توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
دانستنی ها مذهبیماه رمضانمذهبی

برکات و خواص سوره قدر + احادیث و شعرهای زیبا در مورد سوره قدر

در اینبخش بـه بررسی برکات و خواص سوره قدر می‌پردازیم، خواندن سوره قدر طبق روایات بزرگان دین و اکثر مجتهدین حال حاضر ثواب و برکات بسیار زیادی دارد. در آستانه شب هاي پرفضیلت قدر هستیم ودر این شبها خداوند نجواها و حاجات مـا را بهتر از هر شب دیگری میشنود. در ادامه این مطلب خواص سوره قدر و همچنین احادیث ائمه مطهر و معصوم درمورد خواندن سوره قدر رابه همراه هم مرور میکنیم.

برکات و خواص سوره قدر 

مشخصات سوره قدر

سوره ۹۷ قرآن مجید

دارای ۴ آیه

در جزء ۳۰ قرار دارد

در مکه نازل شده

ازنظر ترتیب نزول سوره ۲۵ قرآن اسـت.

 

محتوای سوره قدر

آیات این سوره درباره جایگاه شب قدر اسـت. خداوند دراین سوره شب قدر را تعظیم کرده و آنرا از هزار ماه بالاتر میداند.

 

ثواب خواندن سوره قدر

پیامبر اکرم «ص»: هر کـه سوره قدر را بخواند بـه او از ثواب کسیکه ماه رمضان را روزه گرفته اسـت و شب قدر را شب‌زنده‌داری کرده اسـت داده میشود.

 

امام علی «ع»:

هر کس سوره توحید و قدر را پیش ازآن‌کـه خورشید طلوع کند بخواند، هرچقدر هم کـه شیطان تلاش کند در آن روز گناهی بـه او رو نمی‌آورد و نمی رسد. هر چیز میوه‌اي دارد و میوه قرآن، سوره قدر اسـت. هر چیز گنجی دارد و گنج قرآن، سوره قدر اسـت. هر چیز یاری گری دارد و یاری گر ضعیفان سوره قدر اسـت. هر چیز راه سهولت دارد و راه راحت برای درماندگان سوره قدر اسـت.

برکات و خواص سوره قدر + احادیث و شعرهای زیبا در مورد سوره قدر

هر چیز عصمتی دارد و عصمت مؤمنان سوره قدر اسـت. هر چیز هدایتی دارد و هدایت صالحان سوره قدر اسـت. هر چیز سروری دارد و سرور قرآن سوره قدر اسـت. هر چیز زینتی دارد و زینت قران سوره قدر اسـت. هر چیز خیمه‌اي دارد و خیمه متعبدان سوره قدر اسـت. هر چیز بشارتی دارد و بشارت مردم سوره قدر اسـت. برای هر چیز حجتی اسـت و حجت بعد از پیامبر «ص» سوره قدر اسـت؛ پس بـه آن ایمان بیاورید.

 

امام محمد باقر «ع»:

هر کس سوره قدر رابا صدای بلند بخواند مانند آن اسـت کـه شمشیر خودرا در راه خداوند عزوجل کشیده اسـت «جنگ میکند» و هر کس سوره قدر را آهسته بخواند مانند آن اسـت کـه در راه خدا در خون خود آغشته شده اسـت و هر کس سوره قدر را ۱۰ بار بخواند خداوند گناهان وی را می‌زداید و محو میکند. هر کس سوره قدر را هر شب ۱۰۰ بار تلاوت کند پیش از آغاز صبح، بهشت را خواهد دید.

برکات و خواص سوره قدر + احادیث و شعرهای زیبا در مورد سوره قدر

هر کس سوره قدر را در هنگام خواب و پس از بیداری قرائت کند، اجر و ثواب آن لوح محفوظ را سرشار خواهد کرد. هر کس این سوره را تلاوت نماید، هفتاد صف از فرشتگان و هر یک هفتاد بار بر او درود و رحمت می‌فرستند. هر کس سوره قدر را در هنگام خوابیدن ۱۱ بار بخواند، خداوند نوری برایش می‌آفریند کـه گستردگی آن جهان هستی را در برمی‌گیرد کـه در هر درجه آن هزار فرشته اسـت.

 

امام صادق «ع»:

برکات و خواص سوره قدر + احادیث و شعرهای زیبا در مورد سوره قدر

هر کس این سوره را در هر نماز واجب بخواند، کسی از جانب خداوند وی را صدا می زند کـه:‌ اي بنده خدا! خداوند گناهان گذشته تـو را بخشید، پس عمل خودرا از سر بگیر. نوری کـه پیشاپیش مؤمنان در روز قیامت اسـت نور سوره قدر اسـت.

 

امام کاظم «ع»:

برکات و خواص سوره قدر + احادیث و شعرهای زیبا در مورد سوره قدر

برای خداوند در روز جمعه هزار نفحه رحمت اسـت کـه هر بنده‌اي بـه‌اندازه‌اي از این رحمت عطا میکند و هر کس سوره قدر را بعدازظهر جمعه ۱۰۰ بار قرائت کند خداوند همه ی آن هزار نفحه رحمت رابه او خواهد داد.

 

امام رضا «ع»:

هر کـه نزد قبر برادر مؤمن خود از هر طرف کـه دست خودرا بگذارد، هفت بار سوره قدر را بخواند از ترس و بیم بزرگ و ترس روز قیامت در امان خواهد بود.

 

پرداخت بدهی

امام علی «ع»: بهترین رفیق آدمی سوره قدر اسـت کـه بـه‌وسیله آن می تواند قرضش را ادا کند. برای ادای قرض همواره استغفار کنید و سوره قدر را زیاد بخوانید.

 

آسان شدن درد زایمان

در روایت داریم کـه درکنار خانم‌هایي کـه زایمانشان سخت اسـت سوره قدر را بخوانید.

 

داشتن خواب آرام

برکات و خواص سوره قدر + احادیث و شعرهای زیبا در مورد سوره قدر

امام صادق «ع»: هر کس بعد از نماز عشا 15 بار سوره قدر را بخواند تا شب آینده در امان الهی خواهد بودو هر کس این سوره را پیش از خواب بخواند تا صبح در امان الهی خواهد بود.

 

اجابت دعا

برکات و خواص سوره قدر + احادیث و شعرهای زیبا در مورد سوره قدر

امام جواد «ع»: هر کس سوره قدر را در یکی از نمازهایش بخواند نمازش در علیین مورد قبول خواهد بودو ثوابش دو برابر می‌ شود و کسیکه سوره قدر را بخواند و دعا کند دعایش در لوح محفوظ مستجاب، نوشته میشود.

 

بخشش گناهان

امام رضا «ع»: هر مؤمنی کـه هنگام وضو گرفتن سوره قدر را بخواند از گناهش خارج میشود، مانند روزی کـه از مادر زاده شده اسـت.

 

مغفرت اموات

امام رضا «ع»: هر کس قبر مؤمنی را زیارت کند ودر کنار قبرش 7 بار سوره قدر را بخواند خداوند هم او و هم صاحب قبر را می‌آمرزد.

 

ختم سوره قدر

برکات و خواص سوره قدر + احادیث و شعرهای زیبا در مورد سوره قدر

برای مشاهده قدرت خداوند هرروز بعد از نماز صبح 10 بار سوره قدر را بخوانید. برای برآورده شدن حاجات میتوانید 360 بار سوره قدر را بخوانید.

 

سوره قدر با ترجمه فارسی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

بنام خداوند رحمتگر مهربان

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾

مـا [قرآن را]در شب قدر نازل کردیم «۱»

وَ مَا أَدْرَاکَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾

و از شب قدر چـه آگاهت کرد «۲»

لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿۳﴾

شب قدر از هزار ماه ارجمندتر اسـت «۳»

تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿۴﴾

در آن [شب]فرشتگان با روح بـه فرمان پروردگارشان براى هر کارى [کـه مقرر شده اسـت]فرود آیند «۴»

سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿۵﴾

[آن شب]تا دم صبح صلح و درود اسـت «۵»

 


 

احادیث ائمه معصوم درمورد شب قدر و خواندن سوره قدر

 

شب قدر، شبی اسـت کـه ملائک در‌هاي آسمان رابه روی بندگان خداوند متعال باز میکنند و فرصت مناسبی اسـت تا از دنیای مادی دل بکنیم و برای یک شب هم کـه شده بـه آسمان و خداوند آسمان‌ها و زمین متصل شویم. پیرامون شب قدر احادیث و روایات بسیاری در کلام ائمه اطهار دیده می شود کـه بیانگر اهمیت بی‌کران این شب و فضیلت شب زنده‌داری در آن اسـت.

 

پیامبر اکرم «ص» می‌فرمایند

«مَن قامَ لَیلَةَ القَدرِ إیماناً وَ احتِساباً، غُفِرلَهُ مـا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ»

برکات و خواص سوره قدر + احادیث و شعرهای زیبا در مورد سوره قدر

هر کـه از روی ایمان و برای رسیدن بـه ثواب الهی، شب قدر رابه پرستش بگذراند، گناهان گذشته‌اش آمرزیده میشود.

 

پیامبر مهربانی‌ ها در جایی دیگر می‌فرمایند

«مَن أحیی لَیلَةَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلَي السَّنَةِ القابِلَةِ».

هر کس شب قدر را احیا بدارد، تا سال آینده عذاب از او بر داشته می شود.

 

امام علی «ع» می‌فرماید

«أنَّ رَسُولَ اللّهِ کانَ يَطْوی فِراشَهُ وَ يَشُدُّ مِئْزَرَهُ فِي الْعَشْرِ الاْءَواخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ وَ کانَ يُوقِظُ أَهْلَهُ لَيْلَةَ ثَلاثٍ وَ عِشْرینَ وَ کانَ يَرُشُّ وُجُوهَ النِّیامِ بِالْماءِ فی تِلْکَ اللَّيْلَةِ.»

برکات و خواص سوره قدر + احادیث و شعرهای زیبا در مورد سوره قدر

رسول خدا صلی الله علیه و آله [اینچنین]بود کـه رخت‌ خواب خویش را جمع میکرد و کمر [همّت برای پرستش] را در دهه آخر از ماه رمضان محکم می‌بست و همیشه اینگونه بود کـه اهل و عیالش را در شب بیست و سوم بیدار نگه می‌داشت و بر روی خواب رفتگان در آن شب آب می‌پاشید تا از درک شب قدر، و درک شب زنده‌داری محروم نشوند.»

 

امام حسن «ع» می‌فرماید

«مـا کانَ فِي الدُّنْیا اَعْبَدَ مِنْ فاطِمَهَ علیهاالسلام، کانَتْ تَقُومُ حَتّي تَوَرَّمَ قَدَماها.»

برکات و خواص سوره قدر + احادیث و شعرهای زیبا در مورد سوره قدر

عابدتر از فاطمه علیه السلام در دنیا نبود؛ همیشه اینگونه بود کـه آنقدر «در شب قدر» بـه پرستش می‌ایستاد کـه پا‌هاي مبارکش ورم می کرد.»

 

امام محمد باقر «ع» می‌فرماید

«تَنَزَّلُ فِیهَا الْمَلَائِکةُ وَ الْکتَبَةُ إِلَي سَمَاءِ الدُّنْیا، فَیکتُبُونَ مَا هُوَ کائِنٌ فِي أَمْرِ السَّنَةِ وَ مَا یصِیبُ الْعِبَادَ فی‌ها. قَالَ: وَ أَمْرٍ مَوْقُوفٍ لِلَّهِ «تَعَالَي» فِیهِ الْمَشِیئَةُ، یقَدِّمُ مِنْهُ مَا یشَاءُ وَ یؤَخِّرُ مَا یشَاءُ وَ هُوَ قَوْلُهُ «تَعَالَي»: «یمْحُوا اللَّهُ مـا یشاءُ وَ یثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکتابِ»

برکات و خواص سوره قدر + احادیث و شعرهای زیبا در مورد سوره قدر

«در آن شب ملائکه نازل میشوند و اموری کـه قرار اسـت در یک سال اتفاق بیافتد و انچه برای بندگان در آن سال مقدر میشود را بر آسمان دنیا می نویسند و تمام امور در شب قدر متوقف اسـت بر مشیت خدا. هرچه را بخواهد جلو می‌اندازد و هرچه را بخواهد مؤخر می کند و این اسـت معنای قول خدا کـه فرمود: «خدا محو میکند هرچه راکه خواهد و ثبت می کند هر چـه راکه بخواهد و نزد اوست تمام کتاب.»

 

ودر جایی دیگر در پاسخ بـه سوالی می‌فرمایند

«سَأَلتُهُ عَن لَیلَةِ القَدرِ. قالَ: «هِي لَیلَةُ إحدی وعِشرینَ، أو ثَلاثٍ وعِشرینَ». قُلتُ: ألَیسَ إنَّمـا هِي لَیلَةٌ؟ قالَ: «بَلي» قُلتُ: فَأَخبِرنی بِها. فَقالَ: «وما عَلَیک أن تَفعَلَ خَیرا فی لَیلَتَینِ؟»

برکات و خواص سوره قدر + احادیث و شعرهای زیبا در مورد سوره قدر

از امام باقر علیه السلام درباره شب قدر پرسیدم. فرمود: «شب بیست و یکم یا بیست و سوم اسـت». گفتم: مگر نه این‌کـه شب قدر، یک شب اسـت؟ فرمود: «آری» گفتم: پس، آن رابه مـن خبر بده. فرمود: «چـه عیبی دارد کـه در دو شب، کار خیر انجام دهی؟».

 

حضرت امام صادق «ع» می‌فرماید

«قَلبُ شَهرِ رَمَضانَ لَیلَةُ القَدرِ»

قلب ماه رمضان، شب قدر اسـت.

 

در روایتی دیگر از ایشان نقل شده‌ اسـت کـه

«مَن عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعرِفَتِها فَقَد أدرَکَ لَیلَةَ القَدرِ».

هر کـه فاطمه را، اینگونه کـه سزاوار اسـت، بشناسد، بی‌تردید شب قدر را درک کرده اسـت.

 

همچنین امام صادق «ع» در حدیثی دیگر اینگونه می‌فرمایند

«التَّقدیرُ فی لَیلَةِ تِسعَ عَشرَةَ والإبرامُ فی لَیلَةِ إحدی وعِشرینَ والإمضاءُ فی لَیلَةِ ثلاثَ وعِشرینَ».

مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم تأیید ودر شب بیست و سوم ماه [رمضان] امضا میشود.

 

امام رضا

حضرت امام رضا «ع» می‌فرمایند:

«کانَ أمیرُ المومِنینَ علیه‌السلام لا يَنامُ ثَلاثَ لَیالٍ: لَیلَةَ ثَلاثٍ و عِشرینَ مِن شَهرِ رَمَضانَ و لَیلَةَ الفِطرِ و لَیلَةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ و فی‌ها تُقسَمُ الأَرزاقُ وَ الآجالُ و مـا يَکونُ فِي السَّنَة»

برکات و خواص سوره قدر + احادیث و شعرهای زیبا در مورد سوره قدر

امیر مومنان علیه‌السلام سه شب را نمی خوابید: شب بیست و سوم ماه رمضان، شب عید فطر و شب نیمۀ شعبان. دراین شبها، روزی‌ها و اجل‌ها و آنچه در طول سال خواهد شد، تقسیم می شوند.

 


 

شعری زیبا در مورد شب قدر

برکات و خواص سوره قدر + احادیث و شعرهای زیبا در مورد سوره قدر

شب قدر اسـت و مـن قدری ندارم

چـه سازم توشه قبری ندارم

شب عفو اسـت و محتاج دعایم

ز عمق دل دعایی کن برایم

اگر امشب بـه معشوقت رسیدی

خدا را در بین اشکهایت دیدی

کمی هم نزد او یادی زمن کن

کمی هم جای مـن وی را صدا کن

بگو یارب فلانی رو سیاه اسـت

دو دستش خالی و غرق گناه اسـت

بگو یا رب تویی دریای جوشان

دراین شب رحمتت بر وی بنوشان

 

 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا