امام حسن مجتبی (ع) به عنوان یکی از برجستهترین پیشوایان دینی و از اهل بیت پیامبر (ص)، دارای جایگاه والایی در آموزههای اسلامی است. زیارت مرقد مطهر ایشان در بقیع از جمله اعمال مستحب مؤکد بوده و در روایات به ثوابهای بسیاری برای آن اشاره شده است. در این متن به برخی از آثار معنوی و پاداشهای زیارت این امام همام براساس روایات معتبر پرداخته خواهد شد.
فضیلتها و آثار زیارت امام حسن مجتبی (ع)
زیارت امام حسن مجتبی (ع) از جمله اعمال با فضیلت در اسلام است که در روایات، آثار معنوی و پاداشهای بسیاری برای آن بیان شده است. این زیارت نه تنها به عنوان ابراز محبت و ولایت به اهل بیت (ع) شناخته میشود، بلکه به واسطه آن، زائران از گناهان پاک میشوند و در آخرت از برکات ویژهای بهرهمند میگردند. در این متن، به بررسی برخی از پاداشهای اخروی زیارت امام حسن (ع) از جمله نجات از عقوبت گناهان، استواری قدم بر پل صراط، نجات از سختیهای قیامت، ورود به بهشت و تقرب به خداوند پرداخته خواهد شد.
تضمین نجات از عقوبت گناهان
یکی از بزرگترین نعمتهای الهی که در احادیث ذکر شده، رهایی از عقوبت گناهان از طریق زیارت امام حسن (ع) است. در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که امام حسن (ع) از ایشان درباره پاداش زیارت پرسید و حضرت فرمودند: «هر کس مرا در زمان حیات یا ممات زیارت کند، یا پدر، برادر یا تو را زیارت کند، من در روز قیامت او را از شر گناهان نجات خواهم داد.» (۱) این حدیث به روشنی بر این نکته تأکید دارد که زیارت امام حسن (ع)، نه تنها عمل صالحی است، بلکه موجب پاک شدن انسان از گناهانی است که ممکن است او را در روز قیامت به هلاکت بیندازد. این ویژگی زیارت از دیدگاه اهل بیت (ع) به عنوان راهی برای کسب بخشش الهی و دستیابی به لطف و رحمت بیپایان خداوند تلقی شده است.
استواری قدم بر پل صراط برای زائرین بقیع
زیارت مرقد مطهر امام حسن (ع) در بقیع، از ثوابهای دیگری نیز برخوردار است که در احادیث پیامبر (ص) آمده است. یکی از مهمترین آنها، استواری قدم در هنگام عبور از پل صراط است. این پل که به گفته روایات، راه نهایی عبور از دنیا به آخرت است، بسیار باریک و حساس بوده و تنها اهل ایمان و صالحین قادر به عبور از آن هستند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «هر کس امام حسن (ع) را در بقیع زیارت کند، در روز قیامت قدمهای او بر پل صراط ثابت و استوار خواهد شد.» (۲) این سخن بر اهمیت و جایگاه والای زیارت امام حسن (ع) در اخروی بودن اعمال و کمک به عبور آسان از موانع آخرتی تأکید دارد.
نجات از سختیها و هراسهای روز قیامت
روایتی دیگر از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که ایشان به امام حسن (ع) فرمودند: «گروهی از امتم تو را به نیت نیکی و صله بر من زیارت میکنند، و من در روز قیامت به سراغ آنان میآیم و آنها را از هراسها و سختیهای قیامت نجات خواهم داد.» (۳) این روایت بیانگر آن است که زیارت امام حسن (ع) نه تنها اثرات معنوی و اخروی بسیاری دارد، بلکه میتواند انسان را از ترس و وحشت روز قیامت که بر دیگران چیره خواهد شد، محفوظ بدارد. این نجات از سوی پیامبر اکرم (ص)، نشان از رابطه ویژه میان زائر امام حسن (ع) و مقام معنوی اهل بیت (ع) دارد.
تضمین ورود به بهشت برای زائران
یکی دیگر از پاداشهای معنوی که برای زیارت این امام بزرگوار بیان شده است، ورود به بهشت است. پیامبر اکرم (ص) در سخنی فرمودند: «هر کس تو، پدر یا برادرت را پس از وفاتتان زیارت کند، بهشت برای او واجب میشود.» (۴) این روایت از اهمیت بیمانند زیارت اهل بیت (ع) و به ویژه امام حسن (ع) حکایت دارد. بهشت به عنوان بالاترین درجه نعمت و لطف الهی، مقصد نهایی همه انسانها است و زیارت امام حسن (ع) یکی از راههایی است که این مقام را برای زائران تضمین میکند. (۵)
زیارت امام حسن (ع) راهی به سوی قرب الهی
علاوه بر ثوابهای ذکر شده، زیارت امام حسن (ع) از جمله اعمالی است که موجب تقرب به خداوند و اهل بیت (ع) میشود. زائر با این زیارت نه تنها به مقام معنوی امام حسن (ع) نزدیک میشود، بلکه پیوند خود را با آموزههای اسلام و اهل بیت تقویت میکند. این زیارت به عنوان یکی از بهترین روشهای ابراز محبت و ولایت به اهل بیت (ع) محسوب میشود و باعث میشود زائران در دنیا و آخرت از برکات و عنایات آنها بهرهمند شوند.
سخن آخر
زیارت امام حسن مجتبی (ع) نه تنها یک عمل مستحب و معنوی ارزشمند است، بلکه از دیدگاه روایات اسلامی راهی مؤثر برای دستیابی به برکات اخروی و نجات از گناهان، سختیهای قیامت و ورود به بهشت محسوب میشود. زائر امام حسن (ع) با این عمل، علاوه بر بهرهمندی از الطاف الهی و تقرب به خداوند، پیوند عمیقتری با اهل بیت (ع) برقرار میکند. این زیارت، تجلی عشق و وفاداری به اهل بیت و راهی برای نشان دادن تعهد به آموزههای اسلامی است. با زیارت این امام بزرگوار نه تنها در دنیا برکات فراوانی نصیبمان میشود، بلکه در آخرت نیز پاداشی بزرگ به همراه خواهیم داشت؛ پس چه خوب و پسندیده است که به زیارت ایشان در بقیع برویم.
کاری از تحریریه ستاد اقامه نماز
پی نوشت
- علل الشرایع، صدوق، المکتبۀ الحیدریه، نجف، ۱۳۸۵ ق/۱۹۶۶م، ج۲، ص۴۶۰، ح ۵؛ ۷؛ موسوعه، ج۱، صص ۳۰۳ و ۵۱، ش۱۱۰٫؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۰۰، ص۱۴۰، ح
- امالی صدوق، مؤسسۀ الاعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۰ق/ ۱۹۸۰م، ص۱۰۱، مجلس ۲۴، ح۲، بحارالانوار علامه مجلسی، ج۱۰۰، ص۱۴۱، ح۱۴٫
- مستدرک الوسائل، میرزای نوری، ج۱۰، ص۲۲۸، ح۱٫
- بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۰۰، ص۱۴۵، ح۳۷؛ فصول المختار، سید مرتضی، المؤتمر العالمی، لالفیۀ شیخ المفید (کنگره هزاره مفید)، ۱۴۱۳ق، اوّل، ص۱۳۰،مستدرک الوسائل، میرزای نوری، ج۱۰، ص۳۵، ح۱؛ موسوعه، ج۱، ص۳۰۳٫
- مزار المفید، ص۱۸۰، ح۱؛تهذیب، شیخ طوسی، ج۶، ص۲۰، ح۱؛ موسوعه، همان، ج۱، ص۵۲، شماره ۱۱۲، ص۳۰۴٫