توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
آشپزی و تغزیهآموزش انواع غذاها

دستور پخت شله زرد نذری

دستور پخت شله زرد نذری

شله زرد یکی از دسرهای سنتی بسیار خوشمزه ایرانی است که با برنج، زعفران، شکر، خلال بادام و گلاب تهیه میشود. با دستور پخت شله زرد نذری آشنا شوید.
شله زرد یکی از انواع دسر‌های سنتی ایرانی است که در بعضی مناسبت‌ها مانند ایام ماه رمضان، اعیاد و عزاداری‌ها به مقدار زیاد طبخ و بین افراد توزیع می‌شود.
اصلی‌ترین ماده برای پخت شله زرد، زعفران است که در اصل رنگ زرد و زیبای شله زرد به دست و دلبازی آشپز در میزان استفاده از این ماده گران‌بها بستگی دارد.  
از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این دسر ایرانی خوشمزه می‌توان به برنج، شکر، گلاب، هل، مغز پسته یا بادام، دارچین و روغن یا کره اشاره کرد. از آنجا که شله زرد بیشتر در ایام مذهبی طبخ و توزیع می‌شود، روی آن را با پاشیدن دارچین منقوش به عبارات مذهبی و طرح‌های اسلیمی متنوع می‌کنند.
قبلا در سایت ستاره طرز تهیه شله زرد قالبی مجلسی و همچنین تزیین شله زرد نذری و مجلسی را به شما آموزش داده‌ایم. این بار طرز پخت شله زرد نذری را به روش سنتی و اصیل به شما آموزش خواهیم داد پس با ما همراه باشید.  

مواد لازم برای پخت شله زرد نذری:

برنج ایرانی 1 پیمانه
شکر 3 پیمانه
کره 50 گرم
گلاب 1/3 پیمانه
خلال بادام 50 گرم
زعفران  به میزان لازم
دستور پخت شله زرد نذری، آموزش پخت شله زرد، شله زرد مجلسی، شله زرد نذری

طرز پخت شله زرد نذری:

  1. برای پخت شله زرد نذری باید برنج را از شب قبل خیس کنید. برای این‌کار می‌توانید برنج ایرانی معطر را در گلاب خیس دهید تا عطر بهتری داشته باشد.
  2. فردای آن شب، یک پیمانه برنج را با هفت پیمانه آب روی حرارت قرار دهید. (برای تهیه شله زرد، به ازای هر پیمانه برنج شما به 7 پیمانه آب نیاز دارید). 
  3. وقتی آب به جوش آمد، حرارت را خیلی خیلی ملایم کنید تا برنج به آرامی پخته و به اصطلاح وا برود و دانه‌های آن کاملا شکفته و نرم شوند. 
  4. زعفران را در هاون ساییده و دم کنید و کنار بگذارید. 
  5. وقتی آب برنج کم شد و دانه‌های برنج له شدند، زعفران دم‌کرده غلیظ را داخل برنج‌ها بریزید. 

  6. حالا شکر را کم‌کم اضافه کنید و در صورتی که به میزان دل‌خواه‌تان رسید دست نگه‌دارید و به عبارتی، تمام شکر را اضافه نکنید. اما در کل میزان شیرینی شله زرد کاملا سلیقه‌ای است. 
  7. وقتی برنج با شکر پخت و به غلظت رسید، گلاب را اضافه کنید.
  8. بعد از 10 دقیقه، کره را نیز اضافه کرده و در تمام این مدت، شله زرد را هم بزنید تا ته نگیرد. 
  9. در آخر خلال بادام را اضافه کرده و در ظرف را ببندید و زیر قابلمه شعله پخش‌کن قرار داده و حدود 20 دقیقه صبر کنید تا شله زرد با حرارت بسیار ملایم دم بکشد و جا بیفتد. 
شله زرد نذری خوشمزه و خوش آب و رنگ شما آماده است. اگر قصد دارید آن را تزیین کنید باید کمی صبر کنید تا شله زرد از حرارت بیفتد و یک لایه ضخیم روی آن ببندد و بعد با دارچین، خلال پسته و یا خلال بادام آن را تزیین کنید. 
امیدواریم از این آموزش نهایت استفاده را ببرید و یک شله زرد خوشمزه و لذیذ تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. نوش جان.
 
گردآوری: مجله اینترنتی ستاره

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا