توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.

پایان نامه بررسی فعالیت کاتالیست های دو فلزی بر پایه zsm-5 در واکنش کاتالیستی متان به بنزن

پایان نامه بررسی فعالیت کاتالیست های دو فلزی بر پایه zsm-5 در واکنش کاتالیستی متان به بنزن

در این  واکنش آروماتیزاسیون متان و تبدیل مستقیم آن به بنزن روی کاتالیست های مولیبدن و تنگستن بر پایه زئولیت ZSM-5 در دمای ۰۸۸ درجه سانتی گراد بررسی شد. کاتالیست های مورد نظر به روش تلقیح نمک فلزی روی زئولیت با درصدهای وزنی مختلف بین ۲ تا ۸ درصد ساخته شدند. شناسایی کاتالیست ها بوسیله تکنیک های XRD و FTIR انجام و ساختار آن ها قبل و بعد از واکنش بررسی شد. همچنین فعالیت و درصد تبدیل کاتالیست ها و گزینش پذیری محصولات بدست آمده اندازه گیری شد.

نتایج بدست آمده نشان داد که با افزایش مقدار فلز روی سطح  درصد تبدیل متان به بنزن افزایش می یابد. مقایسه درصد تبدیل  نشان می دهد که کاتالیست های مولیبدن فعالیت و پایداری بیشتری دارند و هر چه میزان مولیبدن در  بیشتر باشد درصد تبدیل و نیز فعالیت  بیشتر می شود. با افزایش مقدار فلز روی  درصد تبدیل افزایش می یابد.این مسأله اثبات می کند که فعال سازی اولیه متان روی سایت های فلزی  انجام می شود. این فعال سازی منجر به انجام واکنش های بعدی و تولید بنزن نهایی می شود. این شرایط تأییدی بر مکانیسم دو عاملی است. این مکانیسم دو عاملی شامل دو مرحله است:

۱) شکستن هومولیز پیوند C-H و تشکیل رادیکال CH3 و سپس اتیلن

۲) حلقه زایی گونه های اتیلنی در حضور سایت های اسیدی درون کانال های ZSM-5. بررسی واکنش روی پایه مزوحفره ای HMS نشان داد که هیچ گونه محصول آروماتیک تولید نشد. این نشان می دهد که افزایش قطر کانال های پایه باعث کاهش احتمال حلقه زایی می شود.

این پایان نامه توسط عمادالدین صالحی نژاد و به راهنمایی دکتر محمدرضا طوسی جمالی و مشاوره دکتر مجید مرادیان برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.Sc در دانشگاه آزاد واحد قائمشهر ارائه شد.

پایان نامه بصورت  word می باشد .

تعداد صفحه : 71

قیمت (۱۵ هزارتومان)

نام فایل: پایان نامه بررسی فعالیت کاتالیست های دو فلزی بر پایه zsm-5 در واکنش کاتالیستی متان به بنزن

دانلود فایل pdf:لینک مستقیم

میتوانید متن کامل این پایان نامه را ازاینجا خرید کنید.

بنر سایت

در صورت مشکل در دانلود و یا درخواست کتاب و مقاله از واتس آپ و تلگرام پیام بدید.

دکمه بازگشت به بالا