا کرده و نباید این خواص را به شکل خوراکی روغن، محدود بدانیم.

روغن هسته انگور

روغنی که از هسته انگور به دست می‌آید، یک منبع غنی از ویتامین‌های مختلف است. از جمله این ویتامین‌ها، ویتامین E، D و C هستند. به علاوه این روغن دارای بتاکاروتن بوده و اسیدهای چرب لینولئیک، پالمیتیک و استئاریک نیز در آن یافت می‌شوند.

روغن هسته انگور یکی از مبارزان بزرگ سرطان بوده و دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. همین طور این روغن سطح کلسترول‌های خوب یا همان اچ دی ال را افزایش داده و میزان کلسترول بد یا ال دی ال در بدن را کاهش می‌دهد.

انگور سیاه

روغن هسته انگور هم در شکل خوراکی و هم در محصولات آرایشی کاربرد داشته و یک ماده جامع و پر استفاده به حساب می‌آید. در بسیاری از محصولات آرایشی ارگانیک، از این روغن استفاده می‌شود و کیفیت بهتری را برای محصول رقم می‌زند. در اینجا به برخی از برترین و مهم‌ترین خواص روغن هسته انگور می‌پردازیم.

خواص روغن هسته انگور برای سلامتی

۱. کاهش فشار خون

وجود ویتامین E در روغن هسته انگور، باعث می‌شود که این روغن برای فشار خون بسیار موثر بوده و در تنظیم و کاهش آن، قوی ظاهر شود. به علاوه آنتی اکسیدان‌های موجود در این روغن، ریسک وقوع حملات قلبی و انسداد عروق را کاهش می‌دهند. از این روی استفاده از این روغن و بهره‌مندی خواص آن، به افراد دارای فشار خون؛ توصیه می‌شود.

۲. کاهش کلسترول‌های بد خون

همان طور که پیشتر نیز گفتیم، روغن هسته انگور فاقد کلسترول بوده و سطح کلسترول‌های بد را در خون فرد کاهش می‌دهد.

۳. رسیدن به تناسب اندام

این روغن به چربی سوزی در بدن و بالا رفتن سطح متابولیسم کمک کرده و می‌تواند به کاهش وزن منجر شود. البته میزان کاهش وزن به کمک روغن هسته انگور، آن قدرها زیاد نیست و پس از مدتی استمرار در مصرف روغن خود را نشان خواهد داد. پس عجله نکنید.

نکته: البته برای کاهش وزن و رسیدن به اندام دلخواه خود، نباید در مصرف این روغن زیاده‌روی نمایید.

۴. درمان دیابت و کاهش قند خون

روغن هسته انگور دارای اسید لینولئیک بوده و این اسید با پایین آورد کلسترول، به کاهش قند خون منجر می‌شود. به همین دلیل این روغن طبیعی را یکی از مواد خوراکی حامی افراد دیابتی می‌شناسیم. استفاده از این روغن روی سالاد و به صورت خام، تاثیرات فوق العاده‌ای برای دیابت دارد و در کنترل قند خون کمک کننده خواهد بود.

روغن دانه انگور

۵. پیشگیری از سرطان

در عصری که سونامی سرطان، کشورهای پیشرفته و غیرپیشرفته را فرا گرفته است، همه مردم به دنبال مواد غذایی و خوراکی‌های ضدسرطانی هستند تا به شکلی خود را در مقابل این بیماری، ایمن کنند. انگور سیاه و بنفش دارای خواص ضدسرطانی کاملی است و روغن هسته انگور نیز بالطبع این خواص را به ارث دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن هسته انگور، در مقابل رادیکال‌های آزاد و سلول‌های سرطانی، ایستادگی داشته و به از بین بردن آن‌ها کمک می‌کنند. به ویژه این روغن در کاهش ریسک ابتلا به سرطان پوست، بسیار کمک می‌کند.

۶. رفع یبوست از خواص روغن هسته انگور

اگر از یبوست رنج می‌برید، کافی‌ست به وعده‌های غذایی روزانه خود کمی روغن هسته انگور افزوده و از این مشکل مزمن خلاص شوید. مصرف این روغن، باعث سهولت حرکت روده‌ها شده و عمل دفع با راحتی بیشتری اتفاق می‌افتد.

ادامه پیدا کردن یبوست و مزمن شدن این مشکل، عوارض شدیدی داشته و سلامت فرد را به مخاطره می‌اندازد. ریشه بسیاری از بیماری‌ها به یبوست برمی‌گردد. پس باید حتما نسبت به کنترل و رفع آن، اقدام کنید.

۷. جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

اگر به دنبال ماده مغذی برای جلوگیری از زوال عقل و حافظه می‌گردید، روغن هسته انگور انتخابی مناسب خواهد بود. این روغن آلزایمر را به تاخیر انداخته و از سلول‌های مغزی محافظت می‌کند. به طور کلی مصرف میوه‌های تازه، مغزها و سبزیجات در کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر، تاثیرگذار هستند.

خواص روغن دانه انگور برای زیبایی

۱. تقویت موی سر

کافی‌ست چندین بار از روغن هسته انگور به عنوان یک ماسک مو، استفاده کنید تا متوجه خواص فوق العاده آن در رفع شوره، ریزش مو و تقویت موها بشوید. به علاوه این روغن جلای خاصی به موها بخشیده و موجب درخشندگی آن‌ها می‌گردد. به خاطر داشته باشید که این ماسک، باید حتما شسته شده و به خوبی از روی موها پاک گردد.

۲. بهبود آثار آفتاب سوختگی

ویتامین E موجود در روغن هسته انگور، یک درمانگر قوی پوست به حساب می‌آید. اگر پوست شما از صدمات ناشی از آفتاب سوختگی رنج می‌برد، از آثار درمانی روغن هسته انگور بهره‌مند شده و با استفاده از آن روی پوست خود، التهابات را التیام بخشید.

۳. مرطوب کننده و نرم کننده پوست

اسید لینولئیک و ویتامین E موجود در این روغن، به پوست نرمی و لطافت خاصی بخشیده و آن را مرطوب و با سطح کشسانی بالا نگه می‌دارد.

خواص روغن هسته انگور

۴. بهبود آثار جراحات پوستی

همین خواص روغن هسته انگور و ویتامین‌های آن، باعث می‌شود تا بتوانید از آن به عنوان یک محلول درمانی در جراحات و آثار به جای مانده از آکنه و جوش‌های عمقی استفاده نمایید.

۵. رفع چین و چروک و لیفتینگ پوست

استفاده موضعی از روغن هسته انگور موجب رفع چین و چروک‌های پوستی شده و می‌تواند در نقش یک لیفت کننده عمل نماید.

مضرات استفاده از روغن هسته انگور

بهتر است غیر از خواص روغن هسته انگور، از مضرات احتمالی آن نیز با خبر باشید.

  • پیش از هر چیزی اطمینان حاصل کنید که بدن شما نسبت به این روغن حساسیت نداشته و با مصرف آن (چه به شکل خوراکی و چه موضعی) عکس العمل‌های آلرژیک نخواهید داشت.
  • همین طور لازم است تا مراقب سردی طبع این ماده مغذی باشید. روغن هسته انگور طبع سرد دارد و نباید در کنار مواد غذایی دیگر که سرد هستند مصرف شود. همیشه توصیه می‌شود که از این روغن به همراه یک ماده خوراکی با طبع گرم بهره مند شوید.

هشدار برای بیماران قلبی

افرادی که دارای بیماری‌های قلبی هستند، باید در مصرف روغن هسته انگور، احتیاط بورزند. به دلیل وجود سطح بالای امگا ۶ در این روغن، ممکن است وضعیت بیمار با وخامت بیشتری همراه شود. البته این مورد در صورت استفاده بی رویه از روغن هسته انگور اتفاق می‌افتد و در مصرف عادی، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

انگور و روغن هسته‌ی انگور

طرز تهیه روغن هسته انگور

طرز تهیه روغن هسته انگور چندان پیچیده نیست. برای این کار کافی‌ست انگورها را به خوبی شسته و بعد پوست رویی کرده و گوشت آن‌ها را مجزا سازید.

سپس هسته‌های انگور را کنار گذاشته و بگذارید به خوبی خشک شوند. برای انجام این کار می‌توانید از دستگاه خشک کن استفاده کنید و یا هسته‌ها را در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار دهید. پس از خشک شدن هسته‌های انگور، آن‌ها را در دستگاه آسیاب ریخته و آن قدر آسیاب کنید تا روغن آن‌ها خارج شود. (البته در شکل صنعتی از دستگاه پرس سرد برای روغن‌گیری استفاده می‌شود.) سپس باید هسته‌های انگور آسیاب شده را از صافی ریز عبور دهید، تا روغن از تفاله‌های هسته، مجزا شود.

نکات پایانی

می‌توان روغن دانه انگور را به صورت خام یا در پخت و پز با حرارت ملایم، مصرف کرد. به خاطر داشته باشید که سرخ کردن با روغن هسته انگور مجاز نیست و در صورت استفاده از این روغن روی حرارت زیاد، ترکیبات سمی از آن آزاد خواهد شد.

اگر چه می‌توان از روغن هسته انگور در پخت و پز با حرارت ملایم استفاده کرد، اما بهترین شکل استفاده از آن؛ به صورت خام و روی سالاد است. همین طور استفاده موضعی از این روغن در شکل بکر آن، روی پوست نیز تاثیرات فوق العاده‌ای خواهد داشت. اگر خواهان دریافت بهترین خواص از این روغن طبیعی باشید، جای دارد که به سراغ نوع بکر آن رفته و خالص‌ترین روغن هسته انگور را مورد استفاده قرار دهید.

شما چه تجربه ای از مصرف این روغن دارید؟ دیدگاه‌های خود را از طریق ارسال پیام با ما و خوانندگان مجله انگیزه در میان بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم خواص هسته انگور را نیز مطالعه کنید و صورت‌های دیگر مصرف هسته‌ی انگور غیر از روغن آن را نیز بشناسید.

لینک خبر

 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا