دکوراسیون و چیدمان

نورپردازی سقف؛ با این ایده‌ها آسمان خانه را روشن کنید!

توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.

نورپردازی سقف؛ با این ایده‌ها آسمان خانه را روشن کنید!

مبحث نورپردازی سقف برخلاف تصور عده‌ای یک مبحث تخصصی است. متاسفانه تعداد کمی از معماران ما این تخصص را به صورت اصولی آموزش دیده اند. در حالی که طراحی و اجرای نورپردازی درست تاثیر بسیار زیادی برای روی کلیت فضای شما خواهد گذاشت.

سیرافی ها| سرویس دکوراسیون – دست‌یابی به دکوراسیون و طراحی ایده‌آل، مستلزم توجه به اصول و اهمیت دادن به تمامی قسمت‌هاست. تک تک اجزای منزل شما نقش مهمی در ایجاد نتیجه‌ مطلوب بازی می‌کنند. به همین دلیل سقف خانه‌ شما از این قاعده مستثنی نیست. نوع طراحی، رنگ و نورپردازی سقف مواردی هستند که به همان اندازه که به دیوارها اهمیت می‌دهید به این‌ها نیز باید توجه کنید. طراحی و اجرای نورپردازی درست تاثیر بسیار زیادی برای روی کلیت فضای شما خواهد گذاشت. از این رو ما نیز در این مطلب شما را با بعضی از این ایده‌ها و اصول آشنا می‌کنیم.


نور‌های مخفی عنصر اصلی نورپردازی سقف

نورپردازی سقف
از ایده‌های رایج برای نورپردازی سقف، نور‌های مخفی هستند. با توجه به طرح سقف کاذب می‌توانید نور‌های LED را به صورت نور مخفی در پشت این سقف‌ها کار بگذارید. LED‌های موجود در بازار در رنگ‌های مختلف عرضه شده اند که این امر دست شما را در طراحی و دکوراسیون باز می‌گذارد.

نورپردازی سقف
از محاسن نورپردازی مخفی می‌توان به تابش غیر مستقیم نور اشاره کرد. این امر روشنایی فضا در بهترین و زیباترین حالت خود قرار می‌دهد. از طرفی این نوار‌های نوری بسیار کم مصرف و بهینه هستند.

نورپردازی سقف
به دلیل انعطاف پذیری این نوار‌های نوری امکان اجرای طرح‌های کرو برای شما فراهم است. در واقع می‌توان گفت که بنا به طراحی سقف می‌توانید نورپردازی را بدون مانعی انجام دهید. قیمت این نور‌ها بسته به کارخانه و کیفیتش متفاوت است، اما در کل با توجه به مصرف بهینه اش می‌توان گفت ارزان قیمت هستند.

نورپردازی سقف
استفاده از هالوژن در کنار نور‌های مخفی علاوه روشنایی بهتره فضا، خود نوعی دیزاین برای فضا محسوب می‌شوند. زیرا نوع تابش این چراغ‌ها انواع مختلف دارد و شما با استفاده از آن‌ها به دیوار‌ها نوعی طرح داده و آن‌ها را از حالت خالی بودن در می‌آورید.


نورپردازی سقف با استفاده از نور‌های رنگی

نورپردازی سقف
بسته به دکوراسیون فضای خود می‌توانید از رنگ‌های مختلف بهره برید. در تصویر آورده شده جهت هماهنگی بین سقف و دیواره ها، بخشی از نورپردازی تا روی دیوار امتداد یافته است.


انتخاب لوستر مناسب در نورپردازی سقف

نورپردازی سقف
روشنایی اصلی به وسیله‌ی لوستر تامین می‌شود. در انتخاب لوستر بسیار دقت کنید. طرح آن باید بر اساس سبک طراحی شما انتخاب شود تا هماهنگی در کلیت فضا رعایت شود. از طرفی شما باید میزان نور دهی لوستر را با توجه به نور مورد نیاز برای فضا در نظر گیرید.

نورپردازی سقف
در انتخاب لوستر و لامپ وسواس به خرج دهید. پیشنهاد من به شما این است که به جای هزینه‌ی زیاد برای تولید سقف‌های کاذب شلوغ و تکراری، با پیاده سازی یک سقف ساده و در عوض انتخاب یک لوستر خاص و زیبا، به نتیجه‌ای ایده آل برسید.

نورپردازی سقف
توجه داشته باشید که در فضا‌هایی مانند آشپزخانه و یا اتاق کار که نیاز به نور مستقیم‌تر برای کار دارید، انتخاب صفحات نوری برای سقف ایگزین لوستر‌های سقفی انتخاب بسیار مناسب تری خواهد بود.


استفاده اصولی از نورپردازی سقفی

نورپردازی سقف
استفاده از نور‌های سقفی باید به مقدار اصولی صورت گیرد، اگر سقف بیش از اندازه روشن شود باقی فضای شما نادیده گرفته می‌شود و فضای شما از تعادل خارج خواهد شد. در نتیجه نورپردازی سقف را در حد معقول انجام دهید و باقی نوردهی را به وسیله‌ی چراغ‌های دیواری و زمینی انجام دهید.


خلاقیت در ایجاد نورپردازی سقفی

نورپردازی سقف
کمی خلاق باشید و به جای استفاده از نور‌های مخفی و هالوژن‌ها به روش معمول، از روشی جدید استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از لامپ‌های معمولی یک نورپردازی منحصر به فرد ایجاد کنید. برای مثال در نمونه‌ی آورده شده، با استفاده از لامپ یا LED در جای درست، یک نورپردازی خاص برای فضا ایجاد شده است. رنگ لامپ‌ها در هماهنگی کامل با متریال چوب مورد استفاده در سقف به سر می‌برد.

نورپردازی سقف
کانسپت طراحی شما می‌تواند نوع نورپردازی را تحت تاثیر خود قرار دهد. اگر شما نیز همانند طراح این تصویر به دنبال تداعی کردن آسمان در سقف کاذب خود هستید، از چنین نور‌هایی بر روی سقف تیره‌ی خود بدین شکل بهره برید.

نورپردازی سقف
برای نورپردازی در سقف می‌توانید از خلاقیت خود بهره برده و هر نوع لامپی یا با رعایت اصول جهت روشنایی سقف استفاده کنید. نکته‌ی مهم در این امر رعایت فاصله لامپ‌ها برای داشتن نورپردازی مطلوب است.

نورپردازی سقف
پذیرایی ایده‌های مختلف باشید. پنکه‌های سقفی که هم زمان نقش لوستر را ایفا می‌کنند تازگی‌ها طرفداران بسیاری پیدا کرده اند. شما نیز اگر کولر آبی یا گازی آن برد مناسب را ندارد می‌توانید از این ایده بهره برید.

نورپردازی سقف
از دیگر روش‌های نورپردازی استفاده از تصاویر نورانی بر روی سقف است. البته ما این گزینه را برای شما پیشنهاد نمی‌کنیم. زیرا چنین ایده‌ای با کاربری مسکونی به خصوص در خانه‌های ایرانی هماهنگی ندارد.


ایجاد تعادل در نورپردازی سقف

نورپردازی سقف
نورپردازی شما باید به گونه‌ای باشد که تعادل در نورپردازی همه‌ی بخش‌ها رعایت شود؛ بنابراین محل قرارگیری این نور‌ها مهم است و باید فکر شده اقدام کنید. مسلما در کاربری‌های تجاری و خدماتی نیاز بیشتری به روشنایی خواهید داشت. این شدت در منازل باید کاهش یابد تا مانع آرامش افراد نشود.

نورپردازی سقف
همان طور که قبلا به آن لشاره شد، نکته‌ی مهم در نورپردازی میزان نوردهی است. اگر شدت نور زیاد یا کم باشد، طراحی شما با شکست رو به رو خواهد شد. البته این میزان روشنایی بستگی به خود فضا دارد. برای مثال اتاق خواب نباید بیش از اندازه نورانی باشد. در هنگام مطالعه نیز شما می‌توانید از چراغ‌های رومیزی و چراغ مطالعه استفاده کنید.


نورپردازی اصولی در سقف کاذب

نورپردازی سقف
ایجاد هماهنگی بین سقف کاذب و نحوه نورپردازی و لوستر انتخابی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تمامی این عناصر در کنار هم دیده می‌شوند برای همین هنگام طراحی و انتخاب نهایت دقت خود را به خرج دهید.

نورپردازی سقف
اگر در نورپردازی سقف تان از LED با رنگ‌های غیرمعمول بهره می‌برید، بهتر است رنگ غالب فضا خنثی باشد تا از شلوغی و اغتشاش بصری جلوگیری کنید.

نورپردازی سقف
گاهی می توان از سقف‌های کاذبی که خود به عنوان منبع نور کاربرد دارند بهره برد. با این حساب با انتخاب ابن نوع سقف‌ها به روشنایی کم تری احتیاج خواهید داشت.

اگر شما هم از ایده جذاب و خاصی برای نورپردازی سقف خود استفاده کرده اید، نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین صفحه در قسمت “ارسال نظر” با مخاطبان ستاره در میان بگذارید.

 
 
ثمینا فراهانی

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا