توجه : برخی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط شماره موجود در بخش تماس با ما به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود.
مذهبی

چرا از مرگ میترسیم؟ (پاسخ علم روانشناسی )

ترس از مرگ یک موضوع کاملا شایع است و اغلب افراد از این موضوع ترس و واهمه دارند، ترس از مرگ دلایل مختلفی دارد اما روش هایی هم برای غلبه بر ترس از مرگ وجود دارد.

چرا از مرگ میترسیم؟ (پاسخ علم روانشناسی )

ترس از مرگ چرا و به چه دلیل در تقریبا تمامی انسان ها وجود دارد؟

ترس از مرگ کاملا شایع است و بیشتر افراد از مرگ به درجات مختلف می ترسند و به طور خاص از یک فرد به شخص دیگر فرق می کند در حالی که برخی از ترس ها سالم هستند زیرا باعث می شود ما محتاط تر باشیم، برخی افراد ممکن است یک ترس ناسالم از مردن داشته باشند.

ترس از مرگ

ترس از مرگ، ترس نسبتا پیچیده ای است بسیاری از افراد اگر نگوییم اکثر مردم از مرگ می ترسند با این حال، اگر ترس به قدری باشد که بر زندگی روزمره شما تاثیر گذارد، ممکن است دچار اضطرابشوند.

نقش دین در ترس از مرگ:

بسیاری از افراد ریشه ترس از مرگ شان نشات گرفته از باورهای مذهبی است به خصوص اگر در طول یک دوره پرسش سوال قرار گیرند. برخی از افراد فکر می کنند می دانند بعد از مرگ چه اتفاقی خواهد افتاد، اما نگران این هستند که ممکن است اشتباه کنند. چنانچه در نمناک اشاره شده است برخی بر این باورند که راه رستگاری مستقیم و باریک است و بیم آن می رود که هر گونه انحراف یا اشتباه ممکن است باعث کنار رفتن آن ها شود.
عقاید مذهبی بسیار شخصی است و حتی یک درمانگر ممکن است به طور کامل عقاید بیمار را درک نکند. اگر ترس از مرگ ریشه مذهبی داشته باشد، اغلب به دنبال مشاوره های مذهبی باید رفت با این حال، این نباید جایگزین روانشناس قرار گیرد.

دلیل و علت ترس از مرگ از دید روانشناسی و علم

انواع هراس ها:

ترس های ناشناخته از علت های ترس از مرگ:

ترس از مرگ نیز ممکن است ریشه در ترس های ناشناخته داشته باشد این بخشی از شرایط انسان است که می خواهد جهان اطراف را بشناسد و درک کند با این حال، آنچه پس از مرگ اتفاق می افتد نمی تواند به طور صریح زمانی که ما هنوز زنده هستیم را بگوید.
افرادی که بسیار باهوش و کنجکاو هستند اغلب در معرض خطر بیشتری برای این نوع از ترس ها قرار دارند، همان طور کسانی هستند که عقاید فلسفی و یا مذهبی خود را زیر سوال می برند.
دلیل ترس از مرگ

چرا از مرگ میترسیم؟ (پاسخ علم روانشناسی )

دلایل ترس از مرگ چیست؟

ترس از دست دادن کنترل:

مثل دانش، کنترل چیزی است که انسان ها برای آن تلاش می کنند. با این حال، عمل مردن تحت کنترل کسی نیست. کسانی که از دست دادن کنترل می ترسند، ممکن است تلاش کنند تا مرگ را از طریق چک آپ های سخت و سایر آداب و رسوم به تعویق بیاندازند.
در طول زمان، مشاهده اینکه چگونه افراد مبتلا به این نوع ترس ممکن است در معرض خطر اختلال وسواس فکریو حتی تفکر هذیانی قرار بگیرند، بسیار آسان است.

درد، بیماری از دلایل ترس از مرگ:

برخی افراد با ترس آشکار از مرگ، در واقع از خود مرگ نمی ترسند. در عوض، آن ها از شرایطی می ترسند که اغلب باعث مرگ می شود آن ها ممکن است از درد فلج شدگی، بیماری ناتوان کننده یا حتی از دست رفتن شایستگی می ترسند. این نوع از ترس را می توان از طریق پرسش دقیق در مورد ویژگی های ترس شناسایی کرد.
بسیاری از افراد با این نوع ترس ازمالیخولیا ،اختلال جسمانی یا دیگر اختلالات رنج می برند.

چرا از مرگ میترسیم؟ (پاسخ علم روانشناسی )

نگرانی درباره بستگان از علت های ترس از مرگ:

بسیاری از افرادی که ازترس از مرگ رنج می برند برای خود نگران نیستند برای خانواده هایشان که پس از مرگ چه اتفاقی برایشان خواهد افتاد می ترسند. چنانچه در نمناک مطرح کرده ایم به نظر می رسد که این امر به ویژه در والدین جدید و تنها رایج است. آن ها ممکن است نگران باشند که خانواده آن ها از نظر مالی رنج خواهند برد یا اینکه هیچ کس در اطراف آن ها نیست که فرزندانشان مراقبت کند.

ترس از مرگ در کودکان:

ترس کودک از مرگ می تواند برای والدین ویرانگر باشد، اما در واقع ممکن است بخش سالمی از رشد طبیعی باشد. کودکان عموما فاقد مکانیسم های دفاعی، اعتقادات مذهبی و درک مرگ هستند که به بزرگ ترها کمک می کند تا با آن کنار بیایند. آن ها همچنین زمان را به طور کامل درک نمی کنند و برای آن ها دشوار می شود که قبول کنند که افراد گاهی اوقات خود را ترک می کنند و دوباره برمی گردند.
این عوامل می توانند به کودکان یک مفهوم آشفته و گاهی ترسناک از مرگ بدهد. این که آیا ترس ازمرگ ، به شدت و طول زمانی که در حال حاضر وجود دارد، بستگی دارد.
ترس به طور کلی در کودکان تشخیص داده نمی شوند تا زمانی که بیش از شش ماه حضور دارند.
چرا از مرگ میترسیم؟ (پاسخ علم روانشناسی )
چرا از مرگ میترسیم؟ (پاسخ علم روانشناسی )

ترس کودک از مرگ

نگرانی های مربوط:

این برای افرادی که از ترس از مرگ رنج می برند، غیرمعمول نیست. ترس از سنگ قبر، قبر و دیگر علائم مرگ رایج هستند، زیرا آن ها می توانند به عنوان ترس اصلی عمل کنند. ترس از ارواح نیز متداول است، به خصوص در مواردی که بر مبنای عوامل مذهبی استوار است.

ترس از عدم وجود:

بسیاری از مردم از این ایده می ترسند که بعد از مرگ به طور کامل وجود آن ها از دست می رود اما حقیقت این است که بسیاری از مردم با ایمان نیز نگران این هستند که اعتقاد شان به زندگی پس از مرگ واقعی نیست

ترس از مجازات ابدی:

همانند ترس از عدم وجود، این باور تنها برای مومنانو مذهبی ها نیست بسیاری از مردم، صرف نظر از مذهب یا باورهای معنوی از این می ترسند که آن ها به خاطر کاری که انجام داده اند مجازات شوند:
چون دلایل و علل بسیاری وجود دارد، مهم است ترس از مرگ فقط توسط روانشناس آموزش دیده تشخیص داده شود.
او می تواند سوالات راهنما را بپرسد و به بیمار کمک کند تا بفهمد چه اتفاقی دارد می افتد. او هم چنین علایم اختلالات مرتبط را تشخیص می دهد و مسیر مناسب درمان را تجویز می کند.

چه کسی از مرگ می ترسد ؟

زنان عموما گرایش بیشتری به ترس از مرگ در مقابل مردان نشان داده اند این احتمالا به خاطر این واقعیت است که زنان به احتمال زیاد می پذیرند که چنین ترس هایی را مورد بحث قرار دهند.
برخی از محققان استدلال خواهند کرد که جوانان بیشتر از افراد مسن از مرگ می ترسند. با این حال، مطالعه ای در میان افراد در حال مرگ در تایوان نشان داد که ترس از مرگ در واقع با افزایش سن کاهش نیافته است.
علاوه بر این، همان مطالعه نشان داد که ترس بیمار از مرگ پس از پذیرش مراقبت خانگی کاهش یافته است این امکان وجود دارد که این امر نتیجه آموزش و حمایت روحی اعضای تیم مراقبت باشد.
چرا از مرگ میترسیم؟ (پاسخ علم روانشناسی )
چرا از مرگ میترسیم؟ (پاسخ علم روانشناسی )

چرا از مرگ میترسیم؟ (پاسخ علم روانشناسی )

ترس از مرگ در زنان و مردان

ترس از مرگ ترس سالم یا ناسالمی است ؟

به طور کلی، ترس از مرگ می تواند واقعا برای انسان ها خوب باشد زمانی که ما از مردن احساس ترس می کنیم، اغلب با دقت بیشتری عمل می کنیم و اقدامات احتیاطی مناسب را برای به حداقل رساندن خطرات مانند بستن کمربند ایمنی و یا کلاه های ایمنی انجام می دهیم.
یک ترس سالم از مرگ نیز می تواند به ما یادآوری کند که بیشتر وقت خود را در اینجا با افراد و روابط بهتری داشته باشیم واقعیت مرگ نیز ما را وادار کند سخت تر کار کنیم تا میراث پایدار باقی بماند.
از سوی دیگر، ترس از مرگ می تواند به قدری شدید باشد که در زندگی روزمره فرد تداخل ایجاد کند. این ترس غیرمنطقی، اغلب می تواند افکار فردی را مورد هجوم قرار دهد. حتی ممکن است بر ابتدایی ترین تصمیماتی که می گیرند تاثیر بگذارد.
در ادامه ی این بخش از نمناک چند نکته وجود دارد که براساس آن می توانید با ترس از مرگ مقابله کنید.

برای غلبه بر ترس از مرگ، کنترل زندگی را به دست بگیرید:

زمانی را با افرادی که در اطرافتان هستند سپری و چیزهای جدید را امتحان کنید خود را به چالش بکشید. از همه مهم تر، فعال باشید و فعالیت های مثبت انجام دهید. اگر کسب وکار ناتمام دارید آن را تمام کنید! اگر کسی را دارید که باید با آن صحبت کنید، تماس بگیرید.
به کاری ادامه ندهید که عمیقا ناراضی هستید، یا در رابطه ای که شما را ناراحت می کند، بمانید. سال ها وقت دارید تا از زندگی لذت ببرید !

یاد بگیرید که مرگ طبیعی است:

مرگ جز چرخه زندگی است و اینطور تصور کردن کمک می کند که از مرگ راحت تر بگذرید:مفهوم، تولد و مرگ.
چرا از مرگ میترسیم؟ (پاسخ علم روانشناسی )
چرا از مرگ میترسیم؟ (پاسخ علم روانشناسی )

راه هایی برای مقابله با ترس از مرگ

کتاب ها و راهنمایی ها را درباره مرگ بخوانید:

بسیاری از نویسندگان کتاب و تفکرات خود را در مورد موضوع مرگ به اشتراک گذاشته اند. همچنین، رهبران مذهبی، فیلسوفان کتابخانه هایی را در مورد زندگی پس از مرگ ساخته اند ممکن است به شما بگوید که بعد از مرگ چه اتفاقی می افتد و به شما کمک کنند از مسائل مهم و این که چرا اینجا هستیم و اینکه چگونه باید برای زندگی پس از مرگ آماده شویم، مقابله کنید.

معنویت را بپذیرید و کاوش کنید :

چه مذهبی هستید و چه نه مذهب برای ایجاد حس معنا در زندگی مهم هستند. آن ها همچنین به وجود ما ادامه می دهند.
اگر در مورد فعالیت های مذهبی خانواده تان کنجکاو هستید و یا می خواهید ایده های جدید معنوی را کشف کنید، اکنون زمان آن است. از پرسیدن سوالات “سخت” درباره زندگی پس از مرگ نترسید. این ها تنها سوالاتی هستند که می توانند شما را به درکی عمیق تر از ایمان و یا هر جنبه از زندگی شما هدایت کنند.

چرا از مرگ میترسیم؟ (پاسخ علم روانشناسی )

تمرکز بر زندگی خوب:

چیزهای ساده زیادی وجود دارند که می توانید برای زندگی سالم تر و مثبت انجام دهید در حقیقت، گاهی اوقات کوچک ترین گام اگر به طور مداوم اعمال شود منجر به بزرگ ترین تغییرات می شود.

برای سفر آخرت خود برنامه ریزی کنید:

بسیاری از سوالاتی که در مورد مرگ داریم، مذهبی یا فلسفی در طبیعت هستند. اما در مورد نگرانی های عملی چه؟ بسیاری از ما نگران مرگ هستیم زیرا نمی دانیم بعد از رفتن ما چه اتفاقی برای خانواده ما می افتد. آیا همسر ما می تواند به زندگی ادامه دهد ؟ اگر اینطور است، آیا آن ها پول کافی برای ادامه زندگی دارند ؟
 
 

علی اکبر

مجله سیراف از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است،تمام تلاشم انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. 09900995320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا